Achterhand eronder. Is dit wel zo makkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:04

Corine schreef:
OK, in theorie weet ik het allemaal best wel.

Over voorwaarts; TE voorwaarts is toch ook niet goed. Mijn paard is een trakhenertje en loopt vaak onder mijn kont vandaan. Volgens de manege-eigenaar gaat hij daardoor op de voorhand denderen omdat ik hem niet goed terug kan zetten op mijn zit. Doordat hij op de VH loopt, gaat hij naar mijn idee niet zuiver lopen.
OK, ik ben de enige die het ziet. En hij loopt niet echt kreupel, maar het lijkt net alsof hij de ene pas meer af maakt dan de ander

Een voorwaarts paard loopt met een actief ondertredend achterbeen. Dat is echt iets heel anders dan het onder je uit rennen. Een paard dat hard loopt is niet voorwaarts maar looplustig, dat is een heel groot verschil. Een paard kan dus hard lopen zonder voorwaarts te zijn. Voor het rijden van een galopspirouette [hierin maakt een paard geen meters] moet een paard zeer voorwaarts zijn.

Anoniem

Re: Achterhand eronder. Is dit wel zo makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:38

Corine schreef:
Dat vraag ik me nu af he?
Heel veel mensen hier op Bokt, praten over de AH erbij rijden alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is, en dit elke keer lukt.

Zelf rijd ik nog niet zo lang (sinds mijn 20e) en heb dus een behoorlijk achterstand op mijn leeftijdgenoten, die soms al vanaf 5 of 6 jaar oud rijden.
Mijn is het denk ik nog nooit gelukt op een paard echt van achter vandaan naar voren te laten lopen. Volgens mij lopen ze allemaal in een "schijnkrul".

En waarom zie je het bij bepaalde paarden heel goed als op de voorhand lopen (aan de gangen) en sommige andere paarden blijven in diezelfde zuiverheid lopen, ook al lopen ze er niet aan?

Maar eventjes terug naar je vraag en jouw vraag heeft imo weinig te maken met hoefkastrolontsteking.
Je vertelt dat je paard graag onder je vandaan loopt en dan ook nog wat onregelmatig wordt. Allereerst onttrekt je paard zich aan je hulp en dan vooral je been, maar dat wist je al Knipoog. Daarnaast gebruikt je paard ook nog je hand om onregelmatig te worden, het zou kunnen dat hij probeert er op te hangen; maar zelfs als hij dat niet doet, zal hij zich moeilijk op laten vangen. Het komt allemaal terug op je beenhulp, want zodra hij zich niet zou onttrekken aan je been, zou je hem middels je kuithulp naar je hand en in verband kunnen houden.
Het lijkt mij van belang om je hulpen wat meer te bevestigen. Je been is er om je paard naar je hand te rijden, de impuls op te wekken. Met je zit regel je het tempo en met je hand vang je die impuls weer op zodat die voorwaartse drang in het paard blijft. Je kunt hierbij denken aan een springveer die je bij elkaar drukt, de aanspanning blijft bestaan totdat je die laat afvloeien.
Als dit lukt, dan heb je een paard dat van voren naar achteren loopt en kun je hem uitnodigen om zijn gewicht wat te verdelen. Dat laatste is trouwens best moeilijk, ook voor je paard en daarom kan het best een tijdje duren, je kunt het het beste zien als een leerproces. De meeste paarden denken nu eenmaal dat het makkelijk is om meer gewicht op de voorhand te hebben, dat doen ze in de natuur ook en op stal ook gewoon hoor. Een paard leren om zijn gewicht beter te verdelen is dus niet een klus van vandaag op morgen.
Een paard kan ook eerlijk aangeleund en aan de teugel gaan zonder veel gewicht op de achterhand te dragen. Als je je paard van achteren naar voren rijdt, dan voel je hem in je hand en als je je hand licht houdt en op het juiste moment ontspant, zal je paard nageven en zelf lichter worden. Denk hierbij weer aan de veer die je samendrukt. Hij zal nu niet direct van de voorhand afkomen, maar je hebt hem in ieder geval ontspannen en bij elkaar en als het goed is nog steeds aan je been. Van hieruit kun je figuren en oefeningen gaan rijden met het doel hem nog losser, sterker en gedragen te maken. Als dat goed lukt, dan krijg je vanzelf resultaat.

Wat manegepaarden betreft, die lopen doorgaans het grootste gedeelte van hun werkleven op de voorhand en heel vaak ook gewoon scheef op hun eigen manier. Op de meeste maneges zijn wel lessen waarin de paarden verbeterd kunnen worden, maar het grootste gedeelte van de tijd zitten er mensen op die daar nog niet genoeg voor kunnen rijden. Een goed manegepaard is werklustig, eerlijk en beschikt over goed beenwerk; anders kunnen ze dit werk simpelweg niet lang aan.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:59

Tender schreef:
Astrid:
bedankt voor de verduidelijking/aanvulling!

Dat is nu juist het leuke/interessante van een forum tender, het elkaar kunnen aanvullen. Dus gewoon lekker blijven posten *LOL*

Wat de gewichtshulpen betreft, daar heb ik altijd wat moeite mee, je paard terugrijden op je zit en zo. Als je het simpel wilt houden moet je paard terugkomen als je je hand sluit en voorwaarts gaan als je je benen eraan legt. Hard willen lopen kan overigens een teken van onbalans zijn. Om de onbalans op te lossen heeft het paard de neiging om te gaan rennen. Steeds het paard terugzetten in tempo, dan weer lucht in de hand zonder dat hij meteen wegrent. Steeds herhalen.

Als het paard erg gek is kan het ook helpen om op een volte te gaan rijden en die wat proberen te sluiten (spiraalsgewijs), en heel veel wendingen rijden van hele korte lijnen zodat hij gewoon niet weet wat de volgende richting wordt, op die manier leer je hem te wachten op jouw hulpen.

En sommige paarden die altijd hard lopen reageren heel verbaasd als je gewoon bijdrijft. Dat was namelijk niet de bedoeling dat ze harder moeten werken, dat rennen is juist om onder het werk uit te komen Haha!

Ik denk dat je gewoon wat verschillende methodes moet proberen.

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:47

over de manege paarden,
op de manege waar i rijd zijn er iet veel paarde geweest met hko volgens mij eentje.

manege paarden ouden misschien lang vol maar de meeste zjjn op het eind toch flink versleten en wanneer is per paard verschillend.
ik ken paarden die al jaren meelopen en die hebben niks en sommige zijn veel eerder versleten.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:02

Wist eigenlijk niet dat het zo diep lag, dat met die achterhand rijden. Maar op de manege bij ons worden de paarden toch echt wel vrij oud en worden ze bijna niet nagefelijk gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:19

Citaat:
Maar op de manege bij ons worden de paarden toch echt wel vrij oud en worden ze bijna niet nagefelijk gereden

Maar ze worden dus ook niet elke dag in die zogenaamde nageeflijke krul getrokken.
En elke ruiter trekt wel weer ergens anders, in tegen stelling tot elke dag dezelfde ruiter. Lachen