5-jarige OOSeven x Gabor @ dressuren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Re: 5-jarige OOSeven x Gabor @ dressuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:51

DresslOver schreef:
Ik ga met Kit_for_ever mee. Ik vind het niet bepaald een fijn en ontspannen beeld. De beelden van indraven zijn fijn, los, ontspannen en over de rug. De beelden waarop je hem oppakt, neigt het zelfs naar tegen de hand zijn. Er zit ook wat tussenin. Je rijd B. Zorg nou eerst dat je in een normale, lage halshouding een fijne aanleuning en nageeflijkheid hebt, voor je uberhaupt aan de oprichting dénkt. Want als ik het zo zie, is dit paard daar nog niet klaar voor.

SB en wijken zijn inderdaad goede oefeningen, maar niet op deze manier. Je paard komt tegen de hand, en valt over de buitenschouder weg. Probeer haar ontspannen naar je hand toe te rijden, en nog niet teveel in de oprichting te zetten, want hier krijg je later echt spijt van. Dan heb je (kweek je) een paard dat de rug weg drukt, tegen de hand is, sterrenkijkt en het bit niet aan durft te pakken. Want daar zijn dit de voortekenen van.

Sorry, maar ik vind dit alles behalve een prettig beeld geven. en ook ik vond je eerdere topics een fijner beeld geven.

En kijk nu zelf ook eens eerlijk naar de foto's. Kijk eens naar de in/uit draaf foto's en de oren stand en lichaams taal. De oren staan half naar voor, half naar achter, de oren hangen ontspannen langs haar hoofd, haar aandacht is bij jouw. Kijk nu eens naar de foto's waarop je haar oppakt. De oren zijn strak naar achteren gericht, en zijn gespannen. Dat kan je van de foto's af al zien.

Ik hoop echt dat je hier iets mee doet, want ik vrees dat je over een tijdje problemen krijgt.

edit; En je hoeft geen eeuwige B-ruiter te zijn, en mijn paard liep in de B ook al behoorlijk opgericht. Maar de basis moet wel voor elkaar zijn en dat zie ik hier niet. Het paard is er gewoon nog niet aan toe, zeker als je ziet dat ze gewoon bijna tegen de hand komt in de oprichting, want dan is het geen oprichting meer.
edit 2; en ik heb ook een paard dat gemakkelijke dingen saai vind, en het liefst zo veel mogelijk moeilijke dingen doet. MAar je moet ze wel tegen zichzelf beschermen, en als ik het zo zie, is voor dit paard, ontspannen van achter uit lopen, over de rug en met een goed ondertredend achterbeen, moeilijk genoeg. En natuurlijk kan je er best wat oefeningen als sb en wijken tussendoor gooien, maar je basis moet voor elkaar zijn, dáár is de winst te halen. En hier zie ik geen stevige, goede basis.

helemaal mee eens

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 15:37

Marliesje schreef:
Hey Alice, zag je niet staan op de startlijst van de Pavo?
Ga je niet meer?

Zo te horen gaat het lekker met Verle, mooizo. Ja

Nee ik ga niet meer. Een 5-jarige moet M kunnen lopen en Verle is gewoon niet verder dan B/L.

En ze is nog steeds wat iel en mag nog veel meer massa krijgen! Ze heeft een behoorlijke tik gehad van het verhuizen. Ze gaat vanaf de dag wanneer de Pavo is ook volledig op rust voor 3 weken. Knipoog Deze week nog wat bosritjes en zo.

We doen de laatste tijd sowieso wat rustiger aan met Verle! Vandaar dat we niet mee rop de club komen (ook met werken trouwens), we hebben ook alleen nog maar de selecties gereden. Straks de Brabantse en dan de eerst volgende wedstrijd is pas weer in de winter. Even lekker verder trainen voor de L. Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:30

@Quir; goed, jij zegt van niet. Wij zeggen van wel. Dan is voor mij het verhaal klaar. Toch hoop ik dat je ook echt iets met het commentaar doet. Maar zelfs al drukt ze inderdaad haar rug niet weg, dan nog is het beeld té gespannen, en is ze te weinig nageeflijk. Mijn tip is dus om haar lekker voorwaarts te rijden, en toch nog even een middenweg te zoeken wbt oprichting. Ik ben echt van mening dat dit nog nét iets te hoog is gegrepen voor dit paard, probeer het er dus een beetje tussen in te zoeken. Hoger dan het inrijden, lager als het oppakken.

Succes op de brabantse.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 08:46

DresslOver schreef:
@Quir; goed, jij zegt van niet. Wij zeggen van wel. Dan is voor mij het verhaal klaar. Toch hoop ik dat je ook echt iets met het commentaar doet. Maar zelfs al drukt ze inderdaad haar rug niet weg, dan nog is het beeld té gespannen, en is ze te weinig nageeflijk. Mijn tip is dus om haar lekker voorwaarts te rijden, en toch nog even een middenweg te zoeken wbt oprichting. Ik ben echt van mening dat dit nog nét iets te hoog is gegrepen voor dit paard, probeer het er dus een beetje tussen in te zoeken. Hoger dan het inrijden, lager als het oppakken.

Succes op de brabantse.

Als jij nu ook eens het hele verhaal wist. Dan zal jij net zoals Kit het misschien snappen en gelóven wat ik zeg, maar ik neem er de moeite niet meer voor. En van die wij kan je een jij maken of in jouw vorm een ik.

Edit: Ik kan het met je eens zijn dat dit misschien net te veel 'opgericht' is voor Verle, dat ze gespannen wordt. Maar geloof me nu, een rug weg drukken DOET ze niet. Daarbij haal ik zelf haar niet zo ver omhoog, dat doet ze zelf, heeft ze altijd gedaan. Ze krult boven in gewoon heel makkelijk, ook al is dat niet de bedoeling. Dan had ik op die momenten meer voorwaarts moeten rijden, dan was het weg. Het ziet er daarbij tien keer gespannen er uit dan dat ze is, ja af en toe een pas gespannen. Maar goed, dat is elk GP paard nog wel eens!

En als je de eerdere foto's er beter uit vond zien? Mooi, zagen ze misschien ook.
Maar ooit gehoord van een paard dat zijn eigen rondjes loopt en alleen daar ontspant en er verder niets mee te doen was, want als je haar ronder instelden of juist richting halsstrekken was het verzet, kop de lucht in en bokken. Is dát wat je wilt hebben? Daar lijkt het wel op, maar dan heb je het fout. Ik moet nog veel leren, heeeeel erg veel. Maar als je dat vind, moet jij nóg meer leren. Lachen

Maar goed, zullen we het hier bij laten? En als je het hele verhaal weten wil, kan je PB'en. Dan zal ik de moeite doen om het nog een keer helemaal op te schrijven, misschien dat je me dan geloofd.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:51

Quir schreef:
Daarbij haal ik zelf haar niet zo ver omhoog, dat doet ze zelf, heeft ze altijd gedaan. Ze krult boven in gewoon heel makkelijk, ook al is dat niet de bedoeling. Dan had ik op die momenten meer voorwaarts moeten rijden, dan was het weg.

Dan snap ik niet zo goed wáárom je dan niet voorwaarts gaat rijden en wáárom je dan 'moeilijke' dingen als wijken en sb gaat doen. Maargoed, we hebben het hier al uitgebreid over gehad en ik snap het wel een beetje. Knipoog

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 11:57

Kit_for_ever schreef:
Quir schreef:
Daarbij haal ik zelf haar niet zo ver omhoog, dat doet ze zelf, heeft ze altijd gedaan. Ze krult boven in gewoon heel makkelijk, ook al is dat niet de bedoeling. Dan had ik op die momenten meer voorwaarts moeten rijden, dan was het weg.

Dan snap ik niet zo goed wáárom je dan niet voorwaarts gaat rijden en wáárom je dan 'moeilijke' dingen als wijken en sb gaat doen. Maargoed, we hebben het hier al uitgebreid over gehad en ik snap het wel een beetje. Knipoog

Ik reed niet voorwaarts weg, omdat ze niet gespannen was! Haha!
In de 'moeilijke' dingen, als wijken en sb. Blijft ze goed voorwaarts en in hetzelfde tempo lopen als daar voor.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:15

Verle blijft een leuk paardje Haha! Ik denk dat je best goed bezig ben met haar. al moet ik wel een beetje aansluiten bij het feit dat ze gespannen overkomt op de foto's waar je haar meer opricht... Het lijkt me wel goed het soms een stukje te proberen, maar wissel het wel goed af met een meer ontspannen houding, wat blijkbaar makkelijk gaat met je paardje?

Echt oprichten hoeft volgens mij toch ook pas vanaf het M ofzo? dus je hoeft er geen haast mee te hebben Knipoog

Maar goed, jij zegt dat ze niet gespannen aanvoelt, dus dan zal het op de foto's blijkbaar wat vertekenen.... maar heb er wel erg in dat een jury het wellicht ook als spanning beoordeelt!

Heel veel succes op de brabantse!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:23

Javayo schreef:
Verle blijft een leuk paardje Haha! Ik denk dat je best goed bezig ben met haar. al moet ik wel een beetje aansluiten bij het feit dat ze gespannen overkomt op de foto's waar je haar meer opricht... Het lijkt me wel goed het soms een stukje te proberen, maar wissel het wel goed af met een meer ontspannen houding, wat blijkbaar makkelijk gaat met je paardje?

Echt oprichten hoeft volgens mij toch ook pas vanaf het M ofzo? dus je hoeft er geen haast mee te hebben Knipoog

Maar goed, jij zegt dat ze niet gespannen aanvoelt, dus dan zal het op de foto's blijkbaar wat vertekenen.... maar heb er wel erg in dat een jury het wellicht ook als spanning beoordeelt!

Heel veel succes op de brabantse!!

Jury's geven voor "Het ontspannen, rechtgerichten en in aanleuning gaande paard" altijd 7 of hoger. Dus die zullen het niet als spanning ervaren, omdat ze ook gewoon niet gespannen is. Knipoog

Ze voelt ook echt niet als gespannen aan, ja met nieuwe dingen de eerste keer wel ja. Of zoals de foto toen ze schrok.. Dan zeker!
Ik wil haar ook nog helemaal niet opgericht hebben, maar het duikboot effect moet weg, net zoals met verruimen kan ik haar niet rond houden als ze zo laag loopt. Dus valt ze op de voorhand en duiken we de grond in.

Lachen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:31

mooi paard hoor, en jullie zijn een hele leuke combinatie, ze mag inderdaad wat ronder en ontspannender, maar dit zijn maar moment opnames dus daar kan ik geen ordeel over geven , altijd laag rijden is ook niet de oplossing je mag ze best eens oppakken maar probeer het stukje bij beetje zodat ze net dat laatste stukje er mooier doorheen blijft, voor de rest ben je lekker bezig zo te zien en te lezen, jullie komen er wel succes verder,

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:32

Sorry maar ik vind sommige foto's toch een heel gespannen beeld geven, ik heb ze nog eens goed bekeken.

Je zegt wel dat ze helemaal niet gespannen was maar waarom zien wij dan vele tekenen dat het wel zo was?? Zal vast niet fijn zitten als ze zo gespannen loopt. Voel je daar nou werkelijk niets van als je er op zit??

Als je haar laag en rond rijd loopt ze wel lekker ontspannen, blijf haar dan voorlopig even op die manier rijden en dat lichtjes oppakken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 12:57

Zij laat me gewoon goed zitten hoor.
Ze zit juist heel makkelijk! Als een paard zich spant kán ik echt niet meer zitten, rug gebroken gehad.

Maar als jullie zo standmoedig vol blijven houden dat ze zo gespannen is, kom dan langs. Dan ZIE je dat ze niet gespannen is. En als je het dan nog niet geloofd klim je er maar op, dan VOEL je het.

Zou een jury (allemaal, stuk voor stuk) een 7 of hoger geven als ze gespannen is? Ben er bang voor. Terwijl een wedstrijd juist meer spanning meebrengt en geeft en verle dus gespanner is dan gewoon thuis. Dat de foto's een gespannen beeld geeft, weet ik nu onder tussen wel. Maar ik weet zelf ook heel goed dat ze niet zo is. Lachen

Als je zo wil oordelen, kom maar langs (stap er van mijn part op) en oordeel dan, dan zal je snappen wat ik bedoel... Lachen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:00

maak je niet druk jij weet wat je voelt, en wat ik al zei wij zien moment opnames, train lekker verder, het is een mooi paard trouwens , veel succes verder , maar dat zal wel lukken

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:04

Sorry maar alsnog ben ik het er niet mee eens.

Op de foto's ben je aan het wijken en SB aan het rijden en ik zie dat je in het B rijd, dus wijken e.d. hoef je helemaal nog niet en zolang je dat niet doet is het beeld ook meer ontspannen ja. Dus dan kun je best een 7 krijgen ja.

Mijn tip: rij haar gewoon als op de foto's waar ze lekker laag en echt ontspannen loopt en bouw dit langzaamaan op. En wijken kun je best al wel meepakken maar niet een heel stuk..gewoon wat speels alwel meenemen. Schouder binnenwaarts zou ik nog niet mee pakken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:04

_Veronique_ schreef:
Sorry maar alsnog ben ik het er niet mee eens.

Op de foto's ben je aan het wijken en SB aan het rijden en ik zie dat je in het B rijd, dus wijken e.d. hoef je helemaal nog niet en zolang je dat niet doet is het beeld ook meer ontspannen ja. Dus dan kun je best een 7 krijgen ja.

Mijn tip: rij haar gewoon als op de foto's waar ze lekker laag en echt ontspannen loopt en bouw dit langzaamaan op. En wijken kun je best al wel meepakken maar niet een heel stuk..gewoon wat speels alwel meenemen. Schouder binnenwaarts zou ik nog niet mee pakken.

Sb hebben we er bij gepakt, omdat we heel erg bezig geweest zijn om haar op het binnen achterbeen te zetten, door middel van binnen been geven en buiten kant sluiten... Omdat ze niet wilden buigen om mijn binnnenbeen. Door te openen aan de buitenkant pakt ze sb. En openen en sluiten doen we om haar te kunnen controleren, zodat ze niet overgaat op de automatische piloot! Dat was dus eerst, 2 keer de grote volte rond, daarbij paard op het achterbeen zetten en je wil weer rechtuit, weet Verle niet waar ze haar benen moeten laten, zo bezig is ze dan met haar achterbeen er onder te zetten. Dus zijn we afwisseling gaan zoeken en daar kwamen hier op uit. En dan gaat Verle meer op mij letten en niet op de oefening die we rijden en daar volledig mee bezig raakt en vergeet dat ik iets anders kan vragen.

Dus het is grote volte/volte 15 meter, op de hoefslag openen, dus 1/2 pasjes sb en weer de volte 20/15m... en zo voort...

En ik vraag me af waar je vandaan haalt dat het zo'n grote stukken zijn? Het is elke keer hooguit 2 a 3 stappen! Wijken exact het zelfde, 1/2 passen op zij stukje rechtuit, weer stap opzij en weer recht uit.

Maar, even voor de duidelijkheid he. Ik moet dus wel een eeuwige B ruiter blijven? Je zegt dat ik geen wijken en sb er bij moet pakken, maar eerst moet zorgen dat ze gewoon ontspannen loopt (Doet ze ook in een B proef). Dat ze in haar geheel wat gespannen blijft omdat we met wat moeilijkere dingen bezig gaan, moet ik dat maar achterwegen laten en verder met alleen B oefeningen. Oftewel Verle zal nooit leren ontspannen met de zijgangen??

Enne ik pak echt niet elke dag wijken en sb er bij hoor... Deze week is zelfs alleen maar de bossen in en dan 3 weekjes de wei op! Daarna beginnen we weer met rijden, en tot de brabantse rijden we ook echt alleen B oefeningen, dus geen wijken en sb en zo...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:32

Quir schreef:
DresslOver schreef:

Succes op de brabantse.

Als jij nu ook eens het hele verhaal wist. Dan zal jij net zoals Kit het misschien snappen en gelóven wat ik zeg, maar ik neem er de moeite niet meer voor. En van die wij kan je een jij maken of in jouw vorm een ik.

Edit: Ik kan het met je eens zijn dat dit misschien net te veel 'opgericht' is voor Verle, dat ze gespannen wordt. Maar geloof me nu, een rug weg drukken DOET ze niet. Daarbij haal ik zelf haar niet zo ver omhoog, dat doet ze zelf, heeft ze altijd gedaan. Ze krult boven in gewoon heel makkelijk, ook al is dat niet de bedoeling. Dan had ik op die momenten meer voorwaarts moeten rijden, dan was het weg. Het ziet er daarbij tien keer gespannen er uit dan dat ze is, ja af en toe een pas gespannen. Maar goed, dat is elk GP paard nog wel eens!
Zoals ik al zei, zelfs al drukt ze inderdaad haar rug niet weg, dan nog is het beeld te gespannen. En ja, ook een gp paard is af en toe wel eens gespannen, tuuurlijk! Maar dat neemt niet weg dat het opgelost moet worden, op een eerlijke manier. constateren dat er een probleem is is niet voldoende, en zal het ook nooit zijn.

En als je de eerdere foto's er beter uit vond zien? Mooi, zagen ze misschien ook.
Maar ooit gehoord van een paard dat zijn eigen rondjes loopt en alleen daar ontspant en er verder niets mee te doen was, want als je haar ronder instelden of juist richting halsstrekken was het verzet, kop de lucht in en bokken. Is dát wat je wilt hebben? Daar lijkt het wel op, maar dan heb je het fout. Ik moet nog veel leren, heeeeel erg veel. Maar als je dat vind, moet jij nóg meer leren. Lachen
Ooit gehoord van gymnasticeren? Verbeteren van een paard? Nee? dan heb jij nog veel meer te leren. want dát is waar de dressuur om draait. Gymnasticeren en verbeteren. Dressuur is op het ene kromme lichaam een ander krom lichaam zetten, en dit vervolgens te gaan verbeteren. En zéker als een paard graag hoog in gesteld blijft, en graag zijn eigen rondjes wil lopen, zal je ervoor moeten zorgen dat ze in de lage lijnen ontspant. En juist dan zou je veel meer tijd en aandacht moeten besteden aan de basis, ontspanning en losgelassenheit, zoals ze dat zo mooi noemen. En omdat ze dit misschien niet meteen zonder slag of stoot opgeeft, wil niet zeggen dat het niet het juiste is voor het paard.

Maar goed, zullen we het hier bij laten? En als je het hele verhaal weten wil, kan je PB'en. Dan zal ik de moeite doen om het nog een keer helemaal op te schrijven, misschien dat je me dan geloofd.
Misschien is het inderdaad verstandig om het hierbij te laten. Het verhaal uitleggen mag altijd, maar ik blijf bij mijn verhaal, ik zie wat ik zie. En ik ben van mening dat er problemen zijn om opgelost te worden, niet om uit de weg te gaan. Je moet niet voor de makkelijkste weg kiezen. Góed paardrijden is niet makkelijk, nooit geweest en zal het ook nooit worden. Leer er mee leven, of stop. Nogmaals, ik hoop dat je er iets mee doet, behalve beweren dat ik het niet goed zie. Want ook al zit er een geschiedenis achter, en het zal allemaal vast een hele goede reden hebben, daar twijfel ik niet aan. En natuurlijk ken jij je paard het best. Maar dan nog zie ik wat ik zie. En dan nog zijn er de problemen die er zijn. Ontkennen of constateren is hierbij nooit voldoende. Succes.

Edit; Ik heb mijn zegje gedaan, ik heb gezegt wat ik zie, én verteld hoe je het op kan lossen. Als jij dan blijft roepen dat ik het allemaal niet weet. Prima. Vooral zo doorgaan dan. Maar je zal zien dat ik gelijk krijg. Ik heb je gewaarschuwt, ik heb mijn plicht gedaan. Nu is het aan jouw. voor mij is het verhaal klaar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:04

Ik heb nooit gezegd dat je het niet weet. Je zégt precies wáár wij mee bezig zijn en ook EXACT de methoden hoe ik met Verle bezig ben, maar het feit dat je dingen niet gelooft zegt mij dat je niet snapt wat ik zeg/bedoel.

Maar ik kan je wel zeggen dat je nog steeds niet goed leest. Knipoog

Citaat:

Ooit gehoord van gymnasticeren? Verbeteren van een paard? Nee? dan heb jij nog veel meer te leren. want dát is waar de dressuur om draait. Gymnasticeren en verbeteren. Dressuur is op het ene kromme lichaam een ander krom lichaam zetten, en dit vervolgens te gaan verbeteren. En zéker als een paard graag hoog in gesteld blijft, en graag zijn eigen rondjes wil lopen, zal je ervoor moeten zorgen dat ze in de lage lijnen ontspant. En juist dan zou je veel meer tijd en aandacht moeten besteden aan de basis, ontspanning en losgelassenheit, zoals ze dat zo mooi noemen. En omdat ze dit misschien niet meteen zonder slag of stoot opgeeft, wil niet zeggen dat het niet het juiste is voor het paard.

Wáár denk je dat ik (wij) mee bezig ben?! Je snápt alleen niet dat dit 10x!!! beter is dan de vorige foto's ooit hebben laten zien! In jouw ogen liep ze eerst beter dan nu. En dat is gewoon absoluut niet zo, ja ze liep goed, zolang ze daar liep!! Ik kon gewoon helemaal NIKS met haar, maar dat stukje begrijp je niet, of wil je niet begrijpen... Ze liep TOEN haar eigen rondjes, NU niet meer...

Ik kan Verle toch zo laag rijden als ik wil?! maar er is een punt waar ik verder wil en kan, dat nieuwe 'moeilijkere' dingen spanning geeft, is iets waar aan gewerkt moet worden, maar om ELKE keer die stap terug te zetten naar weer daar beneden laag te rijden. Zal Verle NOOIT leren om te ontspannen... Of begrijp je dat stukje niet?? Verle is geen paard wat alles zomaar over zich heen laat komen, ook geen paard dat meteen alles voor je doet (Hint: het heeft 8(!) maanden geduurd voordat ze iemand op haar rug accepteerde). Dus ik kan ook niet verwachtten dat ze bij iets nieuws direct ontspannen is, kán gewoon niet. Verle is geen simpele en maakt zichzelf druk om nieuwe dingen. Dan moet ze daar léren ontspannen, je kan niet elke keer terug gaan naar wat ze kent (Tussen door natuurlijk wél altijd!), maar ze moet leren dat het daar ook goed is. Zo zijn we ook met de dingen bezig geweest waar ze nú wel ontspant, toen we er mee begonnen was ze net zo gespannen als ze nu met wijken/sb is. En ja, ze is na wijken of sb niet direct terug ontspannen, maar als ik op dat moment haar haar hals laat strekken of zakken, is ze wel direct ontspannen...

Citaat:
Misschien is het inderdaad verstandig om het hierbij te laten. Het verhaal uitleggen mag altijd, maar ik blijf bij mijn verhaal, ik zie wat ik zie. (Idd! Maar je conclusie die er uit trekt is niet juist...) En ik ben van mening dat er problemen zijn om opgelost te worden, niet om uit de weg te gaan. Je moet niet voor de makkelijkste weg kiezen. Góed paardrijden is niet makkelijk, nooit geweest en zal het ook nooit worden. Leer er mee leven, of stop. Nogmaals, ik hoop dat je er iets mee doet, behalve beweren dat ik het niet goed zie. Want ook al zit er een geschiedenis achter, en het zal allemaal vast een hele goede reden hebben, daar twijfel ik niet aan. En natuurlijk ken jij je paard het best. Maar dan nog zie ik wat ik zie. En dan nog zijn er de problemen die er zijn. Ontkennen of constateren is hierbij nooit voldoende. Succes.

Dat wat jij ziet is niet juist in vergelijking tot jouw conclusie, waar het vooral om ging is dat jij vind dat de vorige foto's er beter uit zagen/zien dan die van nu.

Helaas snap jij het verschil blijkbaar niet tussen een paard dat zijn rondjes loopt en daar goed loopt en een paard wat misschien nog niet helemaal ontspannen is, maar tenminste in te stellen is waar ik die wil hebben. Dus laag/rond/halsstrekken enzovoort...

Je hoeft mij niet te vertellen dat er nog 100.000 dingen zijn die verbeterd moeten worden, dát weet ik. Ik ga mijn problemen niet uit de weg, maar zoek ze op. Om ze te kunnen verbeteren.

Het is écht niet zo dat ik er niks mee doe, ik vráág om commentaar. Dus hoop die te krijgen. Ben ik blij mee...
Dat het beeld er op de foto's gespanner uit ziet als dat ze wérkelijk is, daar ben ik nu wel achter... Het hoeft niet herhaald te worden (ik ben niet dement).

Ik zal kijken of ik vanavond een stukje kan filmen van het rijden, het is dan wel niet helemaal te vergelijken, omdat we aan het afbouwen zijn. Maar zal dan in de bak rijden, inplaats van naar de bossen te gaan. En als het lukt om die op internet te zetten zal ik die hier neer zetten.

Ik hoop dan dat je een ander beeld ervan krijgt. Wat ik zeg is niet om de foto's goed te praten, maar hoe het gewoon is.

En dat ik véél moet leren wéét ik, heb zelf ook nog nooit hoger dan M1 gereden... Ik wéét ook heel goed wat mijn fouten zijn en ben constant bezig die te verbeteren.

Tis niet dat ik je niet geloof, maar voor mij telt het féít dat jij MIJ niet geloofd... Want dat doe je gewoon echt niet.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:39

als eerste; Voel je aub niet zo aangevallen. Ik val je niet aan, en dat is ook niet mijn bedoeling. Ik zeg je wat ik zie, en ik zeg je hoe ik denk dat je dat op moet lossen. Ik sta aan jouw kant hoor!

Ten tweede; Je bent niet fout bezig, ik zeg ook niet dat je alles fout doet, ik zeg alleen dat er dingen beter kunnen en beter moeten. En het is jong paard dat je aan het trainen bent, waar gewerkt word worden fouten gemaakt. En meningsverschillen horen daar bij. dat het er niet altijd even fijn uitziet, hoort er ook bij.

"Wáár denk je dat ik (wij) mee bezig ben?! Je snápt alleen niet dat dit 10x!!! beter is dan de vorige foto's ooit hebben laten zien! In jouw ogen liep ze eerst beter dan nu. En dat is gewoon absoluut niet zo, ja ze liep goed, zolang ze daar liep!! Ik kon gewoon helemaal NIKS met haar, maar dat stukje begrijp je niet, of wil je niet begrijpen... Ze liep TOEN haar eigen rondjes, NU niet meer..."

Oké, dit was mij inderdaad niet helemaal duidelijk uit jouw post. Dat je daar mee bezig bent is goed. dat je haar op andere manieren in wilt stellen zie ik graag, ik zou alleen graag zien dat er daarbij wat minder spanning komt kijken. En je kan zeggen wat je wilt, maar feit is dat het beeld er gespannen uit ziet. Punt uit. Als je kijkt naar de lichaamstaal van je paard (oa orenstand en staartdracht) zie je dat ze gespannen is, en dat praat je me niet uit m'n hoofd, want dát is wat ik zie. Klaar. En ik weet hoe het is om jonge paarden te rijden, die van mij is net zo oud als die van jouw nu, en ik weet ook wat voor spanning dat aan beide kanten soms mee brengt. Maar je moet het sámen doen.

"Ik kan Verle toch zo laag rijden als ik wil?! maar er is een punt waar ik verder wil en kan, dat nieuwe 'moeilijkere' dingen spanning geeft, is iets waar aan gewerkt moet worden, maar om ELKE keer die stap terug te zetten naar weer daar beneden laag te rijden. Zal Verle NOOIT leren om te ontspannen... Of begrijp je dat stukje niet?? Verle is geen paard wat alles zomaar over zich heen laat komen, ook geen paard dat meteen alles voor je doet (Hint: het heeft 8(!) maanden geduurd voordat ze iemand op haar rug accepteerde). Dus ik kan ook niet verwachtten dat ze bij iets nieuws direct ontspannen is, kán gewoon niet. Verle is geen simpele en maakt zichzelf druk om nieuwe dingen. Dan moet ze daar léren ontspannen, je kan niet elke keer terug gaan naar wat ze kent (Tussen door natuurlijk wél altijd!), maar ze moet leren dat het daar ook goed is. Zo zijn we ook met de dingen bezig geweest waar ze nú wel ontspant, toen we er mee begonnen was ze net zo gespannen als ze nu met wijken/sb is. En ja, ze is na wijken of sb niet direct terug ontspannen, maar als ik op dat moment haar haar hals laat strekken of zakken, is ze wel direct ontspannen..."

Natuurlijk moet je verder, en natuurlijk kan je verder! ik zeg ook niet dat je moet blijven hangen. Maar hier klopt jouw logica niet. In de basis valt de winst te behalen, en om vooruitgang te moeten zal je ook terug moeten naar de basis! Denk je dat GP ruiters nooit terug gaan naar de basis? Als er blokkade's zijn, of andere dingetjes, zal je 9 van de 10 keer terug moeten naar de basis. Ik start in middels M met mijn paard, maar ik ga ook nog regelmatig terug naar de basis, en zeker als er spanning optreed. Dan zal ik altijd terug gaan naar de basis, laag en rond, van achter naar voren en naar de ontspanning toe werken. En een paard hoeft ook niet alles zo maar over zich heen te laten komen! Alsjeblieft niet!
Maargoed, misschien snap je het als ik het op deze manier zeg; Verle is in de oprichting té weinig door de nek, te weinig nageeflijk (en dus te weinig ontspannen) Probeer dit dus van achter uit aan te vullen, en desnoods daar wat door te vragen. Ze moet ontspannen in haar kaak. En desnoods stel je haar eerst weer wat lager in, om haar vervolgens van achter uit, en dmv ophoudinkjes weer in de oprichting. Ze moet in de oprichting meer nageeflijk, en dan zal je ook zien dat ze haar rug minder vast houd, en dat er meer lengtebuiging onstaat, en dus het wijken en sb ook gemakkelijker gaat. Ik mis op sommige foto's de nageeflijkheid.

En dat je je paard in honderduizenden hoogtes in kan stellen is super. Fijn voor je. Maar instellen is niet voldoende, ontspannen in deze houdingen is veel belangrijker.

Nogmaals; ik sta aan jouw kant!