Hoe leren jullie geen gel*l in de krul aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:53

germie schreef:

Laten we vooral doordiscussieren hoever je je paard wel laat kijken en hoever niet. Oftewel wanneer grijp je in bij kijkerigheid?

Ik rij Marena eigenlijk niet of nauwelijks in de dressuurkrul , ik wil haar gewoon met een gedragen ontspannen neerwaarts halsje hebben lopen , weinig teugelcontact maar sturen op zit , been , gewicht , neckreining en stem.

Ze mag van mij lekker rondkijken wat ze wil , zolang ik maar lekker zit Haha!
Dus niet constant dat hele lijfje in een bocht , maar koppie mag best opzij naar rechts of links als ze een beetje om zich heen wil kijken.

Voorwaarde is wel dat ze keurig aan m'n hulpen blijft en ALS ik een beweging of buiging van haar vraag dat daar dan gewoon netjes meteen op gereageerd word.

Soms wil ik even dat ze echt met haar koppie bij mij is en dan mag ze dus even niet rondkijken als we met iets bezig zijn.
Dat onderscheid kan ze prima maken.

Maar meestal heeft ze een vrij lange teugel en hobbelen we gewoon lekker wat rond.
Op die manier is ze veel rustiger , ontspannener en alerter , loopt ze op eigen benen en heeft plezier .

Als ik haar constant in de dressuurkrul wil met het hoofd naar voren , dan zou het een lekker stoeipartijtje worden omdat ze alles eng vind en ik haar lekker strak van voren houd , daar wordt ze erg nerveus van en bovendien hebben wij daar allebei geen plezier in dat opgeprikte gedoe Knipoog

Net als dat halthouden en het paard kijkt om zich heen...djeez als ik me daar al druk over moet maken....al die onzin-regeltjes : nee dank je Lachen

Als ze het te bont maakt buiten (is alleen als we te weinig gedaan hebben of als ze een dag vrij heeft gehad) en ik zit dus niet meer lekker omdat dat lijfje links en rechts opbolt elke keer omdat ze wat "engs" ziet , en dus ook niet meer keurig reageert op wat ik met een zacht hulpje van haar vraag , dan grijp ik in en zet ik haar aan het werk en aan de hulpen , dat ge-etter moet ik niet hebben Tong uitsteken

Ook als we serieus ergens mee bezig zijn , dan wil ik haar volledige aandacht en moet ze even niet miepen , dat begrijpt ze ook heel goed Lachen .
Het is nogal een scheiterig diertje en bij haar hou ik dus aan :

Eerst KIJKEN , dan zeiken. (als het dan idd eng blijkt te zijn , en dat is het dus eoigenlijk noooit dus heeft ze ook geen reden om te zeiken Knipoog )

Kortom : ik vind wat om zich heen kijken niet erg , het is tenslotte ook maar gewoon een diertje , zolang het niet ten koste gaat van haar directe gehoorzaamheid en uitvoering van een oefening.

Ben je constant bezig met dressuuroefeningen rijden in een bak en je wilt dat het beestje precies volgens de boekjes loopt ., dan zul je er zelf genoeg mee bezig moeten zijn om die aandacht bij je te houden.
Dus voorkomen dat het paard tijd en aandacht over heeft om eens te gaan kijken waar iets gebeurd dat hem wel bezig kan houden.
En zelf je paard voor zijn als er iets interessants gebeurd en je wilt niet dat je paard er even naar kijkt.

Als het paard z'n aandacht ergens anders bij heeft dan is dat blijkbaar interessanter , dus daar kun je je conclusies uit trekken.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:13

Volgens mij bedoel jij met dit topic te vragen wat wij doen als een paard kijkerig is, maar wat ik nou niet snap is waarom je dat dan "{ geen gelul in de krul noemt". Volgens mij is in de krul trekken iets heel anders dan een kijkerig paard bij zijn werk laten zijn. Dus verklaar je nader..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:37

Er zit een verschil in. Kijken omdat iets eng is of nieuw of kijken om puur onder het werk uit te komen, het wordt moeilijk dus kijk ik maar.

Het eerste geval, laat even een keer kijken en als het nieuwe of enge niet bijt dan niet meer zeuren en gewoon aan het werk. Koppie bij het werk houden en lopen.

Tweede vind ik wel een probleem. Spelen met de teugels, net voordat ze willen gaan kijken nog wat harder aan het werk zetten, afbluffen met een zware oefening zodat er geen tijd is om te kijken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 00:04

Steef schreef:
Volgens mij bedoel jij met dit topic te vragen wat wij doen als een paard kijkerig is, maar wat ik nou niet snap is waarom je dat dan "{ geen gelul in de krul noemt". Volgens mij is in de krul trekken iets heel anders dan een kijkerig paard bij zijn werk laten zijn. Dus verklaar je nader..

Helemaal met Steef eens. Ooit had ik een instructeur die aangaf dat hij wilde dat paarden vanuit ontspanning gereden moesten worden, netjes en nageeflijk, basis op orde. Deze instructeur wilde absoluut niet het verhaal: 'geen gelul in de krul' zien.
Ik vind dat als ik aan het dressuur rijden ben een paard aandacht bij mij moet houden. Doen ze dat niet dan gaan we moeilijkere dingen doen (hop, aan het werk).
Bij een buitenrit mag een paard van mij lopen met zijn hoofd waar ie wil maar....: wordt die vrijheid gebruikt om te dreigen naar andere paarden of plots overal van te schrikken: pech voor het paard maar dan wordt ie ook op buitenrit netjes naar beneden gereden en aan het werk gezet.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:09

Buiten moet bij mij ook alles rond, buiten wordt er ook gewerkt!

Maar Germie, ik wil je best vertellen hoe je een paard in de krul trekt hoor, trek aan je linkerteugel, trek dan 2 tellen later aan je rechterteugel, misschien is nu het koppie al naar beneden, zoniet herhaal je dit een paar keer en alstie wat langzamer gaat dan geef je er toch een flinke schup achter? Een kind kan de was doen, tadaaa, je paard loopt in de krul! Party!!

Dit is natuurlijk wel ironisch bedoelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:14

Citaat:

Dat hoeft van mij dus niet.
maar luisteren moet wel.
Tussen werken en luisteren zit bij mij ook nog verschil.

Voor de rest ben ik het idd ook met jou eens.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:58

Het hangt eraf op welke pony ik rijd. Smiles mag van mij niet kijken, maar als hij geconcentreerd aan het werk is heeft hij er ook geen behoefte toe. Dan let hij op mij en verder niet.
Hamlett, een ponytje van 3,5 jaar kijkt nogal eens op want er is veel nieuw, hem rijdt ik gewoon door, hij mag best kijken maar moet wel rustig doorlopen. Maar als hij constant blijft kijken naar hetzelfde zorg ik ervoor dat hij weer even op mij moet letten als we erlangs rijden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:11

pfoe ja dat is egt mijn grootste probleem.. Het bij de les houden van mijn paard.. Het gaat vaak ontzettend goed hoor, loopt ie prima in de krul, maar wanneer er een ander paard in de bak loopt, houd ie de aandacht absoluur niet meer bij mij,,

Vandaag was het helemaal erg, liep dwars dopor mijn hulpen heen en een normale volte was erd us niet bij.. Zo snel mogelijk naar het andere paardje toe als het even kan.. Heb er later een zwweepje bijgepakt en toen lette hij wel beter op... Maar slaan doe ik hem niet! Komt ook door de eigenaar, weet dat die dat liever niet heeft.
Ben maar gestopt met rijden, want het ging gewoon echt niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 22:57

runningkawa schreef:
Citaat:

Dat hoeft van mij dus niet.
maar luisteren moet wel.
Tussen werken en luisteren zit bij mij ook nog verschil.

Mee eens. Buiten moeten ze wel luisteren. Ik vind het echter wel fijn buiten (vooral op langere ritten, op ongelijk terrein) als ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen benen. Zelf dus om een kuil heengaan ipv er dwars doorheen. Lopen ze geheel rond dan kunnen ze toch minder goed op de bodem letten en als ruiter zul jij dat dan moeten doen (liever lui dan moe: laat dat paard maar opletten).