Eowyn, nu ongeveer 10 weken onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Re: Eowyn, nu ongeveer 10 weken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:24

mdh schreef:
Daar is de zus van mijn paard weer!! Lachen Wat leuk en fijn om te zien dat het zo goed gaat! Ik kan niet wachten tot ik voor het eerst op mijn ventje kan stappen! Haha!

Haha! Haha! Haha!
Ja kan me voorstellen!!! Nou geloof me, die tijd komt snel genoeg.
Als ik denk aan 3 jaar geleden, dat ze net geboren was, klein wurmpie enz.. en nu al aan t inrijden. Pling Pling

Sizzy: thanx!! Knipoog

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:33

Ik vind het er eerlijk gezegd betreurend uitzien.
Op het filmpje is duidelijk te zien dat jij haar ontzettend veel aanspoort, met sporen. Aansporen heeft weinig nut als je paard niet in de gaten heeft wat het betekent, dus dan blijf je aansporen. Ook trek je haar naar de hoefslag, constant met buitenstelling. Probeer eens lekker in stap rustig langs de hoefslag te rijden, en oefen veel met binnenstelling. Dat naar beneden rijden hoort nog helemaal niet tersprake te komen.

Bij dit paard is het grondwerk duidelijk nog niet voltooid.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:42

10 weken onder het zadel?
Ik vind dit eerder lijken op 2 weken. De pony kan nog niet eens een normaal rondje over de hoefslag.
Ook vind ik dat dat meisje op de film er niet echt bepaald rustig op zit. Ze blijft maar aansporen.
Ze kan beter 1x been geven, niet reageren nog een keer been, en dan nog niet reageren een tikje met de zweep achter je been. Daar leren ze snel genoeg van hoor!
En hoef je niet meteen met sporen te rijden.
Maar wel een leuk paardje verder

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 23:33

ik kan het niet laten om toch even een reactie hier achter te laten. Ik wordt zó moet van sommige reacties, en de meeste zullen niet eens een paard hebben ingereden.

Ik ken het paard in kwestie, de eigenaar, én degene die hem inrijdt. Geloof mij als ik zeg dat alles 100% eerlijk gebeurd. Belangrijkste is naar voren rijden wat er wordt gedaan, en dat ie dan niet keurig netjes over de hoefslag loopt ===> lekker belangrijk, als ie maar naar voren loopt. Willen we dan liever keurig netjes over de binnenhoefslag met stelling naar binnen rijden? lijkt me voor een paard wat net zadelmak is beetje lastig. Is voor de meeste ons onder met doorgereden paarden al niet te doen, laat staan zo'n jong ding. Ooit wel eens een jong paard zadelmak gemaakt? je bent al blij dat ze naar voren lopen en op 4 beentjes blijven, dus handen naar voren en been. Daarna komt de rest wel hoor, dat je je hulpen kan verfijnen enz enz.

Daarbij biedt dit paard het zelf aan om te zakken van voren, moet je dan haar hoofd omhoog trekken en zeggen 'nee dat hoort nog niet hoor'.

Ik kan er écht zoooo moe van worden van al die onnozele opmerkingen. Stoom uit je oren
Daarbij kijk ik in sommige profielen van de bokkers met commentaar....tjonge jonge jonge, wat een onwijze ervaring zullen die hebben met jonge paarden inrijden.

En van het grondwerk --> knap dat je dit ziet vanaf zo'n momentopname. Met dit paard zijn ze begonnen met grondwerk, bitloos ingereden en daarna pas met hoofdstel. Maar dat zal vast ook allemaal heel slecht zijn, onverantwoord, belachelijk, betreurenswaardig enz enz.

Daarbij vind ik wel dat de foto's idd een enigzins vertekend beeld geven, ik hoop dat Eowyn04 ook nog eens die andere foto's plaatst Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 06:23

Onnozele opmerkingen? Pardon? Het wordt overal onderbouwd wat ook de bedoeling is van dit topic. Ik denk dat TS dat zelf ook wel snapt. De enige die het onnozele opmerkingen vind ben jij zelf. Lachen

Pak er dan een zweepje bij, dat is beter qua begeleiding dan een spoortje. Okee, het is dan een knopspoortje, maar de wijze waarmee er wordt gereden lijkt meer op hakken dan op extra drijven. Vooral met die jonge dieren is het belangrijk dat ze voorwaarts blijven ja, maar dit kun je beter bereiken dmv een zweepje.

En nee, daar hoef je dan ook niet mee lopen te meppen oid, maar een corrigerend tikje op de achterhand. Desnoods zet je haar met ruiter en al aan de longeerlijn, en houd je haar eerst op die manier voorwaarts.

Ik vind het heel erg jammer van het beeld, want een leuk dier is het zeker!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 06:51

Ik heb de filmpjes net bekenen,en ook al zou ze zonder sporen gereden hebben,dan nog schopt ze bijna bij elke pas haar hak in het paard.
Als ze lichtrijd zie ik dus schop,zit,schop,zit..ipv. sta,zit,sta,zit..
Het onderbeen hoort stil te hangen,en met je kuit kan je bijdrijven.
Dat het dier niet op de hoefslag loopt zal ook mij worst wezen,maar dat geschop....

Het vervelende is van dat constante geschop,dat het paard straks niet meer reageerd op een gewoon been,op een kuitdruk,maar alleen op schoppen,en dat kan toch niet de bedoeling zijn van de TS.?
Als het paard niet reageerd op kuit/been,dan tik je met de zweep wat bij.
Al snel weten ze dat ze moeten gaan als er gedreven word,en dan hoeft de zweep al snel niet meer.

En ik heb idd. nog geen paard ingereden,maar zal dat met mijn eigen paard (nu nog een jaarling) ooit wel gaan doen.
(en dan zal ik zeker geen sporen dragen,en ook niet constant schoppen)

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 07:32

Is een leuk paard geworden.

Kan op deze computer de filmpjes niet zien en ga niet oordelen/veroordelen. Heb misschien nog wel een tip: Is het mogelijk om regelmatig samen met anderen te rijden. Het paard wordt dan vaak vanzelf meer voorwaarts als je gewoon achter de anderen aanrijdt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:00

Leuk en zeer braaf paard! Mijn jonge merrie zou deze manier van inrijden zeker niet accepteren. Niet op banketstaaf te doen, maar ik twijfel over de ervaring van de eerste ruiter. Ik zie geen stil onderbeen, ik zie een stevig inwerkende binnenhand, ik zie iedere ronde weer een stuurfout bij de stapmolen. De foto waarbij ze uit zichzelf haar hoofd (vals) knikt is er wel degelijk druk op de teugel, waarom is anders de mond open? 't Is altijd prettig als iemand je wil helpen met het inrijden van je paard, dat kan ook bijna niet zonder, maar ik hoop wel dat je er lekker zelf mee aan de slag gaat, want het is jammer als iemand anders je paard verkeerde dingen aanleert. Iets verkeerds in makkelijker aangeleerd, dan afgeleerd tenslotte. Veel succes met je merrie en ik hoop spoedig weer rijfoto's te zien.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:12

Nou ik heb wel een pony ingereden die erg slecht voor het been was en ook écht binnenbeen niet snapte maar daar heb ik ook geen sporen voor aangebonden, met zweepje erbij snapte hij het snel genoeg Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind ook dat ze ongelooflijk veel drijft en gewoon lomp is met haar sporen en hakken, dan kan het misschien vertekenen en dat hoop ik dan maar van harte voor jou en je paardje later.
Zal wel fijn doorrijden zijn met een beestje wat alleen maar gewend is aan sporengestamp..
Maar wel een lekker ding en je ziet goed dat jij het ontzettend spannend vind haha, veel succes nog met haar!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:46

mooi beestje ziet er wel ontspannen uit de rest van de dingen komt allemaal vanzelf Lachen ga zo door !

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:06

Tessebes schreef:
Leuk en zeer braaf paard! Mijn jonge merrie zou deze manier van inrijden zeker niet accepteren. Niet op banketstaaf te doen, maar ik twijfel over de ervaring van de eerste ruiter. Ik zie geen stil onderbeen, ik zie een stevig inwerkende binnenhand, ik zie iedere ronde weer een stuurfout bij de stapmolen. De foto waarbij ze uit zichzelf haar hoofd (vals) knikt is er wel degelijk druk op de teugel, waarom is anders de mond open? 't Is altijd prettig als iemand je wil helpen met het inrijden van je paard, dat kan ook bijna niet zonder, maar ik hoop wel dat je er lekker zelf mee aan de slag gaat, want het is jammer als iemand anders je paard verkeerde dingen aanleert. Iets verkeerds in makkelijker aangeleerd, dan afgeleerd tenslotte. Veel succes met je merrie en ik hoop spoedig weer rijfoto's te zien.

Ik ken zoveel paarden die standaard met hun lip/mond open lopen, zonder enorme druk op de teugels. De ruiter heeft hier idd druk op de teugel, maar wel een normale druk. Daar zal ze toch aan moeten wennen Lachen

Verder over de ervaring van de eerste ruiter, daar zou ik me maar geen zorgen over maken. Als er iemand mijn groene paard zou mogen inrijden, zou het deze ruiter zijn.
Deze foto's vind ik een zeer vertekenend beeld geven van hoe het er in het echt aan toegaat Scheve mond erg jammer, want daardoor krijg je dit soort reacties.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:22

Hoe het ook zij, Miranda is errug blij!!! (Dat rijmt ook nog Haha! )

Miran, ik wil je veel succes met je Eowynnetje toewensen en ik heb er alle vertouwen in, dat jij er dadelijk zo mee weg rijdt.
Jullie hebben er veel tijd ingestopt, dus ga dadelijk lekker genieten van je meissie onder het zadel!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:26

Sizzy schreef:
Ik ken zoveel paarden die standaard met hun lip/mond open lopen, zonder enorme druk op de teugels. De ruiter heeft hier idd druk op de teugel, maar wel een normale druk. Daar zal ze toch aan moeten wennen Lachen
Klopt wel.
Mijn paard doet haar mond soms open als ik druk op de teugels heb,en ik rij bitloos. Haha!

Sizzy schreef:
Deze foto's vind ik een zeer vertekenend beeld geven van hoe het er in het echt aan toegaat Scheve mond erg jammer, want daardoor krijg je dit soort reacties.
De foto's misschien wel,maar heb je het filmpje ook gezien? Hoe ze constant haar hak in het paard prikt met elke keer dat ze staat bij het lichtrijden?
(of vertekend het filmpje misschien ook?)

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:28

Dat prikken gebeurt imo vooral bij de bosrand/spiegelwand. Daar loopt het paard ook flink te miepen. Eerst nooit, toen opeens wel en dat werd een leuk spelletje Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:31

Oke,what ever.
Prikken met de spoor kan dus als het jonge net ingereden paard een spelletje speelt.
Ik had het anders gedaan,maar ieder idd. zijn eigen keus..
Ik neem aan dat de eigenaresse het ermee eens is,(met het spoor gebruik) dus wie ben ik dan om het te veroordelen..

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:34

Waarom zou je het jonge paard niet duidelijk kunnen maken dat ze normaal op de hoefslag dient te lopen?
Spelletje klinkt misschien leuk, maar dat dien je imo wel gewoon aan te pakken, anders gaat het van kwaad tot erger. Dat mag nu wel een keer lijkt mij.

Misschien had jij het anders gedaan idd Lachen Er zijn gelukkig ook genoeg verschillende manieren om een paard in te rijden.
Ik kan iig met zekerheid zeggen dat alle paarden die deze ruiter heeft ingereden, nu leuke en voorwaartse paarden zijn Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:36

Dat is fijn om te weten. Knipoog

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:38

Heey, Je hebt een mooi en leuk paard onder je kont zitten.
Probeer niet gelijk aan de teugel te rijden maar laat hem eerst maar is op zijn eigen benen staan.
het lijkt erop dat het eerste meisje best sterk in haar hand is.
verder ziet het er goed uit hoor.
de pony heeft er geen erg in.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:46

Ik heb ook de filmpjes bekeken.

Heeft de ruiter misschien moeite om de benen stil te houden in de draf?
Dat zou natuurlijk kunnen.. Heb ik ook last van!
Nu lijkt ze het paard iedere keer te prikken.

Waarom word het paard eigenlijk met zweep én sporen ingereden?
Je kunt ze toch beter zonder die hulpmiddelen dingen aanleren?
Straks kun je niet meer zonder...!
Of is hier een reden voor? Kan natuurlijk!

Fijn dat ze braaf is onder het zadel (niet bokken e.d.).

Veel succes verder!! Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:58

Ik weet bij nader inzien wel wie Irma is. Toch ben ik persoonlijk niet kapot van het plaatje, dat was ik in het eerste topic van Eowyn onder het zadel niet en nu ook niet. Tja... "smaken" verschillen nou eenmaal.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:30

Shao: thanx.

Sizzy en shau, misschien idd een vertekend beeld foto's. Maar ja dat is altijd achteraf gezien.
Ikke trots, dus wat doe je, je foto's laten zien. Maar dat er zo negatief op gereageerd zou worden dat had ik ook niet verwacht.
En idd het is enkelt op die lange zijde, maar afgelopen zaterdag liep ze gewoon super braaf!!!
Ik wou dat ik toen mn camera bij me had!!

Maar misschien zijn deze foto's beter:
Shau Knipoog :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nou, wie kan dit bij een jong paard!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:38

Tja het spijt me zeer, maar ook daar zie ik opgetrokken hakken en naar buiten gedraaide tenen om zo de sporen te gebruiken Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik ga er maar weer vanuit dat foto's vertekenen, ik denk dat je er best een leuk paardje aan over houd Ja

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:46

Ja maar ik heb nog nooit iemand op een jong paard die net ingereden word gezien, die direct super stil zit.
En hakken omhoog, nou dan zal ik eens op wedstrijden en gewoon rond kijken, hoeveel mensen trekken de benen niet op als ze rijden? Hoeveel mensen gaan klemmen met de benen?
Hoeveel mensen rijden met sporen, die niet eens weten hoe je moet gebruiken? De meeste mensen rijden enkelt op het spoor.

Tuurlijk commentaar mogen jullie geven, maar ik krijg nu het gevoel dat iedereen weet hoe hij/zij een paard in moet rijden.
Nou ik geloof net wat Shao zegt dat de helft nog nooit een jong paard hebben in gereden,
Nou Irma daar en tegen heeft er ik weet niet hoeveel al ingereden. En hoe lopen ze nu: SUPER!!
Paarden die fout zijn ingereden, worden bij haar gebracht voor correctie, hoe gaan ze weg: weer met vertrouwen en super te rijden.
En een knop spoortje of een spoor met punt is ook een groot verschil.

Ik wil niet dat Irma hierop deze foto's volledig wordt afgekraakt. Dit is/was zeker niet mijn bedoeling.
Ik wilde vol trots mijn eowyn laten zien, maar goed... Huilen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:47

Wat is dat nou weer voor een raar excuus, mensen op wedstrijden rijden ook lang niet allemaal goed, wil dat zeggen dat ze dan wel allemaal paarden inrijden ofzo? Nee dat slaat écht als een tang op een varken wat je nu zegt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:50

Is dat balkje op de laatste foto voor de balans ofzo?