Veulen, Enter, Twenter laten springen, goed of geld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: Veulen, Enter, Twenter laten springen, goed of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:55

maaar er wordt op bokt altijd geschreeuwd dat het éénmalig is maar is dat ook zo ..? Sigaar

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:57

Ik denk dat als iemand dat zegt, dan moet je daar vanuit gaan.
Kijk als je wat iemand zegt tegen je, niet wilt geloven, kun je beter helemaal niet meer op Bokt komen en dingen gaan lezen Lachen
Ik denk niet dat je gelijk het slechte van iemand moet denken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:58

Tja, dat is het vertrouwen wat je moet hebben besita. Mij maakt het niet uit, het is hun paard. Het is zielig voor het beestje, maar de eigenaar is er verantwoordelijk voor en zal ook het verstand zélf moeten gebruiken. Wij kunnen hier niet elk paard redden (helaas) en voor de meeste is het (gelukkig) niet eens nodig. Als iemand het niet eenmalig deed (ookal zei deze persoon van wel), hoop ik dat persoon nu wel inziet dat ze verkeerd/niet goed bezig waren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:01

Ach ja er zijn zoveel foute dingen die gebeuren in de paardenwereld je zou er bijna een boek over gaan schrijven Lips are sealed

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:06

Als ik zo het artikel lees,wat trouwens erg overtuigend is geschreven, vraag ik me af hoe het kan dat KWPN die Twenter en 3-jarige vrijsringwedstrijden organiseert?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:12

Van kwpn twenter vrijspringwedstrijden heb ik nog nooit gehoord. En als je je dat gaat afvragen, waarom rijden we uberhaupt paarden van 3 en 4 jaar in en rijden we ze dan al in de B en de L? Waarom moeten de hengste met 2,5 jaar uit de wei worden geplukt om met 2,75 op een keuring te verschijnen Clown

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:15

Ania schreef:
Als ik zo het artikel lees,wat trouwens erg overtuigend is geschreven, vraag ik me af hoe het kan dat KWPN die Twenter en 3-jarige vrijsringwedstrijden organiseert?

daarom is het artikel ook geschreven , het gaat vooral over de wildgroei aan vrijspring wedstrijden voor jonge paarden ..tegenwoordig dus a voor tweejarigen ...eerder was al een artikle verschenen over vrijspringen van veulens , dat zal ik vanavond eens opzoeken Knipoog

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:16

Oke, maar het lijkt nu net alsof 1x voor de lol met een jong paard vrijspringen (en dan bedoel ik 2x proberen en daarna niet meer er over pushen zeg maar,maar alleen als ze echt zelf gaan), alsof je daarmee je paard meteen voorgoed verwoest... Lijkt me een beetje overdreven. In het wild tilt mama het veulen ook niet over de sloot heen hoor Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:24

ik ken geen één veulen wat uit zijn eigen een hindernis dat daar in de bak staat opgesteld gaat springen ...integendeel ..dus dat opjagen ed komt er zeker aan te pas ..de eerste keren vrijspringen gaan nooit vanzelf
en ik snap niet wat "in het wild " daar mee te maken heeft ...het gaat om de verdere carrière van het paard ...hij hoeft in het wild ook op latere leeftijd niet aan het werk dus of het nadelig is kunnen we toch niet aantonen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:28

Misschien dat ik er nog een foto/filmpje van heb, kan het mij niet herinneren, maar ik weet wel dat wij allemaal buiten de bak zaten. En ik mijn merrie met veulen (3 jaar terug) in de bak hadden, veulen was paar weken oud.
Er stond een kruisje in het midden van de bak nog van iemand die een sprongetje had gemaakt. Bo heeft er gewoon 2 x uitzichzelf over heen gehuppeld!
Geen opjagen niks, de merrie stond ook gewoon stil in de bak.
Dus er zijn wel degelijk uitzonderingen Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:27

besita schreef:
ik ken geen één veulen wat uit zijn eigen een hindernis dat daar in de bak staat opgesteld gaat springen ...integendeel ..dus dat opjagen ed komt er zeker aan te pas ..de eerste keren vrijspringen gaan nooit vanzelf
en ik snap niet wat "in het wild " daar mee te maken heeft ...het gaat om de verdere carrière van het paard ...hij hoeft in het wild ook op latere leeftijd niet aan het werk dus of het nadelig is kunnen we toch niet aantonen

Hiha, protest!!!! jaja
iK HEB ER ZELFS NU 1 STAAN DIE IK MOET TEGEN HOUDEN BIJ HET OP HET LAND ZETTEN DAT IE NIET DE SPRINGBAK INGAAT OM OVER DE HINDERNISSEN TE SPRINGEN. ECHT WAAR!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:36

Hier is een penny die het niks vind Lachen

Paard is nog lang niet uit gegroeid.
Ik heb eens een tabbeltje gezien (kan ik nu natuurlijk niet vinden) hoeveel kg een paard op de gewrichten krijgt per gesprongen hindernis ( gemeten op gewicht paard en hoogte hindernis)
Het enige wat ik er nog van weet is dat ik schrok van de hoge getallen aan KG's die op gevangen moesten worden.
http://www.bokt.nl/upload/317/horseskeleton2.jpg
als je hier dan ziet wanneer de groeischijven pas gesloten zijn in de benen, zie je dat bij een veulen nog bijna niets gesloten is. En kun je denk ik zelf wel bedenken wat die grote krachten voor uitwerking kunnen hebben.
Verder zijn pezen ook nog lang niet klaar voor dergelijk werk.

Ik heb in het verleden op enkele springstalletjes gereden en daar werd en niet vrij gesprongen met de jonge paarden. Niet voor koop, niet voor verkoop.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:57

Het artikel in Z magazine was helemaal niet pro vrij springen. De tendens door het artikel heen was dat ze het een slechte zaak vonden dat men er zoveel belang aan hechte. Er was geloof ik maar 1 persoon die er wel positief over was, maar die hoopte door goede resultaten (en dus thuis trainen) zijn paarden beter te verkopen.

In Zweden hebben ze ook een onderzoek gehad, dat had ik wel graag op papier willen hebben. Dat veulens die water of voedsel wouden hebben over natuurlijke hindernissen moesten springen.
Hoe doen die veulens het nu? Dat is interessant.

Een paar jaar terug was er een Holsteiner hengst die alle ooo's en aaaah's voor zich wist te winnen tijdens zijn keuring. Niemand wist hoe een ruiter dat ooit ging uitzitten... was bijna onmogelijk. Nu springt ie vergeleken met toen gewoon, geen rare klappers meer met zijn achterbenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:59

Bij jonge dieren valt er imo weinig te 'trainen', zeker wat betreft vrij springen. Er moet ooit een ruiter op, anders heb je er toch weinig aan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:44

Sammie schreef:
Bij jonge dieren valt er imo weinig te 'trainen', zeker wat betreft vrij springen. Er moet ooit een ruiter op, anders heb je er toch weinig aan.

je wil niet weten hoe hard er met die jonge paarden getraind wordt voor de vrijspringwedstrijden Scheve mond Scheve mond ..hoe vaak en hoe lang ze niet door dat lijntje gejaagd worden ..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 22:14

besita schreef:
Sammie schreef:

je wil niet weten hoe hard er met die jonge paarden getraind wordt voor de vrijspringwedstrijden Scheve mond Scheve mond ..hoe vaak en hoe lang ze niet door dat lijntje gejaagd worden ..

klopt ik weet er alles van, ik moest een keer een twenter "trainen" voor iemand. Mijn leraar advies gevraagd, en hij zei me wat ik eigenlijk al dacht, als het paard een keer of 3 voor de wedstrijd gesprongen heeft is dat goed genoeg. Helaas moest het paard van de eigenaar elke dag zeker een meter of hoger springen. Gelukkig kon ik hem overhalen om het toch iets te minderen met de smoes dat het ook "spannend" voor het paard moest blijven. Huilen van het lachen

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:46

besita schreef:

Dan spoort mijn veuli(welsh A) denk niet helemaal,die springt vrijwillig uit eigen houtje over lagere sprongen(30cm) die bij ons staan in de bak staan en dan heb ik ook nog zo'n 3 jarige holsteiner die hetzelfde doet.Niet constand, maar alles wat voor zn voeten komt spring hij en daar hoef ik m echt niet voor op te jagen.Ow en ik heb ook nog een new forester gehad die we niet in de wei konden houden, die kon ik elke keer gaan vangen Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:58

Ik meende juist dat in dat onderzoek stond dat het uiteindelijk niet zo veel verschil maakte? tenminste zoiets staat mij bij.. Blond

Als twenter een keertje..ach lig er niet wakker van..
ach en dat veulen of entertje..een keertje voor de fun..?
zie er persoonlijk het nut niet van in.. Maar lig er wederom niet wakker van

maar meestal kom je er niet aan toe..want die lopen allemaal ver in de wei.. en ga je niet even eruit halen om te kijken of ie ook wel springen..
Clown

Wel erg vind ik idd wat hierboven beschreven wordt.. nog een keer..nog een keer..hoger ..hoger..
je moet wel weten wanneer je moet stoppen..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:04

Sammie schreef:
Het is wachten op de pennys Nagelbijten / Gniffelen

pas maar op.. straks veranderen ze in boze penny's .. Duivel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:59

Spelender wijs af en toe een keer heb ik er geen probleem mee vanaf dat ze 2 zijn.

Mijn twenter heeft 2 weken terug ook voor de eerste keer een sprongetje gemaakt, 20 cm aan de hand en daar 2x overheen. Pony groeite 10 cm toen ik haar de hemel in prees.
Kan imo geen kwaad, als je ziet wat ze op het land af en toe op het land uit vreten is dit niet belastend.
De volgende keer kan over een maand zijn, maar he kan ook zijn dat ze pas over 3 maanden weer een keer een huppeltje neemt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:10

Zo min mogelijk. Heb met nemo ook nog maar 2 keer gesprongen en dan niet eens zo hoog
ik vind dat je je best nog even mag inhouden, maar ene paar keer ken niet veel kwaad, denk ik. Zolang je het maar niet te vaak en te hoog doet.
Een keertje in de 2 maanden of zelfs minder, hij vind er zelf ook geen bal aan en ik ook niet echt, dus Sigaar

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:25

Er loopt nu ook een topic of iemand een 3 jarige pony mag laten springen en iedereen is er daar fel optegen.
Ik heb mijn 3 jarige ruin (1.80) ook wel eens los laten springen maar zeker geen meter ofzo.

Zo ook bij Tenters vind ik het best kunnen heel afentoe.

Als je het niet te vaak doet en heel laag, waarom nie? mijn paard beleefde er iniedergeval heel veel plecier aan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:21

Ik vind het niet nodig!
Maar daarbij zijn er wel degelijk paarden / veulens die er plezier in hebben. Mijn inmiddels 3 jarige (verkocht) had ik als veulen zijnde met moeder mee lopen in de bak tijdens het rijden. Er stond een hindernis in de bak (40cm) en hij sprong er over heen. Zonder dat ik er met de merrie over ging.

Ik ben idd ook van mening dat het niet gezond is voor ze.
Maar soms hou je ze niet tegen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:04

aerdenhout1 schreef:
Tja...ik vind dat een kind een kind hoort te zijn.
Doen ze het uit zichzelf eens een keer ( boomstam of wat dan ook in de wei ) prima. Maar de meeste eigenaren weten als ze het b.v in de bak over een "echte" hindernis doen, van geen ophouden en laten zo'n heel jong dier dan 7 of 8 keer over een hindernis gaan. Ik ben er zeker geen voorstander van.

Ik ben ook geen voorstander van springen. Het wordt niet voor niets afgeraden..
Een huppeltje van 20 cm kan nog wel een keertje (daarmee bedoel ik niet wekelijks of maandelijks) maar hoger moet je niet gaan. En hoe vaak ze in de wilde natuur springen valt ook wel mee, de meeste paarden ontwijken de hindernissen ipv erover heen te springen..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:33

Het veulen bij ons op de manege is nu 3 dagen oud en liep met zijn moeder voor de 2de x in de bak even de benen te strekken.
Was een pensionklant haar balken vergeten weg te halen, ze lagen gwn los op de grond enja je raad het al..Het veulen er rustig over.Eerst in stap en toen de moeder er ook even over ging volgde het veulen netjes in draf Haha! je kan niet vroeg genoeg beginnen moet ie gedacht hebben Knipoog !