germie schreef:
Laten we vooral doordiscussieren hoever je je paard wel laat kijken en hoever niet. Oftewel wanneer grijp je in bij kijkerigheid?
Ik rij Marena eigenlijk niet of nauwelijks in de dressuurkrul , ik wil haar gewoon met een gedragen ontspannen neerwaarts halsje hebben lopen , weinig teugelcontact maar sturen op zit , been , gewicht , neckreining en stem.
Ze mag van mij lekker rondkijken wat ze wil , zolang ik maar lekker zit

Dus niet constant dat hele lijfje in een bocht , maar koppie mag best opzij naar rechts of links als ze een beetje om zich heen wil kijken.
Voorwaarde is wel dat ze keurig aan m'n hulpen blijft en ALS ik een beweging of buiging van haar vraag dat daar dan gewoon netjes meteen op gereageerd word.
Soms wil ik even dat ze echt met haar koppie bij mij is en dan mag ze dus even niet rondkijken als we met iets bezig zijn.
Dat onderscheid kan ze prima maken.
Maar meestal heeft ze een vrij lange teugel en hobbelen we gewoon lekker wat rond.
Op die manier is ze veel rustiger , ontspannener en alerter , loopt ze op eigen benen en heeft plezier .
Als ik haar constant in de dressuurkrul wil met het hoofd naar voren , dan zou het een lekker stoeipartijtje worden omdat ze alles eng vind en ik haar lekker strak van voren houd , daar wordt ze erg nerveus van en bovendien hebben wij daar allebei geen plezier in dat opgeprikte gedoe

Net als dat halthouden en het paard kijkt om zich heen...djeez als ik me daar al druk over moet maken....al die onzin-regeltjes : nee dank je

Als ze het te bont maakt buiten (is alleen als we te weinig gedaan hebben of als ze een dag vrij heeft gehad) en ik zit dus niet meer lekker omdat dat lijfje links en rechts opbolt elke keer omdat ze wat "engs" ziet , en dus ook niet meer keurig reageert op wat ik met een zacht hulpje van haar vraag , dan grijp ik in en zet ik haar aan het werk en aan de hulpen , dat ge-etter moet ik niet hebben

Ook als we serieus ergens mee bezig zijn , dan wil ik haar volledige aandacht en moet ze even niet miepen , dat begrijpt ze ook heel goed

Het is nogal een scheiterig diertje en bij haar hou ik dus aan :
Eerst KIJKEN , dan zeiken. (als het dan idd eng blijkt te zijn , en dat is het dus eoigenlijk noooit dus heeft ze ook geen reden om te zeiken

Kortom : ik vind wat om zich heen kijken niet erg , het is tenslotte ook maar gewoon een diertje , zolang het niet ten koste gaat van haar directe gehoorzaamheid en uitvoering van een oefening.
Ben je constant bezig met dressuuroefeningen rijden in een bak en je wilt dat het beestje precies volgens de boekjes loopt ., dan zul je er zelf genoeg mee bezig moeten zijn om die aandacht bij je te houden.
Dus voorkomen dat het paard tijd en aandacht over heeft om eens te gaan kijken waar iets gebeurd dat hem wel bezig kan houden.
En zelf je paard voor zijn als er iets interessants gebeurd en je wilt niet dat je paard er even naar kijkt.
Als het paard z'n aandacht ergens anders bij heeft dan is dat blijkbaar interessanter , dus daar kun je je conclusies uit trekken.