Ultime @ work: mooiste winnaar ooit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

Re: Ultime @ work: mooiste winnaar ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:27

ik vond het vanaf het begin niet onvriendelijik uitzien anders zou het paard wel een soort van verzet tonen Lachen En wat ik op de fotos zie is een merrie die voor zijn baas wil werken Lachen Vind het echt een goed beeld geven hoor Lachen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:27

ruitje schreef:
dichttrekkleppen

Verward ik zou bijna zweren dat als ze openklappen dat je paard dan mee opstijgt... Haha!
Worden die klepjes omlaag getrokken als ze over de finish is dan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:31

Hoe kan je die propjes er inhemels naam uitkrijgen als je op de kar zit? Clown Dat snap ik niet haha!

Verder ziet het er leuk uit, paardje heeft er ook plezier in denk ik Lachen Nou je moet al dat tuig maar om kunnen doen en weten hoe het moet zitten Clown

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:34

Zunzuncito schreef:
ruitje schreef:
dichttrekkleppen

Verward ik zou bijna zweren dat als ze openklappen dat je paard dan mee opstijgt... Haha!
Worden die klepjes omlaag getrokken als ze over de finish is dan?

Nee, je kan ze open en dicht trekken( dus je hebt dan aan je kar een touwtje zitten voor open en een voor dicht)
* als je dan ook nog een touwtje hebt om je proppen te trekken moet je wel eens hard nadenken onderweg Haha! *

Voor ons paard is de situatie zo: maar je kan natuurlijk het kleppen/proppen systeem zo aanpassen als jij denkt dat je nodig vind..

Ze begint bij ons doof( met de proppen in) en open( met de kleppen zoals ze op de foto zitten) . Vervolgens trek je op het moment dat je een versnelling nodig hebt de proppen, daardoor ziet ze alles nog en hoort ze ook ineens alles waardoor ze een impuls krijgt om harder te gaan. Vervolgens kan je de kleppen dicht trekken, daardoor hoort ze alles en ziet ze niet meer wat er achter haar gebeurd en naast haar gebeurd en zal ze nog harder gaan lopen. Je werkt dan zeg maar op het vluchtinstinct. Het mooie is dat ze zo ruim won dat alleen de proppen getrokken zijn, op de foto's van de koers zie je dat de kleppen nog open waren.

Je kan ook dicht beginnen als een paard heel angstig is bij de start bijvoorbeeld, dat hij niet ziet dat er overal om hem heen paarden zijn en ze dan later weer open trekken als het rustiger om hem heen is. Nouwja, verzin maar wat, je kan ze als je wil om de 10 seconden open of dicht trekken, maar ik denk niet dat je paard daar heel blij van wordt Haha! ...

Overigens moet je die kleppen trekken maar 1 keer in de training gebruiken en verder alleen op wedstrijd, anders gaat het 'verassingseffect' eraf Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:36

Somebitch schreef:
Hoe kan je die propjes er inhemels naam uitkrijgen als je op de kar zit? Clown Dat snap ik niet haha!

Verder ziet het er leuk uit, paardje heeft er ook plezier in denk ik Lachen Nou je moet al dat tuig maar om kunnen doen en weten hoe het moet zitten Clown

Er loopt dus een touwtje van die propjes naar je kar en dan moet je heel hard aan het touwtje trekken en dan vliegen die watjes uit de oren Haha! ....
Daarom is het lastig als je ook een touwtje hebt om de klepjes open en de klepjes dicht te trekken en onderweg moet je ook nog sturen en je zweep vasthouden en goed om je heen kijken en tactische beslissingen maken Haha! ... Een wedstrijd duurt 2 minuten en 40 seconden maar daarna ben je geestelijk zo gesloopt Lachen

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:37

Zo gaaf zeg!!
ook fijn dat je het allemaal uitlegt enzo.. dan weet je allemaal waar het voor dient en dat t juist goed is dat ze die dingen om hebben Knipoog
Echt een super gaaf paard Lachen
Zit jij trouwens zelf op de sulky?

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:39

Misschien stomme vraag, maar waar blijven die propjes dan? blijven die ergens rondslepen aan het touwtje of belanden die op de baan?

Ff reactie op de foto's: Gaaf paard! heb verder weinig verstand van de drafsport, maar vind het er netjes uit zien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:42

Ik wil trouwens even ter illustratie een foto van de training erbij zetten Lachen.

Dit is niet hetzelfde paard trouwens:

Afbeelding
Shot with Canon EOS 400D DIGITAL at 2007-07-30

Hier zie je 2 van onze 3 jarigen in training. De ene wordt onder het zadel gereden, dit doen wij veel met onze paarden zodat ze losser in de rug worden en alle spieren trainen.
De ander is pas weer een maand uit het land, waar hij lekker de hele zomer in heeft gestaan. Hij heeft hier alleen een hoofdstel in met een dik rubber bitje Lachen .... Dus in de training hangt en zit er nietzoveel aan als tijdens die 3 minuten in de koers Lachen

Op deze foto zit ik zelf op de sulky en in mijn profiel zie je er ook wat( ook dat ik in de koers rijd) maar de foto's in de openingspost zijn met een vriend van mij. Dit merrietje loopt voor hem net een tikkie harder dan dat ze voor mij en mijn vader doet. Het is net als met rijpaarden, voor de een doet een paard veel meer zijn best dan voor de ander:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:44

Wentos schreef:
Misschien stomme vraag, maar waar blijven die propjes dan? blijven die ergens rondslepen aan het touwtje of belanden die op de baan?

Ff reactie op de foto's: Gaaf paard! heb verder weinig verstand van de drafsport, maar vind het er netjes uit zien.

Op de derde foto in de openingspost zie je ongeveer waar haar martingaal zit een geel bolletje hangen, die propjes zitten aan de ene kant vast met een touwtje aan de gesp van je keelriem en dan met een ander touwtje lopen ze naar je kar, ze blijven dus aan de zijkant van de hals bungelen Lachen

Edit: op de huldigingsfoto zie je hem ongeveer bij haar keelrol hangen Lachen . Een geel balletje spons is het Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:46

Zo, ik moet ook de drafsport ingaan zeg. Nog geen drie kwartier en al twee pagina's vol Haha! .

Ziet er machtig goed uit cat, gefeliciteerd met je overwinning Lachen . -weet helaas niet meer wat ze nog kan vragen, en tips kan ze helemaal al niet geven Haha! -

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:49

Gefeliciteerd met de overwinning, Cat! Lachen

Tips geven kan ik niet en vragen heb ik verder ook niet, omdat je al een hoop hebt uitgelegd Clown

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:51

Gefeliciteerd met de overwinning! Lachen
Uitleg, heb niet alle dingen gelezen maar het is duidelijk, aangezien ik er helemala niks van wist, en vond het een beetje onzin, al die troep om het hoofd, maar snap nu wel waar het allemaal voor dient Lachen

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:52

Leuk om deze takt ook eens te zien en daarnaast ook de uitleg te lezen. Nu snap ik ook meteen waarvoor alles dient Lachen

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:57

je kan het goed uitleggen allemaal Ja
ik vind het prachtig, heb alle knopjes kneepjes en touwtjes uitgezocht toen ikzelf een dravertje kocht.

ik vind het een mooie merrie!
mooi hoofdje heeft ze,

heel veel succes nog !

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:58

Ik zie ze! Bedankt voor de uitleg..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:05

Hele gave foto's!
Ik vind het er heel vriendelijk uitzien, een paardje dat met groot plezier werkt. Ja

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:09

Is echt interessant dit, ik wist ook nx van dravers enzo, maar nu leer ik wel een hele hoop. Heb nog wel een paar vraagjes. Dat touwtje wat je heel hoog om dr hals ziet zitten(op de hoofdfoto), waar dient dat voor?? En die 2e extra strakke neusriem, je zei dat daar de springteugel aanzit. Ik neem aan dat je dan een soort teugel bedoelt die voorkomt dat ze in galop springt ofzo?? Hoe werkt dat dan??
En ook op de hoofdfoto, lijkt het alsof er aan het bit aan de rechterkant een soort uitsteeksel zit, zie ik dat verkeerd, of wat stelt dat voor??
Gewoon nieuwsgierig hoor, je krijgt niet elke dag de kans om allerlei dingen over dravers te weten te komen. Foto's vindt ik verder erg mooi, zeker die laatste foto.

Owja en dan nog een vraagje, op die foto die je later gepost hebt, van die 2 drie jarigen, daar houdt dat paard voor die sulky zn hoofd wel erg laag en achter de teugel lijkt het. Dit lijkt me niet de houding die je in de koersen wil zien, is dit een speciale manier van training, net zoals diep en rond rijden bij dressuur, of was het gewoon een momentopname terwijl ie ff raar aant doen was??

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:50

Wij hebben thuis ook een renstal met dravers Haha! Maar woon dan wel in België. Mooi paardje en loopt mooi!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:25

Wat een gaaf paard!
Mooi om deze tak van de paardensport zo eens van redelijk dichtbij te bekijken,
Leuk om uitleg te lezen van het tuig,hoe het werkt en waarom!

Toppie!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 05:27

Interessant topic zo
Vond de oogkleppen al zo hoog zitten maar de functie is dus weer heel anders als in de mensport
Ik vroeg me altijd al af wat de functie was van de bolletjes langs de hals maar dat zijn dus de proppen die ik dan zag.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:39

Ik zal ook even een paar vragen beantwoorden Knipoog

* Dat touwtje wat je heel hoog om dr hals ziet zitten(op de hoofdfoto), waar dient dat voor??
Daar zitten de trekkleppen aan vast.

* En die 2e extra strakke neusriem, je zei dat daar de springteugel aanzit. Ik neem aan dat je dan een soort teugel bedoelt die voorkomt dat ze in galop springt ofzo?? Hoe werkt dat dan??
Dat is zeg maar een enkele bijzetteugel, die loopt van de singel naar het halster. Die voorkomt dat ze het hoofd omhoog brengen.

* En ook op de hoofdfoto, lijkt het alsof er aan het bit aan de rechterkant een soort uitsteeksel zit, zie ik dat verkeerd, of wat stelt dat voor??
Dat zie je niet verkeerd Haha! Dit is zeg maar een kneveltrens met een enkele knevel.

* Dit lijkt me niet de houding die je in de koersen wil zien, is dit een speciale manier van training, net zoals diep en rond rijden bij dressuur, of was het gewoon een momentopname terwijl ie ff raar aant doen was??
Die mag Cathy zelf beantwoorden Haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 10:00

Wendy bedankt Haha! ! Ik kreeg al last van kramp in mijn vingers Clown ..

Verder iedereen bedankt voor de positieve reacties trouwens Lachen !

Nog wat toevoegingen,
Die springteugel zie je op de derde foto lopen, die loopt van de singel naar die '2e neusriem', middenin zit een stukje rubber wat rekt, zodat ze het hoofd wel op en neer kunnen bewegen( anders zou je ze helemaal vast zetten, van onder en van boven) ... Een draver zal om de eerste galop sprong te willen zetten in de koers vaak zijn hoofd omhoog gooien en gaan 'klimmen' , dat wil zeggen dat ze tegen je bit op gaan klimmen en dan voor een sprong maken om in galop te vallen. Als je dan die springteugel eraan doet voelen ze dat ze vast zitten met hun hoofd( hij hoeft niet strak, gewoon allen dat ze hem voelen als ze hun hoofd naar boven brengen) ...

Over de trainingsfoto:
We proberen thuis zowel via het longeren als dmv het onder het zadel rijden ze wel los in de rug te houden en er voor te zorgen dat ze niet scheef worden, dit betekend dat we inderdaad vaak rond proberen te rijden. Voor de kar is het lastig hulpen geven( kijk maar hoe lang de weg is van mijn had naar het bit), dit betekend dat we voor de kar weinig kunnen doen qua hoofdhouding. Dit paard loopt graag iets dieper, vooral als er een paard naast loopt( wat op deze foto het geval is), dan moet ik hem namelijk inhouden, waardoor ik dus meer druk zet op het bit en hij dus dieper gaat lopen.

Zo diep als op deze foto is dus eigenlijk niet de bedoeling, maar liever een stuk te diep dan constant in de houding die ze in de koers moeten lopen, want dat is op den duur natuurlijk niet erg goed voor een draver Lachen

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:08

Wauw! Gefeliciteerd zeg! Jij doet het ook goed op de koers! Je pa zal wel mega trots zijn Ja

Is dit je nieuwe 'eigen' paard?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 10:12

Nee.. Une( in mijn profiel de onderste) , het halfzusje van Ultime is mijn nieuwe 'eigen' paard... Maar het is niet meer zo dat ik zo'n band met ze heb als met Rhythm, ik weet dat ze na de sportcarriere verkocht worden dus je hecht je er toch anders aan dan dat ik eerst deed Lachen ...

Als ik ooit nog een eigen paard neem wordt het net zoiets als Zarina denk ik Haha! , kom je verder mee onder het zadel Knipoog

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:16

ruitje schreef:
Als ik ooit nog een eigen paard neem wordt het net zoiets als Zarina denk ik Haha! , kom je verder mee onder het zadel Knipoog

Nah, weet waar je aan begint met een "Zarina-type" Nagelbijten / Gniffelen Knipoog Is dit Mayo dan? Ik snap het allemaal niet meer Haha!