elastiek of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re: elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:32

Ik rij af en toe met elastiek, maar mijn paard hangt er nooit op, omdat ik dat niet toe laat.
Als het goed gebruikt wordt, is het een handig hulpmiddeltje.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:41

Ik zou er persoonlijk absoluut niet mee beginnen.
Ik heb een paard gehad wat volkomen op de hulpteugels werd gereden en ze kwam er bijna niet meer vanaf. Je raakt op een gegeven moment toch in een cirkel waar je niet meer zo makkelijk uit komt. Je kunt het beter proberen zonder. Zoek een goede instructie, die jou en je paard goed aanvoelen en problemen kunnen verhelpen en voorkomen.

Met (bijna) elke hulpteugel, waaronder het elastiek, kun je werken op korte termijn, maar ieder paard reageert anders. Sommige paarden lopen niet eens meer goed zonder! Ik neem aan dat jij dat ook liever niet hebt, dus begin er niet aan. Ik rijdt nu 11 jaar paard, en heb verschillende hengsten en 'onhandelbare' paarden gereden, en dat zonder één hulpteugel aan te raken. Je hebt er uiteindelijk meer profijt van en je trots is groter als het wél lukt. Ik heb gewoon zoveel slechte dingen zien gebeuren, en paarden die compleet verknalt zijn met een slof of elastiek. Ik heb ook een tijd een paard gereden wat ook helemaal gek werd als hij niet naar beneden getrokken werd met een hulpteugel, maar het paard werkte altijd zo tegen die hulpteugel in dat hij een enorme onderhals kreeg. Ik heb er een jaar mee moeten stofhappen voordat ik er één keertje op kon zitten, maar uiteindelijk heb ik dat paard wel naar het L gereden, en trots dat ik was!

Ik snap wel dat het heel verleidelijk is als je iedereen in je omgeving ermee ziet rijden, maar denk maar dat jij de verstandigste en de wijste bent, want jij hebt het niet nodig. Jij lost het gewoon zelf op. Knipoog Ik weet ook uit ervaring; dat ik soms zó moedeloos werd van een paard, dat ik na een jaar met bloed, zweet en tranen een mager B - proefje ermee kon rijden, dat ik soms zoiets had 'Nu bind ik er een elastiek aan', omdat dat hoofd, dat continu dwarse hoofd, me helemaal op m'n zenuwen begon te werken. Ik heb er toen één keer mee gereden, vijf minuten, maar ik kreeg er een schuld gevoel bij en heb 'm weer af gedaan.

Geloof me, met hulpteugels maak je meer kapot dan je lief is. Lachen
Succes met je keuze.

Trouwens; de enige hulpteugel waar ik voor kies is de pessoa, tijdens het longeren. Dat verbetert de balans en evenwicht van je paard. Die is wel aan te raden (mits in goed gebruik, wat voor alle hulpteugels geldt). Ja

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:50

_LizA_ schreef:
HaIII .. IcKk Rydd.Altydd Met ElaStiiEk. MaaRr MeEstAl MEtt SlOff. WanTttTt die KnOll Wilt nOoiit LuiSteRe DuSss TreK ik Hem InN. De KrUllL,. Bloos

Als je je paard in de krul trekt, ben je zeker niet goed bezig!

Msn taal is verboden op bokt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:00

Ik zal haar even temmen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het iemand is die een 'Penny' wil zijn en dat dit een SA is. SA's zijn overigens ook verboden op Bokt, zonder toestemmig. Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:04

Picassox schreef:
Ik zou er persoonlijk absoluut niet mee beginnen.

en de rest van je tekst...
ik snap je helemaal hoor! een hulpteugel is ook niet iets wat je dagelijks moet gaan gebruiken vind ik... maar ik gebruik ze soms wel! 1 of 2 keer zodat een paard het licht ziet om het zo maar te zeggen maar zo kort dat ie er niet aan went Haha! voorbeeld-> mijn paard toen ik die ging beleren liep niet lekker met haar rug, ik heb 2 keer het elastiek er aan gehad en mevrouw voelde zelf ook dat dat lekkerder liep... zo kan je het dus ook zien of je rijd je paard verder met een gespannen rug of je helpt het beestje even met een elastiek waarna je verder kan gaan met een goed onspannen ruggebruik. ik kies dan echt wel voor het elastiek want naar mijn idee help je em dan de goede richting uit Haha!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:11

Dat ben ik niet helemaal met je eens Rianneke, in jouw geval heeft het geholpen, maar ik denk dat je een paard niets moet afdwingen. Dat is respectloos. Ik vind een hulpteugel gewoon niets en gebruiken is het laatste wat ik doe. Ik heb geprobeerd het ook zo aan de TS over te brengen en haar attent gemaakt op de gevolgen, meer kan ik niet doen. Alleen maar hopen dat zij 'm niet gaat gebruiken. Amen. Lachen

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:29

lailapri schreef:
Denk dat dit meer te maken heeft met jou houding of iets medisch. Als jij niet goed in evenwicht zit kan je paard ook moeilijk in evenwicht lopen maar kijk eerst zadel, rug etc na. Misschien heeft hij pijn. Zo niet zou ik ipv elastiek zitles nemen en goede instructie.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 16:45

ik ben nu al 2 jaar met hem bezig. Zelf heb ik liever geen elastiek. En als ik daar sta dan ga ik hem ook niet gelijk gebruiken. Op me nieuwe stal krijg ik om de 2 weken priveles (dat is mijn bedoeling)

Ik wil het eerst ook zonder proberen. Zelf longeer ik al met pessoa. Maar omdat zei een heel andere beeld heeft tegen over een elastiek en best goede arrgumenten had. Begon ik te twijfelen. Vandaar dat ik het op bokt vroeg. Het zal natuurlijk ook aan mij liggen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:48

Als je het zelf liever niet wilt, waarom doe je het dan? Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 16:51

ik rij niet met elastiek.
Alleen omdat zei best goede argumenten had begon ik te twijfelen. Van mischien geeft hij dan wel het laaste beetje bij.

Maar ik rij er niet mee.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:53

Laatst bijgewerkt door Shayenne93 op 16-07-07 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:53

Oké, super. En bedankt voor je privé berichtje.
Ik wil je altijd helpen als je in de knoop komt hoor! Ja Succes met rijden verder! Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:01

Wat voor de een het wel is hoeft het voor een ander niet te zijn. Probeer eerst eens met goede begeleiding te kijkenwaar het eventueel aan kan liggen. Er kunnen zoveel oorzaken zijn wat het zou kunnen zijn. Wellicht past je zadel niet lekker omdat je pony wel aan de teugel loopt aan de longe. Of heeft je pony een medisch probleem, voordat je naar hulpmiddelen gaat grijpen zou ik eerst uit willen sluiten dat je pony geen lichamelijke gebreken heeft waardoor hij het niet kan. Dan kan je verder gaan!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:05

Ik heb al contact met de TS over PB. Ik ga haar over een tijdje even begeleiden tijdens het rijden en we hopen dat we zo wat problemen kunnen verhelpen en voorkomen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:51

meggiemeg schreef:
Wat voor de een het wel is hoeft het voor een ander niet te zijn. Probeer eerst eens met goede begeleiding te kijkenwaar het eventueel aan kan liggen. Er kunnen zoveel oorzaken zijn wat het zou kunnen zijn. Wellicht past je zadel niet lekker omdat je pony wel aan de teugel loopt aan de longe. Of heeft je pony een medisch probleem, voordat je naar hulpmiddelen gaat grijpen zou ik eerst uit willen sluiten dat je pony geen lichamelijke gebreken heeft waardoor hij het niet kan. Dan kan je verder gaan!

zadel is al naar gekeken. En donderdag wordt er weer naar gekeken. heb laast een masseuge laten komen. En die zei dat hij een hele goede ontspannende rug heeft en geen pijn heeft. Hij had alleen wat last van zijn schouders maar dat heeft ze verholpen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:53

Picassox schreef:
in jouw geval heeft het geholpen, maar ik denk dat je een paard niets moet afdwingen.

is waarschijnlijk ook een kwestie van je paard inschatten... ik wist dat mijn paard zonder dat ding het licht niet zou gaan zien en dat ze een duwtje nodig had... en met een elastiek dwing je in principe niks af...als het paard wil kan ie stug met zijn hoofd omhoog blijven lopen!
maar ik snap jou reden ook zeker wel want ik ben ook helemaal geen fan van hulpteugels vaak maak je er meer mee kapot dan goed Ach gut

en dit vind ik echt super van je! Pling
Picassox schreef:
Ik heb al contact met de TS over PB. Ik ga haar over een tijdje even begeleiden tijdens het rijden en we hopen dat we zo wat problemen kunnen verhelpen en voorkomen.

plutolover schreef:
zadel is al naar gekeken. En donderdag wordt er weer naar gekeken. heb laast een masseuge laten komen. En die zei dat hij een hele goede ontspannende rug heeft en geen pijn heeft. Hij had alleen wat last van zijn schouders maar dat heeft ze verholpen.

heeft zij er eigenlijk ook naar gekeken tijdens het rijden? want het kan best zijn dat hij zen rug vastzit ofzo als jij er op zit (dat doet ie misschien al jaren vanwege zijn manege verleden Ach gut )

ik wens je veel succes met de hulp van Picassox en ik hoop echt dat je paardje weer lekkerder gaat lopen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:40

Ik ga naar de TS toe, eind augustus. Wanneer ze op haar nieuwe stal staat. Dan ga ik haar helpen en ik hoop dat we tot een goed resultaat komen. Ik ga mijn best doen, en hopelijk de TS ook en haar paard natuurlijk. Lachen

@ Rianneke, ik ga voornamelijk kijken naar het rijden. Ja Gewoon een soort les één keer in de twee weken of één keer in de week, net zolang dat het beter gaat. Lachen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:45

Rianneke schreef:
en met een elastiek dwing je in principe niks af...als het paard wil kan ie stug met zijn hoofd omhoog blijven lopen!
maar ik snap jou reden ook zeker wel want ik ben ook helemaal geen fan van hulpteugels vaak maak je er meer mee kapot dan goed Ach gut

en dit vind ik echt super van je! Pling

Tuurlijk kan een paard stug met z'n hoofd omhoog blijven lopen! Maar je doet een paard wel zeer. Ik vind het respectloos tegen over je paard; 'Je kunt de macht niet krijgen dus je gaat hem maar 'pijnigen' even hard gezegd, om hem daar te laten lopen waar jij wil.' Je moet een paard dáár laten lopen waar jij het wil, je moet de baas wezen, maar ook vrienden. Je moet het samen met je paard in 'goed overleg' op kunnen lossen en tijdens problemen er samen uitkomen.

En wat vind je super? Van mij of van de TS? Clown
En wat precies? Haha!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:28

wat veel verschillende adviezen.

ik ben zeker geen voorstander van hulpteugels en dat in de eerste plaats ik regelmatig paarden onder behandeling krijg met rugproblemen waarbij een hulpteugel nog meer klachten heeft veroorzaakt.
tijd en geduld om je paard ontspannen en over de rug te rijden is ene pre.
geen dwang, want dit werkt echt averechts.
voorwaarts neerwaarts in balans.
als je pony het aan de longe wel doet, kan het ana meerdere zaken liggen:
- manier van rijden!
- zadel wat niet goed ligt
- fysieke problemen (een masseur kan dit er eigenlijk niet uit halen)
zoek eerst goed uit wat er aan de hand is.
en neem goed les.

heel veel succes.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:49

Linda (paardfysio) is fysiotherapeute bij dieren, dus ik denk wel dat de TS wat aan die informatie heeft. Ja

siroontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:41

hoi hoi
ik rij nu 2 weken met elastiek en moet zeggen dat het prima gaat.
eerst rende me paard steeds onder me vandaan en kon alleen maar hard en kon niet galoperen ( heb een draver) en kon alleen maar met d'r hoofd omhoog lopen, komt omdat ze van de renbaan afkomt.
en sinds ik het elastiek gebruik gaat madam netjes aan de teugel en kan gewoon normaal draven en het galoperen gaat nu ineens kei goed..
ze word om de dag gereden en de andere dagen gelongeerd met elastiek.
maar ik ben nu nog aan het uit zoeken welke manier het beste bij haar past.
ik was er eerst ook niet voor, maar bij mijn paard werkt het.
en mijn instructrice heeft het me aangeraden en die heeft er echt wel verstand van.
zoals ik al eerder gelezen had dat een goeie instructrice je dat nooit zal aanraden slaat nergens op.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:40

Picassox schreef:
En wat vind je super? Van mij of van de TS?
En wat precies?

ik vind het super van jou dat jij haar gaat helpen Haha!

Picassox schreef:
Tuurlijk kan een paard stug met z'n hoofd omhoog blijven lopen! Maar je doet een paard wel zeer. Ik vind het respectloos tegen over je paard; 'Je kunt de macht niet krijgen dus je gaat hem maar 'pijnigen' even hard gezegd, om hem daar te laten lopen waar jij wil.' Je moet een paard dáár laten lopen waar jij het wil, je moet de baas wezen, maar ook vrienden. Je moet het samen met je paard in 'goed overleg' op kunnen lossen en tijdens problemen er samen uitkomen.

ik ben het gedeeltelijk wel met jou eens, maar stel dat jij voor de keus staat...(heb ik bij mijn huidige paard meegemaakt) of je rijd met een (bij mij groen) paard verder wat totaal niet goed loopt (o.a. onregelmatig en de rug totaal wegdrukt) met het risico dat ze volop spieren gaat produceren op de verkeerd plekken... of je probeert een elastiek waardoor je paard in de juiste houding gaat lopen en daardoor die massale spiergroei op de juiste plekken krijgt... dat was tenminste mijn keus van de DA nadat ie de 2de hormoonspuit er in had geprikt Haha! en toen was voor mij de keus heel makkelijk. dan bezorg ik mijn paard wel tijdelijk een respectloze rottijd maar ik heb er wel een goed paard aan over gehouden! misschien snap je mijn keuze nu ook iets beter Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:14

siroontjuh schreef:
hoi hoi
ik rij nu 2 weken met elastiek en moet zeggen dat het prima gaat.
eerst rende me paard steeds onder me vandaan en kon alleen maar hard en kon niet galoperen ( heb een draver) en kon alleen maar met d'r hoofd omhoog lopen, komt omdat ze van de renbaan afkomt.
en sinds ik het elastiek gebruik gaat madam netjes aan de teugel en kan gewoon normaal draven en het galoperen gaat nu ineens kei goed..
ze word om de dag gereden en de andere dagen gelongeerd met elastiek.
maar ik ben nu nog aan het uit zoeken welke manier het beste bij haar past.
ik was er eerst ook niet voor, maar bij mijn paard werkt het.
en mijn instructrice heeft het me aangeraden en die heeft er echt wel verstand van.
zoals ik al eerder gelezen had dat een goeie instructrice je dat nooit zal aanraden slaat nergens op.

Dat waren mij woorden en ik blijf er ook bij goeie instructie geen hulpteugels horen, je moet je paard zelf kunnen rijden en niet met behulp van bijzet of wat dan ook.
Het is je paard dwangmatig rijden zoals sommige hier ook zeggen en ik vind dat in de meeste gevallen gewoon de fout bij de ruiter ligt , als het paard niet wil ontspannen , word er vaak niet gekeken waarom hij niet ontspant en als je even afstapt en vanaf de grond je paard duidelijk kan maken wat de bedoeling is , kom je uiteindelijk veel verder, maar dan wel op vertrouwens basis en zonder dwang

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 20:38

Ik heb besloten om niet met elastiek te gaan rijden,

Bij mijn haf werkt dwingen niet. Of lichte dwang het ook is. Zelf hou ik daar niet van. Ik begon alleen te twijfelen omdat ze best wel goede argumenten gaf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:40

plutolover schreef:
Ik heb besloten om niet met elastiek te gaan rijden,

Bij mijn haf werkt dwingen niet. Of lichte dwang het ook is. Zelf hou ik daar niet van. Ik begon alleen te twijfelen omdat ze best wel goede argumenten gaf.

Wat voor goeie argumenten gaf ze je ??

Heel goed dat je besloten heb om het niet te doen, het lost uiteindelijk niets op als je met bijzet rijd, het is een dwangmiddel, en daar zouden veel meer ruiters stil bij moeten staan en gaan nadenken waar de fout ligt, in elk geval niet bij het paard Knipoog