Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Starbreeze schreef:Als je instructeur hier anders over denkt zou ik toch echt bedenkingen krijgen over het inzicht van deze persoon...

Urielle schreef:Starbreeze schreef:Als je instructeur hier anders over denkt zou ik toch echt bedenkingen krijgen over het inzicht van deze persoon...
Ik begrijp dat je er zo over denkt maar aangezien mijn instructeur een van Nederlands bekendere dressuurinstructeurs is die ontzettend veel bekende Nederlandse ruiters naar de GP heeft geholpen wil ik toch even vragen wat hij denkt te bereiken met de hulpen andersom te geven
Starbreeze schreef:door je binnenbeen een tikje maar naar achter te leggen kun je soms net even wat meer buiging krijgen?
. Met m'n buitenbeen óp de singel (en in mindere mate buitenteugel) voorkom ik dat de schouder terugkomt naar de hoefslag. Door goed te doseren en dóór de juiste lengtebuiging voorkom je zowiezo al dat de achterhand naar buiten zwaait, dus buitenbeen naar achter is nergens voor nodig.

Starbreeze schreef:Als je straks vanuit een SB een appuyement in gaat zetten, wissel je dan snel je benen ofzo?? Heel vaag.
).
, het is écht maar een fractie
Starbreeze schreef:Ja maar jouw buitenbeen ligt iig iets verder terug dan je binnenbeen
Bij mij ligt ie in de SB een tikkie (wakend) terug 
Starbreeze schreef:Het is ook meer met de beweging mee gaan zitten met je heupen, dan komt bij mij mn buitenbeen automatisch iets meer naar achter (geen halve meter dus).
ik zeg het zo om voor mij het verschil aan te geven. Dan lijkt het misschien dat ik mn buitenbeen zowat in zn flanken heb zitten maar dat is zeker niet het geval. asjemenou schreef:Hoe meer binnenbeen, hoe meer sb.
Remember schreef:asjemenou schreef:Hoe meer binnenbeen, hoe meer sb.
Ik denk dat de verhouding binnenbeen/begrenzing buitenteugel er uiteindelijk verantwoordelijk voor is wát je neerzet...
Bijv. veel begrenzing en weinig BB geeft soort van wijken over de hoefslag, andersom geeft waarschijnlijk véél lengtebuiging maar nog niet op 3 sporen, in het ideale geval van een paard dat super aan de hulpen staat zal dan zelfs de achterhand wat naar binnen komen om aan de lengtebuiging te kunnen voldoen die gevraagd wordt door het BB op dat moment
Starbreeze schreef:Eens, hoe meer buitenteugel hoe meer SB.
.... Wel als je SB letterlijk neemt als 'schouders naar binnen', hoe meer begrenzing hoe verder de schouders naar binnen komen en hoe schuiner hij ingezet wordt. Maar 'meer' SB is zowiezo een rare term, want een goede SB kun je maar op één manier rijden, nl op 3 sporen (de schuinte, de begrenzing van je buitenteugel dus) en met evenredige correcte lengtebuiging (binnenbeen in verhouding tot de begrenzing). Remember schreef:asjemenou schreef:Hoe meer binnenbeen, hoe meer sb.
Ik denk dat de verhouding binnenbeen/begrenzing buitenteugel er uiteindelijk verantwoordelijk voor is wát je neerzet...
Bijv. veel begrenzing en weinig BB geeft soort van wijken over de hoefslag, andersom geeft waarschijnlijk véél lengtebuiging maar nog niet op 3 sporen, in het ideale geval van een paard dat super aan de hulpen staat zal dan zelfs de achterhand wat naar binnen komen om aan de lengtebuiging te kunnen voldoen die gevraagd wordt door het BB op dat moment
Remember schreef:Starbreeze schreef:Eens, hoe meer buitenteugel hoe meer SB.
Maar ook dat klopt niet helemaal.... Wel als je SB letterlijk neemt als 'schouders naar binnen', hoe meer begrenzing hoe verder de schouders naar binnen komen en hoe schuiner hij ingezet wordt. Maar 'meer' SB is zowiezo een rare term, want een goede SB kun je maar op één manier rijden, nl op 3 sporen (de schuinte, de begrenzing van je buitenteugel dus) en met evenredige correcte lengtebuiging (binnenbeen in verhouding tot de begrenzing).