bij 4 maanden al beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: bij 4 maanden al beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:04

Ja nou een beetje spelen met je veulen aan mama's voet lijkt me helemaal niet erg !!!

Ik heb ook met mijn veulen toen der tijd vanalles gedaan. Ook vanalles op de rug gelegd, dekjes, een cap, een laars een stuk plastic. Gewoon lekker makkelijk maken. Als ie toch bij mama staat kan je er best op een verantwoorde manier mee pielen. Voetjes vragen ed ga je toch ook een beetje doen.... Waarom dan niet iets op de rug leggen.

Na het afspenen mooi 2½ jaar op de wei en met rust laten.

Ik heb er wel een heel makkelijk paard aan overgehouden hoor !!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:11

zo ik kom ook even mijn mening hier neer zetten
dit is een onderwerp waar altijd positief en negatief op gereageerd wordt dus laat een ieder gewoon doen wat hij of zij leuk/ verstandig vind en zeur daar niet over
persoonlijk vind ik het geen probleem om jonge (veulens of wat dan ook) spelenderwijs dingen bij te brengen daar heb je later alleen maar profijt van (ik spreek uit ervaring) heb gisteren mijn eerste buitenritje gemaakt met mijn 3 jarige d.m.v trailer ritje en natuurlijk zullen daar ook wel negatieve reacties op komen maar je moet gewoon naar je paard kijken en andere weten het nu eenmaal altijd beter (komt ook vaak jaloersie bij kijken hellaaas)
en hoe vaak zie je niet dat iemand een paard longeert op een verkeerde manier en dat zo'n persoon zijn paard dan afstraft terwijl de persoon zelf het probleem is ik bedoel maar wat is er nu erg? of erger?
laat een ieder doen waar hij denkt goed aan te doen en stop met zeuren en als het niet jouwding is kijk dan niet of ga het uit de weg maar ga geen discussie opstarten want hier zijn zoveel meningen daar kom je toch niet uit
uch
ik heb gesproken
Afbeelding

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:34

Flurk schreef:
zo ik kom ook even mijn mening hier neer zetten
dit is een onderwerp waar altijd positief en negatief op gereageerd wordt dus laat een ieder gewoon doen wat hij of zij leuk/ verstandig vind en zeur daar niet over
persoonlijk vind ik het geen probleem om jonge (veulens of wat dan ook) spelenderwijs dingen bij te brengen daar heb je later alleen maar profijt van (ik spreek uit ervaring) heb gisteren mijn eerste buitenritje gemaakt met mijn 3 jarige d.m.v trailer ritje en natuurlijk zullen daar ook wel negatieve reacties op komen maar je moet gewoon naar je paard kijken en andere weten het nu eenmaal altijd beter (komt ook vaak jaloersie bij kijken hellaaas)
en hoe vaak zie je niet dat iemand een paard longeert op een verkeerde manier en dat zo'n persoon zijn paard dan afstraft terwijl de persoon zelf het probleem is ik bedoel maar wat is er nu erg? of erger?
laat een ieder doen waar hij denkt goed aan te doen en stop met zeuren en als het niet jouwding is kijk dan niet of ga het uit de weg maar ga geen discussie opstarten want hier zijn zoveel meningen daar kom je toch niet uit
uch
ik heb gesproken
Afbeelding

Hier ben ik het helemaal mee eens. Lachen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:34

dank

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:40

Een dekje en peeskappen omdoen is gelukkig wat anders dan beleren.
In mijn ogen is het juist goed om een jonkie aan vreemde dingen te laten wennen. Uiteraard voor een enkel keertje. Kan geen kwaad. Hoe jonger een dier is hoe makkelijker hij ergens aan went. IK HEB HET DAN OVERIGENS NIET OVER BELASTENDE DINGEN ZOALS LONGEREN!.
Als hij straks 3 is moet alles anders maar tegelijk en dat is veel zieliger. Beest weet niet wat hem overkomt. 3 Jaar op de wei gestaan en nooit wat gezien of gevoeld en dan nu opeens alles tegelijk.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:43

als ene paard een paar maande oud is vin ik weld at het veuelen al bij de moeder even weg kan bijv als de merrie dan even word bereden ofzo en het veuelen ni de stal moet blijven en zo ook andersom dat het veulen even eruit gaat en mee word gewandelt en gepoetst ik vin ook wel dat je iets op de rug kan lege zodat hij daar ook een beetje aan wend en zo allemaal van die dingen laat leren zodat hij met zadelmak maken al het 1 en ander is gewend zoals een denkje enz enz dan word het al1 maar makkelijker als je nou bij een veulen van 3 maand al een zadeltjeeropgooit om te leren dan ben je niet goed bij je hoofd maar dat gebeurt ook vast niet!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:25

Wij hebben op stal ook een paar jonge beesten en daar doen we heel rustig spelletjes mee. Ze zijn van april 2005 en april 2006...ze krijgen wel eens een dekje op hun rug, gewoon om te laten wennen dat dat niet eng is en dat er toevallig ook wel eens iets op je rug kan liggen. Verder staan ze wel eens op de wasplaats, geven ze netjes een voetje en verder niks. Ze staan de hele dag in het weiland met de rest van de paarden en meer niet. De meeste paarden worden los in de bak gelongeerd en die kleintjes lopen dan naast hun moeder mee. Pas met een jaar of 4 gaan we ze leren longeren, met een lijn aan het halster. Maar verder laten we ze gewoon lekker paard zijn.
Het wennen aan vreemde dingen vind ik helemaal niet verkeerd, zo leren ze juist. Maar beleren vind ik niet kunnen, gelukkig zit er een groot verschil tussen leren en beleren...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:33

Ik heb bij mijn beide veulens ook regelmatig wat op de rug gelegd hoor, ze gingen mee wandelen en mee op korte buitenritjes. Bij langere ritten bleven ze alleen bij hun vriendjes (uiteraard na voorzichtig opbouwen). Mijn laatste veulen ging ook gewoon mee naar de (privé)les. Mocht ie rondrennen in de bak terwijl mamma aan het werk was.

Veulens zijn beiden heel makkelijk geworden, kon er alles mee. De oudste is al beleerd, die liep ook zo weg met het zadel deerde haar niets. Omdat ze al verkeersmak gemaakt waren aan de hand van mamma heeft ze ook daar nooit naar om gekeken. Ideaal....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:37

brenpasbeau schreef:
mij veulen was 4maanden jong en die had het zadel van mams al op ze rug gewoon los
geen singel
geen gekke enge dingen
beugels waren opgestoken
en hij vond het niet eng raak of wat dan ook
rede dat hij zadel ophad is hij was (is) erg nieuwschierig en me zadelbok was gejat hier was ik vergeten in me stal tezetten dus ja dan maar het veulen als zadelbok Tong uitsteken
hij heb hem niet langer als een minuut opgehad dus zal heus geen schade gemaakt hebben.
en dekje kreeg hij al op ze rug toen hij 3maanden was
zo kon het dekje drogen en het veulen lol maken met het deken
hij vondt het allemaal geweldig.
zelfs UIT ZICH ZELF (hoofdstel hing aan de bok) pakte hij het bit en beet erin hahaha hij is zo grappig Haha!
en dit was allemaal speelstwijze
nu krijg ik heel bokt oven me heen omdat het dierenmishandeling is hahhahah kom maar op met boze gezichten

Dit doe ik ook bij mijn hengst van nu bijna 2,5. Hij heeft ook wel eens het zadel op zijn rug gehad, voor eventjes. Hij vindt het best, zoals hij alles best vindt wat wij doen. Hij vertrouwt ons voor 100%, juist door de dingen die wij met hem gedaan hebben de afgelopen jaren.
Verder staat hij in een groep paarden, ponies en veulens, waar hij keurig door opgevoed is. Het beste van twee kanten dus: veel contact met mensen en opgroeien in een groep paarden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:10

Ik heb mijn paard als anderhalfjarige gekocht en echt waar: ik wou dat er al iets mee gedaan was in de zin van halster, borstel, hoeven geven... Persoonlijk vind ik zelfs hoefjes geven meer belastend dan een dekje op, zie dan ook niet in wat daar zo verkeerd mee is, want welk nadeel zit eraan vast?
Het is geen lachertje om een beestje met een vrij angstig karakter als anderhalfjarige sterke beer alles nog te moeten aanleren, heb het dus allemaal toen zelf mogen doen. Achteraf ben je daar natuurlijk razend trots op, zeker, en het was ook de moeite waard, maar verre van handig. Daar wil ik niet mee zeggen dat alles maar ideaal moet zijn, maar hem was imo veel mentale energie bespaard als hij het eerder geleerd had.
Ik ben ook voorstander om veulens lekker op de wei te laten, die van mij staat er nu nog constant op. Maar imo kunnen die 2 dingen (dus lekker uitgroeien op wei en laten wennen aan vanalles en nog wat) perfect samen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:26

Ladynette schreef:
als ene paard een paar maande oud is vin ik weld at het veuelen al bij de moeder even weg kan bijv als de merrie dan even word bereden ofzo en het veuelen ni de stal moet blijven en zo ook andersom dat het veulen even eruit gaat en mee word gewandelt en gepoetst ik vin ook wel dat je iets op de rug kan lege zodat hij daar ook een beetje aan wend en zo allemaal van die dingen laat leren zodat hij met zadelmak maken al het 1 en ander is gewend zoals een denkje enz enz dan word het al1 maar makkelijker als je nou bij een veulen van 3 maand al een zadeltjeeropgooit om te leren dan ben je niet goed bij je hoofd maar dat gebeurt ook vast niet!

Sorry, maar dit is echt niet leesbaar. Zou je misschien de volgende keer hoofdletters en leestekens kunnen gebruiken? Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:48

Ik vind dat een veulen best al eens een dekje op mag hebben.
Worden ze alleen maar mooi mak van, net als afspuiten, wormspuit geven, hoefjes optillen.
Ons veulen maakt nu die jong is al heel veel mee.
Daar heb je later alleen maar plezier van.
Dan kijken ze namelijk nergens raar van op.
Vandaag heeft corintha ook nianka haar zadel eens vast gehouden.
Geen problemen mee, keek er niet eens raar van op.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:56

Afbeelding
is dit dan mishandelen?
Denken jullie echt dat dit veulen hier iets van oploopt?
Nee ze wordt alleen mooi mak, en gewend aan van alles en nog wat op deze manier.

Hoe zwaar denk je dat het voor de ruggen van veulens is om te spelen met elkaar waarbij ze over elkaars rug hangen?
Wat denk je hoe zwaar het is voor een veulen om te steigeren?
Sorry maar ik ben het er dus overduidelijk absoluut niet mee eens dat dit slecht is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:59

aah zielig avelien Nagelbijten / Gniffelen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:04

haha net zo zielig als vrijspringen Whoosh!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:04

Avelienvd schreef:
haha net zo zielig als vrijspringen Whoosh!

Dat vind ik minder jah Tong uitsteken
maar dit, achman.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:05

ik begrijp sommige van de reacties wel, maar persoonlijk zou ik een veulen lekker in de opfok zetten. Het is wel goed als hij regelmatig in contact komt met mensen uiteraard. Maar voor de rest zou ik dit soort dingen persoonlijk zelf niet doen omdat ik het nut er niet van inzie..dat komt wel alstie een jaar of 3 a 4 is.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:07

Ik zie het nut er wel van in.
Het scheelt namelijk al een hoop als ze gewend zijn dat er zulke rare dingen gedaan wordt met ze.
Worden ze lekker makkelijk van

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:08

Assiej schreef:
ik begrijp sommige van de reacties wel, maar persoonlijk zou ik een veulen lekker in de opfok zetten. Het is wel goed als hij regelmatig in contact komt met mensen uiteraard. Maar voor de rest zou ik dit soort dingen persoonlijk zelf niet doen omdat ik het nut er niet van inzie..dat komt wel alstie een jaar of 3 a 4 is.

hoezo een veulen in de opfok alstie bij mam's én oma kan staan Knipoog en nog een ruin drbij Lachen
gaat ook prima, met z'n 4tjes,zijn allemaal netjes opgevoed Ja

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:54

Dan is de opfok inderdaad niet nodig, maar ik spreek in mijn reactie voor mezelf Lachen Als ik een veulen zou hebben, dus zonder moeder etc. dan is de opfok uiteraard de beste keus..

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:57

Avelienvd schreef:
Ik zie het nut er wel van in.
Het scheelt namelijk al een hoop als ze gewend zijn dat er zulke rare dingen gedaan wordt met ze.
Worden ze lekker makkelijk van

Dat kan, maar ik zelf vind het fijner voor een veulen om dat op latere leeftijd pas bij de brengen.. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde als op 2 jarige leeftijd al beginnen met beleren/inrijden met het motto 'hij kan het maar niet vroeg genoeg kennen' Het is in dit geval wel een stukje anders, maar zo zie ik het Lachen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:58

Ik denk dat een dekje niet zoveel kwaad kan, peesjes weet ik niet, het ligt eraan hoelang hij/zij ze om had.
Maar het beste is natuurlijk dat hij gewoon lekker in de wei staat te spelen. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:02

Avelienvd schreef:
is dit dan mishandelen?
Denken jullie echt dat dit veulen hier iets van oploopt?

Hmmmmm, pasvorm is niet optimaal Extreme duivel

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:20

Assiej schreef:
Dat kan, maar ik zelf vind het fijner voor een veulen om dat op latere leeftijd pas bij de brengen.. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde als op 2 jarige leeftijd al beginnen met beleren/inrijden met het motto 'hij kan het maar niet vroeg genoeg kennen' Het is in dit geval wel een stukje anders, maar zo zie ik het Lachen

Bij mij valt dit meer onder spelen, eens een deken over doen enzo.
Ze lopen hier niks van op, en maakt het alleen maar makkelijk vind ik persoonlijk omdat ze nergens raar van op kijken.
Zo heeft ze al een deken op gehad met dekensingel omdat ze gewassen was.
En nu dan naar aanleiding van dit topic deze foto.
Zo schrikken ze op een gegeven moment nergens meer van en is het gelijk een goede ervaring voor ze.
En niet dat ze op 3 jaar ineens dat zadel opmoeten omdat ze zo nodig zadelmak gemaakt moeten worden.
Dan is het toch meer stress dan dat ze van jongs af aan al gewend zijn dat er zulke vreemde dingen gedaan worden.

En ach de pasvorm valt mee toch Vork

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:28

die van mij had met 4 maanden al een deken om. ik had een shetlander dekentje liggen en vond het grappig omdat hij leek te passen op mijn tinker veulen. en jawel... hij paste prima.
Beest vond het prima, na 5 minuten weer af en dat was het. geloof niet dat ze er een zwaar trauma aan heeft over gehouden, want nu als 2 jarige loopt ze elke dag met dekens om ivm de vliegen.

Afbeelding

en jawel.. haal de dierenbescherming er maar bij, hier staat ze als 2 jarige opgezadeld..arm arm dier, de trauma's vliegen in het rond Clown

Afbeelding