Kijk, dat is nou een probleem waar ik ook last van heb gehad. Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar en het eerste jaar wist ik niet zo goed wat ik er mee aan moest. Je moet eerst nagaan of het idd geen balansprobleem is. Daar heb ik geen tips voor. Maar als je 'gewoon'een zeer voorwaarts paard hebt die zich ook nog eens lang maakt om het harde te kunnen afmaken, dan heb ik wel wat tips die mij erg hebben geholpen. Wat eerder al is genoemd; ontzettend veel volte's en overgangen rijden. Kleine, grote, ronde, rare halve bochtjes, 8tjes noem maar op. Ik rijd zelf ook nauwelijks op de hoefslag. Rijd ook veel overgangen in die volte's en herhaal de volte's niet constant maar wissel de verschillende vormen af. Omdat je paard toch wat bedachter moet zijn op wat jij wilt remt dit meestal al een stuk af en kun je met behulp van je zit wat meer terug rijden. Het is ontzettend belangrijk dat je voornamelijk op je zit rijd- dit is natuurlijk bij elk paard zo, maar in dit geval moet je er nog meer op letten. Mijn paard bijvoorbeeld gaat, wanneer je veel met je handen doet, juist harder en maakt zich juist langer!
Wat bij mij soms helpt, toevallig ontdekt, is juist ontzettend voorwaarts rijden. Omdat je met een voorwaarts paard vaak (onbewust automatisch) terug gaat rijden zijn ze juist slecht aan het been omdat je daar voorzichtig mee bent. Je gaat al zo hard!
Dat kan verklaren waarom je paard zo waggelt; je werkt in op de teugels omdat je terug wilt maar de moter achter draait niet.
Wat ik dus soms doe is mijn paard op de grote volte in draf ontzettend, met mijn been, voorwaarts drijven. Ze moet zo naar voren dat ze gaat veruimen, heel hard gaat maar niet in galop valt Grote kans dat je paard zich hierbij langer gaat maken, maar in plaats van m kort te houden geef je het juist de ruimte en ontspant zelf. (dit vergt overigens wel veel van je eigen balans!
). Laat de teugel maar langer worden en je paard de plek opzoeken die het wilt, maar blijf zo voorwaarts dat het eigenlijk ver boven het eigen tempo ligt. Op een gegeven moment voel je een verandering. Dit kan ik niet zo goed uitleggen, maar je voelt dat het paard langzaam het bit oppakt, wat meer z'n rug gaat gebruiken en dat de passen wat soepeler worden. Vanaf dat moment neem je je paard terug met je zit en begin je langzaam je teugels weer op maat te maken. Je mag wel langzamer maar houdt er wel tempo in. Vanaf dat punt kun je, wel nog op de volte, beginnen met terugrijden in de draf en weer weg. Het is heel raar maar het lijkt dan wel alsof je paard dan in je hand valt en dat je er echt middenop zit. Als ik dit heb gedaan heb ik er een paar weken profijt van. Je moet alleen wel ontzettend goed in- en uitstappen want dit kost erg veel spierkracht terwijl ze in het begin nog een beetje verkrampt zijn. En alleen doen als je je zeker voelt op je paard want anders werkt het alleen maar tegen je.