Zijn we klaar voor de wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Re: Zijn we klaar voor de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:04

Als ik zo naar je foto's kijk, zie ik een redelijke gelijkenis met "mijn manier van rijden een 3-tal maanden geleden" met mijn 4-jarige die toen ook ongeveer een jaartje onder het zadel was. Tot er een nieuwe instructeur in mijn leven kwam Haha!

Die van mij liep in dezelfde houding als jou paardje en hij zei dat dit vooral uit gemak is (en ik was zo trots dat ik een 4-jarige zeer ontspannen kreeg Bloos ) Ze dook ook echt op de voorhand. De eerste les heb ik niets anders moeten doen dan ze serieus voorwaarts te rijden. Ik dacht dat ik de middendraf van mijn leven reed, nee ik zat nog niet eens in een arbeidsdraf. Je moet ervoor zorgen dat je je paard zijn/haar achterhand er meer onder gaat zetten. Binnenbeen, buitenteugel en zorgen dat je een goede reactie op je been krijgt. Als je hem/haar goed voorwaarts houdt, is de kans kleiner dat hij/zij zo naar beneden gaat duiken. En dat is zeker mogelijk met ene die een jaartje onder het zadel is.

Die van mij is op deze manier op heel korte tijd echt een ander paard geworden.

En die wedstrijd zal zeker wel lukken, het ziet er netjes uit voor de B! Veel succes!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:15

ziet er leuk uit, leuke verschijning! Ik heb ook over 2 weken me eerste wedstrijd, echt spannend hè?
Ik heb het ook een poos gedaan eerst longeren voordat ik er op stapte, omdat hij nog wel eens uit ze dakkie ken gaan om niks, als het een beetje koud is ( je weet wel, rond oktober/november) Toen hij eraan gewend was, gewoon weer gelijk er opgestapt, en daar merkte ik niks van! Dus het ene paard went er inderdaad aan, maar sommige ook niet.
Heel veel succes met je wedstrijd en wel laten weten wat je gereden heb he?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:04

Ze is leuk Ja
Heel veel succes over 2 weken.

Onze grote vriend zal naar jullie kijken Ja

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:13

Zitten fijne plaatjes bij Lachen

Maar ook ik zou dat longeren toch langzaam aan wat af gaan bouwen Bloos Maar het moet wel veilig zijn natuurlijk!

Succes met je debuut Pling

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:21

ik longeer m alleen als ie heel fris is en dat merk ik al meteen het eerste rondje aan de longe. ik denk liever eerst aan mn eigen veiligheid. als ze zo fris is dat je deze taferelen krijgt (en dat is écht niet vaak) stap ik er ook écht niet op. das vragen om problemen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:46

Wat rijd je haar vriendelijk! OK dan!
Het is normaal dat je soms met die lastige teugels verveeld zit omdat je haar regelmatig laat verlengen en dan weer oppakt, ik heb dat probleem ook.
Ik vind het een mooi dier! Blijf lekker ontspannen verdertrainen Lachen

Succes!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:54

He Ilse,

Ziet er inderdaad goed uit, maar dat wist ik al. Ik zal die 2 foto's die ik bij Eric heb gemaakt het weekend aan jou doormailen.

Als Steef en ik zelf bij de Gulle Ruif niet tegelijk met jou moeten rijden, komen wij natuurlijk ook even kijken. Ben zeer benieuwd! Maar het komt zeker goed.

Groetjes Diane

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:17

Born2BCrazy schreef:
Hmm..maar je wilt niet zonder?
Besef je wel dat je je paard het als het ware een beetje aanleert..dat ie voor het rijden even lekker uit zn plaat mag gaan?
(so to speak Clown )

En wat nu .. midden winter op concours..geen plek om te longeren? Rolleyes

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Dit is mijn mening: je paard moet te allen tijde gehoorzaam zijn, op het moment dat er een lijntje loopt tussen jouw en je paard. Dus geen gebok en andere fratsen. Op de manier zoals jij het doet, leer je 'm inderdaad dat hij eerst gek mag doen. Zo kan het gebeuren dat als je er in het vervolg direct op stapt, zonder te longeren, hij zijn recht op gek doen gewoon neemt. Dit heb ik zo vaak gezien bij paarden die wij moesten corrigeren (ik heb meer dan 20 jaar op een handels/africhtingsstal/fokkerij gewerkt).
Ik snap jou heel goed hoor, dat je dit voor je eigen gevoel zo goed doet. Maar heel vaak, gaat dit van de wal in de sloot.
Je kunt gerust longeren van te voren. Maar doe het dan direct correct. Gehoorzaam aan de hulpen met een bijzetje. Zo raakt hij zijn energie ook kwijt...alleen dan niet in gekke bokkesprongen, maar in correct werk.
De tijd die je longeert trek je wel van de tijd dat je rijdt af, anders bouw je steeds meer conditie op en moet je steeds langer longeren voordat je er op kunt.
Overigens...als je je paard op deze manier gehoorzaam africht kun je er al heel snel zonder longeren van te voren opstappen.
Doorgaans was ik binnen een maand met ieder paard zo ver, dat ik op kon stappen zonder te longeren van te voren. Ook als er in het weekend niet mee gewerkt was. Dit ging puur op onderlinge verstandhouding. Het paard wist niet beter, dan dat hij zich moest gedragen als ik met 'm bezig was.
Wil je het dier toch even uit laten razen....gooi 'm dan los. Dat is speeltijd, vrije tijd. Dan mag ie bokken wat hij wil.
Ik bedoel dit niet als negatieve kritiek. Maar ik wil je dit advies geven vanuit mijn ervaringen van jaren, waarbij ik jouw manier van longeren heel vaak als het begin van het einde heb gezien tussen paard en ruiter.
En dat zou ik jammer voor je vinden.
Het is een leuk dier namelijk en ik denk dat je daar best goed mee kunt scoren.
Ik wens je er veel succes mee!

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:59

hoezo gaat dit van de wal in de sloot, en waarom zou dit het begin van het einde zijn..?
ik vind het onzin om haar met bijzet te gaan longeren als ze naar 3 rondjes sputteren heerlijk met het neusje over de grond gaat lopen, heerlijk ontspannen.

en ben er vandaag trouwens opgestapt zonder te longeren en heb nog niets verpest want ze deed het gewoon nog steeds goed zonder extra spanning. maar als ik op stal een drukke 'nerveuze' merrie aantref ga ik er toch echt niet zo op zitten.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:12

De TS is een ervaren ruiter, en die weet zelf wel wanneer het goed voelt. Ja
En zolang zij het nodig heeft, of het voor haar goed voelt om vooraf even de longeerlijn eraan te doen, moet ze dat natuurlijk gewoon doen! En in mijn ogen is het niet zo dat als je je paard eerst longeert, je deze een vrijbriefje geeft om helemaal uit zijn plaat te gaan. Ook aan de longeerlijn leer je je paard dat-ie zich netjes moet gedragen!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:22

Pannie schreef:
ik longeer m alleen als ie heel fris is en dat merk ik al meteen het eerste rondje aan de longe. ik denk liever eerst aan mn eigen veiligheid. als ze zo fris is dat je deze taferelen krijgt (en dat is écht niet vaak) stap ik er ook écht niet op. das vragen om problemen

en dan wel zonder cap rijden Huilen van het lachen

Maar goed, het paard ziet er mooi uit, en het rijden lijkt ook al netjes! Ik denk dat je best B kan gaan starten! Dat duiken wordt met de juiste training wel beter, en er zitten al een paar foto's bij waarop de aanleuning echt al netjes is Lachen Succes verder!

pasi heeft denk ik ook wel goede tips Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:09

venga schreef:
De TS is een ervaren ruiter, en die weet zelf wel wanneer het goed voelt. Ja
En zolang zij het nodig heeft, of het voor haar goed voelt om vooraf even de longeerlijn eraan te doen, moet ze dat natuurlijk gewoon doen! En in mijn ogen is het niet zo dat als je je paard eerst longeert, je deze een vrijbriefje geeft om helemaal uit zijn plaat te gaan. Ook aan de longeerlijn leer je je paard dat-ie zich netjes moet gedragen!

Dus niet als hij uit zijn dak mag gaan. Dan leert hij zich niet gedragen.
Nogmaals...ik bedoelde het niet vervelend. Maar ik heb té vaak gezien in de twintig jaar dat ik paarden heb gecorrigeerd dat het paard door zo te longeren (al is het maar twee rondjes) uiteindelijk door de ruiter niet meer te berijden was.
Maar goed...je hoeft mijn advies niet ter harte te nemen. Daar zit ik niet mee hoor. Het is jouw paard en je moet zeker doen wat jij denkt dat goed is. Maar als je zo ervaren bent...dan kun je zelf ook wel inschatten of je klaar bent voor wedstrijden, of niet dan?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:15

Polly: tuurlijk kan ze dat.. ze wil alleen graag de mening van bokt!
Als ze dat niet kon had ze niet al ingeschreven lijkt me Knipoog

maar goed, jouw standpunt is duidelijk, TS blijft haar merrie longeren als ze zelf denkt dat het nodig is. En als zij dan met een goed gevoel opstapt, moet ze dat zeker doen! Daar heb jij of ik niets over te zeggen