omar zonder hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: omar zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:02

super mijn paard heeft ook altijd der oren op mij gericht als ik achter derbel staan ze naar achter maar ga ik zeg maar longeren staat de ene vooruit en de andere naar binnen naar mij gericht dus.

heerlijke foto`s het vertrouwen straalt er vanaf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 01:09

muiske07 schreef:
anneliesdj schreef:
Ik vind ook niet dat hij erg vrolijk kijkt, alleen op de laatste foto... Maar dat kan natuurlijk ook een momentopname zijn.
Hoe doe je zoiets eigelijk, ga je d'r gewoon op goed geluk een keer op zitten met alleen zo'n touwtje of train je daar nog op zeker manier voor?

is uit concentratie Tong uitsteken
je moet weten hij is zijn hele leven lang met een hard hand en een stangbit bereden geweest en nu plots zonder niets,
denk dat hij niet wist wat er hem overkwam Haha!
hij moet afgaan op hoe ik men handen plaats, schouders en hoofd draai + beenhulpen, vraagt best wel concentratie.
als zijn oortjes mooi rechtop staan is ie niet aandachtig dan hoort of ziet hij iets anders in de verte dat belangrijker is.
zijn oortjes staan mooi naar mij gedraaid zonder plat te liggen.
gewoon heel alert Lachen

hopelijk snap je men uitleg een beetje? Knipoog Haha!

Ja ik snap wat je bedoelt en misschien heb je gelijk. Maar een paard wat op jouw let en vrolijk is heeft meestal een oor opzij/naar achteren en een oor naar voren/half opzij, zoals op de foto met het benen kruisen en de laatste foto waar je erop zit. Dat noem ik oplettend, ik krijg vooral van de galopfoto's het idee dat hij het eng vind maar dat kan ook zijn omdat je het voor het eerst doet (als ik het tenminste goed begrepen heb).

Maar hoe leer je hem dit, ga je er gewoon op op hoop van zegen op of doe je een soort van voorbereiding met hem?

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 01:14

ik vind het echt super als je zo met je paarden kan omgaan en rijden enz echt waar echt knap
En ik ken ok paarden en heb er zelf ook gereden die de oren zo deden het betekend niet altijd angst og boosheid maar ook alert en concentratie bij paarden soms heb ik liever zo dan de oren er volledig op en dat je paard zomaar wat onder je doet (is niet altijd zo he) maar natuurlijk oogt het mooier met de oortjes erop maar nog eens ik denk niet dat veel mensen het na doen zo hoor
groetjes ik

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 01:19

jeetje, kan je een keer bij mij langskomen en dat met die van mij proberen???? ik heb geprobeerd om hem zonder neusriem te rijden, want hij heeft een romeinse neus en zn oude neusriem die paste niet goed en had ik erbij gekregen toen ik hem kocht, maar hij was met geen mogelijkheid te houden! liep dwars door het bit heen en negeerde al mijn signalen compleet! heb ondertussen een nieuwe neusriem gekocht in extra full die wel past maar ik zou het toch erg leuk vinden om te horen hoe je dat nou doet, want ja, al dat spul aan een paardenhoofd vind ik soms ook weer zo een restrictie....

het ziet er echt top uit! heb wel een paar andere topics van je gezien en kijk er altijd naar uit, je bent echt zo goed bezig! vind het knap!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 02:52

Wauw wat mooi om te zien zeg! Ik vind je profiel ook erg veel zeggen over jouw. Fijn dat je zo met je paarden om kan gaan, leuk om te zien!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:36

Harstikke gave foto's! Vind het echt knap dat je dit zo kan en durft met je paard..En de discussie over de oren..Als dat paard echt kwaad zou zijn en niet zou willen lopen/luisteren..Dan doet hij dat echt niet hoor...Bedoel, hij weet ook wel dat ie niks om zijn hoofd heeft..Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:49

Echt gaaf! Zijn echt mooie foto's! Omar is een leuk paardje Haha!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 20:20

[/quote]

is uit concentratie Tong uitsteken
je moet weten hij is zijn hele leven lang met een hard hand en een stangbit bereden geweest en nu plots zonder niets,
denk dat hij niet wist wat er hem overkwam Haha!
hij moet afgaan op hoe ik men handen plaats, schouders en hoofd draai + beenhulpen, vraagt best wel concentratie.
als zijn oortjes mooi rechtop staan is ie niet aandachtig dan hoort of ziet hij iets anders in de verte dat belangrijker is.
zijn oortjes staan mooi naar mij gedraaid zonder plat te liggen.
gewoon heel alert Lachen

hopelijk snap je men uitleg een beetje? Knipoog Haha![/quote]

Ja ik snap wat je bedoelt en misschien heb je gelijk. Maar een paard wat op jouw let en vrolijk is heeft meestal een oor opzij/naar achteren en een oor naar voren/half opzij, zoals op de foto met het benen kruisen en de laatste foto waar je erop zit. Dat noem ik oplettend, ik krijg vooral van de galopfoto's het idee dat hij het eng vind maar dat kan ook zijn omdat je het voor het eerst doet (als ik het tenminste goed begrepen heb).

Maar hoe leer je hem dit, ga je er gewoon op op hoop van zegen op of doe je een soort van voorbereiding met hem?[/quote]

neen je leert dit aan hé Knipoog
net zoals bij men andere twee viervoeters.
ik begin altijd in een binnenpiste waar ik aan losse teugel in stap.
daarna ga ik op een grote volte en begin ik op de hals te werken met losse teugel, en altijd kleine voltes stappen: (handen hoger dan normaal, als ik een kleine volte wil maken dan kijk ik eerst, draai men schouders mee, stuur met mijn benen, buitenbeen tegen de schouder en binnen been ietsje naar achter om te ondersteunen, dan breng je je handen ver over de hals (armen zijn trouwens volledig gestrekt) naar de richting die je wilt)
hoe stop je nu?
wel mijn stop comando is knieen aansluiten, omdat ik denk wanneer je in de mond trekt vanuit galop blokkeer je direct de voorhand, normaal gezien gaat iedereen eerst naar draf en dan naar stap en dan pas stilstand.
je hebt ook namelijk mensen die willen dat hun paarden van in galop moeten stilstaan en die dan harde snokken geven aan een pessoa bit of stang of wat weet ik nog allemaal.
ik dacht dan (zoals reining namelijk) als ze nu hun achterhand onderbrengen en doorlopen op hun voorhand is er geen belasting.
dus ben ik daarop beginnen werken.
iedere keer wanneer ik trainde was ik hele tijd aan het stappen en niets anders.
ik knijp men knieen dicht en het paard moest stoppen, logisch dat ze dit in begin niet deden want ze kennen dit niet.
dus terwijl ik kneep bracht ik zachtjes men teugels naar men buik toe tot wanneer ze stopten en dat hoefde niet direct, mochten nog paar meters verder zijn om zo zacht mogelijk in de mond te zijn.
naar mate van tijd kregen zij dit door, knieen dichtnijpen en boem niets meer, stilstaan.
ik werd ook gewaar door veel op (kleine) voltes te werken dat hun achterhand mooi onder kwam dus dat was ideaal voor het stoppen.
eens ze goed in stap gingen om te stoppen deed ik hetzelfde comando in draf en ook het sturen.
dan ook in galop.
als het in de binnenpiste allemaal goed ging ga ik ermee naar de buitenpiste gaat het daar super dan kom ik ermee op straat.
omar is nog zo ver niet maar we werken eraan Tong uitsteken
khalief en zippo gaan super zonder hoofdstel en zadel langs de drukke steenweg waar ik woon Haha!

hopelijk is men info een beetje duidelijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:40

Ja maar je stuurt hem dus met het touw om z'n nek en dat leer je aan door tegelijk het touw en het bit te gebruiken? Net zoals met het halthouden, ook eerst samen met bit, na verloop van tijd zonder bit als het paard het kent.
Begrijp ik het goed?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 21:02

anneliesdj schreef:
Ja maar je stuurt hem dus met het touw om z'n nek en dat leer je aan door tegelijk het touw en het bit te gebruiken? Net zoals met het halthouden, ook eerst samen met bit, na verloop van tijd zonder bit als het paard het kent.
Begrijp ik het goed?

neen, eerst alles met een trensbit en een gewoon hoofdstelletje.
na verloop van tijd hij steeds zachter en zachter wordt gaat het bitloos (en neen geen hackamore daar ben ik tegen, kan je evengoed een bit gebruiken)
men teugels hangen altijd losjes door en zodra ze goed op de hals gaan (wat je denk ik niet goed begrijpt) dan pas gaat alles weg en komt de neckrope, op de hals werken vervangt de teugels, door de losse teugels tegen de hals aan te brengen hoe ligt ook voelen ze welke richting ze moeten gaan en dit doe je ook met een neckrope.
pas als ze dit goed kunnen en stoppen op men zit gaat alles weg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:23

Ok, ik snap het.

omie_rulezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:26

zie er echt heel mooi uit. Echt knap! Gevaarlijk ziet het er niet uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:09

Ik blijf van je foto's en filmpjes genieten! Ik vind het super!.
Ik kan mijn 4 jarige ook zonder hoofdstel rijden. De galop, draf en stap en de halthouding. ook het sturen lukt! ( omdat ik alles op me zit leer te doen ).
Verder nog niet Knipoog maarja dat hebben we zowiezo nog niet onder de knie Knipoog

Super dus!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:43

omie_rulezzz schreef:
zie er echt heel mooi uit. Echt knap! Gevaarlijk ziet het er niet uit!!

zonder hoofdstel rijden is ook niet gevaarlijk.
veel mensen hebben hier een verkeerd beeld van en denken dat de rem enkel in de mond zit wat ik me niet meer kan voorstellen,
rij al enkele jaren zo en tis gewoonweg super.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:51

Wow, hier kan ik maar een woord voor hebben: Respect!! Zo te zien hebben jullie echt een goede band als je dit allemaal kan Haha! . Wat een leuk paardje ook, die laatste foto is echt mooi Tong uitsteken .

Shema

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:06

echt... héél mooi werk!
vind dat het gewoon plezier en vertrouwen er van afspuit, en hoop ooit een paard te hebben waarmee ik ook zo 'n dingen kan doen...
vind em echt prachtig en zo zie je maar... de eigenaar maakt vaak of een paard gevaarlijk is of niet Haha!
vraagje... hoe lang heb je erover gedaan om hem zo te kunnen rijden?

Ianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:48

haha wat een geweldig beestje:)
je straalt ook helemaal Tong uitsteken
Op met die foto's naar z'n vorrige eigenaar:P

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:52

muiske07 schreef:
De vorige eigenaar zei me dat omar enorm gevaarlijk is zonder hoofdstel.
ik wou dat toch eerst met men eigen ogen zien voor ik zo iets zou geloven Clown
vandaag eerste keer zonder hoofdstel gereden in de piste en wonder boven wonder deed omartje alles wat ik vroeg.
stoppen, galoperen, galopwissels, zijgangen, wijken, vrijheidsdressuur, kleine en grote cirkels, gebroken lijnen, slangenvoltes, etc..
kvond het super Haha!
zo een paar maand vol houden en dan ook is geleidelijk aan mee naar buiten komen Tong uitsteken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poeee dat ziet er gevaarlijk uit Tong uitsteken
Echt super leuk die foto's
jij en je paardje hebben volgens mij een goede band ..