Faal angst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Re: Faal angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:26

Ik denk dat dat van Canthar misschien wel iets is om te proberen Ja

Rijd jij als je springles hebt alleen of in een groepje? als je dus alleen hebt kun je ook vragen om een paar keer in een groepsles mee te rijden, of anders of er een paar andere mensen mee willen rijden als jij les hebt. Dan ben je niet helemaal alleen in de bak en mensen die aan de kant staan kijken niet alleen naar jou..
Als je dus al groepsles hebt, of in een groepje les krijgt, bedenk dan dat de mensen die langs de kant staan niet alleen naar jou kijken..

En eigenlijk moet je het van de andere kant bekijken Tong uitsteken want als jij naar iemand staat te kijken die met z'n paard aan het springen is en dat paard weigert denk jij toch ook niet van 'wat een slechte ruiter' oid. ? Je denkt misschien 'o jammer' ofzo..

Wat je ook kunt proberen, heb ik zelf nooit gehad ofzo, maar ik ken wel mensen die het gebruiken en waarbij het ook helpt Haha!
Iets van dat kalmeringsmiddel ofzo, kun je halen bij de apotheek geloof ik en heet iets van 'Rescue nogwat'

Maar je moet er gewoon niet te moeilijk over denken en je er niet te veel druk over maken,
je rijd voor je lol neem ik aan Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:28

Ben lekker veel met je pony bezig en de les, ik heb het altijd zo druk dat ik geen tijd heb om op de mensen eromheen te letten, al zitten er in onze les veel 'charmante' momenten hoor. Maar dat hoort er nou eenmaal bij. Laat gaan, ben lekker met je paardje bezig, dan komt het vast goed

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:48

gewoon doorgaan en blijven proberen. en vooral niet bang zijn om fouten te maken. van fouten leer je alleen maar Bloos

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:13

probeer dat mensen bij je zijn mischien telkens meer dan heb je snel geen vaalangst meer

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:16

linnie28 schreef:
probeer dat mensen bij je zijn mischien telkens meer dan heb je snel geen vaalangst meer

...Die vind ik persoonlijk een beetje raar... Zo van... als je spinnen eng vindt, ga dan in een bak met spinnen liggen, dan vind je het niet eng meer...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:35

Ik herken dit helemaal, ondanks dat je je er niets van aan wilt trekken blijf je toch in je achterhoofd houden 'maar wat zullen die mensen nu wel niet denken??'(als je pony vaak weigert in de les of op een wedstrijd).....en op deze vraag kan je zelf antwoord geven door bij anderen te gaan kijken zoals al eerder is aangegeven.

Als er bij diegene iets fout gaat, paard weigert of de ruiter maakt een inschattingsfoutje bij een sprong, wat denk jij dan als je dat ziet bij een andere ruiter?? Waarschijnlijk zul je echt niet zo snel denken van 'tjeetje wat een dom kind ze kan niet eens een afstand inschatten' of 'dat paard weigert alleen maar, dat kind kan niet rijden'. Zo is het ook bij de mensen die bij jou staan kijken Knipoog.

Je maakt het veel erger dan het allemaal is, deed ik vroeger ook maar gelukkig ben ik nu zo ver dat ik redelijk normaal een dressuurproefje doorkom zonder mij iets aan te trekken van mijn omgeving, sterker nog, vaak zie ik pas als ik klaar ben wie er hebben staan kijken. Clown tuurlijk speelt het ook een rol dat als het goed gaat dat je faalangst dan veel minder de kop op steekt omdat je je dan veel zekerder voelt dan als het iets minder goed gaat Cool

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:45

ik heb ook een beetje het zelfde probleem, maar bij mij is het met dressuur, ik wil liever nog niet op wedstrijdt omdat al die ponys al zo mooi lopen,,.. en dan kom ik aan met mijn pony.. het gaat bij mij gelukkig al veel beter Haha! en wil binnenkort ook gaan starten, ! eigenlijk ozu je niet bang moeten zijn dat ze het erg vinden want iedereen heeft wel ergens een probleem mee. en als het de zelfde mensen zijn die kijken, kunnen ze ook je vooruitgang zien! maar probeer er zo minmogelijkvan aan te trekken.. dat is heel moeilijk ik weet het maar sucses!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:51

Het komt dus door je zenuwen, je pony voelt dit en dan ...
Je zou dus wat manieren moeten zoeken om jezelf te kalmeren. Probeer je te concentreren op iets anders en denk dat je daar alleen bent. Net alsof je thuis alleen aan het rijden bent. Ik weet het, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan maar het is het proberen waard Vork . Veel succes nog!! Knipoog

I_riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:23

Dit had ik ook met de onderlinge wedstrijd, en ben er toen hardstikke hard afgevallen, de mensen om mij heen dachten dat ik mijn nek had gebroken en dat ik er niet meer was, dusja.

Je moet eerst mensen gaan vragen die willen kijken die jezelf vertrouwt, zij zullen je er van overtuigen dat je goed bezig bent, er komen van zelf meer mensen kijken, later let je niet meer op die mensen maar gewoon op je pony, het ligt veel aan je vertrouwen , en je zekerheid.

JILLIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:25

Okee, Dankjewel allemaal ik zal er zeker wat aan hebben! Haha!
Morgen heb ik weer springles , hopelijk gaat het dan goed en ik zal aan jullie adviezen denken! Knipoog

Gr. Jillia

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:39

hoi,

ik ken het 'probleem' maar al te goed.

Wat ik op een gegeven moment heb gedaan is een anti nerveusheids pilletje genomen. Daardoor werd ik rustig en mijn paard ook.
Na een tijdje had ik het vertrouwen dat hij ook in de les goed liep en ging ik weer stoppen met die pillen.

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:46

Ik heb ook faalangst gehad, en daar ging ik dan een keer in de week naar zo'n training. Ik vond t echt niet leuk, maar het hielp wel Lachen.

Succes.

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:10

JILLAAA schreef:
Ja weet ik , maar toch denk ik van..Ja wat zullen die mensen wel niet denken. Terwijl het toch een goede spring pony is..

ik ken het Ja als ik aan het rijden ben en mijn verzorgpony is weer erg druk met zn hoofdje enzo (hij is heel lastig met zijn hoofd/aan de teugel enzo) denk ik ook weleens dat ze denken dat ik niet kan rijden ofzo Tong uitsteken
meestal trek ik me er maar niet zoveel van aan omdat de meesten weten dat het met mn vorige verzorgpony wel goed ging aan de teugel Tong uitsteken
succes!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:27

Ik ken het probleem ook Knipoog Alleen ben ik dan ook nog eens niet de dapperste Tong uitsteken

Als ik jou was zou ik het tegen de instructeur/instructrice zeggen. Dan kan hij/zij er rekening mee houden en je misschien juist helpen. Wie weet maakt hij/zij dat wel vaker mee, dat een leerlinge dit soort van faalangst heeft, of misschien heeft hij/zij het zelf ook wel gehad.

Daarnaast zou ik zeggen: probeer je niet steeds te focussen op: nu gaat ze weigeren. Want dan gebeurt het waarschijnlijk ook. Doe net alsof je gewoon lekker thuis aan het trainen bent, en trek je niks aan van het publiek. Wedden dat zij je dat niet eens zouden dúrven springen? Daarnaast zullen ze er best heel erg respect voor hebben dat je ondanks dat je pony weigert, je toch niet opgeeft, omdat je wéét dat het gewoon kan! Lachen
Succes! Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:41

Hoe ging je les? Haha!

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:20

Wat is het makkelijk om te zeggen niet aan denken gewoon niet op letten. Ik vind het dapper dat je het durft te zeggen dat is echt een goede stap. Maar heb je hier alleen op springles last van of ook op school ofzo. Ik zou als ik jou was toch een volwassen iemand in vertrouwen nemen die je kan helpen om er wat aan te doen. Therapie kan echt heel goed helpen zeker als je er ook op school of zo last van heb, maar anders kun je bv met je vader of moeder eens met je instructeur om de tafel gaan zitten en dan zul je zien dat zij een hele rij met ideen hebben om je te helpen. Blijf er A.U.B. niet mee lopen en ga niet aan de pillen en zo maar zoek hulp dat je het weet van jezelf is al de grootste stap die je moest nemen.Zo zal ophoude met preken Bloos maar ik hoop echt dat je het lukt heel veel sucses!!!