De hulpen voor schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: De hulpen voor schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:44

Een leerzaam stukje Monique, dank je wel Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:45

Starbreeze schreef:
Als je instructeur hier anders over denkt zou ik toch echt bedenkingen krijgen over het inzicht van deze persoon...

Ik begrijp dat je er zo over denkt maar aangezien mijn instructeur een van Nederlands bekendere dressuurinstructeurs is die ontzettend veel bekende Nederlandse ruiters naar de GP heeft geholpen wil ik toch even vragen wat hij denkt te bereiken met de hulpen andersom te geven Lachen

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:50

Ik ben ook heel benieuwd naar zijn uitleg. Vooral omdat laatst iemand aan mij vroeg waarom ik de SB rijd zoals ik hem rijd. Zij moest namelijk ook de hulpen andersom geven. Ik heb toen ook die hele uitleg gegeven die ik hierboven heb beschreven. Ik kon haar hiermee niet echt overtuigen. Zij zelf kon haar manier niet echt onderbouwen maar kwam alleen met een verklaring dat je spieren op verschillende manieren iets kunt laten doen. Ik heb haar ook de SB zien rijden maar miste toch de buiging door het hele lijf van het paard en daardoor het o zo belangrijke tot dragend komend binnenachterbeen.

Ik ben daarom vanmiddag eens gaan experimenteren. Ik rij graag met een barebackpad. Heerlijk. lekker makkelijk, en hoef met dit warme weer geen laarzen of zo aan te trekken. Bovenal voel je met een barebackpad precies wat er onder je in die rug gebeurt.

Ik start een SB meestal na een bocht of maak een kleine volte. Op het moment dat de voorhand van de hoefslag af ging verplaatste ik mijn gewicht naar mijn buitenzitbeenknobbel en legde mijn binnenbeen naar achteren. Mijn paard snapte er niets van en dacht dat ik de renvers wilde inzetten.

Omdat ik dagelijks bezig ben met het rechtrichten van paarden en omdat ik ook van mening ben dat er meerdere wegen naar Rome leiden, sta ik altijd open voor waardevolle aanvullingen. Dus, please let me know.......

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:55

Wanneer ik schouderbinnenwaarts rijd, heb ik inderdaad mijn binnenbeen op de plaats en mijn buitenbeen iets naar achteren.
De zitbeenknobbel van mijn binnenbeen druk ik er dan in.
Dus als mijn paard om mijn linkerbeen gebogen moet zijn, druk ik mijn linkerzitbeenknobbel erin.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:45

Urielle schreef:
Starbreeze schreef:
Als je instructeur hier anders over denkt zou ik toch echt bedenkingen krijgen over het inzicht van deze persoon...

Ik begrijp dat je er zo over denkt maar aangezien mijn instructeur een van Nederlands bekendere dressuurinstructeurs is die ontzettend veel bekende Nederlandse ruiters naar de GP heeft geholpen wil ik toch even vragen wat hij denkt te bereiken met de hulpen andersom te geven Lachen

Ja ben benieuwd, het zou kunnen dat het nu enkel om te trainen is, door je binnenbeen een tikje maar naar achter te leggen kun je soms net even wat meer buiging krijgen? Misschien dat het daarom was??

Van zo iemand verwacht je idd wel dat hij weet waar hij over praat Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:51

Starbreeze schreef:
door je binnenbeen een tikje maar naar achter te leggen kun je soms net even wat meer buiging krijgen?

Dat doe ik dus idd, en zo heb ik het ook geleerd en onderbouwd gekregen Ja. Met m'n buitenbeen óp de singel (en in mindere mate buitenteugel) voorkom ik dat de schouder terugkomt naar de hoefslag. Door goed te doseren en dóór de juiste lengtebuiging voorkom je zowiezo al dat de achterhand naar buiten zwaait, dus buitenbeen naar achter is nergens voor nodig.

Edit, 2 foto's gevonden die het misschien wat duidelijker maken, een echte SB heb ik geloof ik niet op de foto ergens

Pasje schoudervoor
Afbeelding

En de wending die daarop volgt enkele meters verderop
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Remember op 06-08-07 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:55

Op navolging van mijn stukje hierboven:

Starbreeze schreef:
Als je straks vanuit een SB een appuyement in gaat zetten, wissel je dan snel je benen ofzo?? Heel vaag.

Nee, binnenbeen blijft de buiging behouden, buitenteugel 'begrenst' nu zo veel dat de schouders extra naar binnen komen en op dat moment gaat mijn buitenbeen naar achteren om de achterhand mee te nemen (anders wordt het alleen een extra schuine SB, die je eigenlijk geen SB meer kan noemen Clown ).

Ter verduidelijking:

Afbeelding

Je ziet dat mijn binnenbeen echt niet ver naar achteren ligt, anders zou je m'n tenen niet meer kunnen zien Vork , het is écht maar een fractie Ja

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:31

Ja maar jouw buitenbeen ligt iig iets verder terug dan je binnenbeen, het ging mij even om het binnenbeen ver naar achter en buitenbeen op de singel, tenminste dat is wat ik van de TS begrijp. Dat staat in het systeem (klassiek/diagonale hulpen) dat ik geleerd heb haaks op de aansluiting van oefeningen die daarop volgen. In een appuyement liggen mijn benen hetzelfde als bij SB, enkel de buitenteugel neemt het paard mee de diagonaal op, precies zoals jij het doet. Maar als je je binnenbeen al heel ver terug hebt zitten, dan kun je nooit een goede buiging in je appuyement onderhouden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:37

Starbreeze schreef:
Ja maar jouw buitenbeen ligt iig iets verder terug dan je binnenbeen

Nee hoor, niet tijdens een SB... Dan ligt mijn binnenbeen een fráctie naar achter en buitenbeen gewoon op z'n plek! Mijn buitenbeen gaat pas naar achter als ik de beweging zijwaarts heb ingezet (en het inzetten doen we idd hetzelfde, door de schouders mee naar binnen te nemen met de buitenteugel).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:39

Ik bedoelde bij appuyeren Knipoog Bij mij ligt ie in de SB een tikkie (wakend) terug Lachen
Het belangrijkst zijn bij mij binnenbeen en buitenteugel. Buitenbeen komt er idd pas echt bij met zijgangen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:42

Volgens mij doe ik ook mijn buitenbeen helemaal niet naar achteren met de sb, zal er dadelijk eens op letten.
Binnenbeen blijft ook op de singel.
Met mijn binnenbeen geef ik druk, buitenbeen doet niet veel.
Hoe meer binnenbeen, hoe meer sb.

En idd, net zoals Remember, als ik na een sb een appuyement inzet gaat mijn buitenbeen pas ver(der) naar achteren op het moment dat ik zijwaarts wil.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:45

Het is ook meer met de beweging mee gaan zitten met je heupen, dan komt bij mij mn buitenbeen automatisch iets meer naar achter (geen halve meter dus).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:46

Starbreeze schreef:
Het is ook meer met de beweging mee gaan zitten met je heupen, dan komt bij mij mn buitenbeen automatisch iets meer naar achter (geen halve meter dus).

Ja, oke!
Maar dat is minimaal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:48

Uhuh Tong uitsteken ik zeg het zo om voor mij het verschil aan te geven. Dan lijkt het misschien dat ik mn buitenbeen zowat in zn flanken heb zitten maar dat is zeker niet het geval.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:49

asjemenou schreef:

Ik denk dat de verhouding binnenbeen/begrenzing buitenteugel er uiteindelijk verantwoordelijk voor is wát je neerzet...

Bijv. veel begrenzing en weinig BB geeft soort van wijken over de hoefslag, andersom geeft waarschijnlijk véél lengtebuiging maar nog niet op 3 sporen, in het ideale geval van een paard dat super aan de hulpen staat zal dan zelfs de achterhand wat naar binnen komen om aan de lengtebuiging te kunnen voldoen die gevraagd wordt door het BB op dat moment Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:56

Remember schreef:
asjemenou schreef:

Ik denk dat de verhouding binnenbeen/begrenzing buitenteugel er uiteindelijk verantwoordelijk voor is wát je neerzet...

Bijv. veel begrenzing en weinig BB geeft soort van wijken over de hoefslag, andersom geeft waarschijnlijk véél lengtebuiging maar nog niet op 3 sporen, in het ideale geval van een paard dat super aan de hulpen staat zal dan zelfs de achterhand wat naar binnen komen om aan de lengtebuiging te kunnen voldoen die gevraagd wordt door het BB op dat moment Knipoog

Eens, hoe meer buitenteugel hoe meer SB. Binnenbeen is alleen verantwoordelijk voor onderhouden buiging, tempo en het niet over de schouder naar binnen vallen. Dat is bij alle zijgangen zo.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:00

SB is buigen om het binnenbeen heen, en dat gaat niet als je je binnenbeen naar achter doet. Buitenbeen begrenst de achterhand zodat die niet uitzwaait. Beide handen iets naar binnen plaatsen zodat je ook buitenschouder netjes begrenst en binnenteugel voor stelling enz. Zo is het mij iig altijd geleerd, en dit vind ik ook wel het logischte Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:02

Starbreeze schreef:
Eens, hoe meer buitenteugel hoe meer SB.

Maar ook dat klopt niet helemaal Vork .... Wel als je SB letterlijk neemt als 'schouders naar binnen', hoe meer begrenzing hoe verder de schouders naar binnen komen en hoe schuiner hij ingezet wordt. Maar 'meer' SB is zowiezo een rare term, want een goede SB kun je maar op één manier rijden, nl op 3 sporen (de schuinte, de begrenzing van je buitenteugel dus) en met evenredige correcte lengtebuiging (binnenbeen in verhouding tot de begrenzing).

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:07

Binnen hand van de hals buiten hand bij de hals toch?
Die hulpen die je met je been deed dat is toch goed????

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:28

Remember schreef:
asjemenou schreef:

Klopt, maar ik had het even alleen over de beenligging en hulpen Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:33

Remember schreef:
Starbreeze schreef:
Eens, hoe meer buitenteugel hoe meer SB.

Maar ook dat klopt niet helemaal Vork .... Wel als je SB letterlijk neemt als 'schouders naar binnen', hoe meer begrenzing hoe verder de schouders naar binnen komen en hoe schuiner hij ingezet wordt. Maar 'meer' SB is zowiezo een rare term, want een goede SB kun je maar op één manier rijden, nl op 3 sporen (de schuinte, de begrenzing van je buitenteugel dus) en met evenredige correcte lengtebuiging (binnenbeen in verhouding tot de begrenzing).

Idd wél als je SB letterlijk neemt, dat snap ik ook wel ik begrijp ook even niet waar je nu naar toe wil want op deze manier kan iemand het nooit goed zeggen. Ik denk dat we aardig op 1 lijn zitten met het doel dat we willen bereiken. In de ring is er maar 1 manier van SB ja, in de training gaat het bij ons meestal toch net even anders, dus bv meer SV of juist op 4 sporen, het gaat om controle. En aangezien ik meer in de bak train dan in de ring rij doe je niet altijd alles precies volgens het boekje.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:36

Volgens mij geven wij idd gewoon dezelfde hulpen voor sb.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:26

als ik op de linkerhand rijd, en schouderbinnenwaarts ga rijden, laat ik 'm in de bocht al iets naar links kijken, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter, en goed je buitenteugel eraan houden.
binnenbeen, laat hem doorlopen.

zelf moet ik altijd nog goed denken aan de lengtebuiging Bloos

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:43

Tippp

Ik doe het zo..

1. Buitenteugel er aan
2. Binnen teugel stelling
3. Met je binnenbeen het paard als het ware "om duwen" (been eventueel naar achter)
4. Buitenbeen op de plek

En rustig omstellen en recht maken op het iende

Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:49

Ik vind alleen met je binnenbeen omduwen niet echt een goede tip.
Dadelijk denken ze nog dat ze de ah naar buiten moeten duwen!