Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Flurk schreef:zo ik kom ook even mijn mening hier neer zetten
dit is een onderwerp waar altijd positief en negatief op gereageerd wordt dus laat een ieder gewoon doen wat hij of zij leuk/ verstandig vind en zeur daar niet over
persoonlijk vind ik het geen probleem om jonge (veulens of wat dan ook) spelenderwijs dingen bij te brengen daar heb je later alleen maar profijt van (ik spreek uit ervaring) heb gisteren mijn eerste buitenritje gemaakt met mijn 3 jarige d.m.v trailer ritje en natuurlijk zullen daar ook wel negatieve reacties op komen maar je moet gewoon naar je paard kijken en andere weten het nu eenmaal altijd beter (komt ook vaak jaloersie bij kijken hellaaas)
en hoe vaak zie je niet dat iemand een paard longeert op een verkeerde manier en dat zo'n persoon zijn paard dan afstraft terwijl de persoon zelf het probleem is ik bedoel maar wat is er nu erg? of erger?
laat een ieder doen waar hij denkt goed aan te doen en stop met zeuren en als het niet jouwding is kijk dan niet of ga het uit de weg maar ga geen discussie opstarten want hier zijn zoveel meningen daar kom je toch niet uit
uch
ik heb gesproken
brenpasbeau schreef:mij veulen was 4maanden jong en die had het zadel van mams al op ze rug gewoon los
geen singel
geen gekke enge dingen
beugels waren opgestoken
en hij vond het niet eng raak of wat dan ook
rede dat hij zadel ophad is hij was (is) erg nieuwschierig en me zadelbok was gejat hier was ik vergeten in me stal tezetten dus ja dan maar het veulen als zadelbok
hij heb hem niet langer als een minuut opgehad dus zal heus geen schade gemaakt hebben.
en dekje kreeg hij al op ze rug toen hij 3maanden was
zo kon het dekje drogen en het veulen lol maken met het deken
hij vondt het allemaal geweldig.
zelfs UIT ZICH ZELF (hoofdstel hing aan de bok) pakte hij het bit en beet erin hahaha hij is zo grappig![]()
en dit was allemaal speelstwijze
nu krijg ik heel bokt oven me heen omdat het dierenmishandeling is hahhahah kom maar op met boze gezichten
Ladynette schreef:als ene paard een paar maande oud is vin ik weld at het veuelen al bij de moeder even weg kan bijv als de merrie dan even word bereden ofzo en het veuelen ni de stal moet blijven en zo ook andersom dat het veulen even eruit gaat en mee word gewandelt en gepoetst ik vin ook wel dat je iets op de rug kan lege zodat hij daar ook een beetje aan wend en zo allemaal van die dingen laat leren zodat hij met zadelmak maken al het 1 en ander is gewend zoals een denkje enz enz dan word het al1 maar makkelijker als je nou bij een veulen van 3 maand al een zadeltjeeropgooit om te leren dan ben je niet goed bij je hoofd maar dat gebeurt ook vast niet!
Avelienvd schreef:haha net zo zielig als vrijspringen

Assiej schreef:ik begrijp sommige van de reacties wel, maar persoonlijk zou ik een veulen lekker in de opfok zetten. Het is wel goed als hij regelmatig in contact komt met mensen uiteraard. Maar voor de rest zou ik dit soort dingen persoonlijk zelf niet doen omdat ik het nut er niet van inzie..dat komt wel alstie een jaar of 3 a 4 is.
en nog een ruin drbij 
Als ik een veulen zou hebben, dus zonder moeder etc. dan is de opfok uiteraard de beste keus.. Avelienvd schreef:Ik zie het nut er wel van in.
Het scheelt namelijk al een hoop als ze gewend zijn dat er zulke rare dingen gedaan wordt met ze.
Worden ze lekker makkelijk van
Avelienvd schreef:is dit dan mishandelen?
Denken jullie echt dat dit veulen hier iets van oploopt?
Assiej schreef:Dat kan, maar ik zelf vind het fijner voor een veulen om dat op latere leeftijd pas bij de brengen.. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde als op 2 jarige leeftijd al beginnen met beleren/inrijden met het motto 'hij kan het maar niet vroeg genoeg kennen' Het is in dit geval wel een stukje anders, maar zo zie ik het