[Fr] Maurits @ dressuurwork, 1e x op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: [Fr] Maurits @ dressuurwork, 1e x op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:58

Wat leuk om eens een Brend te zien zeg! Haha!
Ik zie nu al jaren veulens van hem, en ben altijd zo benieuwd hoe ze eruit komen te zien Clown
Leuk *LOL*

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 18:14

Leuk, weer 2 berichtjes!

@ suus_romy: Wow, bedankt! Vind eigenlijk zelf dat ik op de foto's niet heel mooi zit, maar dat komt (hoofdzakelijk) door het zadel. Daar gaat wat aan gedaan worden.
Bedankt voor je berichtje, leuk om zulke dingen te horen!

@ Martine_R: Jij ook bedankt voor je berichtje, hier krijg ik nou echt een smile op mijn gezicht van!

Meer, meer, meer! Ja

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:26

Hee hee
Echt een gaaf paard!
ziet er leuk uit voor een 3 jarige!!
ik ben benieuwd als je keertje langs komt met wedstrijden! Lachen

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:20

@ jacqii: Bedankt! Haha! Ik zal het wel laten weten als ik een keer bij jullie ga starten, wordt iig wel volgend jaar, hopelijk binnenseizoen. Maar bedankt voor je berichtje, erg leuk!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:18

Ziet er goed uit Anandi! Blijf zo door gaan!
Succes nog met Maurits, ik blijf het een topper vinden!

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:36

Wat een leuke fries !
Ziet er goed uit hoor, gaat helemaal goed komen met de galop. Hij loop ter al keurig bij voor een 3 jarige ! Veel plezier en succes met hem.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:42

_Maurits_ schreef:
nati schreef:
leuke fries!

ziet er wel al fanatiek uit....hij is nog wel wat aan de jonge kant of ligt het aan mij,
volgens mij is drie voor een fries nog wel heel jong, (ik heb verder helemaal geen verstand van friezen) maar dat is altijd wat ik hoorde over friezen....??

verder wel een heel leuk paard.
Ja, klopt. Friezen zijn pas laat rijp. Maar de keuze was niet aan mij om hem zo vroeg in te laten rijden, anders had ik wel minstens een jaar gewacht. Weet dat ik toch wel een beetje fanatiek ben, maar ik rijd niet vaker dan 3 x in de week, en dan ook niet langer dan een halfuur intensief. En mocht blijken dat dat te veel voor hem wordt, krijgt hij rustig een week (of meer) vakantie, en doe ik rustiger aan. We hebben geen haast. Knipoog Maar bedankt voor je berichtje!

Als je toch alle tijd hebt, waarom zet je je paard dan niet nog lekker tot het eind van het jaar op het land en laat je hem even jong zijn? Heeft echt wel zin hoor, zeker op lange termijn!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:50

Ben het helemaal met Patsur eens, en dan zou ik ook op zoek gaan naar een stal waar hij normaal naar buiten kan en niet voor maar 2 of 3 uurtjes!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:05

Je hebt al genoeg goede tips gekregen, waar je mee vooruit kunt...
Ik vind dat je hier ook heel goed en positief reageert!

Verder zijn jullie een heel mooie combinatie die zeker nog gaat groeien; m.a.w: ik ben er van overtuigd dat het helemaal goed komt!

Heel veel plezier samen!

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:43

@ _Roosmarijn_: Bedankt voor je berichtje! Maar goed dat Maurits dit niet hoort, anders ging hij nog naast zijn hoeven lopen... (En anders ik wel... Vork )

@ Hartje: Jij ook bedankt, de galop gaat nu ook al stukken beter, vooral rechtsom. Stukjes gaat hij al iets meer nageeflijk lopen, en wordt het al iets meer gecontroleerd, dus het gaat de goede kant op! Ben ook zeker erg blij dat hij het al zo goed doet.

@ patsur: Denk dat je zeker gelijk hebt, maar ik heb al eerder uitgelegd waarom het moeilijk ging om hem op het land te zetten. Maar ik elk geval bedankt.

@ Kinke: Ik ben eigenlijk blij met de pensionstal waar hij nu staat, en net zoals je zelf zegt, het nadeel ervan is dat ze niet heel erg lang naar buiten gaan. Ik zou hem idd ergens op het land kunnen zetten, maar dan moet hij alleen en dat lijkt me ook niet erg leuk voor hem. Dit is trouwens een erg sportgerichte stal, en ik denk niet dat andere sportpaarden de hele dag in de wei staan. Tenminste niet als je intensief met de sport bezig bent. Voor zo'n jonge zou het wel ideaal zijn, maar tenzij ik hem alleen ergens neer wil zetten in een wei, zijn er niet veel andere opties. Maar iig bedankt!

@ avaluna: Bedankt! Zijn leuke dingen om te horen!

x_Joos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:54

ziet er leuk uit Lachen
komt helemaal goed Knipoog

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:14

Bedankt! Sjonge, dit zijn echt leuke dingen om te horen! Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:35

ik snap het nog niet maar dat zal aan mij liggen, je hebt dus de keuze tussen deze stal waar je (ook nog jonge) paard uuuuuren per dag in z'n hokje staat of alleen in de wei? er zijn genoeg stallen waarbij de paarden zoveel mogelijk buiten zijn, zoals het hoort. Maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen.

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 18:47

Ik snap jouw punt. Maar toevallig is dat 'hokje' een superschone stal, waar elke dag een volle lading stro ingaat en 1 keer in de 2 dagen de stallen helemaal worden uitgemest. Ze zijn ruim en groot, met een luikje, waardoor ze naar buiten kunnen kijken. Hij heeft een liksteen in zijn stal, en een speelappel komt eraan (en natuurlijk een drink- en voerbak). Dus in zijn stal ontbreekt er niks. En mij lijkt het fijner om in een koele en schone stal te staan en 3 uur in de wei, dan de hele dag in de volle zon in de wei. Maar misschien ligt dat aan mij en heb ik het helemaal verkeerd. Daar komt bij dat dit (wat ik al zei) een sportgerichte stal is, waar de meeste paarden intensief worden getraind voor wedstrijden. Op den duur wil ik ook wedstrijden gaan rijden, maar dat zal niet eerder zijn dan voorjaar 2008. Op zijn vroegst, en alleen als hij eraan toe is. Zoals ik eerder ook al zei, is dat op de manier waarop wij onze paarden rijden (sportgericht dus) ze ook niet de hele dag in de wei kunnen staan. Tuurlijk, alles kan, maar mij maak je niet wijs dat andere sportpaarden de hele dag in de wei staan. Zou ik recreatief gaan rijden, zoek ik zeker een andere plek op. Maar ik ben hier tevreden mee, en denk ook dat Maurits dat ook is.

Maar nu graag weer ontopic Lachen .

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:12

_Maurits_ schreef:
en denk ook dat Maurits dat ook is.

Keep on dreaming Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:02

_Maurits_ schreef:
En mij lijkt het fijner om in een koele en schone stal te staan en 3 uur in de wei, dan de hele dag in de volle zon in de wei.

Ja, dat lijkt jou misschien fijner, maar ik geloof niet dat jij een paard bent toch?

Trouwens, op de stal waar mijn paard staat, staan de paarden ook de hele dag op de wei. Dat zijn dan volgens jou geen sportpaarden? Moet je die eigenaren toch maar eens vertellen als je ze in de toekomst tegen zou komen op concours. Want dat zijn dus wel degelijk sportpaarden.

Dat de vorige eigenaren het arme dier veel te vroeg beleerd hebben is trouwens iets waar jij nu niks meer aan kunt doen. Maar je zou wel kunnen proberen de schade te beperken. Zowel geestelijk als fysiek. Je paard is immers nog volop in de groei, voor zijn ontwikkeling zou je hem eigenlijk zo min mogelijk moeten belasten, maar wel onbelaste beweging moeten geven. Krijgt ie sterke botten van. Wetenschappelijk bewezen. In de wei ermee dus. En van de tijd gebruik maken om een passend zadel te zoeken.

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 11:07

Wendy schreef:
_Maurits_ schreef:
En mij lijkt het fijner om in een koele en schone stal te staan en 3 uur in de wei, dan de hele dag in de volle zon in de wei.

Ja, dat lijkt jou misschien fijner, maar ik geloof niet dat jij een paard bent toch?

Trouwens, op de stal waar mijn paard staat, staan de paarden ook de hele dag op de wei. Dat zijn dan volgens jou geen sportpaarden? Moet je die eigenaren toch maar eens vertellen als je ze in de toekomst tegen zou komen op concours. Want dat zijn dus wel degelijk sportpaarden.

Dat de vorige eigenaren het arme dier veel te vroeg beleerd hebben is trouwens iets waar jij nu niks meer aan kunt doen. Maar je zou wel kunnen proberen de schade te beperken. Zowel geestelijk als fysiek. Je paard is immers nog volop in de groei, voor zijn ontwikkeling zou je hem eigenlijk zo min mogelijk moeten belasten, maar wel onbelaste beweging moeten geven. Krijgt ie sterke botten van. Wetenschappelijk bewezen. In de wei ermee dus. En van de tijd gebruik maken om een passend zadel te zoeken.

Dromen
ja, dromen doe ik misschien wel, maar deze stal is toevallig de supergaafste stal met superverzorging en ik laat Maurits ook nog elke dag aan de hand grazen (wetenschappelijk bewezen, dat ook dat erg goed is) plus even extra los in de paddock, wandelen en hij krijgt ook idd vakantie om de paar maanden Haha!

In de wei staan ze ook niet altijd geweldig Ach gut met al die vliegen in de volle zon of in de modder, als het lang heeft geregend Verdrietig

Dat zadel is aangemeten nieuw en nu na 2 maanden wordt het weer aangepast op ons, en dat zal misschien nog wel een paar keer moeten gebeuren, logisch met paard in ontwikkeling, toch ??

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 11:09

Auky schreef:
_Maurits_ schreef:
en denk ook dat Maurits dat ook is.

Keep on dreaming Knipoog

Dromen
ja, doen we zeker .... met plezier Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:21

kom op, in plaats van met de hakken in het zand gaan kun je ook even nadenken wat beter is voor een dier wat gebouwd is om veel in beweging te zijn....in de wei met soortgenoten, lekker ravotten, elkaar groomen, dominantiespelletjes spelen, galopperen, draven, slapen, stoer doen, luieren, gras eten of in je hokje van 3 bij 3 gemiddeld zo'n ehmmm...20 uur per dag???

_Maurits_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 11:28

Kinke schreef:
kom op, in plaats van met de hakken in het zand gaan kun je ook even nadenken wat beter is voor een dier wat gebouwd is om veel in beweging te zijn....in de wei met soortgenoten, lekker ravotten, elkaar groomen, dominantiespelletjes spelen, galopperen, draven, slapen, stoer doen, luieren, gras eten of in je hokje van 3 bij 3 gemiddeld zo'n ehmmm...20 uur per dag???
Dit gaat een eindeloze discussie worden. Iedereen denkt dat hij/zij het het beste voorheeft met zijn paard. Het is maar net hoe je het wil zien Knipoog . Alleen in de wei is niet per definitie beter. Aandacht is nog altijd het belangrijkste.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:33

Gestoord
oh ja, tuurlijk is aandacht 4 uur per dag en 20 uur ophokken veeeeel beter dan bijvoorbeeld 22 uur in de wei met 2 uur aandacht Koe

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:01

_Maurits_ schreef:
Het is maar net hoe je het wil zien Knipoog

Denk dat je paard het zeer zal waarderen als je het eens door zijn ogen zou bekijken.

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:40

Knipoog Wat een lekkere discussie is dit !!

Ik vind Maurits en jou een supercombi en wens jullie samen heel veel plezier !!
Laat de mensen maar kletsen en geniet van je paardje.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:52

Super mooie fries!!

Maar ook ben het er mee eens dat je hem beter nog wat rust kunt geven. Zeker nu hij te vroeg is ingereden. Laat hem deze zomer lekker op het land staan.En van de winter voorzichtig weer beginnen.

En ook is het voor zo'n jong dier goed dat ze zoveel mogelijk buiten staan.
En je zegt dat het in de wei ook niet altijd optimaal is, maar paarden staan in de natuur ook altijd buiten en ze zijn ervoor geschapen om zo te leven. Voor de vliegen hebben ze een staart en manen ( je kunt ze helpen met anti vliegenspray en evt een vliegendeken) en voor de zon kun je als er in de wei geen natuurlijk schaduw is een schuilstal bouwen die tevens ook fijn is voor de regen.

Onze paarden staan 24/7 buiten en ze vermaken zich prima Knipoog

Echt waar, geef hem nog even zijn rust en zeker meer vrijheid Knipoog

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:46

Hoi hoi
Maurits is een prachtige fries Tong uitsteken en zal zeker nog veel mooier worden, maar doe rustig aan met rijden en trainen omdat hij zo jong is. Zo zal je langer plezier van hem hebben.

het enige wat ik niet snap is het volgende dat je schreef: de manier waarop wij onze paarden rijden (sportgericht dus) ze ook niet de hele dag in de wei kunnen staan.

waarom mag/kan een paard in (sport)training niet de hele dag op de wei staan??????

In mijn ogen maakt het niet uit of je nou traint voor sport of voor hobby een paard kan lekker buiten op de weide staan.