Rijden met wieltjes, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Rijden met wieltjes, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:06

Er is een verschil tussen verfijning van de hulpen en een paard door sporen voorwaarts te krijgen. Bij verfijning gebruik je de sporen amper en erg subtiel (en is het paard zonder sporen mooi voorwaarts te rijden) en als je je paard dmv sporen voorwaarts wil krijgen worden de sporen snel te vaak gebruikt om de verkeerde reden (dmv echt prikken). Ik heb het hier dus echt over mensen die hun paard niet gewoon voorwaarts krijgen en dan maar via deze weg het proberen af te dwingen (het zogenaamde prikken).

Een paard moet voorwaarst aan je been zijn zónder sporen, voordat je met sporen mag rijden.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:22

Normaal rijd ik met een stompe spoor maar voor op de wedstrijden heb ik nu de grove wielsporen van mijn instructrice te leen. Hiermee kan ik mijn paard net beter rijden cq. bij de les houden tijdens de proef. In mijn geval betekent dat dus soms verfijnen van de hulp maar af en toe dus ook voorwaartser rijden. En na 1x de spoor licht te gebruiken voor het voorwaartser rijden is daarna de kuithulp weer genoeg, het is gewoon even een alertmakertje.

Ik sluit me overigens aan bij een eerder gemaakte opmerking dat bij slecht gebruik alle hulpmiddelen onjuist zijn, niet alleen sporen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:26

Ik rij ook met sporen, om te trainen gewone sporen en op wedstrijd wieltjes (grove). Mijn paard negeert mijn beenhulpen soms gewoon en als ik dan geen sporen aanheb moet ik ofwel zitten schoppen om hem beter voorwaarts te krijgen of mijn zweep vrij streng gebruiken tegenover met een spoortje kan ik zonder dat ik overdreven moet reageren hem er gewoon even aan herinneren dat hij zonet mijn beenhulp heeft genegeerd en dat dit nu wordt afgestrafd zodat hij de volgende keer weer sneller op m'n been gaat reageren.
Ik heb ook blijkbaar de pech dat mijn paard verdorie goed weet wanneer we in de ring zijn. Dan kan ik dus minder fel reageren als hij me weer eens een keertje negeert en ja daar profiteert hij dan van. Ik mag ook niet meer met zweep in de ring dus dat is geen oplossing en met de wieltjessporen krijg ik echt een fijne reactie zonder dat ik alle moeite van de wereld moet doen en dat het dus niet te opvallend is en nu hij dat weet doet hij er in de ring ook niet meer echt moeilijk over, hij probeert af en toe wel nog eens (paarden testen nu eenmaal graag alles nog wel eens een keertje opnieuw uit Bloos ) maar ik heb m'n sporen al veel minder nodig dan in het begin. Je moet natuurlijk wel consequent zijn en het gebruik van je sporen afbouwen. Maar sommige 'luie' of 'slome' paarden hebben dit wel nodig om hen er eens aan te herinneren dat ze toch wel net iets meer zouden mogen doen. Het ligt niet altijd aan het eten, het zit gewoon in het karakter, met mijn paard is ook niets mis, overlaatst nog eens een bloedonderzoek laten doen en alles in orde dus het is gewoon z'n karakter. De ene is al wat heter als de andere, niets aan te doen, enkel consequent zijn en zeker met luie paarden de hulp altijd maar afbouwen tot een minimum, maar je kan hem moeilijk een heel uur laten aanmodderen omdat je je sporen dus niet zou mogen gebruiken om je paard wat actiever te maken, wat meer voorwaarts te maken. Zolang je dit op de juiste manier doet zie ik hier zeker geen probleem in. Een spoor heeft als hoofddoel de hulpen verfijnen maar als je paard niet luistert kan je ze ook gebruiken als 'bestraffing', en als je ze op de juiste moment en niet overdreven gaat gebruiken dan denk ik dat dit helemaal niet verkeerd is. Mijn paard reageert veel beter op een spoortje dan op de zweep.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:11

lindsey schreef:
Als een spoor goed gebruikt wordt vind ik het prima om met sporen te rijden.

Maar je moet je eerst eens afvragen waarom je paard slechter op je been reageert dan hij eerder deed.

Als er niets is veranderd in zijn eten / stalling / op wei staan dan kan het niet anders of hij is slechter gaan reageren door jou manier van rijden.

Een spoor omdoen is dan NIET de oplossing.

Weet je wel zeker dat je je been genoeg stil houd? Je niet voortdurend (onbedoeld) aanspoort of klemt?

Ben je wel consequent genoeg. Ben je dat niet dan maakt een beetje slim paard daar misbruik van.

Kortom ik denk dat je het niet in sporen moet zoeken maar in je rijstijl.

Goed van je dat je het eerst zo formuleert, ik had namelijk niet de moeite genomen om uit te leggen hoe het er voor staat bij mij. Maar om het even te verduidelijken: al vanaf het begin dat ik haar rijdt net nadat ze beleerd is, ben ik ontzettend consequent wat betreft mijn hulpen. Ik geef voor veruimen en/of versnellen met mijn binnenbeen de hulp en ga zo maar door. Precies volgens het boekje!
Nu is het zo dat ze sinds kort op een gegeven moment (alleen in de les) het helemaal over geeft aan mij en als het ware niks uitvoert. Blind voor mijn hulpen dus! Daarom kwamen we nu met de oplossing om zo af en toe met (grove) wieltjes te rijden en haar zo weer wakker te schudden.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:14

Welshcobfan schreef:
Er is een verschil tussen verfijning van de hulpen en een paard door sporen voorwaarts te krijgen. Bij verfijning gebruik je de sporen amper en erg subtiel (en is het paard zonder sporen mooi voorwaarts te rijden) en als je je paard dmv sporen voorwaarts wil krijgen worden de sporen snel te vaak gebruikt om de verkeerde reden (dmv echt prikken). Ik heb het hier dus echt over mensen die hun paard niet gewoon voorwaarts krijgen en dan maar via deze weg het proberen af te dwingen (het zogenaamde prikken).

Een paard moet voorwaarst aan je been zijn zónder sporen, voordat je met sporen mag rijden.

Ik ben het totaal met je eens hoor! Ja Ik rijd namelijk heel vaak zonder sporen om gewoon na te checken hoe ze loopt op mijn kuit/beenhulpen. Dus loopt ze zonder spoor gewoon net zo goed, alleen moet ik er dan net even wat harder voor werken om haar bijv. iets sneller te laten vertrekken vanaf het HH naar de draf Lachen

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:43

edit
Laatst bijgewerkt door _Charlotte_ op 13-07-07 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:43

Welshcobfan schreef:

ben het met je eens