Mijn paard traint graag zijn kontspieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amora86

Re: Mijn paard traint graag zijn kontspieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:08

hahah Leuke's Fotó's lekekr eigenwijs.:p

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:11

In een jaar is bokt zo ver, dat als je niet minstens op een achterberg bodem rijd dat je een penny bent Clown

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:19

Ik vind het ook zeer onverstandig! Dit is nooit goed voor zn spieren, pezen ect. Een bergje is niet verkeerd, maar niet als het zand ervan zo los is. Erg dom vin ik deze actie maarja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:28

Heeft geen donder met een achterberg bodem te maken..bokt is idd zo ver dat je alles maar lief moet zeggen...

Meisje, je maakt je paard hier juist niet beter mee, maar kapot.

Dingen als hij wil zelf zijn een vaag excuus
Jij longeert, jij bepaald. Lachen

Gewoon een paar meter terug gaan staan en je paard valt niet op zijn bek.

Niet meer doen hoor, je hebt geluk dat zijn pezen nog heel zijn, hij zich niet op zijn hoefballen trapt of iets dergelijks.
Verder heeft dit weinig trainingswaarde Lachen
Dan kun je beter een stevig bergje nemen waar hij niet zover inzakt...zeker omdat hij alniet regelmatig is, dat is hij niet voor niets niet

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:41

quintolover schreef:
Volgens mij heeft hij het hem trouwens wel goed gedaan, want
vandaag liep hij als een zonnetje en niet eens onregelmatig, pas na een half uurtje ofzo
Hier valt m'n bek echt van open. Ik vind het al een behoorlijk stom plan maar met een paard dat niet goed loopt ga je toch helemaal niet van dit soort dingen doen.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:58

kijk als je 1 of 2 keer over dat bultje gaat oke, maar je zag dat ze moe werd en dan vraag je om moeilijkheden

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 21:27

Hier zijn verschillende meningen over.
Hij was totaal nog niet moe hoor, hij ging draven en dat kon hij niet zo snel verwerken waardoor
hij zich verstapte.
Ja ik longeer ja, maar kon geen stap achteruit omdat hij dan tegen de container liep.
Het is niet heel los zand geweest hoor.
En als het slecht was liet ik het niet toe hoor.
Iedereen heeft hier verschillende meningen over, maar als je dit bergje al niet kan lopen, hoe wil je dan
verder rijden in de duinen?
En nogmaals het is niet onregelmatig, ja zo word het omschreven, maar het is dat hij zijn been niet durft te strekken.
En na die dag ging het juist super.
En als de veearts het goed vind, dan zal het wel niet slecht zijn.
Maar ja iedereen denkt er verschillend over dus ik denk dat dit wel klaar is.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:43

dit is duidelijk een actie zonder nadenken.. wat ik zie is dat die pony van vermoeidheid door het zware zand door zn benen zakt.. maargoed ik denk dat je t nu geen 2e keer meer zal doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:51

Als je geen stap terug kunt nemen pak je de longeerlijn korter...dat is toch niet zo moeilijk te bedenken als alternatief...

Waarom gaat je paard naar draf in die berg...juist omdat het te zwaar is...en waarom gaat hij op zijn bek...juist ja omdat het te zwaar is...

Als je een paard wilt leren strekken, overleg met de DA dan eens balkjes lopen.
En laat dit filmpje eens zien aan de DA, kijken wat hij er dan van vind?
Ik denk dat hij je hoger ingeschat had en niet verwacht had dat je hem daar zo vaak doorheen zou laten lopen en al helemaal waakzaam zou zijn dat hij niet op dat hoge kwam.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:01

En als je dierenarts het helemaal super vindt dan zou ik eens een andere dierenarts opzoeken en kijken wat die ervan vindt.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:38

Heel erg onverstandig! Ik zou uberhaupt geen dingen doen waarbij er een kans is dat mijn paard zich bezeerd!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:40

Katja schreef:
quintolover schreef:
Volgens mij heeft hij het hem trouwens wel goed gedaan, want
vandaag liep hij als een zonnetje en niet eens onregelmatig, pas na een half uurtje ofzo

Dus hij liep na een half uur onregelmatig???

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:03

*trommelt al haar geduld bij elkaar* Sigaar

Heb jij weleens heel hard de zee in gerend? In volle vaart het water in? Nooit gemerkt dat je dat maar een paar passen volhoudt todat je op je gezicht gaat?

Dat komt doordat water, net als een berg zand, veel weerstand geeft. Hoe harder je gaat, hoe meer weerstand en hoe groter de klap als je er met volle vaart induikt. Als je hard water in rent, is het verschil in weerstand te groot en kiep je op een gegeven moment voorover (meestal als het water ergens tot je knieen komt. Zit je eenmaal in het water, dan is de weerstand overal gelijk en past je lichaam zich daarop aan (hoewel ik hier hoop ik niemand uit hoef te leggen dat het nu eenmaal moeilijker is je snel door water te bewegen in vergelijking tot lucht).

Jij laat je pony (met de beste bedoelingen, dat geloof ik echt) die al bekend is met een beenprobleem op de cirkel lopen. Als hij daar tegen kan, prima. Maar bedenk even dat op een cirkel lopen een stuk zwaarder is voor het paard, en dan met name zijn benen, dan rechtuit. Dat is waarom je een paard niet moet gaan longeren voordat zijn benen er sterk genoeg voor zijn (zie verschillende reltopics hier op bokt Haha! )

Wat je vervolgens doet, is hem ieder rondje met zijn kwetsbare benen tegen een hoop weerstand aan knallen waar hij alleen doorheen kan als hij heel veel kracht zet op juist die zwakke pezen en gewrichten. Alsof je hem elk rondje tot zijn knieen water in laat rennen dus. Op het laatst zie je zelfs hetzelfde gebeuren als bij ons: hij komt er te diep in en zijn momentum zorgt ervoor dat hij door de weerstand bijna over de kop gaat.

Begrijp je dat dit niet goed is voor zijn benen? Hetzelfde geldt (het is al eerder gezegd) voor hard draven of galoperen door mul zand in de duinen. Er wordt hier door sommigen gedaan of dat heel normaal is. Als een paard goed geharde pezen heeft, kan je best eens door mul zand draven. Maar niet te hard en niet te lang en alleen met geharde pezen. Pezen zijn geen spieren, ze doen er veel langer over om te helen of aan te sterken. Uitgeharde pezen krijg je dus niet zo snel (was dat maar zo)

Heb jij zelf weleens met een 15kg zware rugzak door een mulle zandbak gerend? Geloof mij maar dat je dat al vrij snel gaat voelen in je knieen en je enkels, en dan hebben wij nog lang niet zulke kwetsbare benen als paarden. Laat staan als je erin en eruit moet springen op een rondje, elk rondje.

Jij zegt dat je het niet zou doen als het slecht zou zijn. Van mij hoef je het niet aan te nemen, maar vraag het dan in ****naam aan je veearts.

Als de dragende achterbeenspieren sterker moeten worden (en dat geloof ik wel, want je pony loopt ook nog eens behoorlijk op de voorhand, waarbij hij zijn voorbenen nog zwaarder belast) zorg dan dat je de oefeningen doet die daarvoor geschikt zijn. Als het meezit, sla je twee vliegen in een klap en is pony naast sterker in zijn achterbenen ook rechter in zijn lijf als je een tijdje bezig bent. Knipoog

Ik vind het trouwens heel ruiterlijk ( Knipoog ) van je dat je erkent dat er nog wat gedragsproblemen zijn. Dat vind ik dapper en zeker op een forum als bokt. Ook vind ik het eerlijk naar je pony toe, want je kan pas wat aan een probleem doen, als je erkent dat het er is. En geloof me, ik weet hoe lastig met name haffies kunnen zijn soms Knipoog

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:16

Zohee, wat een reacties, waarvan ik de helft echt ontrecht vind. Ik denk dat de TS heel goed weet wat ze met haar paard kan doen, daarbij is het echt niet erg om hem over een bergje te laten lopen, als hij dat niet wil, dan kan hij er echt wel voorlangs. Daarbij, paarden zijn echt niet van poppenstront, als jullie dit al 'erg' vinden, dan kan menig duinruiter zijn paard voortaan wel op stal laten staan.

Dit neemt overigens niet weg dat ik het nut er niet van inzie, trainingswaardig stelt het niets voor ,maar misschien ziet het paard het wel als een aangename afwisseling.

Ik vind dat je een hele leuke haf hebt, volgens mij, zie ik hem wel eens lopen als ik bij mij achter in de tuin sta (Dorpsstraat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:06

Hetja
lees de super goede uitleg van Breedveld eens

Nee ze zijn niet van poppestront?? das waar, maar kapot krijgen is nu ook wer niet zo moeilijk

Sorola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:22

Even vraagje: je paard dúrft zijn been niet te strekken?? Omdat paarden een primaire gedachtengang hebben is het niet durven doen altijd een gevolg van een prikkel die zegt: dat doet pijn. Vanuit deze gedachtengang zou ik mijn paard nooit op een mulle berg laten lopen.

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:33

tassie schreef:
eigenwijze pony Tong uitsteken
wie niet luisterd moet maar voelen, hihi
als die het zelf doet kan het geen kwaat

Lees ik dat nu goed ? Verward
Sorry maar ik vind het echt héél erg onverstandig,zou het niet nog een keer proberen,zoals je dus van plan was.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:35

Dat heb ik zeker wel gelezen, en blijf bij mijn mening.
Breedveld heeft helemaal gelijk, alleen gaan het hier om een miniscuul bergje zand, dat vind ik totaal geen vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:36

hoe kan een paard zijn nek bijna breken in een miniscuul hoopje zand?
Ik vind het echt wel een hele bult, ook nog eens los zand

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:40

poeh.. wat een boel reacties! kon ze ook verwachten als ze weete waar ze mee bezig was! misschien denk je dat een paard zijn bil spieren traint (is ook wel zo) maar dit is echt een foute manier.. hier maak je een paard mee kapot! het is trouwens ook gevaarlijk. voor je dit soort dingen gaat doen denk goed na!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:47

Kom op mensen, zolang dit niet dagelijks gedaan wordt, kan het echt geen kwaad hoor (liever ook niet wekelijks, maandelijks) maar gewoon voor een keertje, neem aan dat de TS de boodschap allang begrepen heeft en het vast niet weer zal gebeuren.

Overigens zie een paard dat vrolijk oogt en er dus zelf totaal geen problemen mee heeft. Wat ik al eerder zei, in het duin lopen is nog veel zwaarder en er zijn zat paarden die dat vaak genoeg moeten doen. En struikelen/verstappen, kunnen ze zich altijd, ook in een mooie egale rijbaan.

(al durf ik best toe te geven dat dit vragen om struikelen is)

Nogmaals, de TS zal zich gerust bedenken om zoiets nog een keertje te gaan doen en gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:49

TS heeft de booschap niet begrepen want die zegt dat het geen kwaad kan
Net als jij overigens, je hebt de boodschap ook niet begrepen Lachen
Dit kan zelfs kwaad voor een 100% gezond paard, laat staan voor 1 die al wat mankeerd.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:04

Hallo, ik begrijp de boodschap (als mede jouw onderschrift, en da's niet aanvallend en/of persoonlijk bedoelt) heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:06

Wat heeft mijn onderschrift hier mee te maken? Verward

Dat er eigenwijze penny's zijn?
Ja dat is zo, maar daar is mijn onderschrift niet op gebasseerd Tong uitsteken Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:09

Wat grappig dat hij er zelf overheen gaat Tong uitsteken Ik liep laatst ook met mjin paard over het terrein en er was net nieuwe zand aangekomen dus ik denk ik laat haar even kijken gaat ze ook met haar voorbenen erop, maar ik haalde haar er maar af want hij was hoog en stijl.. Tong uitsteken