Paard schrikt van andere paarden in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Paard schrikt van andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:00

Derma schreef:
Het enige wat je kan doen is je been er aan leggen wanneer ze bang wordt en belonen. En inderdaad eerst in stap er langs.
Belonen als ze schrikken vind ik niet echt wenselijk. Het is gedrag dat je niet mag afstraffen maar je wilt het ook niet stimuleren.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:47

Katja schreef:
Derma schreef:
Het enige wat je kan doen is je been er aan leggen wanneer ze bang wordt en belonen. En inderdaad eerst in stap er langs.
Belonen als ze schrikken vind ik niet echt wenselijk. Het is gedrag dat je niet mag afstraffen maar je wilt het ook niet stimuleren.

Ja dat dacht ik eerst ook, ik probeerde het te negeren en gewoon door te rijden. Het werd echter alleen maar erger en ik kon niet meer fatsoenlijk op concours gaan omdat ik gewoon niet kon inrijden. Eerst beloonde ik haar om haar vertrouwen terug te krijgen, toen ze nog wel schrok maar er daarna toch aarzelend langs ging, begon ik met belonen wanneer ze na de schrikreactie toch verderliep en er langs stapte. Daardoor ging het steeds beter en kon ik ook weer gewoon langs tegemoet komende paarden draven. Nu gaat het steeds beter en beloon ik ook niet meer. Ik beloon dus niet de schrikreactie maar de reactie die erna komt als ze toch besluit niet er vandoor te gaan. Maar ook dat is denk ik per paard verschillend. Mijn paard heeft die bevestiging nodig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:39

Wat jij doet vind ik uitstekend omdat je dan wel het positieve gedrag beloond. Helaas zie je ook veel mensen heel hard braaf zeggen op het moment dat het paard schrikt en daar kan ik me niet in vinden.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:44

Ik zit met min of meer hetzelfde probleem.
Mijn paard is opgegroeid in een (grote) opfok-kudde. Heeft altijd minimaal 1 weidemaatje gehad. En was in het begin ook vrij gemakkelijk in de groep te rijden.... totdat, net 6 maand onder het zadel, er een grote imposant stampende schimmel in de clubles ons een paar keer van de sokken afreed. Sindsdien... zucht.... Het vreemde is dat ze geen enkel probleem heeft om met een bekend paard in de bak te rijden. Links, rechts, er onder door, dat maakt allemaal niet uit maar owee als er een vreemd paard of pony in de bak rijd (een tijd geleden is ze een half uur over de rooie geweest vanwege een uberschattig zwartbont Shetlandertje met zijn uberschattige ruitertje die ook in de vereniginsbak reed.... levensgevaarlijk Rolleyes ).
Ook vreemde paarden bij haar in de wei zijn geen enkel probleem. Mevrouw laat juist eerst even weten wie er de baas is op haar wei (zij dus Tong uitsteken) en dan is het weer koek en ei.

Nou rij ik meestal thuis alleen in de bak maar ik wil dit najaar toch eens weer beginnen met verenigingslessen. Daarvoor stap ik wel eerst naar de desbetreffende lesgeverd om hem/haar de situatie uit te leggen zodat diegene en de rest van de ruiters mij met mijn paard d'r fobie kunnen helpen. We shall see Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:52

De mijne heeft dit ook gehad vooral in eht begin dat ik hem aan het inrijden was.
Stampende paarden, helemaal in paniek.

Ik ben toen veel in de bak gaan wandelen terwijl de paarden om hem heen rondscheurde.

Het is ook een stukje concentratie, als je hem aan het werk heb dan zal het wel minder zijn.

Blijven rijden en als je ziet dat hij schrikt hem bv gelijk op een volte zetten of een andere oefening zodat hij daar zijn aandacht op moet richten ipv op al die hele enge paarden....

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:14

Katja schreef:
Wat jij doet vind ik uitstekend omdat je dan wel het positieve gedrag beloond. Helaas zie je ook veel mensen heel hard braaf zeggen op het moment dat het paard schrikt en daar kan ik me niet in vinden.

inderdaad ben ik het helemaal mee eens, wat ik doe is gewoon stug door rijden, been eraan goed naar voren blijven rijden en iets spelen in mijn hand zodat ie niet vast kan pakken en er vandoor gaat, en als ie er dan voorbij is dan ontspan ik mijn hand en beloon hem.

Dressage338

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:13

Een paard die ik ken heeft het ook heel erg, die is bang voor andere pony`s en paarden, en er is in principe maar één ding aan te doen Knipoog oefenen oefenen oefenen, vraag bijv. eens een vriendin te komen rijden met haar pony/paard, gaat dat goed, kun je er mis. nog een vriendin met haar paard bij vragen. Het is inprincipe niet echt te verhelpen, maar met veel oefenen kun je het wel veel minder erg maken. En nog een tip voor als je wedstrijd hebt: Zelf héél rustig blijven en doen alsof er niks aan de hand is, als je paard schrikt, niet kwaad worden, en gewoon rustig oppakken en doorrijden. Als je gefrustreerd raakt gewoon even rustig gaan stappen ofzo, maar laat dit niet aan je paard merken, daar zal hij/zij alleen maar angstiger van worden. En wie weet gaat het dan na een paar wedstrijdjes stees beter Knipoog
Igg heel veel succes met je paardje Knipoog

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 20:54

Dank jullie wel voor alle reacties! Aan heel veel dingen heb ik echt wat, in plaats van allemaal dat gelul van 'tja, dat heb je wel eens'. Ik heb inmiddels nog een beetje geoefend met sommige dingen (zoals gelijk een moeilijke oefening pakken), verder zei er ook laatst iemand tegen mij, dat ik gewoon een rood lintje in zijn staart moest doen, dan hield iedereen wel afstand.. ook wel een goed idee. De rest ook allemaal succes met hun paard en het losrijden Lachen

Karianne12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:43

Mijn paard doet het ook hij is nu 4 maar door hem voorwaards te rijden ( je moet eigelijk alles voorwaars oplossen) en hem als hij er braaf langs gaat belonen... misschien een tip voor wedstrijd doe een rood lintje in zn staart mensen houden dan meer afstand en kun jij dus fijner los rijden, zorg dat je paard vertrouwen in je krijgt... die van mij doet het nu alleen nog maar als een paard raar doet, heel rg ingesloten wordt of nog net niet helemaal na geeft... verder heb ik het probleem opgelost in een kleine 4 maanden.. heb gedult en beloon hem als hij braaf is...

succes

Dador_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:45

je moet veel langs andere paarden heen rijden,
steeds blijven herhalen.. ik heb het ook gehad met mijn paard en hij is er nu aan gewend en hij weet dat er niks engs gebeurt.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:02