Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Re: Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 00:11

laatste keer dat ik hier nog reageer:
gezeur is het absoluut niet, en zielig doen.. nee dankje dat laat ik wel aan jou over..
het is gewoon niet goed voor een veulen om al zulke sprongen te nemen en als ik dan iets erover zeg is het absoluut geen gezeur
maargoed vraag maar is na aan bijv. een dierenarts, als je vraagt of je een veulen al kan laten springen Knipoog en leer er eerst wat meer over dan praten we verder

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 01:13

essiej_peace schreef:
laatste keer dat ik hier nog reageer:
gezeur is het absoluut niet, en zielig doen.. nee dankje dat laat ik wel aan jou over..
het is gewoon niet goed voor een veulen om al zulke sprongen te nemen en als ik dan iets erover zeg is het absoluut geen gezeur
maargoed vraag maar is na aan bijv. een dierenarts, als je vraagt of je een veulen al kan laten springen Knipoog en leer er eerst wat meer over dan praten we verder

dit is ook het laatste wat ik erover zeg ben het met essiej_peace eens een veulen van die leeftijd laat je niet springen dat gaat ten kosten van de benen van het veulen, en iemand met een beetje verstand van paarden weet dat je een veulen niet moet laten springen, mijn mening is dat ik het zelfs zielig vindt Huilen
ik vindt zelfs 3 jaar nog te jong om met een paard te gaan springen Knipoog ik vindt 5 of 6 jaar om te springen een mooie leeftijd voor een paard en dan zijn de meeste uitgegroeid
en ik vindt als je zulke foto's plaatst van een veulen van die leeftijd die je laat springen dan vraag je om commentaar!

het doet niet af van het fijt dat het prachtige dieren zijn en hoop ik voor het veulen dat het hierbij gebleven is zou zonde zijn als zn prachtig diertje wat zou gaan mankeren toch?

nogmaals veel succes groet marialva

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:33

Het zijn 2 leuke beestjes!

Maar idd wat de rest ook zegt, ik had dat nog nooit gedaan zo'n jong ding te laten springen!!!Kan echt niet goed wezen!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:39

Ik zie hier geen probleem. Op de grote stallen waar ze spring gericht fokken laten ze de veulens allemaal springen. Zonder moeder en sturen ze dus gericht naar de hindernis. Als ik naar de foto's kijk zie een merrie met veulen welke beiden plezier hebben. Daarbij is dit eenmalig en zal ze echt niet wat oplopen.
Voor wat betreft dat een veulen altijd bij zijn moeder blijft bij vreemde dingen, is ook niet waar. Tuurlijkde meeste veulens doen dat. Drie jaar terug zijn wij met een fries en haar veulen naar de keuring in Ermelo geweest en moeders stond netjes in de ring eerst dus met veulen. Echter de ring was niet afgesloten en het veulen ging op onderzoek uit. Ze heeft geen brul gegeven en vond het prima dat moeder in de ring was, zij had andere dingen te doen.

Veel plezier met je merrie en het veulen

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:40

mooie sprintechniek zo te zien Haha! ! probeer zo min mogelijk negatieve dingen of fouten te creeren, dat vergeten ze nooit meer dus wees er voorzichtig mee Lachen

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:16

je veulen springt super alleen vind ik de hindernis net iets aan de hoge kant staan.
Mijn veulen rende vorig jaar ook achter ma aan de hindernis over en dat hoefde hij ook niet te doen.
ik heb crosshindernissen in de wei liggen (boomstammen etc) daar springt mijn meneertje ook overheen.

en wat denk je van de gekke sprongen wat ze in de wei doen..dat is ook niet altijd goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:21

Ook eenmalig kun jeje paard verknallen
Niet echt gezond met wat je hier aan het doen bent...dat hij het zelf doet kan, het toelaten is wat anders...
En op alle stalen waar ik gereden heb, heb ik nog nooit gezien dat ze een veulen lieten vrijspringen.

Gekke sprongen in de wei zijn niet zo hoog als wat er hier staat....

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:39

leuk hoor, maar hoop voor het veulen dat het eenmalig is, aangezien het niet goed is op een jonge leeftijd te springen, vooral met een veulen, maar 1 keertje kan niet zoveel kwaat. mooi veulen en ook erg mooie moeder hoor Haha!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:45

Ondanks het veulen er ontzettend veel plezier en lol in heeft zou ik het niet doen.. Het lijkt me zo ontzettend slecht voor het veulen..!! En zo hoog al! Ik vind ze behoorlijk hoor die hindernissen..

Maar je moet het zelf weten hoor, ze heeft igg talent voor over een paar jaar!

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:50

hallo ik weet dat een fokker die spring paarden fok het ook zo doet om te selecteren.
en in de natuur gebeurt het ook niet anders hij of zij moet toch mee komen in de kudde.
dus niks verkeerd hier aan en zo te zien vind ze het leuk heeft de oortjes naar vooren.
gr mijn

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:51

Haha er staat 20 cm, bij ons sprongen de veulens dagelijks de wei uit totdat er ander draad kwam. Dit draad stond op minstens 80 cm.
En als het slecht is voor het veulen ben ik ook wel benieuwd naar concrete aanwijzingen waarom het slecht is voor het veulen? Dat het slecht kan zijn kunnen we allemaal roepen.
Het is een prachtig veulen, succes er nog mee!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:54

Mooie moeder & veulen Haha! Kunnen allebei goed springen haha Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:58

pascale schreef:
hoi ziet er leuk uit ik vind het alleen niet goed dat je een veulen van 4 maand al laat springen maar daar zijn de meningen over verdeeld en dat is mijn mening!
laat een veulen dan een balkje lopen etc maar nog niet zo'n hindernis ik vind hem namelijk al behoorlijk!maar succes verder!

ik vind hem ook al behoorlijk hoog , mijn 4 jarige paard springt nog niet eens zo hoog Bloos
maar ze kunnen alle 2 wel mooi springen Lachen zijn mooie paardjes

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:00

Ik zie hier verder geen probleem.Veulen kan nog goed springen ook.Ik kom vaak op hele grote stallen en daar laten ze veulens ook los springen.Hier begint de eerste selectie Knipoog Die worden toch ook allemaal ouder en zijn vaak ook nog goed op de foto als 3 jaar zijn,Dus van een paar keer springen gaan ze echt niet kapot
Verder staat er er maar een een klein sprongetje.

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:02

egnie schreef:
Ik zie hier geen probleem. Op de grote stallen waar ze spring gericht fokken laten ze de veulens allemaal springen. Zonder moeder en sturen ze dus gericht naar de hindernis. Als ik naar de foto's kijk zie een merrie met veulen welke beiden plezier hebben. Daarbij is dit eenmalig en zal ze echt niet wat oplopen.
Voor wat betreft dat een veulen altijd bij zijn moeder blijft bij vreemde dingen, is ook niet waar. Tuurlijkde meeste veulens doen dat. Drie jaar terug zijn wij met een fries en haar veulen naar de keuring in Ermelo geweest en moeders stond netjes in de ring eerst dus met veulen. Echter de ring was niet afgesloten en het veulen ging op onderzoek uit. Ze heeft geen brul gegeven en vond het prima dat moeder in de ring was, zij had andere dingen te doen.

Veel plezier met je merrie en het veulen

Dus als grote stallen het doen is het per definitie goed? Dát is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb!
En wat dat eenmalig betreft: kan wel zo zijn, maar óók dan kan een veulen wat oplopen, bedenk even wat er bijv. gebeurd was als ze niet hoog genoeg gesprongen had.. En ook bij de 1e keer kan er vanalles beschadigen!
Ben ook wel beniewd waarom de hindernis meteen zo hoog moet. Bij de meeste 3-4jarigen die voor het eerst springen gaat de hindernis nog niet zo hoog. Eerst komt er zelfs vaak nog de basis met balkjes.
Het is wel een prachtig veulen, houdt dat zo..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:09

Ezumii schreef:
Haha er staat 20 cm, bij ons sprongen de veulens dagelijks de wei uit totdat er ander draad kwam. Dit draad stond op minstens 80 cm.
En als het slecht is voor het veulen ben ik ook wel benieuwd naar concrete aanwijzingen waarom het slecht is voor het veulen? Dat het slecht kan zijn kunnen we allemaal roepen.

Dit vraag ik me inderdaad ook af. Ja
In de wei springen ze toch ook? Wie heeft dat gezegd dan dat het slecht is?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:12

KsVrPy schreef:
Ezumii schreef:

Dit vraag ik me inderdaad ook af. Ja
In de wei springen ze toch ook? Wie heeft dat gezegd dan dat het slecht is?

voor die ene x zal het wel niet zo slecht zijn , maar als je het vaker zou doen wel
het is hellemaal niet goed voor de peesjes , alles is nog in de groei
en mischien is het wel niet zo slecht als wij denken , maar je kan beter geen risicos lopen he Knipoog

edit : maar kan er niet beter een apart topic worden geopend om er veder over de praten ? dan kan dit topic ook weer normaal verder Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:14

XxSultanxX schreef:
voor die ene x zal het wel niet zo slecht zijn , maar als je het vaker zou doen wel
het is hellemaal niet goed voor de peesjes , alles is nog in de groei
en mischien is het wel niet zo slecht als wij denken , maar je kan beter geen risicos lopen he Knipoog

edit : maar kan er niet beter een apart topic worden geopend om er veder over de praten ? dan kan dit topic ook weer normaal verder Lachen

Volgens mij is er al wel is een discussie topic over geweest.
Kan het ook mis hebben hoor...

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:27

Mooi veulen! Bloos die kan goed springen..
ik zie het probleem niet in. je zegt zelf hij vind het leuk om te doen.. ik ken een veulen die springt elke dag rond de 2x over de draad (1.10 hoog).. is dat dan ook verkeerd? als hij het zlef doet

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:35

Hmmmmmm......... Niet alles wat een veulen uit zichzelf doet, of leuk lijkt te vinden is goed voor ze...

Het zijn inderdaad leuke foto's, maar imo is het veulen echt te jong om te laten springen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:56

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:58

Dat is bokt met zijn roze bril. Want dit soort dingen gebeuren 99% van de gevallen bij springgefokte veulens. (bij hengstenshows, bij het kopen van een veulen e.d)
Het is niet meer dan normaal, en als het bij eenmalig blijft.

Goed voor een veulen is anders, maar dat is een andere discussie en hoort niet in dit topic denk ik. Maak dan een ander topic aan!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:01

Ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet echt. Spelenderwijs af en toe eens een hindernisje mee springen is helemaal niet verkeerd. Hierdoor leert een veulen juist een hoop wat er bij een 3/4 jarige al een stuk moeilijker in wil.
Haha! Je hebt trouwens wel een heel leuk veulen. Is al lekker ontwikkeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:03

Dat is dus niet waar laFunky
Ik heb zelf altijd op spring handelstaalen gereden, op verschillende en daar werd geen 1 paard onder de 2,5 los gesprongen..geen 1.
Ook niet bij verkoop, als mensen dat perse wilden konden ze opzoek naar een ander.
Meestal stonden ze ook in een hele groep, dus gaat het niet eens.
En bij de meeste handelsstallen staan ze in de wei in een groep.
Het is pas een roze bril opzetten om het zogenaamd goed te praten, want zoiets zie je eerder bij een particulier. Die vervelen zich wat en gaan wat onzin met hun dier uitspoken.
Dus ga aub geen praatjes in de wereld brengen met 99%, want daar is niks van waar.

En die grote klappen op de benen zijn dus wel degelijk slecht.
Een goed springpaard hoeft het niet spelenderwijs te leren als jong paard.
Die kunnen het wel als ze 3 zijn

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:05

Ik vind het leuke paarden,
maar een veulen laten springen.. en ook al is het maar eenmalig is gewoon helemaal niet goed!
Verder een leuk veulen en mooie mama!!

En normaal wat LafunkyJazz zegt vindt ik het ook niet, spaar het paard een beetje. Ook al is ie spinggefokt, je wilt toch dat ie op z'n 15e ook nog normaal zonder problemen kan rond lopen.
(gaat niet over TS) reactie op wat ''normaal'' is.