vanavond nieuwe pony kijken na 4 x pech tips waar op te lett

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: vanavond nieuwe pony kijken na 4 x pech tips waar op te lett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:57

Inderdaad altijd over laten keuren door je eigen da! Zeker klinisch, en eventueel de foto's als die gemaakt zijn laten checken. Nooit uitgaan van de eerlijkheid van de koper op dat gebied.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:59

de pony die hier op proef staat beweert de eigenaar voor de handelaar dat ze haar pony een half jaar geleden nog heeft laten keuren.. nu de pony door mijn veearts is afgekeurt kan zij haar keuringsraport ook niet overleggen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:03

Wij hebben dit probleem dus ook gehad.

Dit kan je zelf doen bij het kijken: Heen en weer draven op het harde en longeren op het harde en zachte. Dan weet je daarbij al of ze goed is of niet.
Voor de rest kijken of de benen er goed onderstaan (recht) en onderbeet kan je ook zelf zien toch?

Wij lieten de pony's eerst keuren vóórdat ze op proef kwamen, anders kreeg je idd dat je je er al aan gehecht raakt.

Dan rijd je bivoorbeeld 3 keer bij die mensen en laat je hem keuren. En spreek dan af, dat mocht het toch achteraf niet klikken (binnen 3 weken of iig de proeftijd) dat ze hem terug nemen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:05

ponie ( zonder ruiter) op harde laten stappen en draven...

en aan longeerlijn volte in stap en draf...

daaraan kun je heel wat zien.....

paardje moet gewoon zuiver en soepel lopen op de volte....

let ook op of hij het achterbeen aan binnenkant op de volte goed onder zijn lichaam zet...

ook zou ik de ponie even los in de bak willen zien stappen/draven/galoperen....

..

misschien iemand meenemen die meer ervaring heeft met paarden kopen....of er iig een goede kijk op heeft.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:06

Precies de dingen die ik dus zei Lachen Zo doe je eigenlijk zelf al een deel van de keuring.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:11

laat je hem eigenlijk klinisch keuren of ook rontgen??
Ik zou hem ook in de bak laten rijden met andere paarden erbij i.v.m misschien angst voor andere paarden of valsheid..!! Bloos
erbij zijn met aansingelen en roskammen onder de buik .. hoofdstel in doen etc etc ..
zodat je het karakter van de pony goed kan zien .. en niet voor verrassingen komt te staan ..
hem op de volte in het zand laten draven en op het harde op de stenen .. kijken of er *veel * verschil in zit ..
Kijken naar droge strakke benen hoeven die gezond zijn ..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:15

ik zou gewoon, niet de keuring betalen dus waar let je op.

1 braaf ga des noods 400 x terug om proef te rijden
2 die goed gekeurt is
3 die een beetje aan je eisen voldoet.
4 des noods zet je een advertentie op Marktplaats met al je wensen komt vanzelf iemand op af heb ik ook gedaan Knipoog

En jah een e pony voor 2500 euro zal je denk niet snel treffen, ja die niet zadelmak is,

tis tegenwordig erg duur jah maar als je hem eenmaal hebt heb je ook wat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:20

bouw, karakter, gangen, voelen of de benen niet ergens dik/warm zijn, zit hij/zij goed in de haren, hoe kijkt de pony uit zijn ogen, toont hij fit?

Zeker wel goed laten keuren!

Oja, kom altijd 1/2 tot 1 uur vroeger om te kijken of ze de pony geen verdovende middelen geven. En het is verstandig om een pony eerst op proef te nemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:21

Gewoon aan al je eisen houden. Toen wij voor onze pony gingen kijken mochten we alles zelf doen. Uit stal halen poetsen zadelen. Dit terwijl die van ons pas 2 keer een zadel had opgehad. Later hebben we ook nog alleen over het terrein gelopen en zijn we nog naar haar toe gelopen en in stal geweest de eigenaar vond alles best. Het werd immers onze pony als we haar zouden kopen. Wij hebben haar laten keuren toen ze nog bij de oude eigennaar was. Na goedkeuring hebben wij haar hier heen laten brengen. We laten nog steeds de fokker weten hoe het met haar gaat. Dit was dan wel een merrie die voor het stamboek te klein is gebleven en daarom weg moest anders was ze fokmerrie geworden.

Advies hoelang het ook duurt koop een paard waar het mee klikt en die wordt goedgekeurd beter nu wat elende dan straks als het paard niet goed meer loopt. Dan ben je nog meer teleurgesteld en al gehecht aan de pony.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:27

_marloes beetje raare beredenering, een uur vroeger komen of ze geen midelen geven ze kunnen dat ook veel verder van te voren doen, en jah dan komt hij er uiteindelijk er nog uit mer de keuring Knipoog

ik zou zowiezo altijd gekeurt thuis, keuring's koste voor de verkoper als hij afgekeurt word, goed gekeurt voor jou Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:31

CoriienRN schreef:
_marloes beetje raare beredenering, een uur vroeger komen of ze geen midelen geven ze kunnen dat ook veel verder van te voren doen, en jah dan komt hij er uiteindelijk er nog uit mer de keuring Knipoog

ik zou zowiezo altijd gekeurt thuis, keuring's koste voor de verkoper als hij afgekeurt word, goed gekeurt voor jou Knipoog

ja idd ,
ze kunnen ook in de ochtend en in de middag de pony goed moe hebben gereden ..
je moet net de goede mensen treffen !! Knipoog

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:32

dat hou je toch met paarden handel Knipoog partuculier of handel

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:34

Ja een uur te vroeg komen vind ik ook onzin.
Heb ik ook nooit gedaan bij het kijken bij een paard.
Ik nam altijd wel een persoon mee die er een goede kijk op had.
Zelf ben je toch wat gevoeliger omdat het jou dier word, een buitenstaander kijkt er wat realistischer tegen aan.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:27

Ik vermoed dat ze dat ook met de eerste pony hebben gedaan, die liep heel netjes bij de verkoper. Ik was verliefd op haar snoetje en ze keek zo lodderig (moet r toch een lampje gaan branden als er arabier in zit). Beestje staat thuis, stokkreupel, gelukkig heeft de eigenaar haar wel terugenomen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:41

Heb hier al veel goede tips gehoord!

Persoonlijk zou ik gewoon gaan kijken;
1. Pony aan de hand laten draven op het harde, dit eventueel op film vastleggen + standfoto maken
- Ga er dan ook even achter staan en kijk op de pony z'n benen onder z'n lijf neer zet inplaats van alle kanten op gooid.
2. Dochter mee laten poetsen en haar ook laten zadelen
3. Pony voor laten rijden en daarna dochter laten rijden (neem eventueel eigen instructrice mee)
4. MEDISCH verleden navragen eventueel ook op te vragen bij vaste veearts.
5. Algemeen verleden navragen, hoe was de pony als manegepony
6. kLINISCH laten keuren voor de PROEFTIJD, scheelt een hoop tranen
7. Bij afkeuring kosten voor de verkopende partij

Succes

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:23

En?????? Hoe was de pony>?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:40

De pony was braaf dat wel, maar heb alle tips ter harte genomen en gezien dat hij scheef liep, op de voorhand was geen spieropbouw op dr billen had en volgens mij wat ruimte in de achterknie, leek iig oudr dan de 10. Liep overigens erg netjes en het waren echt aardige mensen.. maar helaas, dit durf ik wederom niet aan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 00:57

MarryAnneR schreef:
De pony was braaf dat wel, maar heb alle tips ter harte genomen en gezien dat hij scheef liep, op de voorhand was geen spieropbouw op dr billen had en volgens mij wat ruimte in de achterknie, leek iig oudr dan de 10. Liep overigens erg netjes en het waren echt aardige mensen.. maar helaas, dit durf ik wederom niet aan

Onthoud wel geen enkele pony is 100% perfect..
(niet dat ik daarmee zeg dat dit een goede pony was of dat je het niet niet moet doen om die reden)
Maar hou het wel ff in je achterhoofd!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:13

Goed dat je dit nu zelf kunt beoordelen. Je komt de ware nog wel tegen!! succes!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 08:48

daantjuhhh schreef:
MarryAnneR schreef:

Onthoud wel geen enkele pony is 100% perfect..
(niet dat ik daarmee zeg dat dit een goede pony was of dat je het niet niet moet doen om die reden)
Maar hou het wel ff in je achterhoofd!

Ik heb behalve het stikbrave de eis dat de pony natuurlijk gezond is. Het lijkt mij niet gezond als de pony erg scheef is en duidelijk geen 10 is. Overigens liep ze bij de eigenaar keurig aan de teugel en zo te zien erg goed maar zodra mijn natuurlijk veel minder ervaren dochter erop ging zitten zag ik toch wat onregelmatigheid helaas. We moeten verder zoeken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:01

Is het niet een idee om een lijstje met je wensen op marktplaats of bokt te zetten? Vaak komen daar wel mensen op af.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:04

Ik heb een paar weken terug ook een paardje gekocht, en zo hebben wij het gedaan:

Inderdaad iets te vroeg aankomen, neit zozeer voor die middelen, maar dan kan je gelijk zien of ze niet per ongeluk al even dat paardje aan het longeren zijn zodat hij vast moe wordt en energie kwijt raakt, en dus rustiger is tegen detijd dat jullie komen.

De eerste keer dat je gaat kijken niets zelf doen, maar goed observeren hoe hij reageert bij alles wat gedaan wordt. poetsen, hoeven krabben, aansingelen, bit indoen. Gewoon erg goed o pde reacties van de pony letten. vervolgends eerst in stap en draf in een rechte lijn van je af en naar je toe, zo kan je beoordelen hoe hij/zij zijn benen neerzet, of hij bijvoorbeeld frans loopt, of naar een kant zwaait met een hoef o.i.d.
Daarna geheel los in de bak zien, nu kan je zijn gangen beoordelen. Heeft hij mooie ruime gangen, stapt hij bijvoorbeeld in stap met zijn achterhoeven in of zelfs over de afdruk van de voorhoef, en zo meer.
Dan ga je opzadelen, en laat je hem voorrijden, zo kan je zien hoe de pony loopt met een ruiter die hij gewent is, in de omgeving die hij gewent is. Ook hier weer goed opletten hoe de pony op vanalles reageert.
Vervolgends ga je er zelf op en kijk je of je het een fijne pony vind, fijn op te rijden, te houden, eentje die braaf is en goed luistert naar wat je van hem vraagt.

Dan kan je erover na gaan denken, en ik raad aan altijd nog een tweede keer terug te gaan. Dan kan je nog een keer rijden(nu heoft al dat andere niet hoor) en je kan hem bijvoorbeeld even in het verkeer testen, of een stukje buiten. Ik raad zelfs aan nog een 3e of 4e keer terug te gaan. En dan kan je, als je nog steeds zeker van je paardje bent, dingen gaan afspreken over de koop. en zoals anderen hier ook al zeggen raad ik aan om hem door je eigen DA te laten keuren, en inderdaad bij afkeuring de kosten voor de eigenaar.... en als de pony is goedgekeurd pas op proef of kopen.

Je kan eventueel ook nog een koopcontractje opstellen, waarin je bijvoorbeeld dingen over de pony zet, en je kan dingen erin zetten als is verkeersmak, geen eczeem en dergelijke. Zo kan je neit zo makkelijk belazerd worden...

En ik ben inderdaad aan mijn pony gekomen uiteindelijk na een stuk of 5 andere bezichtigingen door toch maar ene lijstje op mp te zetten..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:05

O, ik herken je probleem. Wij zochten 3 jaar geleden ook een leuke, coole en gezonde pony, zowel onder het zadel als voor de wagen, leeftijd tussen 6 - 10 jaar.
En wat heb ik veel pony's gezien, die volgens de verkopende partij aan mijn wensen voldeden, maar in praktijk vies tegenvielen. Kilometers gevreten en dan daar aankomen bij een kreupele pony.

Ik ging ook twijfelen of ik nu zulke hoge eisen stelde. Kreupel aan 1 of 2 benen, spat, dampig, blind, steigeren, gewoon een brok pijn, etc. etc. Ik heb van alles langs zien komen. Zelfs een pony die door de keuring kwam, maar in de proeftijd hartstikke blind aan één oog bleek. (Tipje; laat bloed afnemen bij de keuring, om later te bewijzen dat de pony pijnstillers of tranquilizer gehad had voor de keuring).

Maar ik heb vastgehouden aan mijn lijstje van wensen. En na maanden zoeken hebben wij Janouk gevonden: een toen 6 jarige Haflinger, aangespannen en onder het zadel, vlotte maar wel coole pony en door de keuring heen gekomen. Ze kon niet veel, maar de basis zat erin. En heus we zijn er wel eens afgevallen in onze kennismakingstijd, maar we zijn reuze blij met haar. Ze is cool, loopt lekker onder het zadel en is inmiddels M dressuur mennen. Helemaal onze pony geworden.

Dus zoek en houd vast aan je wensen lijstje. Heel veel succes.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 09:16

Ik had een lijstje op marktplaats gezet met wensen, ik had er geen max prijs bijgezet omdat ik dan bang was dat mensen weer dachten van ooowww ik kan misschien meer voor die pony vragen. Maar vervolgens kreeg ik vreselijk dure pony's aangeboden. Ik ga het nog maar een keer proberen.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:17

Zie dat iedereen hier roept dat de verkoper bij afkeuring de keuringskosten op zich moet nemen, maar dat is geen regel hoor. De keren dat wij een paard of pony verkocht hebben hebben wij dat ook niet gedaan/afgesproken, de kopers mochten alle keuringen laten doen die ze wilden, maar wel op eigen kosten. Kijk, voor zover wij wisten waren die dieren allemaal gezond, maar bij een keuring kan altijd iets uitkomen waar je niet op rekent, dan zit je als verkoper met de kosten te kijken en nog steeds met het paard wat je wil verkopen wat dan ineens ook minder waard is omdat er iets aan mankeert. (Ik ga er tenminste van uit dat je dan als verkoper zo eerlijk bent om daar bij de volgende koper niet over te gaan liegen of het te verzwijgen net zo lang tot je er eentje gevonden hebt die het dier niet laat keuren). Als ik een paard koop betaal ik ook zelf de keuring, ongeacht het resultaat, ik ben tenslotte degene die die keuring wil laten doen, en je laat pas keuren als je een paard echt wil, niet bij ieder paard waar je naar gaat kijken.
Overigens hebben wij er maar ooit ééntje gehad die afgekeurd werd, die kwam niet door de buigproef, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat de keurende vee-arts hem kreupel getrokken heeft. Dier is uiteindelijk toch verkocht en heeft nog steeds (nu 5 jaar later) geen dag in zijn leven kreupel gelopen.

@TS neem in ieder geval een 'kenner' mee, instructrice of zo, die veel kijk heeft op én een pony én de rijkunstige kwaliteiten van je dochter. Ga ook vaker dan één keer proefrijden, voor de meeste mensen is dat helemaal geen punt. Toen wij bijvoorbeeld onze pony's verkochten omdat onze dochter er te groot voor was hebben wij de belangstellenden ook zo vaak terug laten komen als ze wilden, pony's stonden bij ons niet in de weg, en als verkoper heb je (meestal) ook liever dat de pony goed terecht komt bij een kind dat er de 'klik' mee heeft dan dat zo'n beestje na een maand alweer verkocht moet worden omdat het niet lukt.