bontje werk aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: bontje werk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:01

lailapri schreef:
Nee les ernaast en zit op me mobiel dus straks weer antwoord

je krijgt les naast de pony?
is het niet veel beter om hem te beleren als er iemand OP zit?

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:04

even grof gezegt maar zo verziek je een jong paard!!!!!
neem idd les en ga dr op zitten..
zo krijgt hij een goede balans en dan komt het naar beneden rijden vanzelf op een vriendelijke manier!!!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:04

ik zou maar eens van die binnenteugel afblijven en als je zoiets al wil doen dan doe het aan de dubbele longe
staat deze pony toevallig op marktplaats ???
teminste zoiets kan ik me herineren

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:05

Ehh....als hij pas drie keer bereden is, wat doet dat meisje op de eerste foto er dan op? Lijkt me niet bijzonder verstandig met een paard dat nog beleerd moet worden.

Sowieso vind ik dit hele gebeuren een heel apart verhaal.....

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:05

Het lijkt mij ook niet dat je nu al les neemt op een paardje wat nog niet echt fatsoenlijk beleerd is ..
Ik weet niet wat jij namelijk al les noemt bij mij is les een half uur/uur.
Iemand die 5 min even helpt noem ik geen les ..
Neem namelijk aan dat je er nog geen half uur op zit ...???

Ik vind het ook raar om eerlijk te zijn want had ook deze methode niet van jou verwacht.

Ik zelf zou dit paardje lekker gaan longeren en is hij op conditie er een bijzet om heen doen of touwtjes en dan niet te strak zodat hij zelf aangeeft wat hij wil (tuurlijk moeten ze wel zo zijn dat ze wat vragen maar niks dwingen!)
Uiteindelijk zal hij merken dat het fijner loopt in de loop der tijd kan je dat altijd wat strakker gaan zetten en daarna er pas om gaan rijden ..
vind dit echt een hele vreemde methode sorry mandy Ach gut

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:44

Is dit een nieuwe methode? Blond

Heb het topic even doorgelezen, maar ook mij is nog niet echt duidelijk waarom je hem op deze manier 'traint'.

Vooral als ie nog net beleerd is..blijf er dan gewoon af en trek er alsjeblieft niet zo aan..daar wordt geen een paard beter van..
Snap wel dat je die onderhals er af wilt hebben, lijkt immers niet mooi Verdrietig

Maar dit lijkt mij nou niet echt bepaald de beste manier (ook niet erg paardvriendelijk)
Vergeet het eerst die 'nageeflijkheid' en zorg dat ie lekker relaxt en braaf zijn rondjes loopt (en op eigen benen)
De nageeflijkheid komt dan vanzelf..danwel aan de longe danwel onder het zadel..

Ik ben het er zoals je ziet niet mee eens, maar ben nog steeds benieuwd naar jouw redenatie..?? je redenen waarom..?

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:03

hmm ben ook wel eens benieuwd waarom de ts dit doet, even een stipje, want vind het er niet erg verantwoord uitzien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:06

foto's van vandaag komen eraan geeft een beter beeld, en moet ik op een jonge pony gaan zitten die nog niet voldoende bespierd is?
ik wil trouwens wel eens iemand een camera zien instellen, naar pony lopen, teugels aannemen en dan voorwaarts sturen want dan is het ineens al flits maar nu dus foto door iemand gemaakt.

hier de foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=IHUBWBSE

Hij moet idd naar de osteopaat maar commentaar aan het begin van mijn les:
zo die is verandert in zijn achterhand heb je zo hard getraint (ehm nee eigelijk maar 3x 10 minuten en paar keer los gegooit).
Hij accepteerd het bit ook al een stuk beter (ja dat heb ik rustig geoefend)
dus we gingen verder met andere oefeningen weer eerst aan de hand op de neus, dan met alleen buitenbijzet. Ook zijn we weer even verder gegaan met longeren maar dit doe ik liever niet alleen gezien zij daar zelf ook moeite mee heeft vanwege zijn bouw en ik train hem dus voornamelijk aan de hand.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:09

Citaat:
ik wil trouwens wel eens iemand een camera zien instellen, naar pony lopen, teugels aannemen en dan voorwaarts sturen want dan is het ineens al flits maar nu dus foto door iemand gemaakt.

Waarom doe je dat dan..?
Ik zou zeggen, laat die bijzet aub weg! Basis basis basis....!!!!!!!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:10

ik vind het vooral jammer dat je perse foto's wilt maken, gaat een beetje ten koste van je werk als je gaat rennen tussen pony en fototoestel. Ik geloof dat je hier nog niet zo lang mee bezig bent, dus dan zou ik me concentreren op je pony.
Grappig dat je iets heel anders ziet als je weet wat ze doet Haha! ik zie gewoon iemand die aan het beginnen is met leren werken aan de hand, vergeet niet dat voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts één methode is en er nog tich andere bestaan, waar bijv eerst meer de nadruk gelegd wordt op zijdelingse buiging. Je hebt les bij bas de rechte, toch? lijkt me helemaal goed komen dan Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:14

ik zie helemaal niks nuttigs eigenlijk op de nieuwe foto's. alleen maar iemand die aan een pony staat te friemelen en een pony die zonder gefriemel veel rustiger aan de longe oogt.
Dus of je gerommel nu zijn doel bereikt...is voor mij een grote vraag...

volgens mij kun je het beste gewoon lekker aan de slag aan de longe/ los en hem/ haar eens lekker conditie en spieren laten opbouwen, zodat je er straks wél op kan en gericht aan het werk kunt.
(dingen als het bit accepteren hebben helemaal geen zin als je er niet op kunt of als die pony straks helemaal scheef is omdat je maar aan een kant tegelijk staat te rommelen.)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:19

waarom bijzet als je pony nog maar net het bit een beetje accepteert? je creert verwarring bij je pony, op deze manier ga je hem dingen opdringen. Hij accepteert net het bit, geef hem ook de tijd daarin te groeien (die basis en dat vertrouwen is ZO ESSENTIEEL bij een groen paard....)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:21

wil ik ook gaan doen zo tussendoor maar das 2x zo duur als tessa, en zij heeft weer les van hem en net teug van een trainingsweek dus weer vandaag een hoop van haar geleerd

En dat over dat fototoestel dat was idd niet handig nee maar was hem tegelijkertijd even aan het testen of er niet een instelling voor was en nee rennen deed ik natuurlijk niet want dan is helemaal een en al spanning

edit nee natuurlijk 2 kanten foto's zijn maar van momenten en de betere momenten zitten meestal op de betere hand, dus echt niet zo dat ik de andere hand niet doe en waarom zou ik les hebben als ik het zelf al prima kan? Ja hij heeft er moeite mee, zijn lichaam te buigen en te gebruiken en ja hij zoekt dus een andere uitweg (oa buigen in de hals). Daarnaast ben ik zelf dus ook nog aan het zoeken en oefenen en leren dus nee het ziet er nog niet perfect uit, maar moet dat dan als dit voor allebei de 2e les is zo? En longeren met passoa en 2 bijzets en dan de binnebijzet strakker enzo, dat ga ik allemaal niet doen, tenzij mijn instructrice het voorschrijven.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:21

sorry maar ik vin dit echt geen vriendelijk beeld geven
ik zou eerst maar is zorgen dat de basis erin zit
en je er normaal een rondje de bak mee door kan komen(erop!)
nagefelijk lopen komt vanzelf maar niet op deze manier! Ach gut

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:24

ik vind de nieuwe foto's ook weinig bij dragen... Ik zie op de eerste foto's alleen net als Lejo een hoop gepluk en later een hoop gekloot met bijzet teugels... De pony loopt constant over zijn buitenschouder weg op die foto's dus van "trainen" is in mijn ogen geen spraken...

De Longeer fotos ik wel een rustig beeld geven... Dus ik vraag me af waarom je niet voor een normale manier van inrijden kiest. En als je zelf vind dat die pony nog niet toe is aan gewicht op zijn rug, waarom zet je het dan niet nog gewoon een half jaartje lekker op het land ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:25

CtjeLief schreef:
waarom bijzet als je pony nog maar net het bit een beetje accepteert? je creert verwarring bij je pony, op deze manier ga je hem dingen opdringen. Hij accepteert net het bit, geef hem ook de tijd daarin te groeien (die basis en dat vertrouwen is ZO ESSENTIEEL bij een groen paard....)

de buitenbijzet zorgt er oa voor dat hij niet zo ver kan inbuigen en leert naar de buitenhand te lopen en te accepteren dat deze er is, heel strak zit hij niet maar wel zo dat hij hem kan opzoeken of dat deze gaat inwerken bij TEveel stelling. Ik moet nu ook opzoek naar ander bitje dus als iemand nog een dubbelgebroken 11,5/12,5 heeft liggen die niet heel dik is....

edit, op een pony gaan zitten die niet voldoende gespierd is en dus verkeerde spieren nog meer gaat ontwikkelen? wat is dat voor methode? Erop mag ik eigelijk helemaal niet van mijn instructie dat brengt alleen maar schade aan, onnodige schade.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:25

lailapri schreef:
wil ik ook gaan doen zo tussendoor maar das 2x zo duur als tessa, en zij heeft weer les van hem en net teug van een trainingsweek dus weer vandaag een hoop van haar geleerd

En dat over dat fototoestel dat was idd niet handig nee maar was hem tegelijkertijd even aan het testen of er niet een instelling voor was en nee rennen deed ik natuurlijk niet want dan is helemaal een en al spanning

edit nee natuurlijk 2 kanten foto's zijn maar van momenten en de betere momenten zitten meestal op de betere hand, dus echt niet zo dat ik de andere hand niet doe en waarom zou ik les hebben als ik het zelf al prima kan? Ja hij heeft er moeite mee, zijn lichaam te buigen en te gebruiken en ja hij zoekt dus een andere uitweg (oa buigen in de hals). Daarnaast ben ik zelf dus ook nog aan het zoeken en oefenen en leren dus nee het ziet er nog niet perfect uit, maar moet dat dan als dit voor allebei de 2e les is zo? En longeren met passoa en 2 bijzets en dan de binnebijzet strakker enzo, dat ga ik allemaal niet doen, tenzij mijn instructrice het voorschrijven.

sorry maar dat vin ik een beetje rare opmerking...??

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:29

Citaat:
de buitenbijzet zorgt er oa voor dat hij niet zo ver kan inbuigen en leert naar de buitenhand te lopen en te accepteren dat deze er is, heel strak zit hij niet maar wel zo dat hij hem kan opzoeken of dat deze gaat inwerken bij TEveel stelling. Ik moet nu ook opzoek naar ander bitje dus als iemand nog een dubbelgebroken 11,5/12,5 heeft liggen die niet heel dik is....

klinkt allemaal heel interessant enzo, je hebt er op jouw manier ook best wel over nagedacht alleen enige logica is ver te zoeken in je verhaal..
Ik heb het idee dat je niet precies weet hoe je dit moet aanpakken, het spijt me..
je bent nu ook op weg zn bespiering schade aan te doen..

laat hem OF lekker in de wei, of ga lekker aan de slag met de BASIS! leer hem lopen, bouw conditie op en laat aub die bijzet en onzin WEG! Leer hem eerst ZELF (balans) zoeken...

Hoop dat je naar het advies luistert, je bent nu met iets bezig wat totaal geen zin heeft, en wat totaal niet bijdraagt aan een juiste correcte opleiding..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:30

dus met een half jaartje weide is hij ineens helemaal andersom gespierd?
nou rust heeft hij gehad en vanaf dat ik hem heb tot nu zijn er alleen maar meer foute spieren op gekomen. Als jullie het nu op jou manier doen en ik op de mijne? En ik plaats over tijdje foto's voor ik hem verder ga inrijden, want dit lijkt een eindeloze discussie te worden, en gaat er vooral niet erg aardig aantoe. Het is geen commentaar geven meer nee dit lijkt meer op een aanval. Er valt zo niet normaal te discuseren over mijn mening, dus ik kan vanaf nu mijn mond mar beter houden, ik he gezget hoe en wat en over een tijdje plaats ik wel weer foto's.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:31

Wat je het beste kunt doen als je paard nog zo jong is, is een ruiter erop zetten die vaker een paard in ontspanning kan rijden. Of jij dat zelf kunt, kan ik niet oordelen, maar ik zou voorlopig geen 'onbeleerde' kinderen erop laten.

Je kunt beter met deze jonge geest even rustig aan de slag gaan, probeer hem alvast eens zonder zadel/ruiter aan een gewone longe ontspannen laten lopen. Zoiets kost tijd, en zeker als je paard al verkeerd bespierd is, zal hij daar moeite mee hebben. Deste groter de nood het langzaam, rustig en in zijn eigen tempo aan te pakken, voor er iemand opzit, terwijl hij zijn eigen balans duidelijk nog niet heeft gevonden.

Gewoon lekker los longeren, zorgen dat hij ontspannen is. Pessoa is een goed hulpmiddel om je paard lager te vrágen, niet om hem met bijzet, binnen bijzet naar beneden te trekken, te houden, en hem in een foute houding dwingen.

Beter misschien eerst even loswerken, en wat aan de dubbele longe werken, ik denk dat dit in jouw geval, met dit paard, beter zal helpen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:32

CtjeLief schreef:
Citaat:

klinkt allemaal heel interessant enzo, je hebt er op jouw manier ook best wel over nagedacht alleen enige logica is ver te zoeken in je verhaal..
Ik heb het idee dat je niet precies weet hoe je dit moet aanpakken, het spijt me..
je bent nu ook op weg zn bespiering schade aan te doen..

laat hem OF lekker in de wei, of ga lekker aan de slag met de BASIS! leer hem lopen, bouw conditie op en laat aub die bijzet en onzin WEG! Leer hem eerst ZELF (balans) zoeken...

Hoop dat je naar het advies luistert, je bent nu met iets bezig wat totaal geen zin heeft, en wat totaal niet bijdraagt aan een juiste correcte opleiding..

ik ben het 100% met je eens.

@ TS: Waarom plaats je dan een topic als je toch niks met het goede (en goed bedoelde)commentaar wilt doen?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:41

Mhh ik zie een pony die totaal niet begrijpt wat er van hem verwacht wordt. Kan ik me best voorstellen, want ik snap het ook niet....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:47

En wat ik ook niet snap is dat er nu al, terwijl het lieve beestje nog geeneens zadelmak is, al aan een ander bit moet, terwijl je eerder zegt dat hij het bit nu accepteerd.

Nee snap er ook niet echt veel van.......

x_Joos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:48

ik snap er niet zo veel van

je kan er beter op gaan rijden..(dus zadelmak maken!) want zo vraag je hem alleen maar met de hand rond je been kun je zo niet gebruiken.. (snap je 'methode' niet)

wel een leuk hoofdstelletje..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:50

x_Joos schreef:
ik snap er niet zo veel van

je kan er beter op gaan rijden..(dus zadelmak maken!) want zo vraag je hem alleen maar met de hand rond je been kun je zo niet gebruiken.. (snap je 'methode' niet)

wel een leuk hoofdstelletje..

Nagelbijten / Gniffelen