Wij rijden de jonkies ook met een spoortje, en nee, ze worden er niet minder van

Gewoon mee rijden park hoor!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

BE_GENTLE schreef:Ik heb vrij onrustige benen maar rij dan ook niet met sporen
Let maar eens op mensen in de omgeving hoeveel zij prikken in hun paard met hun sporen zonder dat zij het weten.. geloof me dat is heel regelmatig.. zelf de beste ruiters vind ik zelfs meestal teveel op hun sporen rijden.. maar ja eenmaal een paard rijden met sporen altijd een paard rijden met sporen..
carlijn83 schreef:Wat een gezeur om een klein spoortje zeg
Wij rijden de jonkies ook met een spoortje, en nee, ze worden er niet minder van
Gewoon mee rijden park hoor!
Faelivrin schreef:Bij een jong dier kun je een spoortje heus wel gebruiken om je hulpen wat beter aan te geven.

) Faelivrin schreef:'Corrigerende tik'. Ze moet hem constant een 'corrigerende' tik geven. DAT werkt niet, DIT wel. Waar zou jij voor gaan? Constant je paard meppen of een simpel klein spoortje om je hulpen beter aan te geven waar hij wel direct op reageerd?

Bedankt voor de mensen die wel nuttige reactie s geven. Ik gebruik bij hem een spoortje om hem goed aan de hulpen te krijgen, stap, draf en galop etc. Als ik dat zoals ik eerst deed met zweep doe kon ik hem eerst aan 1 stuk door een tik geven. Nu gebruik ik gewoon me spoortjes om hem lekkerder aan het lopen te krijgen. 

Bisous14 schreef:Ten eerste : super gaaf beest
Maar Navidad heeft gelijk. Een paard jong of oud hoort vooruit te gaan op been, niet op spoor! Het rijden ziet er goed uit hoor, maar je hebt wel constant je spoor erin. Nu zal dit jong paard daar nog voorwaarts op reageren omdat het nog "Nieuw" voor hem is, maar na verloop van tijd word je paard dood voor het spoor en is tegelijk ook dood voor je been. Met een zweep hoef je niet hard te slaan om duidelijk te maken dat hij bij de les moet blijven en dat been vraagt om een voorwaartse reactie. Elk paard maar zeker een jong paard kan hier heftig op reageren omdat dit ook "nieuw" voor hem is. Het is een kwestie van geduld en gewenning. Je hoeft niet hard te slaan gewoon een tik om reactie te krijgen.
Succes

Houden jullie haar aan? Ben namelijk wel benieuwd hoe ze wordt als ze langer onder het zadel is. 
mensen die het toch nog met me eens zijn 
maar ze blijft zoiezo nog even vind het een fijn paard met een lekkere zelfhouding om te rijden.
Om hem beter aan je been te maken zou ik veel overgangen rijden. Stap, draf, stap, halt, stap, draf, halt tot je er zelf horendol van wordt. Op die manier ben je steeds bezig die beenhulpen, voorwaartse hulpen, te oefenen. Daardoor gaat het paard ook begrijpen wat je nou wilt met dat been aan zijn buik. Eigenlijk moet je eens proberen om elke twintig meter van tempo te wisselen. Wedden dat je verbetering merkt! Als je dan je eerste hulp rustig geeft en dit in het begin nog met je stemcommando's van het longeren ondersteunt, dan hoef je vaak al geen "corrigerende tik" of "sterkere beenhulp" te geven. Hij moet gewoon die koppeling leggen. en dat lukt hem alleen maar als het geoefend wordt. 

En zeker lekker groot met mijn 1.64 hehe
[/edit] TequilaRos schreef:NEEM LES!

Navidad schreef:TequilaRos schreef:NEEM LES!
![]()