Ebo part II, een weekje later.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Re: Ebo part II, een weekje later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:18

Belker schreef:
Pel schreef:
even off topic: Is dat een puppy op de eerste foto? Haha! of gewoon een vloerkleed hondje Haha!

dat is zijn grote vriendinnetje Haha!

haha lief..leuke hond!! Ja

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:22

ik heb net even de foto's in het andere topic bekeken en vond daar eigenlijk ook niet zoveel mis mee... liever 1 keer goed doorpakken dan maar steeds er tegenaan blijven hikken.
en te zien aan deze foto's heeft het zeker zin gehad en was het dus gewoon even nodig.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:40

juist vindt ik ook en je hebt altijd mensen die moelijk blijven doen.
je hebt het echt goed voor mekaar. hij doet het nu volgens mij al super goed vergeleken hoe hij was ofniet?
veel sucses ermee komt vast helemaal goed met alles en de pony

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:51

Mooi het kwartje is kennelijk gevallen Haha! Het ziet er al best aardig uit zo, er is al wat meer ontspanning bij paard en ruiter. Al mag hij met losrijden wat langer in de hals.
Nu de basisknoppen weer gevonden zijn, ben ik wel heel benieuwd hoe part III eruit gaat zien.

@ Katja volgens mij mag je je handen wat meer dragen, of heb je ze bewust wat lager?

Verdere tips heb ik niet, ik kijk en lees vooral mee om ervan te leren (en nee, niet om het zelf thuis "na te doen" Knipoog)

ps leuk dier!

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:54

Het ziet er al veel beter uit als de vorige keer Knipoog Hij gaat nu lekker lopen Lachen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:32

Ola! Dit ziet er inderdaad al wel een stuk beter uit dan de vorige fotosessie, z'n achterhand zit er een stuk beter onder en het 'in de krul effect' is ook niet echt meer van toepassing. Ik vind het er nog niet helemaal ontspannen uitzien op enkele foto's, maar zoals gezegd scheelt het wel heel veel met de foto's uit het andere topic. De 30 pagina's ga je er waarschijnlijk niet mee halen, maar je weet zelf ook dat dat meer kwam door het gebrek aan uitleg bij de foto's (zoals je nu wel hebt gedaan), als het verhaal er vanaf het begin bij had gestaan was je ook niet aan de 30 pagina's gekomen he?

Toch zou het inderdaad ook niet mijn manier zijn, ik ben zelf ook van het 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'-principe, maar dit gaat mij nog iets te ver. Het zal inderdaad wel echt nodig geweest zijn en gelukkig is er wel al heel snel resultaat te zien.
In ieder geval succes gewenst met het verder afstemmen en ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling, ik blijf het zeker volgen!
@ belker, ik hoop dat je er binnenkort inderdaad zelf mee aan de gang kan!

Nog even offtopic, Katja, ik heb je andere HAW topic ook gezien, en dat ziet er echt super uit hoor! Geweldig paard ook trouwens.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:01

Ik heb het vorige topic niet gezien, maar ik wilde even zeggen dat ik dit er leuk uit vindt zien en een hele mooie pony! Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:10

Ik geef toe, deze foto's zien er wel beter eruit inderdaad. Zeker heel verschil met week geleden, zie nu ook buikspieren en meer aangesloten paardje. Begin is in elk geval gezet. Nog even doorwerken en hopelijk met nog meer ontspanning en lengte in de hals (want nu is hij echt goed aangesloten vanuit de achterhand ook te zien door buikspieren die aangetrokken zijn) zodat de bovenlijn nog losser komt en dan ben je al heel eind. Succes ermee en vind top dat je deze foto's nu geplaatst hebt, bewijs ligt er dat je zeker er wel mee overweg weet te gaan. En dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is en achtergrond moet weten en niet alleen naar de foto's moet kijken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:39

Katja schreef:
Kun je me ook uitleggen hoe jij het aan zou pakken met een dergelijke pony?

Nou weet ik niet wat die pony net verkeerd doet? Er wordt wel gezegd dat hij 'stout' is, maar is hij gewoon dwars, gaat hij ervan door, bokt hij, of wil hij gewoon niet lopen volgens het plaatje dat jullie in gedachten hebben? ( Want dat laatste zou ik niet eens zo gek vinden, bij zo'n jonge pony.)
Nu heb ik zelf ook niet de pretentie (andermans) probleempaarden te willen rijden. En als ik zelf zo'n Klojo zou hebben, zou ik ook niet aarzelen om hem op strafkamp te sturen. Maar dan zou ik niet akkoord gaan, als hij op die manier gereden zou worden.
Wat ik dan zou willen zien, is dat hij vooraan meer ruimte krijgt. En dat de pony op een andere manier aan het werk wordt gezet ipv die houding zo aan hem op te dringen. (En ik moet zeggen, dat je handen op deze foto's er ook niet altijd even zacht uitzien.) Als het om gehoorzaamheid gaat, pony bezig houden dmv genoeg voorwaarts rijden, overgangen, figuren,... zodat hij niet de tijd krijgt aan kattekwaad te denken. Die houding volgt dan wel vanzelf na verloop van tijd. En dat je hem dan eens wat ronder instelt, zou ik niet veel problemen mee hebben. Maar niet andersom want dat vind ik de omgekeerde wereld.
Wat ik ook gek vind, is dat je een pony die volgens de eigenaresse uit zichzelf al de neiging heeft achter de loodlijn te gaan, nog eens extra ronder gaat rijden. Wat is de filosofie daarachter? (Mijn eigen paard is ook zo eentje die het liefst met haar neus ergens aan haar borst loopt. Maar bij haar is het dan juist kwestie vooraan zacht te zijn en haar lekker voorwaarts te rijden, zodat ze contact durft zoeken.)

Katja schreef:
Denk dat er veel foto's op Bokt geplaatst worden waar minder fijne beelden aan vooraf gaan alleen krijgen we die meestal niet te zien. Clown

Daar kan je wel bijna zeker van zijn!! Maar wat je niet ziet, kan je niet afkeuren Knipoog
En als ik nou in de toekomst foto's bekijk van deze mooie pony, zal ik toch een hele tijd die vorige reeks herinneren. En om dan onbevangen "mooie pony, goed bezig" of iets van die strekking neer te typen, zal niet zo snel gebeuren, vrees ik. Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:45

Nou ja zeg, het topic staat er al vanaf zaterdag en we hebben pas 2 pagina's reacties? Vind ik niet kunnen. Clown Tong uitsteken
Katja en Belker, er zit al een flinke stijgende lijn in, hij gaat fijner lopen. Lachen Ontzettend fijn dat hij het zo oppakt, ik blijf jullie vorderingen graag volgen. Lachen

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:07

Wat een verschil zeg, het ziet er goed uit! Kan me voorstellen dat het erg fijn is, zo'n hulp.

En ik geloof best dat het gewoon 'even' nodig was dat de pony flink aangepakt werd (hoe je dat dan doet moet je helemaal zelf weten lijkt me!), maar ik snap ook dat dat voor sommige mensen misschien wat 'schokkend' is.

Maar aan de andere kant, het is wel eerlijk, jullie hadden ook alleen deze foto's kunnen plaatsen, dan was er misschien niks aan de hand geweest, maar het geeft nu veel beter weer hoe het rijden verbeterd. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:35

Luckystory schreef:
Katja schreef:

Nou weet ik niet wat die pony net verkeerd doet? Er wordt wel gezegd dat hij 'stout' is, maar is hij gewoon dwars, gaat hij ervan door, bokt hij, of wil hij gewoon niet lopen volgens het plaatje dat jullie in gedachten hebben? ( Want dat laatste zou ik niet eens zo gek vinden, bij zo'n jonge pony.)
Nu heb ik zelf ook niet de pretentie (andermans) probleempaarden te willen rijden. En als ik zelf zo'n Klojo zou hebben, zou ik ook niet aarzelen om hem op strafkamp te sturen. Maar dan zou ik niet akkoord gaan, als hij op die manier gereden zou worden.
Wat ik dan zou willen zien, is dat hij vooraan meer ruimte krijgt. En dat de pony op een andere manier aan het werk wordt gezet ipv die houding zo aan hem op te dringen. (En ik moet zeggen, dat je handen op deze foto's er ook niet altijd even zacht uitzien.) Als het om gehoorzaamheid gaat, pony bezig houden dmv genoeg voorwaarts rijden, overgangen, figuren,... zodat hij niet de tijd krijgt aan kattekwaad te denken. Die houding volgt dan wel vanzelf na verloop van tijd. En dat je hem dan eens wat ronder instelt, zou ik niet veel problemen mee hebben. Maar niet andersom want dat vind ik de omgekeerde wereld.
Wat ik ook gek vind, is dat je een pony die volgens de eigenaresse uit zichzelf al de neiging heeft achter de loodlijn te gaan, nog eens extra ronder gaat rijden. Wat is de filosofie daarachter? (Mijn eigen paard is ook zo eentje die het liefst met haar neus ergens aan haar borst loopt. Maar bij haar is het dan juist kwestie vooraan zacht te zijn en haar lekker voorwaarts te rijden, zodat ze contact durft zoeken.)

Bij mijn pony zou dit niet werken
Mijn pony steekt zijn neus kaasrecht omhoog als hij het in zijn bol heeft en loopt onder je uit in een razend tempo. Zodra jij hem ruimte geeft maakt hij daar gruwelijk misbruik van.
Overgangen, schijnovergangen, figuren zijn dan niet meer te rijden. Meer voorwaarts rijden kun je niet omdat hij niet harder kan.
Hoe zou je dit oplossen dan?
Daarom zei ik dat dit voor mijn pony ook een manier zou zijn. Het ligt ook aan het karakter van het paard. Mijn paard zal zich never vrijwillig gewonnen geven...

Mijn andere pony is nogal heel snel onder de indruk van dingen en heeft bij deze manier ook zeker geen meerwaarde... Daar zou je haar mee verpesten Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:36

LiSSy schreef:
ik heb net even de foto's in het andere topic bekeken en vond daar eigenlijk ook niet zoveel mis mee... liever 1 keer goed doorpakken dan maar steeds er tegenaan blijven hikken.
en te zien aan deze foto's heeft het zeker zin gehad en was het dus gewoon even nodig.
Soms is het idd gewoon even nodig. Ik heb ook een hekel aan mensen die tegen het probleem aan blijven hikken. Paard heeft duidelijkheid en je zit hem iedere dag zo net een beetje te pesten en daar worden ze meestal ook niet gelukkiger van.

june20 schreef:
juist vindt ik ook en je hebt altijd mensen die moelijk blijven doen.
je hebt het echt goed voor mekaar. hij doet het nu volgens mij al super goed vergeleken hoe hij was ofniet?
veel sucses ermee komt vast helemaal goed met alles en de pony
Hij doet het echt al een heel stuk fijner en wordt iedere dag een beetje prettiger.

itsdaantje schreef:
Mooi het kwartje is kennelijk gevallen Haha! Het ziet er al best aardig uit zo, er is al wat meer ontspanning bij paard en ruiter. Al mag hij met losrijden wat langer in de hals.
Nu de basisknoppen weer gevonden zijn, ben ik wel heel benieuwd hoe part III eruit gaat zien.

@ Katja volgens mij mag je je handen wat meer dragen, of heb je ze bewust wat lager?

Verdere tips heb ik niet, ik kijk en lees vooral mee om ervan te leren (en nee, niet om het zelf thuis "na te doen" Knipoog)

ps leuk dier!
Ik heb eigenlijk geen idee waarom mijn hand zo laag is. Heb er gisteren eens op gelet en toen was hij een stuk minder laag. Kan dus niet echt een zinnig antwoord geven.

Lisa_vD schreef:
Het ziet er al veel beter uit als de vorige keer Knipoog Hij gaat nu lekker lopen Lachen
Hij gaat gelukkig goed vooruit. Ja

hyppolyte schreef:
Ola! Dit ziet er inderdaad al wel een stuk beter uit dan de vorige fotosessie, z'n achterhand zit er een stuk beter onder en het 'in de krul effect' is ook niet echt meer van toepassing. Ik vind het er nog niet helemaal ontspannen uitzien op enkele foto's, maar zoals gezegd scheelt het wel heel veel met de foto's uit het andere topic. De 30 pagina's ga je er waarschijnlijk niet mee halen, maar je weet zelf ook dat dat meer kwam door het gebrek aan uitleg bij de foto's (zoals je nu wel hebt gedaan), als het verhaal er vanaf het begin bij had gestaan was je ook niet aan de 30 pagina's gekomen he?

Toch zou het inderdaad ook niet mijn manier zijn, ik ben zelf ook van het 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'-principe, maar dit gaat mij nog iets te ver. Het zal inderdaad wel echt nodig geweest zijn en gelukkig is er wel al heel snel resultaat te zien.
In ieder geval succes gewenst met het verder afstemmen en ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling, ik blijf het zeker volgen!
@ belker, ik hoop dat je er binnenkort inderdaad zelf mee aan de gang kan!

Nog even offtopic, Katja, ik heb je andere HAW topic ook gezien, en dat ziet er echt super uit hoor! Geweldig paard ook trouwens.
De uitleg van het vrorige topic kwam volgens mij binnen een half uur maar toen was de hel al redelijk losgebroken. Spanning valt op deze foto's wel mee. Met aangalopperen had hij nog wat spanning maar verder was hij eigenlijk een relaxed.

Ave schreef:
Ik heb het vorige topic niet gezien, maar ik wilde even zeggen dat ik dit er leuk uit vindt zien en een hele mooie pony! Lachen
Dank je.

Bets schreef:
Ik geef toe, deze foto's zien er wel beter eruit inderdaad. Zeker heel verschil met week geleden, zie nu ook buikspieren en meer aangesloten paardje. Begin is in elk geval gezet. Nog even doorwerken en hopelijk met nog meer ontspanning en lengte in de hals (want nu is hij echt goed aangesloten vanuit de achterhand ook te zien door buikspieren die aangetrokken zijn) zodat de bovenlijn nog losser komt en dan ben je al heel eind. Succes ermee en vind top dat je deze foto's nu geplaatst hebt, bewijs ligt er dat je zeker er wel mee overweg weet te gaan. En dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is en achtergrond moet weten en niet alleen naar de foto's moet kijken.

Dank je voor je leuke en zinnige commentaar. Meer lengte in de hals is idd het doel maar dat kan ik hem nu nog niet aandoen want daar heeft hij echt de kracht nog niet voor.

Luckystory schreef:
Vind het wel grappig dat je wel weet dat dit niet de goede manier is terwijl je niet hebt begrepen wat het probleem was. Lachen
Zal het even proberen samen te vatten. Hij heeft na een paar medische behandelingen niet in willen zien dat zijn lijf nu veel meer kan. Tweede was dat hij verschrikkelijk ongehoorzaam was en dat uitte door verkeerde kant op te gaan, eigen tempo te lopen en te staken. Derde was het niet afmaken van de passen met name in draf en problemen met aanspringen in galop.
Ben benieuwd wat hiervoor je oplossingen zijn.

Luckystory schreef:
(En ik moet zeggen, dat je handen op deze foto's er ook niet altijd even zacht uitzien.)
denk dat het nog wel meevalt met mijn handen. Ben erg licht met mijn hand en gebruik hem alleen strenger als het nodig is. Alle paarden die ik voor langere tijd train zijn heel fijn aan de voorkant wat niet zou kunnen als ik een harde hand heb.

Luckystory schreef:
Als het om gehoorzaamheid gaat, pony bezig houden dmv genoeg voorwaarts rijden, overgangen, figuren,... zodat hij niet de tijd krijgt aan kattekwaad te denken. Die houding volgt dan wel vanzelf na verloop van tijd. En dat je hem dan eens wat ronder instelt, zou ik niet veel problemen mee hebben. Maar niet andersom want dat vind ik de omgekeerde wereld.
als een paard van zichzelf te loperig is en over zijn tempo loopt zie ik het nu er niet zo van in om hem voorwaarts te gaan rijden. Kun je mij uitleggen wat je hier mee wilt bereiken? En hoe ga je hem daarna ronder instellen??

Luckystory schreef:
Niet ieder paard dat achter de loodlijn loopt durft geen contact te maken. In dit geval was het onttrekken van hetgene wat hem gevraagd was en door dan door te vragen en net te doen alsof je neus bloed leert hij dat het "truukje" niet meer werkt.

Luckystory schreef:
Katja schreef:
Denk dat er veel foto's op Bokt geplaatst worden waar minder fijne beelden aan vooraf gaan alleen krijgen we die meestal niet te zien. Clown

Daar kan je wel bijna zeker van zijn!! Maar wat je niet ziet, kan je niet afkeuren Knipoog
En als ik nou in de toekomst foto's bekijk van deze mooie pony, zal ik toch een hele tijd die vorige reeks herinneren. En om dan onbevangen "mooie pony, goed bezig" of iets van die strekking neer te typen, zal niet zo snel gebeuren, vrees ik. Knipoog
Dan hoop ik voor je dat je nooit een echt kijkje achter de schermen krijgt op een topstal want dat zal paardensport op tv ook niet meer zo leuk voor je zijn.

MissJ schreef:
Nou ja zeg, het topic staat er al vanaf zaterdag en we hebben pas 2 pagina's reacties? Vind ik niet kunnen. Clown Tong uitsteken
Katja en Belker, er zit al een flinke stijgende lijn in, hij gaat fijner lopen. Lachen Ontzettend fijn dat hij het zo oppakt, ik blijf jullie vorderingen graag volgen. Lachen
Denk dat Belker jullie wel op de hoogte blijft houden. Ebo vertrekt woensdag bij mijn stal vandaan omdat we dan de boxen nodig hebben. Misschien dat we dan nog een paar foto's kunnen maken.

_Nancy_ schreef:
Wat een verschil zeg, het ziet er goed uit! Kan me voorstellen dat het erg fijn is, zo'n hulp.

En ik geloof best dat het gewoon 'even' nodig was dat de pony flink aangepakt werd (hoe je dat dan doet moet je helemaal zelf weten lijkt me!), maar ik snap ook dat dat voor sommige mensen misschien wat 'schokkend' is.

Maar aan de andere kant, het is wel eerlijk, jullie hadden ook alleen deze foto's kunnen plaatsen, dan was er misschien niks aan de hand geweest, maar het geeft nu veel beter weer hoe het rijden verbeterd. Knipoog
Dat laatste was ook echt de bedoeling al is het door veel mensen anders opgevat.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:01

Luckystory schreef:
Katja schreef:

Katja schreef:

Hm dit scheelt mij veel typewerk Knipoog, ik ben het met je eens.
Een pony mag best aangepakt worden, maar niet op de wijze als in het vorige topic. De pony miste de spieren en de lossigheid om de ruiterhand te volgen.
De pony gaat het rijden zo echt niet leuker vinden.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:13

Toch even reageren.
Wat een commentaar in het vorige topic. Ach gut
Iedereen weet het beter....

Ik neem aan dat als dit beestje bij jou staat dat hij gecorrigeerd/doorgereden moet worden (dat denk ik n.a.v. je vorige 'corrigeer' Haha! foto's).
En ja dan heb je even wat mindere foto's.
En nu is het gecorrigeerd en heb je wel (volgens bokt normen) vriendelijke foto's Haha! .
Maarja dat gaat niet vanzelf en daar heb je eerst een corrigerende rijwijze voor nodig.
Niets mis mee toch.

Ik ben benieuwd hoeveel commentaar men nu nog heeft. Haha!

Trouwens...misschien een doorbraak op bokt n.a.v. jouw foto's en al het commentaar. Haha!

Al die dure instructeurs hoeven niet meer aan huis te komen om aanwijzingen te geven.
Het blijkt dat je n.a.v. foto's ook gewoon het rijden kunt beoordelen en bekritiseren. Haha!
Laatst bijgewerkt door PieterBel op 09-07-07 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:18

Katje, kun je wat voorbeelden geven van dingen die achter de schermen gebeuren bij topstallen?Moet ik denken aan een tikje tegen de benen als een paard boven de hindernis zit?
Ik geloof eigenlijk niet dat er veel foute dingen achter de schermen gebeuren, het zijn allemaal kostbare paarden die je in orde wilt houden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 13:21

Dank je Mytens1.

imaudy schreef:
Een pony mag best aangepakt worden, maar niet op de wijze als in het vorige topic. De pony miste de spieren en de lossigheid om de ruiterhand te volgen.
Dan ook aan jou de vraag hoe je het dan wl zou doen. Ben vooral benieuwd hoe je de lossigheid dan wil krijgen. Problemen van de pony staan hierboven nog een keer uitgebreid beschreven.

Wil ook nog even toevoegen dat de pony het inmiddels goed naar zijn zin heeft onder het zadel. Het kan nou eenmaal niet iedere dag feest zijn en dat hoeft wat mij beteft ook niet.

Imaudy: ik heb bij een aantal internationale springstallen gewerkt en het eerste wat je moet tekenen in een contract waarin je belooft niet te spreken over de werkwijze van de stallen. Kan (en wil) daar dus niet over zeggen.
Het zijn zeker kostbare paarden maar vergeet niet dat de meeste paarden al jaaaaren in training staan voor ze zo kostbaar zijn.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:22

Dit gaan vast geen 30 pagina's worden Knipoog. Top hoe hij het oppakt en dat het ook zo snel gaat. Super!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:27

Katja schreef:
Vind het wel grappig dat je wel weet dat dit niet de goede manier is terwijl je niet hebt begrepen wat het probleem was. Lachen

Het was ook nergens expliciet gezegd wat het probleem net was.
Dat hoefde ik trouwens ook niet te weten, om het af te keuren. (was omdat je vroeg wat ik wel zou doen) Ik zou zelf nooit akkoord gaan dat een paard van mij, zo gereden zou worden. Wat voor een draak het ook is, wie er ook moge opzitten, onder welke omstandigheden ook. Knipoog

Katja schreef:
als een paard van zichzelf te loperig is en over zijn tempo loopt zie ik het nu er niet zo van in om hem voorwaarts te gaan rijden. Kun je mij uitleggen wat je hier mee wilt bereiken? En hoe ga je hem daarna ronder instellen??

Dat hij loperig is, was info die ik niet had. Knipoog Antwoord was puur hypothetisch. Geen nut om hem over tempo te laten lopen natuurlijk. (Mijn eigen paard die graag achter de hand kruipt, is er wel bij gebaat om voorwaarts te rijden. Maar dit terzijde.)
Met dat ronder bedoelde ik dat het nu zo geforceerd wordt. Je rijdt hem bijna met z'n neus tegen z'n borst en gaat vandaar uit aan de rest werken? Waarom niet net andersom? Waarom zorg je niet eerst dat de rest goed gaat en vraag je hem dan pas dieper. (En nou niet zeggen dat dat niet mogelijk is, want daar geloof ik niets van Knipoog )

Katja schreef:
Niet ieder paard dat achter de loodlijn loopt durft geen contact te maken. In dit geval was het onttrekken van hetgene wat hem gevraagd was en door dan door te vragen en net te doen alsof je neus bloed leert hij dat het "truukje" niet meer werkt.

Een paard dat achter de hand loopt, ontrekt zich toch altijd aan de hulpen? Of mis ik hier iets Verward

Katja schreef:
Dan hoop ik voor je dat je nooit een echt kijkje achter de schermen krijgt op een topstal want dat zal paardensport op tv ook niet meer zo leuk voor je zijn.

heb niets met "de paardensport"
Ik kan er mij wel iets bij voorstellen. Ik weet ook wel hoe een aantal 'topruiters' trainen. Ben ook heus niet zo naïf om te denken dat het daar allemaal rozengeur en maneschijn is. Knipoog Maar moet ik er daarom akkoord mee gaan?

Weet je. Ik vroeg mij af waarom iemand die best wel een stukje kan rijden (Want daar ben ik wel van overtuigd) moest grijpen naar zulke technieken. Maar ben er ondertussen wel achter dat het uitgangspunt volkomen verschillend is. Je bent prestatiegericht. Resultaat telt voor jou. Hoe je er komt is ondergeschikt. Dat deze tactiek wel zou werken, wist ik op voorhand. Want je geeft de pony simpelweg geen keuze en je hebt dan ook wel weer genoeg paardengevoel om te weten tot waar je kan gaan.
Ik vind het alleen jammer dat je die weg kiest. Want als je staat waar jij staat, heb je in mijn ogen zulke praktijken helemaal niet nodig.
Maar ja, het is een keuze die je maakt en daar valt moeilijk over te discussiëren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:32

Katja schreef:
Dank je Mytens1.

imaudy schreef:
Dan ook aan jou de vraag hoe je het dan wl zou doen. Ben vooral benieuwd hoe je de lossigheid dan wil krijgen. Problemen van de pony staan hierboven nog een keer uitgebreid beschreven.

Wil ook nog even toevoegen dat de pony het inmiddels goed naar zijn zin heeft onder het zadel. Het kan nou eenmaal niet iedere dag feest zijn en dat hoeft wat mij beteft ook niet.

Imaudy: ik heb bij een aantal internationale springstallen gewerkt en het eerste wat je moet tekenen in een contract waarin je belooft niet te spreken over de werkwijze van de stallen. Kan (en wil) daar dus niet over zeggen.
Het zijn zeker kostbare paarden maar vergeet niet dat de meeste paarden al jaaaaren in training staan voor ze zo kostbaar zijn.

Het gaat er om dat de pony niet kon wat jij van hem wilde. Lossigheid zal nu wel een probleem zijn, de pony heeft weinig voordelen ondervonden aan het rijden en zal dus niet zomaar meer met plezier gaan lopen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 13:38

Luckystory: Ligt eraan hoe je prestatiegericht ziet. Ik wil graag resultaat van mijn training zien omdat ik vooruitgang van de paarden die ik train belangrijk vind. Aan de andere kant hecht ik weinig waarde aan wedstrijdprestaties en kan rustig een paard twee jaar thuishouden omdat ik hem nog niet klaar vind om te starten en dat niet wil forceren.

Een paard dat achter de hand loopt probeert zich ergens aan te onttrekken. (of hij kan zo ongelukkig gebouwd zijn dat het leven daar fijn is maar dat laat ik voor het gemak even buiten beschouwing) Je kunt dan twee dingen doen. Hem doorvragen en daarmee misschien een ongelukkige houding krijgen maar wel gehoorzaamheid. Of proberen de hoofdhalshouding te herstellen en dan weer opnieuw aanvragen. Het laatste wordt door veel mensen als vriendelijk gezien maar daar ben ik het niet mee eens.
Op die manier maar je het voor het paard niet duidelijk wat je nou precies wilt hebben en je leert hem verkeerd gedrag aan. (ophouding + achter de teugel komen = ontspanning en voorwaarts rijden van de ruiter)

Vraag me nog wel af wat jouw oplossing zou zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 13:40

imaudy schreef:
Het gaat er om dat de pony niet kon wat jij van hem wilde. Lossigheid zal nu wel een probleem zijn, de pony heeft weinig voordelen ondervonden aan het rijden en zal dus niet zomaar meer met plezier gaan lopen.
De pony deed wat ik wilde. Hoe moet hij dat doen als hij het niet kan?
Lossigheid is nu geen probleem meer. Mijn vraag was hoe jij dat in eerste instantie zou oplossing en ik ben nog altijd benieuwd naar je antwoord. En zoals ik net al zei de pony loopt inmiddels met veel plezier.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:51

Mijn vraag in het vorige topic was: zet je nu zoveel druk op de pony omdat hij stout is, of niet?

Want stout is voor mij ook iets wat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Gehoorzaamheid is les 1, en zonder kun je niet eens verder gaan.
Maar bij mij is de verkeerde kant oplopen, straf, staken, straf, enz.

Het rijkunstige deel staat daar toch los van? (Of komt daarna zo je wilt -zo moeilijk is het toch niet zon ponytje te leren de goede kant op te lopen -daar zijn trucjes voor)
Persoonlijk vond ik dat je wel erg veel druk ineens op de pony zet.
Zou de pony niet veel makkelijker te bewerken zijn, als je eerst de tempocontrole regelt, en vanuit deze ontspanning verder gaat werken aan het rond maken van de bovenlijn?

Of lijkt het of je zoveel druk op de pony zet omdat je je been eraan houdt, en de pony dat nog niet accepteert? -ik begreep uit het vorige topic dat hij tegen het been is en zelf naar de borst toeloopt, dus concludeer ik dan voorbarig dat de pony wegrende voor het been?

Of heb ik het (nog steeds Tong uitsteken ) mis?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:56

Katja schreef:
imaudy schreef:
De pony deed wat ik wilde. Hoe moet hij dat doen als hij het niet kan?
Lossigheid is nu geen probleem meer. Mijn vraag was hoe jij dat in eerste instantie zou oplossing en ik ben nog altijd benieuwd naar je antwoord. En zoals ik net al zei de pony loopt inmiddels met veel plezier.

Nou ben dan benieuwd of het probleem dan inderdaad zo snel opgelost is. Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:01

randalinpony: je omschrijft erg goed wat ik bedoel. Wil alleen nog even toevoegen dat de pony meer wegliep in z'n algemeen dan speciefiek op m'n been.

Imaudy: je bent welkom om te komen kijken hoe plezierig hij nu loopt.
Vind het wel heel erg jammer dat je mijn vragen niet beantwoord. Je hebt wel veel kritiek en daar heb ik geen moeite maar als je dan zelf geen antwoorden geeft wordt het een beetje een rare discussie.