Rijden met bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Re: Rijden met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:15

Minidroppie schreef:
Als het nodig is, is het goed. Zolang je paard er maar niet mee in de krul word getrokken.

Dit is degelijk nooit nodig Verward Als je een ONGEDWONGEN en GOEDE rijmethode hebt, zal je paard nooit een bijzet hoeven, ik vind het zo:"Als mensen met een bijzet rijden, kunnen ze niet rijden" Het is misschien heel hard maar ik vind het zo. En het ergste vind ik de slof. Dat is gewoon een marteling voor die paardjes! Ze worden naar beneden gedwongen, of ze nu goed- of kwaadschiks moeten. Nee hoor, doe mij maar de ongedwongen goede rijmetohde Ja

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:08

rijden met bijzet op je paard in de krul te zetten = altijd slecht !!

dalijk schrikt je paard ofzo zit ie vast !!
kies dan inderdaad maar voor een slof, zolang je die maar wel beetje losjes laat !!
Anders trek je alsnog in een krul Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:12

Inge_ schreef:
Urielle schreef:
Lees je nu niet goed of wat? Het paard slaat niet om DOOR de bijzet. Het paard laat zich uberhaupt af en toe omslaan.
Alleen gaat ie met bijzet recht achterover en zonder bijzet op zijn flanken.
En waarom met bijzet? Heel simpel: omdat ik niet bekwaam ben om met een dubbele longe te werken (imo, ik vind dat dit een enorm gevoel voor timing, coordinatie, en een hele gevoelige hand vergt - helaas denkt niet iedereen er zo over, maar dat is een andere discussie.) en longeren zonder hulpteugel of dubbele longe geen werk is maar beweging geven.

Dat had ik al begrepen, dat je paard zowieso omslaat. Bij mijn vorige post had ik het over het recht achterover slaan. Opzij omslaan vind ik al erg genoeg, maar als door de bijzet het paard achterover omslaat, dat laat je toch niet gebeuren? Ik zou dat tenminste niet doen.

Peerd moet gewoon op 4 beentjes blijven, dan gebeurt er niks Knipoog

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:16

Een gewone losse martingaal werkt toch prima als je paard de neiging heeft om er met zn hoofd omhoog vandoor te gaan. Daar heb je toch helemaal geen bijzet voor nodig Verward

Ik ben het er wel niet mee eens dat je met de juiste rijstijl NOOIT eem hulpteugel nodig hebt.
Als je een jong paard duidelijk moet maken dat door de teugel heen wegrennen geen optie is dan heb je daar mi zelfs als ervaren ruiter soms best een martingaaltje bij. Een paard dat helemaal nooit gaat uittesten of hij niet de sterkste is bestaat volgens mij niet....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:37

Urielle schreef:
Inge_ schreef:

Dat had ik al begrepen, dat je paard zowieso omslaat. Bij mijn vorige post had ik het over het recht achterover slaan. Opzij omslaan vind ik al erg genoeg, maar als door de bijzet het paard achterover omslaat, dat laat je toch niet gebeuren? Ik zou dat tenminste niet doen.

Peerd moet gewoon op 4 beentjes blijven, dan gebeurt er niks Knipoog

Laat maar zitten. Gaaaap

Isaa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:13

Ik vind dat je je paard de baas moet zijn zonder bijzet

bijzet vind ik het teken dat je je paard niet aankan

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:03

De bedoeling van een bijzetteugel is om een paard dat tegen de hand is, niet nageeflijk is tot nageven te brengen. Een bijzetteugel geeft niet na en je paard ontdekt zelf na korte tijd, dat de druk van het bit in de mond verminderd kan worden door de nek- en onderkaakspieren los te laten. Je bijzetteugel werkt niet terug, trekt niet, maar biedt alleen weerstand. Het paard corrigeert zichzelf als je een bijzetteugel goed instelt. Je paard zal snel de kauwende beweging met de onderkaak maken, gaat schuimen in de mond en de hals, nek en kaken zullen een elastische, verende, deinende beweging maken overeenkomstig het rubber tussenstuk in je bijzetteugel.

Als je niet goed kan zitten en geen eerlijke handen hebt, dan is zitlessen op een goed gaand paard de manier om goed zitten en goede handen te ontwikkelen. Bij een goede rijopleiding mag je geen teugels in de hand hebben, als je niet goed kan zitten. Als een paard bij de zitlessen later nog wordt bijgezet, dan ervaar je bij het zitten wat er gebeurt.

Het paard ontwikkelt bij het gebruik van bijzetteugels snel vertrouwen in de verbinding met de bijzetteugel omdat bijzetteugels niet oneerlijk zijn. Als je goed kan zitten dan kan je de bijzetteugel vervangen door een gewone teugel en dezelfde werking realiseren als de bijzetteugel met gewone teugels in de hand. Dat is dan rijden met een weerstandbiedende hand. De teugel geeft na door het nageven van het paard, de ruiter trekt niet en werkt niet terug. Een paard geeft niet na door trekken of terugwerken. Je bijzetteugel kan niet trekken en werkt ook niet terug. Vanuit een goed zit kan elke ruiter een goede eerlijke hand ontwikkelen. Daar is geen talent voor nodig, iedereen kan dat leren.

Op een weerspanning paard moet geen ruiter zitten die niet kan zitten. Een bijzetteugel gebruiken helpt in dat soort situaties niet en kan zelfs gevaarlijk zijn. Bij longeren met een bijzetteugel ontwikkelt het paard vertrouwen in de verbinding met de paardenmond. Het paard zal ontspannen, de onderkaak en de nek loslaten en de rest van het lijf eerder loslaten. Als je een goede zit hebt, kan je met normale teugels in de hand hetzelfde effect als met bijzetteugels bereiken. Bijzetteugels kunnen een slechte zit en slechte handen niet vervangen......

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:35

Een bijzet(of een andere hulpteugel) vind ik alleen nuttig al het ook echt nodig is..maar ik vind dat er bijna geen redens zijn. Ga eerst leren rijden en dan merk je dat je ook gewoon zonder kan! hoe erg je paard ook in de lucht kijkt of iets dergelijks. elk paard kan het(zolang er geen medische mankementen zijn)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:55

Isaa___ schreef:
Ik vind dat je je paard de baas moet zijn zonder bijzet

bijzet vind ik het teken dat je je paard niet aankan

Ik denk dat jij niet begrijpt waar een bijzet voor is Knipoog

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:57

WowAmigo schreef:
Brrrr rijden met bijzet, ik vind het doodeng! Mocht je paard in verzet komen dan kan je niks en lig je zo achterover!

Mocht je toch een hulpteugel moeten gebruiken dan zou ik eerder voor een slof kiezen, die kan je nl snel loslaten.

Daarom zou ik niet kiezen voor rijden met bijzet en wel longeren!

Helemaal mee eens. Een slof kan je ook aan de zijkant bevestigen en als je paard in paniek raakt dan laat je hem los.

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:14

Ligt eraan hoe je het gebruikt, jij doet het bijv. goed Lachen

maar als je hem gebruikt om hem in de krul te trekken vind ik het verkeerd!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:27

Ik ben het helemaal met Goofy44 eens!!!Een hele duidelijke en goede uitleg,waar een beginner met een bijzet veel uit kan halen Pling

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:32

Onder het zadel gebruik ik niks, geen bijzet en geen sporen, heb alleen af en teo springzweepje in mijn handen maar zelf die hoef ik niet te gebruiken.
Heb gewoon een super paard Tong uitsteken
Longeren doe ik wel met bijzet omdat mijn paard een hollere rug heeft en het haar rug sterker maakt..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:56

Ik zie liever een bijzet, als een slof, idd omdat je aan een bijzet niet kunt trekken, niet vast kunt houden. Wel moet het paard er volledig mee vertrouwd zijn, anders kan het voor gevaarlijke situaties zorgen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:12

Ik vind het niets, zowel met longeren als rijden. Veel paarden zetten hun rug vast doordat ze een klap krijgen in hun mond omdat het niet meegeeft.
Met rijden zou ik het nooit doen, vooral niet bij die van mij. Die heeft er een handje vol van om te gaan steigeren. Stel dat ze het doet, je kan niet meegeven of wat. En dan lig je daar dadelijk achterover.

ikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:54

Nee... Rijden met bijzetteugels vind ik niets. Ik ben het helemaal met Goofy14 eens.

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:33

een byzet teugel is iets voor iemand die "lui"is.
je kunt er mee een paard "aan de teugel" trekken
je paard moet uit zichzelf aan de teugel Gaan lopen ( voorwaarts/neerwaarts) ,
je moet je Paard ZELF aan de teugel leren ryden zonder hulp middelen

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:11

het kan wel maar ik ben er niet zo weg van
op wedstrijd mag je ook niet met bijzets rijden
en moet je het toch zelf doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:45

Stravero schreef:
En het ergste vind ik de slof. Dat is gewoon een marteling voor die paardjes! Ze worden naar beneden gedwongen, of ze nu goed- of kwaadschiks moeten. Nee hoor, doe mij maar de ongedwongen goede rijmetohde Ja

Ik weet niet wie jij een slof hebt zien gebruiken, maar dat is dus niet waar he Clown

Een bijzet vind ik niet ideaal, om verschillende redenen. Als er iets is waarbij je hem wat meer wilt laten vieren, dan kan dat niet snel/ eenvoudig (je hebt het zelf niet in de hand). Als je hem wat meer wilt aannemen of de buitenkant wat meer ruimte wilt geven (ivm stelling bijv), kan dat niet (je hebt het zelf niet in de hand). Als je paard omhoog gaat of in paniek raakt, kan een bijzet voor gevaarlijke situaties zorgen (je hebt zelf niet id hand hoe los / strak het ding staat want hij zit vast aan zadel en bit).

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:27

Hier worden alleen hulpteugels gebruikt bij het longeren als we dat in de training zetten...als we longeren als voorbereiding op het land dus de eerste gekte eruit en de speiren even warmen dan gaat dat gewoon aan de lijn zonder hulpteugels eraan

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:51

Ik heb pas geleden nog met een bijzet gereden... Alleen zat ik toen wel aan de longeerlijn vast, want ik kreeg zitles.
Op deze manier kon ik meer op mijn eigen zit letten en liep mijn pony niet met een weggedrukte rug (wat goed zitten nog moeilijker maakt)

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:16

ik rijd nooit met bijzet.
waarom niet? omdat het niet nodig is, en omdat ik het een blokkeermiddel vind en niet nodig vind.
als er onervaring of beginnende ruiters op mijn paard zitten wel, als het paard zijn hoof naar boven doet of begint te hangen isdat erg vervelend, maar dat geoon eenbijzetje tussen de benen that's it.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:13

Ik longeer welles met bijzetteugel.
Ze kan haar hoofd nog wel helemaal omhoog doen.
Tis gewoon om een standje in de goeie richting te doen.
Ik heb een paar keer longeerles gehad met mijn pony.
mét bijzet, het heeft mij wel vooruitgeholpen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:29

aan de slof hangen niet te vaak doen! ben ik zelf de fout mee ingegaan omdat ik totaal niet wist was voor uitwerking het zou hebben! een stoot kan wel.. maar het liefst zonder bijzet!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:38

wennie19 schreef:
het kan wel maar ik ben er niet zo weg van
op wedstrijd mag je ook niet met bijzets rijden
en moet je het toch zelf doen

Daarom hebben zoveel combinaties ook allerlei problemen op wedstrijd, moeten ze het opeens zelf rijtechnisch voor elkaar krijgen.