Raar geluid tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Raar geluid tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:21

Weet je zeker dat het niet ongeveer bij zijn nek vandaan komt?

Schor gehijg klinkt mij eerder als cornage dan kokeren..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:25

xMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:36

Dat ''rare'' geluid heb ik ook eens gehoord bij een Manege pony! Clown
Ik snap wel ongeveer welk geluid het is, inderdaad raar! Tong uitsteken
Groetjes. Pling

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:46

haha ze vertelde mij altijd dat dat zweet tussen zn billen was, maar denk dat ik nog iets te jong was om zo'n uitleg te krijgen Huilen van het lachen

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:00

Ik heb het ook altijd bij mn verzorgpony Tong uitsteken
Vind het grappig en vervelend tegelijk...wist zelf niet waar het vandaan kwam en wou het baasje niet geloven toen ze zij dat het van bij z'n koker kwam maar het is dus toch zo Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:44

Het geluid komt door "kokeren". De jonge heer van een ruin of een hengst kan in de koker vrij bewegen. De anatomie van de jonge heer (penis) is bij een paard anders dan bij een jongen of een man. Omdat de buik "in open verbinding" staat, kan er door de jh die als zuiger werkt in een cylinder (denk aan de fietspomp) lucht worden verplaatst en samengeperst. Als er lucht tussen de koker en de penis doorglipt, ontstaat dit geluid. We zeggen vaak de locomotief komt eraan. Pling Bij een hengst of ruin die opgewonden of gespannen is, hoor je kokeren meer. In de rijopleidingen in verschillende landen wordt geleerd dat kokeren spanning betekent. Mijn ervaring is dat kokeren spanning betekent bij het rijden. Door veel ruiters wordt dit echter uitgelegd en vertaald als ontspanning van het paard. Zo zie je dat ieder een eigen beleving heeft en een verhaal aan het verschijnsel toedicht. Als je met een hengst of ruin die kokert wat losmaak- en ontspanningsoefeningen doet, gaat het kokeren over of weg. Kokeren is wat mij betreft een teken van spanning. Het is niet schadelijk. Met oefeningen kan je aantonen wanneer het optreedt en wanneer het weggaat. Dat is reproduceerbaar voor de meeste ruinen en hengsten. Daarmee is duidelijk te maken en aan te tonen wanneer een ruin/hengst kokert.... Pling