Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
HorseFury schreef:Ik heb zelf een drie jarige, en ik ben het voorlopig even zat met het bemoeierige van iedereen. Dat een drie jarige niet lang en vooral niet heel zwaar kan rijden is natuurlijk logisch. Maar ze kunnen prima elke dag bezig zijn, mits dat goed opgebouwd wordt. Van in een keer zadelmak naar elke dag wat doen is vragen om ellende, maar als een paardje laat merken dat ie plezier heeft met rijden, kan je toch wel wat vaker in de week rijden dan drie keer. Ik zelf rijd 5 keer in de week, waarvan 4 keer serieus (maar rustig en ontspannen!), kort trainen, en die andere keer is het vooral lekker ontspannen. Wil overigens niet zeggen dat ik tijdens de training niet ontspannen rijdt, ik rijd juist naar het ontspannen, vrolijk lopen van mijn merrie. Soms stap ik op andere dagen zonder zadel, of longeer ik even of stap ik buiten. Ben het er verder wel mee eens dat een driejarige moeilijk langer dan een halfuur kan rijden, rijd zelf ook absoluut niet langer. Als een paard ouder is, kan je inderdaad wat zwaarder werk gaan doen, want eigenlijk hangt het rijden vooral af van wát je doet tijdens het rijden. En niet alle paarden zijn hetzelfde, de een heeft meer moeite met rijden dan de ander. Allemaal dingen waar je gewoon persoonlijk rekening mee moet houden.
Edit: ik weet héél goed wat mijn paard aan kan, dus géén gezeur dat ik haar tegen zichzelf moet beschermen! Ik ben namelijk uiterst voorzichtig met mijn merrie, en let ook goed op of ze mijn rijden aan kan. Dus als ze een dag wat minder goed loopt snap ik haar hint wel, en doe ik wat anders, rustigers.
Niien_ schreef:HorseFury schreef:Edit: ik weet héél goed wat mijn paard aan kan, dus géén gezeur dat ik haar tegen zichzelf moet beschermen!
Doel je op mijn post?
Er staat namelijk vaak, en niet altijd.
Als jij denkt dat jouw paard dit aankan vind ik het prima. Het zou niet mijn manier van aanpak zijn, maar ik ben jou niet natuurlijk.
Ik hou ontzettend veel van mijn paardje, en voorzichtiger dan ik ben kan je volgens mij niet zijn
Ik weet dat heel veel mensen het anders doen, maar ik heb begeleiding van iemand die een stal heeft waar ze jonge paarden inrijdt. Zij heeft ook al een paar keer gezegd dat mijn paardje het heel goed doet, en dat ik lekker door kan rijden zoals ik nu doe. Ik weet zelf dat dingen als verzamelen en dat soort dingen nog láng niet aan de orde zijn, dat is gewoon veelste zwaar. Daarom rijd ik vooral naar de ontspanning toe, wat lossere teugel, nette overgangen rijden, en als ze laat merken dat ze het leuk vind, eens een klein galopje of een andere oefening. Ze heeft tot nu toe laten merken als ze eens geen zin had, en dan ben ik ook bereid om lekker lange teugel te stappen o.i.d. wat minder inspanning kost. Het gaat gewoon super met haar
. Ze vind het heerlijk om bijvoorbeeld eens naar buiten te gaan, korte stukjes uitstappen. Altijd als ik uitstap (na 20 - 30 minuten rijden inclusief instappen) en ik haar een knuffel geef, hinnikt mijn paard zacht, met haar oren naar voren. Volgens mijn instructeur (en anderen) laat ze hiermee merken dat ze tevreden is, en blij met het werk. Oortjes naar voren in de bak, loopt als ze los staat achter mij aan, hinnikt als ik de stal in kom, en als ik de wei in kom komt ze ook met haar oortjes naar voren naar me toe gelopen. Dat was even mijn uitleg, naar iedereen die denkt dat ik mijn paard mishandel, dat ze het niet leuk vind enzovoorts. Ze heeft het prima naar haar zin, bij al het werk dat ik met haar doe. Ben ik nou gek dan? 
. Dit bedoel ik nou, ik weet wat ik doe en ik vraag vaak genoeg aan mensen (die mijn paard kennen en mij bezig zien!) of zij het slim vinden om door te gaan. Tot nu toe heb ik te horen gekregen dat ze het goed vinden gaan, en dat het er helemaal niet te zwaar voor haar uitzie. Wel grappig dat iedereen die mijn paard níet kent zegt dat het niet kan, en iedereen (inclusief instructeurs) die mijn paard en mij wél kent zegt dat ze nog nooit een driejarige zo goed vooruit hebben zien gaan. En ik wissel trouwens meer dan genoeg af, want onder rijden versta ik ook samen met andere paarden korte stukjes buiten stappen, vind ze héérlijk. Longeren doe ik ook hier en daar, in plaats van het rijden. Onverstandig kan je het dus niet noemen, want proffesionele begeleiding heb ik ook nog. De vrouw die zelf proffesioneel beleerd heeft ook al aangewezen dat mijn paardje het niet alleen heel goed aan kan, maar dat ze het ook nog eens leuk vind
. Dat is voor mij genoeg om lekker door te gaan, als mijn paardje het naar haar zin heeft
.