*dressuur werd niks, dan maar springen* Shakira@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

Re: *dressuur werd niks, dan maar springen* Shakira@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:46

o0valerie0o schreef:
stef schreef:
Dressuur is ook de basis voor springen Knipoog Maak me wel wat "zorgen" om het formaat van het paardje, dit is echt niet gezond (het wordt me niet duidelijk of ze nu wel of niet drachtig is, maar als ze drachtig is, is ze dus maart uitgerekend, en dan is ze echt veel te dik (ook niet goed voor het veulen)

Vraag me af waarom je met een menbit rijdt?

De basis, zo als ze al zei, is er al maar vind verder dressuur niet leuk. en ze is te dik, maar echt enorm dik of hoe jij het zegt, is ook weer niet waar. met meer beweging+minder eten is ze zo weer mooi dus maak je maar geen zorgen. en het is ook geen menbit, een stang maar da tis gewoon nodig heb ze al vaker zien rijden met gewoon bit, en dit gaat gewoon veel beter

zoals ik op de foto kan zien is het een B stang en dus een menbit Knipoog je hebt vele soorten menbitten waar onder ook een b stang valt Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:07

het mondstuk maakt me niks uit, of het gebroken is of ongebroken. Ik zou alleen kijken of je het "niet kunnen sturen" rijtechnisch op kan lossen. dat los je niet op door er een stang (wat m in de schaar zit) in te hangen. Er is dus ergens in de africhting iets fout gegaan, of de ruiter is niet kundig genoeg. Dat laat ik in het midden want ik ken de combinatie niet. Met de juiste begleiding is ook dit paard gewoon op (al dan niet gebroken) trens te rijden

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 20:42

Jeetjemina, je weet niet wat voor monster shakira kan zijn. ze is echt een moeilijk paard en mies heeft echt al vanalles geprobeert, natuurlijk was dit de laatste oplossing! alsof het sturen niet is geprobeert is met de zit. niet zo snel oordelen als je het paard/ruiter niet kent hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:56

ik wil best geloven dat shakira een monster kan zijn Knipoog Ik ken het paard niet, en dat zeg ik ook. Ik zeg alleen ook, dat er iets is waardoor ze nu een monster kan zijn. wat dat is kan ik niet zeggen, want nogmaals ik ken het paard (en jou) niet, maar een paard wordt niet onrijdbaar geboren.
Met de juiste hulp is dit op te lossen en zal ze gewoon op een trens te rijden zijn

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:07

Neem van mij aan, ze kan soms echt een monster zijn. en ik ben het niet die er op rijd, het is mies_apollo. ze was op naam ingelogt, dus klein foutje. en ze heeft het een tijdje geprobeert maar dat ging gewoon niet. maarja, verder commentaar reageert ze vast morgen zelf wel op

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:44

stef schreef:
het mondstuk maakt me niks uit, of het gebroken is of ongebroken. Ik zou alleen kijken of je het "niet kunnen sturen" rijtechnisch op kan lossen. dat los je niet op door er een stang (wat m in de schaar zit) in te hangen. Er is dus ergens in de africhting iets fout gegaan, of de ruiter is niet kundig genoeg. Dat laat ik in het midden want ik ken de combinatie niet. Met de juiste begleiding is ook dit paard gewoon op (al dan niet gebroken) trens te rijden

Ik zal er zelf ook nog op reageren.

Ten eerste over het dik zijn; Shakira is zoieso een paard wat heel snel dik wordt als ze niet beweegt, ze is een paar maanden terug op een volle wei gegaan (niet de hele dag, maar wel elke dag een paar uurtjes) en ivm tijd, en andere paarden die prioriteit hebben is het er niet van gekomen haar regelmatig te berijden. Zodra ze op de wei ging kreeg ze wel minder brok bijgevoerd. Maar nu wordt ze dus weer meer bereden en zal ze ook afslanken, wat ook niet snel bij haar gaat.

En over het bit; er staat nergens dat dit paard 'niet te sturen is'. Ik heb ongeveer 1,5 jaar geprobeerd met (verschillende gebroken) trensen..ze was hier altijd erg gespannen mee, de tandarts is gekomen maar er was niks te zien in dr mond. Omdat wij deze (hele dunne lichte) stang hadden liggen, ben ik deze gaan proberen, hij zit op de minste hefboom werking en hier reageerd ze heel goed op. Ze is ontspannen en veel rustiger met dr hoofd (met trrens schudde ze veel). Ik rij zoveel mogelijk op mn zit, heb de stang niet strak zitten, maar hou lekker losjes contact en gebruik hem zeker niet om haar ermee aan de teugel te rijden.
Ook heb ik al een aantal keren les met haar gehad, waar ik onder andere bij geleerd heb meer op mijn zit te rijden, maar de gespannenheid ging nooit echt weg. Binnenkort ga ik weer een keer met haar lessen. Ik les niet regelmatig met haar, omdat ik haar dus niet als enige en het meeste van de paarden die ik rij rijd. Ik les met mijn wedstrijdpaard, omdat ik dat belangrijker vind.

ik denk dat ik je vraag uit je eerste bericht beantwoord heb; waarom ik met dit bit rijd. En kan er beter een mening over gevormd worden.

Ik zal vandaag een foto van het bit maken, waarop je kan zien dat het niet veel scheelt met een ongebroken trens, want de teugels zitten aan de bovenste ring (teugels en hoofdstel aan dezelfde ring gebrobeerd maar dan lag het bit niet goed.)

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:54

(staat trouwens eerder in het topic dat we wel een dressuurbasis hebben, draf, stap, galop en figuren gaan goed, maar ze vind het niet leuk vandaar dat we wat meer gaan springen, maar ook nog basis dressuur, longeren en buitenritten doen. dressuur als wijken e.d heb je niet nodig voor springen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:30

je hoeft geen foto te maken, heb het bit zelf ook. Gebruik hem alleen waar ie voor bedoelt is, nl aangespannen rijden.
Een paard kan idd heel goed een ongebroken mondstuk prettiger vinden. Is een ongebroken trens of bijv myler bit misschien niets voor je? Heb je wel een ongebroken mondstuk, maar geen schaar en kinketting

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 09:33

wat kan jij over iets doorgaan zeg! hou er toch een keer over op. hij is ook gewoon om te rijden hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:35

zeg, doe eens niet zo agressief, ik denk gewoon met je mee hoe je een probleem op zou kunnen lossen. Ik ben (naar mijn idee) heel normaal in mijn bewoordingen, speel niet op de man, verklaar je niet voor gek, ik veer zelfs met je mee....
Je kan ook gewoon geen tips aan wíllen nemen natuurlijk, tja, als mee denken dan ook al niet meer mag, moet je niks op HAW zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:46

Moderatoropmerking:
Graag respectvol discussieren!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:54

o0valerie0o schreef:
wat kan jij over iets doorgaan zeg! hou er toch een keer over op. hij is ook gewoon om te rijden hoor.

Wat reageer jij raar zeg! Stef denkt hier toch gewoon met je mee en draagt op een hele normale manier dingen aan. Vind het echt jammer dat jij zo overspannen reageert..........

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:45

Ik rij dit bit op de minste schaar werking, hou het met contact maar ligt in dr mond. Veel verschil met een ongebroken trens is er dus niet.
De bedoeling is ook om na een tijdje weer met trens te gaan rijden. Ik Heb antwoord geven op je vraag waarom ik hiermee rijd, heb dit in goed overwegen gedaan en blijf er ook mee rijden, maar bedankt voor je tip

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:47

Waarom je met een menbit rijd snap ik ook niet..

Verder boven de sprong meer 'staan' in je beugels
je ligt nu heel erg op de hals wat me niet prettig lijkt.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:56

Ik heb het topic ook even gevolgd. Het zijn leuke foto's,ben benieuwd naar het topic wanneer het paard een hoop kilootjes kwijt zal zijn....
Ik vind wel dat er fel gereageerd wordt naar Stef toe...Ze geeft zelf ook al aan dat er op een hele normale manier gereageerd wordt. En ik ben het met haar eens dat wanneer je geen nuttige reacties wilt je beter niets kunt plaatsen in HAW.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:11

Ik vraag me ook af, waarom ga je springen als je pony dressuurmatig niet voor elkaar hebt/krijgt? Kreeg je je pony wel goed terug naar de sprong, kon je hem corrigeren zo nodig? Denk het niet als het dressuurmatig niet ging, ik vind dit niet echt slim meid.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:22

Ze zegt toch dat ze de basis wel kan? Voor mij is stap, draf, galop en enkele figuren toch wel de basis van dressuur voor een recreatieruiter. Ja
Verder vind ik dat je een heel leuk dier onder je kont hebt, nog wat afslanken en ze is echt prachtig!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:32

Springen ziet er leuk uit. Ja Goed dat je af en toe les (weer) met haar gaat nemen en dat je uiteindelijk op een trensje wil gaan rijden. Je weet waar je mee bezig bent, dus volgens mij gaat het wel goed komen.
Binnekort kom ik wel kijken als ik m'n handschoenen kom ophalen, maar tot hiertoe nog geen tijd gehad of gewoon niet aan gedacht. Clown

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:57

Leuke foto 's maar ik zou mijn beugels minimaal 2 gaten korter doen zodat je een veel betere balans hebt en kan 'staan'. Je valt te ver voorover Lachen

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:42

stef schreef:

Wou er toch nog even op reageren. Dit licht namelijk niet ALTIJD aan de africhting of dat de ruiter het niet kan.

Sommige paarden hebben gewoon een stroeve of juist te gevoelige mond voor een gebroken bitje. Vandaar dat een stang dan beter is.

Een stang wil niet per definitie zeggen dat het voor het mennen is, net zo min als dat een gebroken bit alleen voor onder het zadel is.

Ik ken genoeg mensen die onder het zadel met stang rijden. Maar ook die mennen met een gebroken bitje.

Je kunt dus kwa bit hier geen onderscheid in maken.

En mocht je toch denken dat het aan de africhting of de ruiter licht. Je bent van harte welkom om te bewijzen dat jij een goede ruiter bent die mijn haf met een gebroken bit lekker dressuurmatig rond kan sturen Clown Vork

Verder mies lekker zo blijven rijden de basis van dressuur is er zeg je en wat voor bit je ook pakt zolang je paard er goed op loopt is het toch goed

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:51

Chocotof schreef:

Staat hierboven uitgelegd...en ik was inderdaad vergeten mijn beugels korter te maken, zal er volgende keer aan denken
Mistralle schreef:
Ik vraag me ook af, waarom ga je springen als je pony dressuurmatig niet voor elkaar hebt/krijgt? Kreeg je je pony wel goed terug naar de sprong, kon je hem corrigeren zo nodig? Denk het niet als het dressuurmatig niet ging, ik vind dit niet echt slim meid.

Zoals al eerder gezegd, stap draf galop, en figuren zit goed, maar dressuur zoals wijken e.d zit er niet in met dit paard, omdat ze het echt niet leuk vind. Ik kan dit paard met springen voor de hindernis beter terug rijden en corrigeren dan met gewoon rijden.
shavira schreef:
Ik heb het topic ook even gevolgd. Het zijn leuke foto's,ben benieuwd naar het topic wanneer het paard een hoop kilootjes kwijt zal zijn
Ik vind wel dat er fel gereageerd wordt naar Stef toe...Ze geeft zelf ook al aan dat er op een hele normale manier gereageerd wordt. En ik ben het met haar eens dat wanneer je geen nuttige reacties wilt je beter niets kunt plaatsen in HAW.

Het topic is niet van de topic starter maar van mij, maar omdat we samen hier zaten en op haar naam ingelogd waren staat het dus op haar naam. Verder vind ik dat ik normaal reageer, ze vraagt waarom ik met de stang rijd en ik geef verantwoording. Maar ondanks de tips ben ik neit van plan met een ander bit te rijden, omdat dit momenteel voor mij beter werkt. Dit is een tijdelijke oplossing en misschien wil ik over een tijdje weer met trens proberen.

CAuvraySky schreef:
Ze zegt toch dat ze de basis wel kan? Voor mij is stap, draf, galop en enkele figuren toch wel de basis van dressuur voor een recreatieruiter. Ja
Verder vind ik dat je een heel leuk dier onder je kont hebt, nog wat afslanken en ze is echt prachtig!

Dank je Lachen Ik rijd met een ander paard wedstrijden maar wegens het karakter van dit paard is recreatief rijden gewoon voldoende.
Volgend topic, andere titel denk ik Tong uitsteken

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:53

Verdere reacties over bit of hoe mijn dressuur is via pb...heb het nu hopelijk duidelijk uitgelegd in topic

ChiC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:55

Chocotof schreef:

Ik vind dat ze niet meer hoeft te gaan "staan" boven de sprong. Het paard hoeft niet hoog te springen, dus is het overbodig om zelf enorm mee te gaan, hierdoor kan het paard uit balans raken..
Tuurlijk moet je meegaan boven de hindernis, maar niet meer dan de hindernis 'vraagt'.

Beugels zouden *met springen* idd wel gaatje (of 2) korter mogen, dan heb je wat meer balans.. Maar misschien vindt Mies deze lengte zelf véél prettiger rijden Pling

ChiC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:35

stef schreef:

Daar ben ik het mee eens!!
Maar soms vraag ik me daar tegelijkertijd bij af: waarom rijden zoveel 'topruiters' dan met een 'scherp bit' en/of hulpteugel??

Maargoed. Ik ken Mies, en weet dat zij echt haar best heeft gedaan om dit paard op trensje te rijden. Iedere keer weer opnieuw geprobeerd, door de bak gevlogen en soms de dag erna liever niet wéér erop te gaan rijden.. Zodra deze combi met stang reed, waren de problemen (ver) over en ging alles een stuk beter en makkelijker. Er was veel meer ontspanning van beide kanten!!
Tussendoor weer een keer met trensje gereden, meteen weer het 'oude' probleem; de stang er weer bijgehaald en het ging weer beter..
Misschien is er bij dit paard inderdaad iets mis gegaan in de africhting/opvoeding, of is de ruiter (nog) niet kundig genoeg om dit probleem op te lossen. Daar kunnen/mogen wij niet over oordelen én nog belangrijker: daar heeft ze niks aan! Ze wilt het paard graag beweging geven dmv (recreatief) rijden, wij kunnen niet meer doen dan goedbedoelde tips geven. Haha!

Misschien is het voor deze combi gewoon veel fijner is om met stang te rijden. Dan is er tenminste plezier in het rijden en dat is, denk ik, toch voor iedere ruiter het belangrijkst?!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:06

eej mies Haha!
ze is best aan de maat zeg Knipoog
mies is niet iemand die te hard aan de teugels gaat trekken of weet ik veel wat. die is echt wel goed voor der paarden. (ze trekt haar paarden niet in de krul en schopt het voor uit) Knipoog

als ze zegt dat dit paard op dit moment niet met een ander bit te rijden is, kan ze hier tot die tijd wel gewoon mee rijden vind ik.

mies: gewoon lekker blijven rijden zoals je doet, er komt een moment dat je ze ook op een gewoon trensje kan rijden hoor..