Indeling van het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misha

Re: Indeling van het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:58

Las hier laatst een stukje over in ( ik geloof) de Hoefslag. Hoe leer je een paard iets aan?
Eerst rustig loswerken. Dan de moeilijkheidsgraad wat opvoeren, maar wel bekende dingen blijven doen en dan vanuit het bekende, de nieuwe oefening aanbieden. Bij goed resultaat direct stoppen. Wel heel goed uit(draven)stappen.

Priscilla001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:29

Ik vind goed in en uitstappen heel belangrijk. Ik stap eerst een aantal rondjes met lange teugel, daarna neem ik hem iets aan. Dus nog steeds vrije teugel maar wel contact, ik rijd hem rustig aan laag en rond en rijd wat voltes etc. Daarna draaf ik aan en doe verschillende oefeningen om hem lekker los te krijgen, ik maak een galopje. Bijelkaar ben ik dan meestal 20 minuten aan het rijden. Dan meestal even een korte pauze, even lang en belonen, daarna pak ik hem op en rijd nog een half uurtje door. En dan goed uitstappen, heel belangrijk voor zijn spieren. Als het koud is met zweetdeken. Trouwens als het echt koud is stap ik ook met zweetdeken in.

sjaaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:48

ik stap hem altijd 5 min los, dan ongeveer een kwartier oefeningen in stap, dan ongeveer een kwartier draven en ook weer allerlei oefeningen, dan in galop ongeveer 10 min, op de andere hand hetzelfde.. ik wissel het ook vaak af dat ik veel overgangen rijd enzo.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:22

Ik heb wel een redelijk vast patroon met rijden, we werken op dit moment aan de reactie van mijn pony op het been en vooral op mijn houding.
Ik begin met losse teugels in stap, beide kanten paaar rondjes. Dan neem ik de teugels op en begin met overgangen naar halthouden-stap. Na ongeveer 10 minuten ga ik draven, alleen de reactie is belangrijk en dat ik van zijn mond afblijf. Ik doe een pasje versnellen, weer terug naar stap of halthouden, paar grote figuren (vnl voltes), al vrij snel galopje op beide handen.
Voelt hij lekker aan een paar slangevoltes en iets kleinere figuren.
Na ongeveer 20/25 minuten ga ik zonder beugels rijden om extra nadruk op mn houding te leggen. Tussendoor ook nog een paar rondjes lange teugel in stap.
Tenslotte (na ong 40 min rijden) pak ik hem nog even op en vaak gaat hij dan ook ontspannen en doe ik nog wat kleine figuren en als het goed gaat, pak ik een pasje wijken mee.
Daarna stap ik hem nog 10/15 minuten uit op het harde.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:03

Ik begin altijd met 10 minuten los rijden, daarna begin ik wat te draven. Voltes maken, figuren rijden waar in je paard mooi los komt. Tussendoor nog eens wat stappen en halthouden, scheinovergangen maken. In de draf ook naar middendraf en goed actief aan het been houden. Na een halfuurtje ga ik meestal even galloperen, beide kanten op. Dan nog wat draven en weer galloperen.. Dan nog wat figuren rijden in de draf en dan kwartiertje uitstappen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:38

Ik stap eerst goed los, dan ga ik losdraven, dan losgaloperen. Als hij los is pak ik hem in galop even een rondje op, dan stap ik even daarna ga ik verder met galop werk, daarna ga ik draven en dan weer een stukje galoperen. Tussen door stappen wanneer nodig.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:13

fiekhe schreef:
Hangt af hoe mijn paard is. Haar humeur, of ze gisteren gewerkt heeft, haar 'soepelheid', ...
Ik stap altijd minimum 5 (moet 10 zijn) minuten in, maar eigenlijk is het altijd meer.
De eerste 5 minuten stap ik gewoon rustig aan een losser teugeltje, nadien neem ik er een stapbalkje (balkjes) bij/ eens wijken/ voltes / ... enzo.
Uitstappen doe ik meestal zo'n 10 minuten, maar ook dat hangt af.
Hebben we lang gereden? Hoe intensief was het? ...
Tussen het draven door stap ik natuurlijk ook altijd. Galopperen doe ik pas op het einde omdat ze daar af en toe nog vreselijk heet van wilt worden (ik zeg wel af en toe; vroeger kon ik na de galop niet eens meer draven, dat gaat nu gelukkig wel & we trainen daar ook op). Maar na de galop draaf ik meestal nog een klein beetje. Is ze niet te heet en loopt ze op d'r eigen benen gebeurt dat aan een los teugeltje, anders iets meer contact Lachen.
Ik zie nu pas dat ik een fout heb geschreven. Ik stap altijd min. 10 minuten in. Je merkt het ook aan de tekst, ik stap altijd min. 5 minuten in... De eerste 5 minuten. Klopt niet dus Clown . Maar aangezien ik niet meer kan editten, doe ik het zo maar even Lachen.
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 06-11-07 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:13

Ik zit zo eens de reacties te lezen en wat me eigenlijk opvalt is dat iedereen het stappen erbij neemt alszijnde instappen/uitstappen/op adem komen, maar eigenlijk niet als oefening. Correct stappen is eigenlijk heel lastig en behoort toch eigenlijk net als draven/galopperen een onderdeel te zijn van je training en niet alleen zozeer voor het instappen/uitstappen. Ik lees namelijk vooral reacties van: instappen dan wat figuren in stap, dan pak ik hem op en ga ik draven galopperen en vervolgens weer uitstappen, dan hoort bij de dat oppakken toch eigenlijk ook even de stap ofniet?

Naja, ik ga als eerst altijd lekker instappen. Dan pak ik mijn paardje op en ga in stap lekker losrijden en zorg dat ik de stap al goed voor elkaar heb. Dan draaf ik aan en let ik op het voorwaartse (niet te hard niet te zacht) en rijd ik veel figuren+(schijn)overgangen. Dan galoppeer ik aan en doe oefeningen in de galop. Vervolgens ga ik vaak stappen en pak ik de stap goed mee. Dus SB in de stap, uitleggen, wijken, verzamelen. Daarna ga ik vaak weer draven en veel overgangen rijden. Gaat alles lekker dan neem ik nog wat oefeningetjes mee waarmee we bezig zijn, dus wijken/SB, vlugge overgangen. Daarna kijk ik of mijn pony mijn hand wil volgen en laat ik hem zakken naar benenden waarna we klaar zijn.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:32

Ik stap meestal érg lang in omdat mijn pony op het begin nogal houterig is. Haha! Dan maak ik haar liever los in de stap, want in de draf wil het dan nog niet goed lukken.
Dan een stukje losdraven en een redelijk stukje losgaloperen, daar wordt ze altijd los van. Daarna wat oefeningen in stap (verzamelen/verruimen en opzij aan mijn been). Ik stap haar tussendoor niet met losse teugel, omdat ze dan helemaal instort (ik laat wel stukjes de hals strekken).
Vervolgens nog wat oefeningen in draf en galop, tempowisselingen. Vervolgens mijn paard uitdraven/galoperen, waarbij ze haar hals/hoofd laat zakken en mijn hand volgt. En daarna lekker buiten uitstappen. Lachen