Ik krijg zóvéél pijn bij doorzitten!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esthertjuh_

Re: Ik krijg zóvéél pijn bij doorzitten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:44

Oke , dankje voor de tips!!
Vandaag ga ik kijken voor een verzorgpony : een draver
dus daarmee kan ik wel leren en ook al jullie tips ga ik gebruiken

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:25

Als ik zo eens over de reacties heenlees zou ik op zoek naar een nieuwe instructrice. Vanuit middendraf of harde draf aangalopperen? Yeah right. Kan niet. En dat helpt ook niet voor je doorzitten. En dat je je niet moet aanstellen vind ik ook onzin, ze zou beter nuttige tips geven!

Wat je moet proberen is je te ontspannen en inderdaad je paard ook ontspannen te laten lopen. Netjes aan de teugel, zodat hij zijn rug ontspant, dan wordt het makkelijker.

Succes!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:38

esthertjuh_ schreef:
mijn instructrice zegt van niet..
ik heb t al eens gevraagt van t gewone drafje terugnemen maar dat was te irritant voor de andere met rijde...

Sorry maar dit vind ik werkelijk de stomste opmerking die instructrice kan maken. Naarmate ik verder lees vind ik haar ook steeds stommer worden.

Ten 1e, probeer bij het doorzitten je bekken naar voren te kantelen. Wat wij vaak deden is met beugels uit doorzitten. (ik doe bijna niet aan lichtrijden, en ik kan ook niks met het paard als ik aan het lichtrijden ben, pure kwestie van gewenning)

Zorg ervoor dat je niet gaat stuiteren in het zadel door je benen om het paard heen te sluiten. Wilt ze gaan lopen dan hou je voor erop in. Wellicht zal ze daardoor ook haar rug beter gaan gebruiken en wordt het makkelijker de draf door te zitten.

Dat is trouwens wel het beste. Zodra het paard ontspannen met zijn rug loopt, is het veel makkelijker om door te zitten.

Als je paard aanspringt van een versnelde draf. En je mag hem niet eerst terug nemen naar de arbeidsdraf vind ik dat heel slecht van je instructrice. Die andere mensen hebben toch ook een stuur op hun paard. Ze kunnen best een volte of wat om je heen rijden.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:39

Doorzitten is voor de een makkelijk en de ander vind het moeilijk. Het belangrijkste is om te ontspannen, zodra je gespannen zit ga je automatisch stuiteren...
Wanneer een paard ontspannen loopt en goed door zn rug heen loopt is het doorzitten een stuk makkelijker. Mijn instructrice zegt altijd dat ik pas mag doorzitten als mijn paard ontspannen loopt.
En idd aangalloperen vanuit snelle draf kan niet...dan wordt het ongecontroleerd en gewoonweg RENNEN. Rustig en onder controle draven en daarna in een hoek aangalloperen gaat veel lekkerder. (lijkt mij dat elke instructrice dit weet?)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:10

oke lees net pas dat het een draver is? Die kunnen vaak niet zo goed galoperen daar heb ik iets voor geleerd na een aantal dravers gereden te hebben die omgeschoold moeten worden dat ze reactief kunnen lopen. JE moet hem heel rustig in de galop laten vallen en blijven lichtrijden dan maak je het een draver makkelijker om in de galop te vallen. Dravers hebben zeker als ze ooit gekoerst hebben geleerd dat galop hun grootste fout kan zijn die ze kunnen maken. Dus je moet ze zoveel mogelijk helpen en vertrouwen geven dat het niet erg is om in galop te komen. Leer het ook eens aan de longeerlijn door ze te laten aanspringen naar degalop. Gaat het daar op stem steeds beter dan gaat het onder het zadel op stem ook steeds makkelijker. Ze zijn gewend om gereden te worden met stem.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:24

Echt gaan zitten kantel je bekken naar voren en ontspan..doet net of je lekker in een leunstoel zit.. Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:35

Ja idd ! Zoek mss een nieuwe instructrice ! Ze moet begrijpen dat als je pijn hebt, het wat rustiger wil doen en hulp vraagt !
Loopt je paard zelf wel ontspannen ?
Als je paard niet onstpannen loopt, gooit hij je hoger op.
Idd tips zoals : wat langzamer draven helpen goed, dan gooit het paard je niet zo hoog meer op & dan stil mss het tempo wat opbouwen ?
Ook een beetje naar achteren leunen is makkelijker om het te leren.
Ik had het in het begin ook dat moeilijk ademen bij doorzitten ...weet ook niet hoe het komt maar nu heb ik het niet meer.
Ik heb uiteindelijk leren doorzitten op een haflinger omdat ze zo'n zachte rug hebben. Daarna heb ik het dan op een moeilijker paard gebrobeerd met een harde rug en dan daarna zelfs op een draver & het ging.
Succes !