Dressuur met een tuigpaard gefokte merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WENDYBASTEN

Re: Dressuur met een tuigpaard gefokte merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:37

Ik ken iemand die rijdt met een fries Z2.
dus waarom niet Clown ?!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:58

ik heb zelf een tuig merrie gehad vader was droomwals.
Iedereen zei ow daar bereik je niks mee en blabla nou ze kon springen als de beste moest haar niet in de weg zitten met springen gewoon haar gang en dat ging super was l springen ik vond het eng.
De dressuur was ik met haar z1 met 1 winstpunt toen heb ik haar verkocht werd 18
Dat meisje wat haar na mij had is er z2 dressur mee geworden volgens mij ook l springen en m of z viertal zelfs.
Ze is er ook mee op de nederlandse geweest dressuur en 4 tal
Uiterlijk zegt niks van een paard

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:43

ik heb een tuigermerrie(KWPN) van 8 jaar (2 maanden nu) en toen ze bij mij kwam was ze alleen maar voor de kar gebruikt en er werden af en toe buitenritjes gedaan.

Nu ze bij mij is (al weer 2,5 maanden) gaat ze echt met sprongen vooruit.
Sielottie is een tuiger maar lijkt meer op een normale KWPNEr als je haar opjaagt zie je duidelijk dat er tuigbloed in zit maar voor de rest niet echt hoor.
Ze kan binnen 2 maanden al 60 cm springen(we bouwen het rustig op, maar ze kan veel hoger) en met dressuur gaat het ook steeds beter!
Ik vind Tuigers echt aan te raden want de meeste zijn koel in het karakter, en als je een beetje een luxe koopt(die niet echt op een tuiger lijkt) dan kan je er gewoon heel ver mee komen!(ik ben pas 12 en Sielottie loopt nu al aardig mooi)
Voorderest is het een voordeel dat ze in de middendraf een erge mooie draf hebben Clown

Voor dat we Sielottie kochten en ook Voordat ik een fries heb ingereden, heb ik op de manege waar sielottie ook in het Pension staat nog een tuiger geleast. dit was een tuiger van 18 jaar! en zoals vele hem noemen een meester paard!
Hij sprong als de beste(van hem heb ik echt leren springen, met gemak sprong hij 1.20m) En met Dressuur waren wij ook gewoon 2e geworden met een onderlinge wedstrijd!

Jij vertelde in het verhaaltje dat het nog eenjong paard was! dan leert hij dressuur en springen makkelijk hoor! Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:28

Je klinkt al aardig verliefd Haha! Op concour zie ik geregeld een rijpaard x tuigpaard merrie mee lopen in de Z1. Persoonlijk denk ik dat elk gezond paard Z kan bereiken, maar diegene die op beweging of uitstraling wellicht iets te kort schieten er misschien harder voor moeten werken. Het is idd maar net wat je doel is en wat je uiteindelijk wil bereiken.

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:47

een vriendin van mij rijdt met een tuig merrie in het zz licht! en het paard heeft ook voor de kar gelopen! niets mis mee is een heel mooi paard! en kan de oefeningen makkelijk aan! dus ik zou zeggen kom maar op met die dressuur tuigers!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:54

Sizzle schreef:
Er loopt een nederlands gefokt tuigpaard mee in de grand-prix onder een franse amazone, dus no-problemo lijkt mij.

Klopt dat is Lianca, helemaal tuigpaard gefokt.

Ik vind het een leuke merrie die goed kan lopen zo op het filmpje te zien.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:35

ik vind het een prachtige merrie. Ik zou zeggen, ga gewoon eens kijken en als de klik er is, waarom niet? Ze gooit niet bepaald hoog op (zoals een hackney of tuiger) en ze galoppeerd al uit zichzelf.
Mooi gelijnd ook en niet echt een rechte kont.

Gewoon doen Ja

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:42

Ik heb zelf ook een KWPN merrie tuigpaard gefokt en ik doe er gewoon alles mee hoor. je zou ook niet echt zeggen dat er tuiger in zit, alleen als ze een gekke bui heeft en gaat lopen showen. Ik zou zeggen; gewoon gaan kijken!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:45

Ik ken een paar leuke tuiger gefokte "dressuurpaarden"
maar wat is een dressuurpaard, wat wil je???
Leuk op concours af en toe, of wil je grand prix of zo..
en dan nog zijn er tuigpaard gefokten die dat kunnen..
Ligt aan het dier..

Ligt helemaal aan de bewegingen van het dier..
het karakter en aan jou. klikt het?

Mijn dressuur paard is een fjord... ahummm..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:16

Ik ken ook mensen met tuigers die in de Z dressuur en hoger lopen Lachen

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:47

wij hebben een merrie gehad van balmoral. zij liep de lt met gemak!

Amazone_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:59

Kijken kan geen kwaad toch? Tong uitsteken

En op een tuiger kan je ook goed rijden lijkt me, dat paardje ziet er ook niet slecht uit hoor!
Er zijn idd genoeg tuigers of waar een beetje tuiger in zit die hoog lopen hoor...
En tuigers zijn koudbloedpaarden,dus koel in het hoof Tong uitsteken nouja de meeste dan Vingers aflikken

Maar er zijn ook genoeg mensen die met een Fjord ofzo hoog komen hoor Bloos
dus ik zou het gewoon proberen Knipoog

Succes met je zoektocht Haha!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:42

Ja, het paard in kwestie ziet er goed uit! Een lekker ding. En ik merk aan de reacties dat het ook helemaal geen probleem moet zijn om er dressuur mee te gaan rijden... Bedankt voor de reacties, maar het verhaal krijgt misschien een andere wending:
O.T.: Ik heb maar 1 stalling waardoor ik over wilde stappen op een jonger paard. Maar nu heb ik misschien toch nog een pensionstalletje gevonden. Iets verder rijden.En dan ga ik misschien nadenken om een jaarling te kopen en daar te stallen. Zodat ik in ieder geval nog 2 jaar kan genieten van mijn eigen oudtje....Dan zie ik dus even af van mijn zoektocht naar een jong paard...

Maar jullie mogen uiteraard gerust doorgaan met dit topic! Ik vind het wel interessant om mijn blik toch te verruimen.... Ik kom uit een "dressuurwereldje" en daar ga je niet op een tuiger rijden. Ik sta open voor dingen, dus stel ik hier de vraag en kijk aan! Een wereld gaat open!

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:21

Ik ben op het moment bezig meet een tuigpaard merrie voor de dressuursport. Vind ze uitermate geschikt voor dressuur. Ze hebben veel takt en vaak een sterker en constanter achterbeen en natuurlijk een beetje meer show Knipoog. En ik hou wel van een beetje meer knie in de beweging. Vind wel dat er vaker een iets "kieteleger" karakter inzit, een beetje meer oempff. Maar dat hangt ook maar af van de afstamming en welke hengsten erachter zitten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:26

Misschien zeggen de foto's in mijn profiel je wel iets meer???

Tuigpaard, loopt ZZ-licht met wp's...

Als je meer directe ervaringen wilt weten erna (het rijtechnische deel bv.) dan moet je het gewoon vragen hoor, ik vertel je alles wat je wilt weten (voor zover ik dat dan weer weet natuurlijk).
Er is wel degelijk verschil in het rijden (het rijtechnische dressuurdeel) vergeleken met een dressuurgefokte KWPN'er bv...maar het maakt het er niet per definitie dan ook minder leuk om!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:28

Citaat:
Maar jullie mogen uiteraard gerust doorgaan met dit topic! Ik vind het wel interessant om mijn blik toch te verruimen.... Ik kom uit een "dressuurwereldje" en daar ga je niet op een tuiger rijden. Ik sta open voor dingen, dus stel ik hier de vraag en kijk aan! Een wereld gaat open!

je zult het gerust niet rottig bedoelen...maar zo komt het in eerste instantie wel over!

Ik 'kom ook uit een dressuurwereldje...maar heb wel sch**t aan wat anderen erover, over mij of over mijn paard zeggen. Misschien als jij dat ook zou doen dan je dan die mensen nog weleens heel verbaasd kunt gaan laten worden.

Tuigpaarden-gefokte paarden worden dus weer eens als 'minder' beschouwd...*zucht*

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:58

Kan best waarom niet?! Sommige tuigpaarden hebben totaal niet de bouw van een tuiger. Ik heb zelf zoveel tuigpaarden gereden, ben de te zelfs kwijt Knipoog Maar de een was ''meer'' tuiger dan de ander.
Dit paard lijkt ook niet heel erg op een tuiger(let niet op hoe ze loopt ze was net onder 't zadel, cap is eigen keus):
Afbeelding

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:23

Wat een leuk topic... heb weer helemaal de vertrouwen erin.. en ben vastbesloten morgen weer goed te oefenen. Bij mij op de manege zeggen ze ook echt zo van"hoe wil je hier ooit wedstrijden mee rijden, ze is gefokt voor de kar hoor en niet voor de dressuur" maar als ik jullie verhalen hoor, kan het dus werkelijk! Nou dit word dan maar heel hard trainen, en al die mensen moet ik maar is verbazen!!! Haha! Clown

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:45

Randy01 schreef:
Citaat:

je zult het gerust niet rottig bedoelen...maar zo komt het in eerste instantie wel over!

Ik 'kom ook uit een dressuurwereldje...maar heb wel sch**t aan wat anderen erover, over mij of over mijn paard zeggen. Misschien als jij dat ook zou doen dan je dan die mensen nog weleens heel verbaasd kunt gaan laten worden.

Tuigpaarden-gefokte paarden worden dus weer eens als 'minder' beschouwd...*zucht*

Nee, ik bedoelde het zeker niet rottig!! Anders zou ik toch ook geen topic starten over dressuurmatig rijden van tuigers!? Knipoog
Maar inderdaad, mensen uit mijn directe paardenomgeving trekken wel hun wenkbrouwen op, maar ik wil me gewoon openstellen voor "nieuwe" dingen... Ben sinds een half jaar met Bodt begonnen, nou kan je vertellen dat mensen dan ook ineens raar gaan kijken en hun eigen mening proberen op te dringen en het beter weten na al die jaren ervaring... Maar dat was effe OT...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:13

ik heb er zeker nog wel wat aan toe te voegen Lachen
het kan zeker wel heel goed uitpakken, tuiger hebben een machtig voorbeen gebruik e.d.
mijn trainer rijd nu ook een paard waar tuig bloed in zit, die is zo bijzonder die gangen pfff.....
grand prix afgericht, nouja de laatste dingen nog. puntjes op de i
maar echt, dit paard heeft kwaliteiten waar je werkelijk waar u tegen zegt. Lachen
die heeft veel ruimere gangen, souplesse dan menig dressuurpaarden uit de topdressuur.

het lijkt mij wel interessant, ik zit rond te kijken naar kruisingen met tuigbloed, die echt super in de dressuur lopen.
ben benieuwd wat ik tegen kom Lachen

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:16

WENDYBASTEN schreef:
Ik ken iemand die rijdt met een fries Z2.
dus waarom niet Clown ?!

niet alle friese paarden zijn tuigers.

ik vind het tuigerspaard op het filmpje een pracht beweging hebben,en er zijn zeker tuigers die intermediair gestart zijn geweest en zelfs ook nog hele hoge punten hebben behaald.
een scheutje tuigersbloed is niet verkeerd.
mijn fries is wel een tuigtypische fries,maar wat kan je hem goed onder het zadel berijden,en als hij er goed met de achterhand bij is dan is die draf voor een paar minuutjes in de wedstrijd wel uit te zitten Haha! .
veel succes

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:15

haitze schreef:
en er zijn zeker tuigers die intermediair gestart zijn geweest en zelfs ook nog hele hoge punten hebben behaald.

Er zijn er ook die GP lopen en op de O.S gestart zijn Knipoog

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:10

ik heb zelf ook een volle tuiger met als vader farao ze loopt Z2 dressuur en mag zz licht starten met haar somige tuigers zijn wat moeilijker te rijden dan de ander en de ene is inderdaad meer tuiger als de ander maar dat ze geen dressuur kunnen lopen of springen enz. is onzin wat ze kunnen het heus wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:12

juist die knieactie van een tuiger lijkt mij wel wat in de dressuur,schitterende passages zie ik voor me,ik vind tuigers prachtige gangen hebben...