Nieuw paard houdt niet op met steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sabinee

Re: Nieuw paard houdt niet op met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:04

laaat haar na kijken en zadel na kijken
misschien moet je wel ander bitje hebben dat deze te scherp is of dat ze een wondje aan haar hoofd bij het bit heeft wat dan pijn doet

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:47

detour schreef:
_angela_ schreef:
Willig is denk ik belgisch voor hengstig...

???? Ziek Could you explain yourself?...

"Willig" is Fries voor hengstig Knipoog

@ TS
De mijne is een aantal jaar geleden ook zomaar ineens begonnen met steigeren (hoofdzakelijk recht omhoog). We hebben haar eerst helemaal laten checken en daar kwam niets afwijkends uit. Het was in ons geval dus een vorm van verzet, wat op zich ook wel in haar karakter zit. Erg lief paard maar wel een kopstukje Tong uitsteken
Op zich kwam onze oplossing erop neer dat zodra ze ook maar begon te dreigen om omhoog te komen ze direct voorwaarts moest. In draf, galop of welke snelheid dan ook dat maakte niet uit, als ze maar voorwaarts bleef (zodat ze dus niet gemakkelijk omhoog kon komen). Dit ging vooral in het begin gepaard met veel bokkerij en steigerij (door het bokken kwam ze weer tot stilstand en kon ze weer omhoog), in het begin kon ze dan na een half uur eindelijk wat fatsoenlijk voorwaarts lopen. Het zag er allemaal enigszins spectaculair uit voor de omstandigers en je gaat dan ook de eerstkomende maanden op je paard met die halve vechtpartij in het vooruitzicht, dat moet je er dan voor over hebben. Uiteindelijk had de mijne het spelletje na een paar maand door, dat ze ging dreigen om omhoog te komen en uit haar zelf al vooruit spatte ... wat dus ook weer niet de bedoeling was, slimme tante Tong uitsteken
Uiteindelijk heeft het denk ik bijna een jaar gekost dat ze bij het beginnen met rijden ophield met dreigen en soms omhoog komen. Nu doet ze het zeer sporadisch nog wel eens, als ze het ergens niet mee eens is. Maar ze is en blijft enigszins licht van voren Clown

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:37

Nu moet ik eerlijk zijn, ik heb nog nooit gehoord dat een merrie gaat steigeren als ze hengstig is...Nu ben ik niet zo'n merrie type en werk ik meer met hengsten en ruinen, maar alsnog, werkelijk nog nooit een merrie mee gemaakt die daardoor gaat steigeren.. komt dit vaker voor?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:44

Biieniie schreef:
Nu moet ik eerlijk zijn, ik heb nog nooit gehoord dat een merrie gaat steigeren als ze hengstig is...Nu ben ik niet zo'n merrie type en werk ik meer met hengsten en ruinen, maar alsnog, werkelijk nog nooit een merrie mee gemaakt die daardoor gaat steigeren.. komt dit vaker voor?

Er zijn absoluut merries die rond de hengstigheid lastiger te rijden zijn, en dat kan zich uiten in bokken, steigeren, staken, tegen het been hangen of ernaar slaan.

Sommige merries hebben echt een beetje buikpijn rond die periode, of zijn gewoon onder invloed van de hormonen wat anders dan anders... hangeriger, liever, agressiever....

Vaak als ze stevig in training staan zwakt dat gedrag af, doordat de training de hormoonhuishouding beinvloed.

En ja, mond, rug...kan allemaal.

Het idee dat ze onder het werk uit wil komen, kan ook als het bij de vorige eigenaar ingesleten gedrag is geworden. Ik zou nog eens heel precies uitvragen hoe vaak ze nu eigenlijk steigerde... het is igg niet nieuw voor dit paard.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:34

Bedankt allemaal voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee Lachen