Probleem: jong paard kauwt té veel op het bit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Probleem: jong paard kauwt té veel op het bit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:33

Goed punt JoviBan. Ze is vier..
Zal eens even zien of er een goede tandarts in de buurt te vinden is. Heb haar gisteren zonder bit gelongeerd en dan doet ze alles veel makkelijker.

Ze knarst niet op het bit hoor, bijt er ook niet op ofzo. Het is puur dat ze er veel mee bezich is.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:20

Doet ze het ook aan de longe zonder bit? Dan kun je iig uitsluiten dat het echt door het bit komt!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 21:20

Nee hoor, zonder het bit doet ze het niet. Dan is ze heel rustig met haar mond. Vandaar dat ik zeker weet dat het door het bit komt...

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:28

RianneH schreef:
Nee hoor, zonder het bit doet ze het niet. Dan is ze heel rustig met haar mond. Vandaar dat ik zeker weet dat het door het bit komt...

Eerst tandarts en zoveel mogelijk soorten bitten proberen is denk ik het enige wat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:33

Carry schreef:
RianneH schreef:

Eerst tandarts en zoveel mogelijk soorten bitten proberen is denk ik het enige wat helpt.

Tenzij de tandarts concludeert dat er (misschien tijdelijk) maar beter geen bit in kan.
Ik hoop dan maar dat deze tandarts kundig en eerlijk genoeg is om dat aan te geven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:38

Probeer anders een rubber bit, in sommige gevallen is het zelfs zo dat ze teveel gaan kauwen omdat het een gebroken trens is, en dus kan dat meer bewegen. Sommige paarden vinden dat ongemakkelijk, dus je zou kunnen proberen met een rubberen of leren stang

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:42

of probeer ongebroken trens is..

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:01

Carry schreef:
RianneH schreef:

Tenzij de tandarts concludeert dat er (misschien tijdelijk) maar beter geen bit in kan.
Ik hoop dan maar dat deze tandarts kundig en eerlijk genoeg is om dat aan te geven.

Dat lijkt me idd wel logisch Knipoog

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:44

Zo als ik het hoor is het waarschijnlijk een paard wat erg gevoelig is in de mond. Dit kan een voordeel zijn. Naar mijn mening is voor paarden met een gevoelige mond een dik enkel gebroken bid het fijnst. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een enkel gebroken rubberen
D trens zorg dat je 2 rimpels hebt bij de mond ook is het belangrijk dat je paard zijn mond niet kan open doen tijdens het rijden. Ze moeten het bid aannemen niet er mee spelen. Je moet in staat zijn een constante aanleuning te creëren. Dit is erg moeilijk met een paard die gevoelig is in zijn mond. Zorg dus dat je ook stil zit met je handen. Wanneer je dit doet moet het haast wel goed komen. Je kan ook proberen te experimenteren met verschillende metalen. Sommige paarden reageren daar heel anders op.

Ik hoop je voldoende te hebben informeert met vriendelijke groet,

Robert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:12

Rimpels bij de mondhoek zeggen niets over de juiste ligging van het bit.
Daarbij is het wèl belangrijk dat een paard zijn mond open kan doen, want zo kan hij tenminste aangeven dat er iets mis is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:55

een dik bit is ook niet fijn voor een paardenmond. Gewoon een bitje nemen wat niet te dik is maar ook niet te scherp. En aub geen rubber bit, zodra het nat wordt van het speeksel is het net schuurpapier in de mond. Niet echt een fijn bit dus voor een jong paard
Ik rijd mijn jonge merrie in met een dubbelgebroken kneveltrens. Dit omdat ze het stuur niet snapte en op het bit ging bijten. Nu doet ze dit niet meer

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 20:24

Ik was idd ook niet van plan om een rubberen bit te gaan proberen, daar hoor ik geen positive verhalen over. Ik probeer binnenkort een enkele en een dubbel gebroken bustrens, hoop hieruit een goed bit te kunnen vinden.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:30

Mijn paard had (heeft) dat ook met het bitje wat jij in hebt. Ik rij nu met bustrens, en ze is nu heel ontspannen in haar mond.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:36

Ik zou even de tandarts er naar laten kijken. Ik heb altijd het gevoel dat een dubbel gebroken bit het spelen meer uitlokt, wat in dit geval dus niet de bedoeling is. Een gewoon enkelgebroken bustrens is mij altijd gezegd het fijnste en zachtste bit voor de mond van het paard.

JoyceRatina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:42

hmz wel een interessant topic, ik ben benieuwd wat de tandarts zegt als hij langs komt! (dus laat je de uitslag weten op bokt? Lachen ) Succes ermee!

vivianw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:32

Eowyn3003 schreef:
@ Chrispy

Heb ik ook al voorgesteld maar dat kan niet ivm verkoop.

ik denk eerlijk gezegt dat je beter een paard bitloos kan rijden en dat het goed gaat, dan dat hij gaat knagen en je minder kontact hebt.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:46

Hoe lang ben je al met dit paardje bezig? Ik heb ook een jong paardje gehad die heel erg gefocussed was op het bit. Ik heb het genegeerd en ben er veel mee gaan wandelen met bit in en longeren en bezig houden. Het was gewoon een kwestie van wennen. Wat ik mis op de foto is een neusriem! Ik snap niet dat je een jong paard een hoofdstel aandoet zonder neusriem! Ze gaan idd spelen met het bit en proberen de tong over het bit te doen (is dat niet wat er gebeurt is??). Dus ik zou beginnen met een hoofstel met neusriem (evt sperriem). Ook kun je een beetje appelstroop aan het bit doen, dat vinden ze lekker (positieve ervaring) en ondertussen gewoon aan het werk zetten, zodat ze niet zo gefocussed is op het bit.
Uieraard wel uitsluiten dat er tandproblemen zijn en evt. andere bitten uitproberen als het niet verandert.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:52

gezien de datum van dit topic al een jaar of 4, en zou het beestje allang verkocht zijn neem ik aan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:21

Ondanks oud topic:
Waarom mond dichtmaken met neusriem?
1e keer bitje in hier was meteen emmertje voer erbij om. Dan leert pony op heel simpele manier hoe een bitje het prettigst in de mond ligt, nl tong er onder houden. Anders is eten nogal lastig. Verder hoe stiller het bit, hoe makkelijker pony zijn mond eromheen kan "vouwen" en het een plaatsje kan geven. Gebroken bitjes zijn veranderlijk en daarmee minder voorspelbaar, dat kan erg lastig zijn voor een onervaren paard en dus reden zijn om te blijven rotzooien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:34

Ik zou zeggen gewoon bitloos gaan.
Je paardje kan dan ook prima nagevelijk lopen en al z'n oefeningetjes doen hoor.
Een sidepull is net zo goed een optoming als een d trens of whatever.

Als jij het paard netjes zonder bit voor kunt rijden, dan hebben de meeste kopers er denk ik geen probleem mee. Je moet alleen kijken naar het gebruiksdoel van het paard, als 'ie echt voor de sport bedoeld is dan word het al moeilijker, aangezien de knhs zo lekker meewerkt met hun bitloze wedstrijden, zucht...

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 04:00

Heb je al een dubbelgebroken D trens geprobeerd? Anders misschien een simpel dubbel of enkel gebroken appelbitje?
Hoe ligt het bitje in haar mond als je hem in hebt en haar mond open doet? Misschien drukt hij onwijs op de plekken waar hij ligt en kan ze dat gewoon niet hebben.
Het advies om er een tandarts naar te laten kijken vind ik heel slim! Een beetje goede paarden tandarts kan jou zo zeggen hoe of wat!

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:25

Idd, misschien gebruik je een verkeerd bitje......

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 13:37

Jongens, het topic is al 4 jaar oud, paard is inmiddels al een paar jaar verkocht. Lijkt me allemaal niet meer van toepassing, ik tem :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:04

Hierbij inderdaad een slotje. Het is duidelijk niet meer actueel.