Da's toch een grote redding voor mij en mijn Hafje!
En vele springruiter die bij ons les volgen, moeten dit ook eerst doen voor ze weer mogen gaan springen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:Ik zie op de beide filmpjes totaal geen ontspanning
Ook de ruiter zit niet rustig
Daar zou ik eerst eens aan gaan werken, dan gaat dat koppie wel naar beneden
Utan schreef:Ja, om te springen moet je dressuur kunnen.
Maar wat verstaan jullie onder "springen"? om gewoonweg over 1 of 2 sprongetjes te vliegen, ongeacht welke hoogte, moet je alleen maar de nodige dosis lef en geluk hebben, en maar hopen dat jij en je paard zonder broekscheuren aan de overkant komen, daar is niets aan.
Maar om correct te springen, of een heel parcour af te leggen, daarvoor is dressuur noodzakelijk. Je moet tenslotte je paard volledig in de hand hebben, kunnen schakelen, kort draaien, galopwissels,... Zonder de nodige dressuur kom je dan nergens. In mijn ogen moet een paard dus ook aan de teugel kunnen lopen, een paard dat zijn hals niet kan gebruiken, om welke (medische) reden dan ook, hoe kan die dan mooi basculeren boven de sprong?

runningkawa schreef:Ik zie op de beide filmpjes totaal geen ontspanning
Ook de ruiter zit niet rustig
Daar zou ik eerst eens aan gaan werken, dan gaat dat koppie wel naar beneden

Citaat:nou ik wil het toch wel zeker weten of mn paard zo hoog kan springen
maar ik begrijp even niet wat je hier wil zeggen? Hoe hoog? Springen kan elk paard, alleen de manier waarop is iets heel anders. quera schreef:mede door zijn verleden lukt het hem niet door ontspanning aan de teugel te lopen.
. Utan schreef:Citaat:nou ik wil het toch wel zeker weten of mn paard zo hoog kan springen
Sorry![]()
maar ik begrijp even niet wat je hier wil zeggen? Hoe hoog? Springen kan elk paard, alleen de manier waarop is iets heel anders.
Als je op een, voor zowel ruiter als paard, veilige manier wil springen, dan is dressuur noodzakelijk.
Nu moet ik eerlijk ook bekennen dat ik nog nooit een paard ben tegengekomen wat niet aan de teugel kan lopen, maar wel ontspannen, over de rug, in de hand....??? Maar misschien komt dat omdat ik een andere definitie heb van aan de teugel lopen. Wat verstaan jullie dan aan aan de teugel lopen?
Alytje schreef:Ik vind dat je dressuur nodig hebt om te kunnen springen. Al hoef je geen M dressuur proef te kunnen rijden, ik vind wel dat je paard ontspannen, actief en nageeflijk moet kunnen lopen, anders zou ik niet weten hoe je netjes een parcour rond kan komen...
Ik merk duidelijk verschil tussen een parcour waarin mijn paard ontspannen en goed dressuurmatig loopt en de parcoursen waarin mijn paard niet goed dressuurmatig liep. In die parcoursen had ik niks te zeggen en crossten we maar wat rond. Nu springt mijn paard makkelijker en beter, doordat we de dressuur eindelijk een beetje onder de knie hebben