draf en eventueel galop op harde ondergrond kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacobus_I

Re: draf en eventueel galop op harde ondergrond kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:07

Precies!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:55

Mijn paard (van 20 jaar) had een peesblessure en ik moest juist veel stukken op het harde draven (hersteld na 2 weken asfalt lopen). Toen vroeg ik aan de veearts of het slecht was om te draven op het asfalt, toen zei hij dat dit juist zeer goed is. Het helpt om de pezen te versterken, maar je moet het wel opbouwen. Maar galopperen is uit den bozen op asfelt, dit is zeer zeer slecht

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:37

Galop niet, draf kan wel. Wij hebben geen ruiterpaden hier en we moeten dus de berm in of op het fietspad, Nick draaft liever op het asfalt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:49

Draf gaat prima mits je geen ijzers hebt.
Galop zie ik eigenlijk ook geen kwaad in,de hoeven zijn prima schokdempers.Of denk je dat de landing bij het springen kleiner is dan een landing op het harde?Nee hoor

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:56

Armaris schreef:
Galop zie ik eigenlijk ook geen kwaad in,de hoeven zijn prima schokdempers.Of denk je dat de landing bij het springen kleiner is dan een landing op het harde?Nee hoor

Euhmmmm Harm heeft gewoon rondom ijzers hoor, niks mee aan de hand, moet je alleen niet doen op nat wegdek.......

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:01

Ik draaf en galopeer ook veel op de verharde weg...
Met ijzers eronder ben ik niet zo'n fan van, omdat dit toch behoorlijk doordreunt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:06

Een vriendin van me zei altijd kom we gaan een stukje draven over het asfalt. Dit is goed voor de pezen, hier worden ze sterk van (uiteraart wél opbouwen!) Ik draaf nu met mijn eigen paard ook weleens over het asfalt.. Eigenlijk bijna altijd wel.. Galop doe ik altijd in de berm! Nooit over het asfalt.
Hij zou maar uitglijden of iets als het geregent heeft (ijzers).

Dus ik zeg draven kan wel mits je het langzaam opbouwt Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:12

Jolliegirl schreef:
Galoperen op de weg zou ik nóóit doen, slecht voor de pezen en je gaat ontigelijk onderuit als je paard toch schrikt

ik zou met hem gaan oefenene om toch op de paden te gaan lopen, en nee dat is niet in 1 maand opgelost.

draven kan ipc geen kwaad, je paard geeft het wel aan als hij.zij op het zachte gaat lopen uitzichzelf

doet mijne, die stapt dan de berm in.

Mee eens Ja Mijn verzorgpaard draaft/stapt ook welles op het asfalt, en dan gaat ze soms vanzelf in de berm lopen. Ik zou ook gewoon je paard gaan trainen om toch op de ruiterpaden te gaan lopen, die liggen daar immers niet voor niets! Volgens mij ben je zelfs verplicht als ruiter om, als die mogelijkheid er is, op het ruiterpad te rijden ipv het fietspad Knipoog . Draven op de weg lijkt mij voor de benen van je paard niet zo erg, als je het in ieder geval langzaam opbouwd. Galoperen zou ik op de weg nooit doen Als je dan toch op het asfalt blijft rijden, let dan extra goed op als de weg nat is van de regen etc. Dan glijt je paard extra snel uit!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:18

Mijn pony loopt M dressuur voor de koets en wij trainen haar 2 x in de week op de harde weg voor de koets: kilometers maken in stap en draf. En dat geldt voor veel koetspaarden. Galop trainen wij op het gras. Verder loopt ze 1 x in de week voor de koets in de bak en 3 x onder het zadel in de bak.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:31

daffodil schreef:
Armaris schreef:

Euhmmmm Harm heeft gewoon rondom ijzers hoor, niks mee aan de hand, moet je alleen niet doen op nat wegdek.......

Toch wel toch wel,alleen jij ziet niet wat er vanbinnen afspeelt Knipoog

GurbyCbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:19

nou in galop is het slecht voor de pezen, maar in draf kan het wel gewoon, dat doe ik zelf ook.Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:24

Julia_14 : nog ene punt waar je gelijk in hebt je mag NIET op het fietspad rijden mits er GEEN ruiterpad is.
ik ben in bezit van een ruiterbewijs en daar heb ik dat dus ook voor geleerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:26

Stukjes draven: No problem. Zo trainden we de Volbloeds in ierland naar de galop, dat was een onderdeel. galloperen lijkt me niet verstandig en zowiezo niet teveel op het harde.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:45

Galop op het asfalt doen wij ook niet aan, het lijkt mij een beetje teveel van het goede, ik heb altijd gehoord dat het ook niet zo goed is voor je paard, maar weet eigenlijk niet of dat nou wat uitmaakt, als je in een harde berm galoppeert, dan scheelt dat niet veel met een asfaltweg. Wat voor mij wel meespeelt is dat je op het asfalt vrijwel altijd met andere weggebruikers te maken hebt en ik vind het persoonlijk niet veilig om in de buurt van een weg te galopperen. Draven doe ik wel regelmatig en dan ook in een aardig tempo, maar dan zijn ze vrij makkelijk terug te nemen. Met ijzers galopperen zou ik nooit doen op asfalt, vanwege glijpartijen Nagelbijten / Gniffelen
Mijn paard staat trouwens zonder ijzers en dat is ook prima te doen hoor, daar worden ze alleen maar harder van Ja

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:35

Ik heb ook ooit eens gehoord dat ze in dierenklinieken de paarden op het harde laten draven én galopperen om te kijken of ze nog een regelmatige tred hebben. Ik zie er dus geen probleem in, maar ik probeer toch om altijd netjes in de berm te gaan als ik wil galopperen, om glijpartijen te voorkomen.

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:53

Draven kan wel, maar met galop zou ik oppassen!

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:58

hoi, ik had ook even een vraagje..
wij hebben een mooi ruiterpad inhet bos, heel erg lang en rechtuit, perfect dus voor een flink harde galop. Alleen, de grond is vrij hard. Het is wel gewoon zand zou ik maar zeggen, maar het is vrij aangestampt. Als ik eroverheen gallopeer hoor ik de hoeven van mijn paard. Is het dan wel verstandig om te gaan galloperen? Het is het enige goede ruiterpad voor (snellere) galop in de buurt.
sorry als het niet goed in dit topic past maar anders moet ik weer een heel nieuw topic openen terwijl dit om ongeveer het zelfde gaat..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:44

Ja hoor dat kan prima, als je merkt dat hij toch liever niet op zo'n harde ondergrond loopt kan je altijd nog alleen draven.

Ik draaf met de fjord trouwens ook gewoon op asfalt, en heel af en toe gebeurt het dan ook wel dat ie een sin galop aanspringt.
Geen probleem, zijn hoeven slijten ook niet als een gek en hij doet het zonder problemen.
Hij staat niet op ijzers.

Met ijzers zou ik met de galop wel uitkijken.
Draf mag in principe geen problemen opleveren.

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:48

OH ik heb dan ook weer wat geleerd want ik dacht dat je niet op harde ondergrond mocht draven en galloperen....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:51

Beter een harde ondergrond dan zo;n mulle zachte.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:06

Daar ben ik het zeker deels mee eens.
Ik denk dat je in een mulle ondergrond sneller blessures kweekt dan op harde.
Ze worden in het mulle toch meer belast over het algemeen.
Probeer het zelf maar eens rennen door mul zand, of uberhaupt een iets mullere ondergrond en op de harde ondergrond: wat loopt makkelijker.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:20

Af en toe een kleine stukjes kan geen kwaad, galop zou ik dan weer niet doen.

Met ijzers eronder dreunt het wel meer door op de benen, maar dat heb je zowiezo met ijzers dat het been minder kan veren.

Mijne vinden het af en toe ook wel eens lekker om even de benen te strekken op het harde.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:13

Bojangles schreef:
Af en toe een kleine stukjes kan geen kwaad, galop zou ik dan weer niet doen.

Met ijzers eronder dreunt het wel meer door op de benen, maar dat heb je zowiezo met ijzers dat het been minder kan veren.

Mijne vinden het af en toe ook wel eens lekker om even de benen te strekken op het harde.

Gaat dit over het asfalt, of over mijn post op de harde zand ondergrond?
Mijn paard staat trouwens niet op ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:15

ik heb wel een gegallopeerd op een fiets pad Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken
het paard waar ik op ree ging daar ineens op lopen en wou de andere bij houden en ik kreeg hem niet meer op het ruiter pad..
ik probeerde hem nog ik draf te houden maar ik viel steeds voor over dus hij ging alleen harder..
ik kon er verder niks an doen..
ik galloperde er niet lang op 20 seconde ongeveer
uit eindelijk gaan stappen en toen kreeg ik hem er wel op Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-07 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:16

Als je het opbouwd kan het idd geen kwaad, en je sterkt de pezen aan.

Ik zit met mijn revalidatie op dit moment op 20 -25 minuten draf op het asfalt. Als ik een stukje (2 - 3 minuten) galop meepak, ga ik altijd op het zand. Ik moet dan wel op een stuk hard zand galoperen.

Galop zou ik niet doen, mijn paard is behoorlijk vast ter been en heeft al moeite om zijn evenwicht te houden op het asfalt.