Paard steekt tong uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Re: Paard steekt tong uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:45

Mijn paard doet het ook....
Meestal is het een rijtechnisch probleem....
Bij mijn paard echter een medische reden, zijn mondhoeken zijn scheef, waarschijnlijk ooit een tia gehad, daardoor altijd zijn tong uit zijn mond, ene keer meer dan de andere keer.....

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:46

rockemuiz schreef:
bij mijn vorige verzorgpony betekende dat, dat hij in protest ging bijvoorbeeld als hij niet aan de teugel wilde lopen ofzo. later heeft hij er een gewoonte van gemaakt Tong uitsteken idd vervelend op wedstrijden maar wat je dan kunt doen is bij een ruitersportzaak een tonglepel kopen. die maak je vast aan het bit zodat hij zijn tong niet meer uit kan steken Knipoog

Mijne steekt gewoon zn tong uit met lepel hoor...waarom zou die dat niet kunnen???

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:52

een pony bij ons op de manege deed dat ook die hebben nu een bit met een lepel gekocht en daarbij helpt het wel soms helpt ook dubbelgebroken omdat ze het bit vervelend in de mond licht. bij deze pony is ook nog het probleem dat hij luchtzuigt daar kan het ook van komen weet niet of jou pony ook luchtzuigt.

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:08

Mijn paard doet niet aan lucht zuigen.
Ik zal de bit wel even kopen om te kijken wat het kan zijn.
Als ik weer kan rijden kijk ik wel of hij het bij mij ook gaat doen..

Bedankt voor alle reacties!
Meer zijn altijd nog welkom.

Gaby

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:51

Een paard bij ons op de manege doet dat ook, volgens mij omdat hij last heeft van z,n rug. Het word idd afgerekend bij de jury, en staat ook niet echt charmant

mandy_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:45

mijn paard legt altijd zen tong deruit, wat voor een bit we ook kopen, als hij relax is, legt hij zen tong over het bit heen en llopt zo verder, ik hoef dan ook helemaal niks meer te doen, want jah, doet pijn als je dan aan de teugels zit he.. we hebben laatst zen hoofdstel opnieuw ingedaan maar zat er nog niet eens 2 tellen op of hij hing em der weer overheen..

x__Dj__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:54

Bij mijn paard was het ook zo een hele tijd toen zijn we naar de tandartst geweest en nu is het probleem opgelost:)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:48

Meestal ontstaat dit door een rijkunstig probleem (harde hand / geen aanleuning / onttrekken aan hulp / e.d.), maar na een tijdje wordt dit een gewoonte en dan heeft het vaak niets meer met de rijkunstige problemen te maken.
Zelfs als die zijn opgelost, blijven sommige paarden deze gewoonte houden.
Mijn pony deed dat vroeger ook, en zelfs als ik de teugels aan het halster vastmaakte, stak hij uit gewoonte toch zijn tong uit.
Bij hem is dat begonnen nadat hij er een keer (voor de koets) vandoor was gegaan en vrij hardhandig (voor ieders veiligheid) moest worden stilgezet. Daarna is hij z'n tong als kussentje tussen het bit en de lagen gaan leggen. Dit is hij altijd blijven doen.
In de dressuurring is het echter wel degelijk een nadeel want veel juryleden blijven het toch zien als verzet.
Als je geluk hebt, straffen ze het alleen bij de laatste punten, maar als je pech hebt, kost het je bij ieder onderdeel een punt.
Ik zag toevallig afgelopen zondag op tv dat na zijn springparcours in de grote prijs van Aken het paard Goldfever van Ludger Beerbaum ook zijn tong eruit gooide. Dit deed hij pas toen hij klaar was met springen en ontspannen naar de losspringring terug stapte. Kan me toch niet voorstellen dat hij echt een rijkunstig probleem heeft.
Mijn advies is om je paard alleen nog onder hele goede begeleiding te laten rijden, zodat de oorzaak wordt opgelost voordat hij het als gewoonte gaat aanleren. Succes ermee!

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:42

TeeGee schreef:
rockemuiz schreef:
bij mijn vorige verzorgpony betekende dat, dat hij in protest ging bijvoorbeeld als hij niet aan de teugel wilde lopen ofzo. later heeft hij er een gewoonte van gemaakt Tong uitsteken idd vervelend op wedstrijden maar wat je dan kunt doen is bij een ruitersportzaak een tonglepel kopen. die maak je vast aan het bit zodat hij zijn tong niet meer uit kan steken Knipoog

Mijne steekt gewoon zn tong uit met lepel hoor...waarom zou die dat niet kunnen???

volgens mij kan het dan niet meer..mijn vorige verzorgpony stak zn tong niet meer uit met tonglepel Knipoog

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:27

Mijn paard heeft dat ook gehad, toen we hem kochten, zeiden ze dat ze naar de tandarts waren geweest.
HIj ging steeds vaker z'n tong uitsteken, dus zijn we naar een tandarts gegaan.
Wat bleek? allemaal haken op z'n kiezen..
Als je een goede tandarts wilt, die achter in de mond kijkt, moet je een tandarts hebbben die verdoving mag geven, anders kan je nooit goed achter in de mond kijken;)

suc6!

gabiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:29

hele late reactie, maar we hebben een nieuw zadel gekocht en nu doet hij het niet meer!
het bleek dat zijn andere zadel niet meer lekker zat door de spieren die hij had gekweekt.

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:31

een pony bij ons op de manege doet dat ook is eigenlijk niet goed maar hij heeft het al heel lang dus laten ze het maar zo

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:49

ik heb toen opgezocht op internet.. bij mij moest ie naar de tandarts

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:19

Doet/ nee deed mijn paard ook:P
kheb nu een tonglepel bit en het is over...
dit bit helpt niet helemaal maar de aanleuning is verbetert en nu doet hij het niet meer
het lag bij mij dus aan aanleuning

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:37

ik heb stage gelopen bij stalmansour, en een van de paarden die doet dat dus ook tijdens het rijden.
probleem is dat hij vroeger met een te scherp bit is gereden en ook te hard in de mond.
nu heeft hij een simpel watertrensje maar blijft zijn tong uitsteken (bang om weer pijn te hebben)
hij stak zijn tong uit om minder te voelen van het bit, met het gevolg dat de ruiter weer hard in de hand wordt.

ps: ik had het op mn stage na gevraagd waarom hij zijn tong uitstak, dus dit was het andwoord wat ik kreeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mhdhfsdfkjl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:45

het kunnen de hoektanden zijn maar hij kan ook de tonh over het bid heen gooien

_LuCa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:35

dit duid vaak op een probleem, ik zou als ik jou was iemand met verstand er naar laten kijken

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:50

denk niet dat er iets mis is met de tanden van het paard. Volgens mij heeft uw vriendin een veel te harde hand, ze sleurt te veel in de bek zoals ze bij ons zeggen. Hier in België is het vooral de paarden van springruiters die hun tong uit de mond laten hangen. Dit komt omdat vergeleken met dressuurpaarden er veel meer met hardehand wordt gereden op een parcour dan in de dressuurpiste, zo denk ik.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:11

teveel druk, te harde hand!
dat is 9 van de 10x de oorzaak van het na buiten steken van de tong!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:16

9 van de 10 x is de oorzaak juist rugproblemen Knipoog

Zo ook in het geval van de TS zoals jullie hadden kunnen lezen. Het paard staat van de tong tot aan zijn staart over zijn rug in verbinding. Als ergens iets vast zit of pijnlijk is kan dat helemaal doortrekken naar zijn tong, en als een soort protest/ uiting van pijn deze uitsteken.
Maar ook te weinig ruimte in de mond is vaak een oorzaak, er zijn nog al wat ruiters die een dik bit kopen omdat het vriendelijker zou zijn, maar waardoor er minder ruimte over blijft voor de tong die nog maar een kant op kan, naar buiten.

Bij de TS was het zadel dus te klein geworden, knelde waarschijnlijk zijn spieren wat af. En dat kan pijnlijk zijn. Fijn dat het nu is opgelost Lachen