Gatver, wat kan ik me toch kwaad maken om bokkers die met 2,5 hun paard al zadel- en ruitermak willen maken, omdat ze zelf het geduld niet kunnen opbrengen om te wachten of hun paard er lichamelijk en mentaal klaar voor is.
Dus of dat nou met 3,5 is of 4 of later, maakt mij niet uit, mits het paard er maar klaar voor is. En dat is niet met 2,5.
We hebben het hier niet over een puberende hengst (dat keur ik ook niet goed met 2,5), dus dat soort verhalen, word ik ook doodmoe van.
En voor iemand weer gaat roepen dat ik hard reageer: ik haal duidelijk uit het verhaal van TS dat ze 'er zo graag op wil zitten'. Ja, dat willen we allemaal als we een jong dier hebben, maar ik vind dat het paard wel even voorgaat op de wensen van de mens. Da's mijn mening!
Laat dat beestje nou nog lekker in de wei tot 'ie er aan toe is. Wegbrengen, ja, dat moet iedereen zelf weten, dat ligt aan zoveel factoren of dat wel of niet de beste oplossing is. Ikzelf moet er niet aan denken om mijn paard weg te brengen, want ik heb niet voor niets voor een jong paard gekozen.

Er zijn idd diverse manieren om al op een rustige manier met je paard bezig te zijn zonder hem al zo zwaar te belasten. Zie profiel.