om te springen moet je dressuur kunnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ticcie

Re: om te springen moet je dressuur kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:31

Dat het paard niet aan de teugel loopt is denk ik geen ramp, maar ik vind wel dat de combinatie eerst dressuurmatig moet gereden worden, zeker dan om de overgangen en het controleren voor en na de sprong. Ik denk dat dat het belangrijkste is, dat je hem kan "terugrijden" en op de zit kan rijden, zoveel mogelijk.
Da's toch een grote redding voor mij en mijn Hafje!
En vele springruiter die bij ons les volgen, moeten dit ook eerst doen voor ze weer mogen gaan springen. Clown

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 11:34

runningkawa schreef:
Ik zie op de beide filmpjes totaal geen ontspanning

Ook de ruiter zit niet rustig
Daar zou ik eerst eens aan gaan werken, dan gaat dat koppie wel naar beneden Lachen

dat is nu gelukkig al een eind verbeterd. nog niet hoe het zou moeten zijn maar ik zit al een stuk beter.
hopelijk als ik dan helemaal goed zit dat hij dan helemaal wil onspannen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:52

Ja, om te springen moet je dressuur kunnen.
Maar wat verstaan jullie onder "springen"? om gewoonweg over 1 of 2 sprongetjes te vliegen, ongeacht welke hoogte, moet je alleen maar de nodige dosis lef en geluk hebben, en maar hopen dat jij en je paard zonder broekscheuren aan de overkant komen, daar is niets aan.
Maar om correct te springen, of een heel parcour af te leggen, daarvoor is dressuur noodzakelijk. Je moet tenslotte je paard volledig in de hand hebben, kunnen schakelen, kort draaien, galopwissels,... Zonder de nodige dressuur kom je dan nergens. In mijn ogen moet een paard dus ook aan de teugel kunnen lopen, een paard dat zijn hals niet kan gebruiken, om welke (medische) reden dan ook, hoe kan die dan mooi basculeren boven de sprong?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:19

Utan schreef:
Ja, om te springen moet je dressuur kunnen.
Maar wat verstaan jullie onder "springen"? om gewoonweg over 1 of 2 sprongetjes te vliegen, ongeacht welke hoogte, moet je alleen maar de nodige dosis lef en geluk hebben, en maar hopen dat jij en je paard zonder broekscheuren aan de overkant komen, daar is niets aan.
Maar om correct te springen, of een heel parcour af te leggen, daarvoor is dressuur noodzakelijk. Je moet tenslotte je paard volledig in de hand hebben, kunnen schakelen, kort draaien, galopwissels,... Zonder de nodige dressuur kom je dan nergens. In mijn ogen moet een paard dus ook aan de teugel kunnen lopen, een paard dat zijn hals niet kan gebruiken, om welke (medische) reden dan ook, hoe kan die dan mooi basculeren boven de sprong?

nou ik wil het toch wel zeker weten of mn paard zo hoog kan springen

Luisindepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:22

Beste amazones en ruiters... Dressuur is de basis van alles. Scala der Ausbildung, bent u hiervan op de hoogte?
Probeer iig de basisprincipes onder de knie te verkrijgen en dan zal het springen ook wel lukken op een manier waarbij paard en ruiter het beide leuk vinden

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:30

Hier ben ik het helemaal mee eens. Waar is die goede oude tijd van de caprilliproef gebleven? Wie het weet mag het zeggen...

Ik denk dan dat het merendeel van de ruiters, die nu alleen maar springen, hier niet voor zullen slagen...

Luisindepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:34

runningkawa schreef:
Ik zie op de beide filmpjes totaal geen ontspanning

Ook de ruiter zit niet rustig
Daar zou ik eerst eens aan gaan werken, dan gaat dat koppie wel naar beneden Lachen

Toch voor deze ponyruiter in compliment, ze zit het paard niet in de weg op de sprong!!
Voor de rest trainentrainentrainen!!

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:39

Ohja, dan nog even ontopic.

Ik heb het filmpje niet gezien (slome pc) maar de dressuur en springfoto vind ik er echt niet slecht uitzien hoor.

Volgens mij hoeft een paard niet per se aan de teugel te lopen in het parcours.
Liever niet zelfs, door hun lange neus kunnen paarden alleen dingen van dichtbij zien als ze hun hoofd omhoog brengen. Alleen maar handig dus, als ze een beetje mee kunnen kijken (al zien ze dan weer geen diepte...)
Als je paard dus maar aan de hulpen staat ben je prima in staat een parcours te springen.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:56

Citaat:

Sorry Blond Knipoog maar ik begrijp even niet wat je hier wil zeggen? Hoe hoog? Springen kan elk paard, alleen de manier waarop is iets heel anders.
Als je op een, voor zowel ruiter als paard, veilige manier wil springen, dan is dressuur noodzakelijk.
Nu moet ik eerlijk ook bekennen dat ik nog nooit een paard ben tegengekomen wat niet aan de teugel kan lopen, maar wel ontspannen, over de rug, in de hand....??? Maar misschien komt dat omdat ik een andere definitie heb van aan de teugel lopen. Wat verstaan jullie dan aan aan de teugel lopen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 01:04

quera schreef:
mede door zijn verleden lukt het hem niet door ontspanning aan de teugel te lopen.

Een springruiter heeft ALTIJD dressuur nodig, anders kom je een parcours niet foutloos door, zelfs niet op 60 cm.

Mijn paard was ook erg gespannen toen ik haar kreeg. Het lukte me niet om haar aan de teugel te krijgen, het heeft heel lang geduurd maar uiteindelijk heb ik een heel ontspannen, relaxt paard wat los door het lijf loopt en netjes aan de teugel gaat. Om precies te zijn; het heeft ruim 2 jaar (!!) geduurd.
Ieder paard gaat aan de teugel als hij ontspannen is en openstaat voor de inwerking van de ruiter. Het ene paard buigt daarbij het hoofd wat meer als de ander. Ook jouw paard kan aan de teugel lopen als hij goed ontspannen is, los door zijn lijf loopt en bereid is te luisteren naar jouw hulpen, misschien doet hij dat al maar herken je het niet. Het lijkt me waarschijnlijker dat je dénkt dat hij wel ontspannen is en openstaat voor je hulpen maar het toch niet is, in dat geval moet je gewoon harder aan het werk Knipoog.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 07:09

hij is vroeger met een veelste klein zadel gereden. wat natuurlijk pijn deed.hji wilde de mensen van zich af hebben. dat deed hij als hij dan aan de teugel liep of iig. liep.dan was het kop naar beneden en een rodeo geven. vroeger werdt hij dan omhoog geschopt.hij kreeg al snel de stempel:pony met een kronkel in zn kop.op de manege waar hij stond was het nou ook niet je van het(pony's werden vaak geslagen,met mesten ging het paard niet opzij dan had het dier een vork in zn bil.)na 10 jaar hebben ze hem kunnen kopen.(ze hebben hem eerst 10 jaar geleast voordat hij gekocht kon worden)hij heeft gewoon zoveel slechte ervaringen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 07:11

Utan schreef:
Citaat:

Sorry Blond Knipoog maar ik begrijp even niet wat je hier wil zeggen? Hoe hoog? Springen kan elk paard, alleen de manier waarop is iets heel anders.
Als je op een, voor zowel ruiter als paard, veilige manier wil springen, dan is dressuur noodzakelijk.
Nu moet ik eerlijk ook bekennen dat ik nog nooit een paard ben tegengekomen wat niet aan de teugel kan lopen, maar wel ontspannen, over de rug, in de hand....??? Maar misschien komt dat omdat ik een andere definitie heb van aan de teugel lopen. Wat verstaan jullie dan aan aan de teugel lopen?

wat ik daarmee bedoelde was:
ik ga niet 120 springen en maar hopen dat hij dr overheen komt. i kwil toch echt wel zeker weten dat hij er overheen komt en er niet dwars doorheen knalt
zo bedoelde ik het Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:11

Ik vind dat je dressuur nodig hebt om te kunnen springen. Al hoef je geen M dressuur proef te kunnen rijden, ik vind wel dat je paard ontspannen, actief en nageeflijk moet kunnen lopen, anders zou ik niet weten hoe je netjes een parcour rond kan komen...
Ik merk duidelijk verschil tussen een parcour waarin mijn paard ontspannen en goed dressuurmatig loopt en de parcoursen waarin mijn paard niet goed dressuurmatig liep. In die parcoursen had ik niks te zeggen en crossten we maar wat rond. Nu springt mijn paard makkelijker en beter, doordat we de dressuur eindelijk een beetje onder de knie hebben Lachen

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:46

Dressuur is in principe de basis van springen. Een paard moet redelijk ontspannen en netjes in de rondte gestuurd moeten kunnen worden vind ik.
Dit is ook beter voor het paard, want ik ken genoeg paarden die niet ontspannen dressuur konden lopen en dan bij het springen alles vast gingen zetten wat ze vast konden zetten.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:35

Als je levensmoe bent zou ik op een beste hindernis aanrijden zonder dat je gas, rem of stuur hebt. Als je dat niet bent zou ik eerst eens een tijdje dressuur gaan rijden en dán pas een sprongetje wagen. Ik kan me groen en geel ergeren aan de 'meisjes' die zichzelf springruiter noemen en daardoor denken geen dressuur meer te hoeven rijden. Wat denken die ervan wat een springparcour rijden is?! Niks anders als afstanden inschatten en weten wanneer je vooruit en terug moet rijden om je paard niet middenin een hindernis te parkeren. Springen ís dressuur rijden, maar dan met een paar hupsjes ertussen. Ik kan mega staan te genieten als ik een springruiter op het voorterrein zijn paard súper fijn dressuurmatig los zie werken.

Summerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:24

Alytje schreef:
Ik vind dat je dressuur nodig hebt om te kunnen springen. Al hoef je geen M dressuur proef te kunnen rijden, ik vind wel dat je paard ontspannen, actief en nageeflijk moet kunnen lopen, anders zou ik niet weten hoe je netjes een parcour rond kan komen...
Ik merk duidelijk verschil tussen een parcour waarin mijn paard ontspannen en goed dressuurmatig loopt en de parcoursen waarin mijn paard niet goed dressuurmatig liep. In die parcoursen had ik niks te zeggen en crossten we maar wat rond. Nu springt mijn paard makkelijker en beter, doordat we de dressuur eindelijk een beetje onder de knie hebben Lachen

helemaal mee eens

Summerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:24

oops dubbelpost

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:51

als ie goed en ontspannen loopt is er nixx mis mee

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:56

Tuurlijk heb je dressuur nodig om te kunnen springen!
En als je gesprongen hebt zijn je paarden de dag erna vaak dressuurmatiger ook nog een stuk lekkerder te rijden!
Dressuur is de basis, en zonder basis is springen levensgevaarlijk. Voor paard en ruiter!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:04

Ik heb zaterdag les gehad voor het eerst met hem. we hebben ruim 3 kwartier dressuur gereden in het begin was hij heel erg gespannen door de tractoren die langs reden. maar mn lesgeefster zei dat hij koste wat het koste zn aandacht bij mij moest houden . na een tijdje was hij lekker ontspannen. en hij heeft zelfs met zn neusje naar beneden gelopen in span. en wat was ik trots dat hij zo lekker liep. zo heeft hij nog nooit bij mij gelopen.na 3 kwartier gingen we balkjes draven toen 1 kruisje toen 2 kruisjes. en toen 2 stijltjes.ook stond er een "enge" hindernis. dit was een dikke gelebuis op een klein stappeltje banden neergelegt. zelfs dat heeft hij gesprongen. ik ben dus mega trots op hem en wil dit ook verder gaan uitbreiden

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:35

@Utan, daar heb ik niks meer aan toe te voegen, helemaal mee eens! Galopwissels is verschrikkelijk belangrijk bij parcours springen, lekker kort draaien in contragalop is namelijk niet fijn.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:29

Alleen springen als de dressuur een beetje aardig lukt? Ben ik het zeker mee eens.
Maar wat versta je onder dressuur? 'Aan de teugel' zie ik namelijk niet echt als een criterium. Natuurlijk is het prettig als je je paard fijn aan het lopen kunt krijgen, ontspannen en nageeflijk. Maar ik zie dressuur in deze context iets anders: ik vind dat springruiters hun paard dressuurmatig op orde moeten hebben, maar dan niet persé nageeflijk: het belangrijkste vind ik dat de ruiter en het paard in zoverre een combinatie zijn, dat de ruiter het paard netjes, zonder duwen en trekken kan sturen en nette overgangen kan rijden. Daar is nageeflijkheid dan een plus bij, maar het hoeft van mij niet. Als je je paard maar netjes kunt rijden en niet hoeft te schoppen of trekken om tussen de hindernissen het paard aan het lopen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:34

Een paard dat niet nageeflijk is krijg je niet rond zonder trekken en plukken...hij geeft namelijk niet na Lachen
Aan de teugel lopen (dus dat krulletje om het zomaar ff te nomen) is wat anders dan nageeflijk zijn.
Al ligt dat niet ver uit elkaar. Als je je paard nageeflijk kunt rijden, is aan de teugel een snel gevolg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:39

je kunt geen enkele oefening goed rijden, laat staan springen, als je paard niet nageeflijk is. Dan staat hij nl open voor zijn ruiter en kun je verbinding van achter naar voor krijgen.

Ja, dressuur is niet alleen nodig, het is essentieel.
Maar dressuur is niet alleen het krulletje en middendraf van K tot H.
Het Engelse begrip "flatwork" is helderder; recht richten, buigen, schakelen zijn allemaal noodzakelijk voor een goed springparcours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:42

Idd Lielle
Schakelen, sturen, enz op je zit kan niet zonder een nageeflijk paard.
Dan krijg je sleur werk.
Komen de scherpe bitten uit de kast en de mexicaanse neusriemen. En dan helemaal niet bij extreem hete paarden, maar gewoon bij paarden waar de basis niet gereden word.