Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Lieske Belgisch trekpaard @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:55

8 jaar is nog steeds niet te oud! Maar dan gaat het ze moeilijker af als ze alles nog moeten leren, dat is gewoon een feit. Ze zijn niet meer zo lenig als een 4 jarige.. Maar vind 4 toch echt jong zat om te beginnen met rijden!

Inrijden en corrigeren is trouwens wel iets heel anders he.. Lachen

Een ijsje wordt ook pas op 5 jaar ingereden, maar ik vind dat je met 4 jaar wel kan beginnen, rustig aan! Dus niet zoals je veel ziet een 4-jarige al op L niveau startten en dus vaak op M niveau trainen, nee gewoon lekker basis.

susaronald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:56

Chan_n schreef:
prints schreef:
@rosita,
onze lies is 2 jaar en 8 mnd maar groot en sterk genoeg!!
de foto werd gemaakt op t moment dat zenet los liet ik was alleen wat later met loslaten..
dit was ook de eerste keer dat ik wat druk uitoefende op de teugels dus reactie vond ik goed..
en over mn handen vast zetten jah betrapt! nee hoor ,ik ben ermee bezig maar heb echt de tik alleen mn rechter arm/pols vast te zetten..
------------------------------------------------------------------
nadat de basis er in zit gaat ze tot haar 3e naar de grote wei en als ze 3 is beginnen we weer, alleen dan aan het echte werk.
we hebben ervoor gekozen om al vanaf haar1e jaar bezig te zijn met longeren wandelen stem commando's etc omdat belgen lang doorgroeien en als ik had gewacht tot nu had ik op mijn buik achter 800 kilo aan gehangen Clown !!

Je spreekt jezelf wel tegen.. je zegt dat ze 2,8 jaar is maar wel groot en sterk genoeg..
en dan zeg je dat belgen lang doorgroeien.. dus dan zou ik nog maar even wachten met het inrijden.
Maar je moet het zelf weten hoor ik wil geen hele discussie op gang helpen maar het viel me een beetje op met lezen..
Verder ziet ze er leuk uit met dat bruine koppie!

helemaal mee eens. Dat ze lang doorgroeit betekend ook dat de rug nog veel groeit en dus nog niet echt klaar is. Maar het is jullie paard en jullie keuze

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:58

_rosita_ schreef:
Eleandra schreef:
Bloos! Ik houd mijn mond maar, commentaar krijg je vast nog genoeg.

ik heb ook mijn mond maar gehouden.... ik heb hier zó'n overduidelijke mening over Sigaar

hetzelfde hier Lips are sealed

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:02

Leuke belg, met een hele mooie staart!! Ik heb geen commentaar over het rijden, want daar heb ik nog niet zo veel kennis van. Veel plezier er nog mee!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:14

WildWings schreef:
Ik vind je reactie erg bot. Ik mag dan wel geen verstand van het ras in het algemeen hebben, maar wel het nodige verstand van paarden en ponies in het algemeen, en van inrijden Knipoog

Paardrijden is geen krachtsport, ik vind het jammer dat jij denkt dat het dat wel is. Kracht heeft ook niets met nageeflijkheid te maken zoals jij lijkt de denken.

Longeren = (krom gezegd) in rondjes ong. ter grote van een "grote volte" lopen aan een longeerlijn. Longeren is niet aan een lange lijn meelopen op een keuring, dus misschien is het handig om direct te zeggen wat er bedoeld wordt voortaan.. dat voorkomt een hoop misverstanden.

Het is jammer dat je totaal geen verstand van nageeflijkheid en longeren en de groei van een paard hebt. Daarmee heb je voor mij wel bewezen dat je niet genoeg verstand hebt om een paard in te rijden en te corrigeren. Erg jammer, want ik ben benieuwd hoeveel paarden er nog onder zullen moeten lijden op deze manier. Nogmaals, laat het inrijden en corrigeren aub over aan iemand die er verstand van heeft, dit is zo zonde van het beestje.

Mijn reacties zijn vriendelijk en is geen "ow wat ben je toch fout bezig"-reactie. Jouw reactie daarintegen is erg bot en kortaf gebracht.

Niet om het een of ander hoor, maar als zij of wij niet zouden weten waar we mee bezig zijn, en jij vind dat ze er niet genoeg verstand van heeft, hoe komt het dan dat o.a. een paard dat wij hebben ingereden, nu Belgisch (lees land Belgie) nationaal kampioen is??
Jullie doen net of wij onze Belg meteen dik de dressuur inrijden, we ZITTEN er net goed en wel 1 keer in de week op... Denkt men hier allemaal (lees "de mensen die negatief denken) dat wij van zulke penniemeisjes zijn die niet van ons paard af kunnen blijven en er daarom maar zo snel mogelijk mee willen beginnen?? No way, en heel toevallig weten we wel degelijk hoe de bouw en groei van een paard in elkaar zit, dat is ook de reden waarom we maar zo weinig er op gaan zitten, maar we zijn er wel nu "al" mee bezig, want hoe ouder hoe sterker en hoe lastiger aan te leren, dat is gewoon een feit, daar kan niemand onder uit. Maar dat wil nog niet zeggen dat we er nu dus iedere dag mee bezig zijn zoals aangenomen lijkt te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:16

Marilyn_ schreef:
Wow hé mensen! 4 maanden verschil Rolleyes Zo das veel.. Not..
Ze zit er enkel op. Oke, dat nageeflijk is misschien nog niet nodig en ook een kleuter erop is misschien niet zo'n veilig idee. Maar dat is haar keuze. Ze rijd er nog geen wedstrijden mee en het paard is niet van suiker. En omdat het paard te 'jong' (wat dus echt niks uit maakt, Quarters worden ook met 2,5 ingereden) is kan ze ook gelijk niet rijden?
Hoezo vooroordelen? Rolleyes

Edit; weet niet eens of het een kleuter is. Dacht dat dat er stond Bloos

Nageeflijk is altijd goed, dus dat maakt niet uit. Feit is dat de TS haar paard in de krul trekt ipv naar de nageeflijkheid toe te rijden, en dat is jammer. Het paard is niet van suiker maar o.a. van botten, pezen en groeischrijven die er nog niet klaar voor zijn in deze mate belast te worden op deze leeftijd Knipoog

Quarters inrijden met 2,5 is ook erg slecht en leidt tot vroegtijdig slijten. Jammer van de paarden.

Verder zeg je in je andere post dat 8 te oud is om in te rijden, waarom vind je dat? Een paard kan je makkelijk met 8 jaar inrijden hoor, sommigen zijn misschien wat sterker dan met 3 jaar (omdat ze meer volgroeid zijn) maar dat hoort geen probleem te zijn. Het is alleen maar beter voor het dier zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:20

Maggie_Eddy schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar als zij of wij niet zouden weten waar we mee bezig zijn, en jij vind dat ze er niet genoeg verstand van heeft, hoe komt het dan dat o.a. een paard dat wij hebben ingereden, nu Belgisch (lees land Belgie) nationaal kampioen is??

Omdat iemand anders misschien later dat paard alsnog goed heeft door/verder gereden. Uit de afbeeldingen en de informatie die de TS geeft blijkt duidelijk dat zij/jullie/jij niet weet/weten wat nageeflijkheid inhoudt.

Citaat:
Jullie doen net of wij onze Belg meteen dik de dressuur inrijden

Deden jullie dat maar, dan was er tenminste sprake van een paard dat zijn spieren leerde te gebruiken op de juiste manier (want dat is de bedoeling van dressuur). Lachen Ook hier laat je weer merken niet genoeg verstand van paarden te hebben om ze te kunnen inrijden naar mijn mening.

Citaat:
we ZITTEN er net goed en wel 1 keer in de week op... Denkt men hier allemaal (lees "de mensen die negatief denken) dat wij van zulke penniemeisjes zijn die niet van ons paard af kunnen blijven en er daarom maar zo snel mogelijk mee willen beginnen?? No way, en heel toevallig weten we wel degelijk hoe de bouw en groei van een paard in elkaar zit, dat is ook de reden waarom we maar zo weinig er op gaan zitten, maar we zijn er wel nu "al" mee bezig, want hoe ouder hoe sterker en hoe lastiger aan te leren, dat is gewoon een feit, daar kan niemand onder uit. Maar dat wil nog niet zeggen dat we er nu dus iedere dag mee bezig zijn zoals aangenomen lijkt te worden...

A.d. hand van deze opmerking is dus duidelijk dat jullie geen verstand van de groei van een paard hebben, want je hoort er met deze leeftijd niet weinig op te zitten, maar helemaal niet! Hoe ouder, hoe sterker is een feit, maar niet direct hoe lastiger aan te leren als je hier goed mee omgaat. Paardrijden is, nogmaals, geen krachtsport. En ook nogmaals adviseer ik dan ook om paarden voortaan te laten inrijden door iemand die hier wel verstand van heeft.

Ik vind het erg jammer dat je goefbedoeld advies erg kwaad opneemt en zo boos reageert. Ik zou het gewoon erg jammer vinden als dit dier over een (groot) aantal jaar niet meer bereden kan worden omdat hij/zij vroegtijdig versleten is.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:30

sonjim schreef:
Even voor mijn beeldvorming het paard is nu 2 jaar en 8 maanden. Ik neem aan dat de foto's niet de eerste keer op het paard zitten laten zien? dus misschien rijd ze al 2 maanden of langer. Verder heb ik in het profiel gespiekt en ik zie dat de TS 20 jaar is, dus met 12 reed ze haar eerste paard in of corrigeerde ze een paard (dat vind ik onverantwoord, maar goed) Verder ziet een trekpaard al gauw uit alsof het sterk genoeg is, maar hoe groter het paard hoe langer ze groeien en kom niet met de opmerking quaters worden ook met 2,5 ingereden, want laat mij dan maar eens een goed lopende 20 jarige quater zien, ik ken ze niet tot nu toe. Verder is het ene paard sneller rijp dan het andere en er zijn rassen die niet voor hun 7e ingereden worden, geduld is een schone zaak denk ik dan, maar dit zijn tevens de rassen die tot op hoge leeftijd fit blijven, dus wie roept dat tot het paard 8 jaar is wachten echt te lang is en 2,5 helemaal niet verkeerd is, dream on. Sorry voor mijn misschien wel harde commentaar, maar versleten paarden zijn er al genoeg.
]

Het paard was 2 jaar en 8 maanden toen we met haar begonnen, en nee de foto's zijn niet gemaakt toen we er voor het eerst opzaten.
Daarnaast heb je denk ik niet goed gekeken in het profiel, want de TS is 21 en haar eerste pony heeft ze zelf ingereden, uiteraard met hulp van een ervaren iemand...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:41

In het profiel van TS staat dat ze 20 jaar is, maar goed 21 dan.

op de vraag hoe oud het paard is antwoord ts 2 jaar en 8 maanden, ik neem aan dat ze dan niet praat over de eerste keer opstappen maar over nu.

Verder even een tip het zadel ligt voor mijn gevoel erg ver naar voren.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:55

Citaat:
Omdat iemand anders misschien later dat paard alsnog goed heeft door/verder gereden. Uit de afbeeldingen en de informatie die de TS geeft blijkt duidelijk dat zij/jullie/jij niet weet/weten wat nageeflijkheid inhoudt.

Wij hebben dit dier zelf langzaamaan verder gereden, toen ze het aan kon dan wel te verstaan, tot aan L/M niveau, met hulp in lessen e.d waarom dan meteen aannemen dat wij dat niet gedaan konden hebben?? Alleen omdat jij een andere mening hebt in dit topic dan wij?
En, Nee wij zullen niet weten wat nageeflijkheid is als we zelf les krijgen met onze wedstrijdpaarden van een Grand Prix amazone.... misschien dat de foto je een verkeerd beeld geeft, maar dat weten we echt wel.

Citaat:
Deden jullie dat maar, dan was er tenminste sprake van een paard dat zijn spieren leerde te gebruiken op de juiste manier (want dat is de bedoeling van dressuur). Lachen Ook hier laat je weer merken niet genoeg verstand van paarden te hebben om ze te kunnen inrijden naar mijn mening.

Met 'dik de dressuur inrijden' bedoel ik dus te zeggen dat we juist niet te veel van haar vergen i.v.m haar leeftijd. Jij vind misschien dat we moeten wachten totdat ze 8 jaar is, wij denken daar anders over.

Citaat:
A.d. hand van deze opmerking is dus duidelijk dat jullie geen verstand van de groei van een paard hebben, want je hoort er met deze leeftijd niet weinig op te zitten, maar helemaal niet! Hoe ouder, hoe sterker is een feit, maar niet direct hoe lastiger aan te leren als je hier goed mee omgaat. Paardrijden is, nogmaals, geen krachtsport. En ook nogmaals adviseer ik dan ook om paarden voortaan te laten inrijden door iemand die hier wel verstand van heeft.

Wij denken ook zeer zeker niet dat paardrijden een krachtsport is, helemaal niet. Van een paard win je het op krachtgebied nooit, zo naief zijn we niet.
Maar voor mij ook nogmaals, wij hebben al verschillende paarden ingereden, ook paarden voor anderen, en zij zijn dik tevreden over het afgeleverde werk, en dat zijn allemaal stuk voor stuk paardenmensen die ook weten waar ze mee bezig zijn, dus dat jij gelijk een conclusie maakt dat wij maar geen paarden meer moeten inrijden is een beetje vlot gemaakt als je niet weet wat we allemaal gedaan hebben en in handen hebben gehad.

Citaat:
Ik vind het erg jammer dat je goefbedoeld advies erg kwaad opneemt en zo boos reageert. Ik zou het gewoon erg jammer vinden als dit dier over een (groot) aantal jaar niet meer bereden kan worden omdat hij/zij vroegtijdig versleten is.

Het is niet zozeer erg kwaad opgenomen, maar ik neem het wel op voor de TS en mezelf, omdat ik weet waar ik het over heb (daar bedoel ik de situatie dan dus mee he Knipoog ) en omdat er gewoon klaarblijkelijk verkeerde conclusies worden gemaakt over wat er hier gebeurt. Het is niet zo dat wij het dier de verkeerde spieren laten gebruiken, of dwingen te gebruiken d.m.v nageeflijkheid of iets dergelijks, al geeft die foto de indruk maar daar is dus geen sprake van. Ook is het niet zo, dat we haar 'doorrijden' terwijl ze dat nog niet aan kan. Jij vind duidelijk dat we te vroeg zijn begonnen, nou goed dat is dan jouw mening, wij hebben het vaker zo gedaan en bij ieder paard is dat goed gegaan, goed het ene paard was later rijp dan de ander, nou dan begin je daar wat later mee. En er hebben vaak zat mensen bij en omheen gestaan die er ook verstand van hebben, die ook commentaar leverde als ze iets niet goed vonden of wat zij anders zouden doen o.i.d. maar nooit een opmerking hebben geplaats over iets als wat er in dit topic wordt besproken.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:58

sonjim schreef:
In het profiel van TS staat dat ze 20 jaar is, maar goed 21 dan.

op de vraag hoe oud het paard is antwoord ts 2 jaar en 8 maanden, ik neem aan dat ze dan niet praat over de eerste keer opstappen maar over nu.

Verder even een tip het zadel ligt voor mijn gevoel erg ver naar voren.

Oh dan zal ze het nog niet veranderd hebben in haar profiel Knipoog

wat betreft de leeftijd, communicatiefoutje?? Kan gebeuren...

En het zadel was inderdaad wat naar voren geschoven op de foto, later is dit ook gewoon weer op zijn plaats gelegd.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:00

prints schreef:
jullie hebben over duidelijk geen verstand van het ras....
.

oké na deze piep opmerking kan ik het dan toch niet laten te reageren.
een belg groeit zeer lang door, idd tot zeker wel zn 8e. wat de oude boeren zeggen trek ik me weinig van aan. tenslotte hadden zij de paarden vroeger voor het werk. was het paard op, dan kwam er een ander, er moest tenslotte geld verdiend worden.
ík wil mijn paard niet totaal vern**kt hebben op haar 10e.
een paard van ruim 2 is in mijn ogen een absolute baby, die hoort te rennen, spelen en rondhupsen. wennnen aan een halster, wennnen aan stemcommando's en wennnen aan meelopen aan een touwtje allemaal prima, maar waarom neem je nou in godsnaam niet de tijd rustigaan te doen met zo'n dier en niet z'n rug te verpesten?
tevens is een koudbloed in zijn verwerking ook gewoon trager dan een bv arabiertje, ook voor zijn geestelijke toestand vind ik dit echt heel slecht!

maar nogmaals, en daar ben ik dan ook serieus benieuwd naar, waarom niet nog een jaartje of 2 langer wachten?"lekker grondwerk doen, rustigaan opbouwen?( dan is de onzin van als hij eenmaal 8 is, is er niets mee te beginnen ook gelijk teniet gedaan, als de band op de grond goed is, zal ie als je erop zit niet veel slechter zijn) waarom kun je het geduld niet opbrengen? wel een jong dier kopen, maar geen geduld hebben... k snap dat werkelijk niet.

verder heb ik het antwoord gelezen op het handen vastzetten bijvoorbeeld..... ik zou als ik jou was over een jaar of 2 pas dingen gaan oppakken, een ervaren iemand erbij halen, want dit ziet er gewoon niet fijn uit...sorry

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:04

Ik weet genoeg Lachen Ik kan mijn berichten niet meer weghalen maar daar hoef je niet meer op te reageren Knipoog (ja ik kan het moeilijk verbieden, maar ik had het liever weg willen halen )

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 16:20

als ik haar tot haar 8e op de uiterwaarden laat lopen is ze te weinig met mensen in contact geweest om dan nog te starten met...
ons paard word niet op stalgehouden omdat dat met een belg bijna
onmogelijk is ivm hun vacht.
ze zou dus al die tijd met leeftijd genootjes staan.en geen mensen om zich heen hebben.

verder word er zoals al eens geschreven niet veel met haar gedaan.

wij kochten haar bij een fokker in maren kessel daar had ze al een jaar op wei gestaan en wist niet eens wat een halster was of wat een paardenbrokje,
wij zijn toen met haar bezig geweest wandelen spelen voeren uit de hand e.d daarna moesten we haar klaarmaken (VOORZOVER da ging) voor de 2 jarige keuring.
maar omdat ze nog te sterk en onzeker was hebben we ervoor gekozen hiermee te wachten.
voor mij met mn 60 kg is ze echt sterk en die machtstrijd kan ik niet aan!
dus zijn we eerder met haar begonnen om zo toch wel iets met haar te kunnen beginnen op latere leeftijd.

de fotos zijn gemaakt toen we er voor de 4e keer mee bezig waren, verdeeld over 1 mnd!

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:34

ik vind wel dat je je handen best wel erg vastzet op je knieen, je trekt hem een beetje in de krul.
verder ben ik helemaal gek op belgische trekpaarden. Vingers aflikken

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:43

Prima dat er een discussie is, maar laten we het wel respectvol houden oké? Lachen

Ik werk zelf veel met een Belgisch trekpaard ,wat bijna zes is. Die rijd ik minimaal, vanwege meerdere redenen die hier niet allemaal relevant zijn.
Wat ik wel mee wil geven, is dat het kan lijken dat ze er lichamelijk klaar voor zijn, maar dat ze het geestelijk nog helemaal niet aan kunnen. Dat lijkt misschien geitenwollensokken gewauwel, maar denk er wel even aan. Koudbloeden zijn laat rijp, ik zie ze pas rond hun vierde ingereden. Dán pas zijn ze er zowel lichamelijk als geestelijk aan toe imo.
Ze is twee jaar en acht maanden, waarom niet langer wachten? Al rijd je haar met haar derde in, in die vier maanden wordt ze echt niet veel sterker hoor. Een Bels is nou eenmaal +1000kg massa, die vier maanden doen daar weinig aan.
Het is wel een hele leuke merrie Vingers aflikken

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 16:50

Citaat:
en over mn handen vast zetten jah betrapt! nee hoor ,ik ben ermee bezig maar heb echt de tik alleen mn rechter arm/pols vast te zetten..

was al eens gemeld door mijzelf Clown

ook was ik op die foto zelf te laat met loslaten.
en wanneer je je handen wat breder zet blijf je laag in de mond wanneer ik mn handen hoger zou houden zou ik hefboom werking krijgen.

@ berdien.

we starten nu met wat beginselen zodat we wanneer ze 3 3/5 is al een kleine start hebben, ze gaat over 2/3 weekjes lekker terug de wei op.
kan ze het rustig laten bezinken Tong uitsteken

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:55

Leuk schattig paard Lachen
Over de leeftijd zeg ik niks, dat heb je al genoeg gehoord Knipoog
Doe er wat mee.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:59

prints schreef:
wij zijn toen met haar bezig geweest wandelen spelen voeren uit de hand e.d daarna moesten we haar klaarmaken (VOORZOVER da ging) voor de 2 jarige keuring.
maar omdat ze nog te sterk en onzeker was hebben we ervoor gekozen hiermee te wachten.
voor mij met mn 60 kg is ze echt sterk en die machtstrijd kan ik niet aan!
dus zijn we eerder met haar begonnen om zo toch wel iets met haar te kunnen beginnen op latere leeftijd.

Ten eerste wat je als eerste zegt daar ben ik het dan wel mee eens. je kunt haar best bekend maken met het begrip mens, daar is niks mis mee. Maar in mijn ogen valt daar niet longeren op 1 jarige leeftijd bij.

Verder over het laatste stukje. Het maakt niet uit of je een paard van 500 kilo of 1100 moet houden. Beide zijn niet te houden als ze weg willen. Dus die redenatie vind ik krom. Ik had zeker nog eventjes gewacht, maargoed ieder zijn eigen mening natuurlijk Knipoog

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 17:10

Citaat:
Ten eerste wat je als eerste zegt daar ben ik het dan wel mee eens. je kunt haar best bekend maken met het begrip mens, daar is niks mis mee. Maar in mijn ogen valt daar niet longeren op 1 jarige leeftijd bij.

hier was al eens op gereageerd....
het was nietlongeren ala rondjes maar meelaten lopen aan de lange lijn om op die manier ook het vertrouwen te krijgen in ons grondwerk dus

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 17:12

oeps laatste zin komma teken vergeten Bloos
, grondwerk dus.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:36

prints schreef:
jullie hebben over duidelijk geen verstand van het ras....
een belg groeit in t geld zeggen de oude boeren..
hiermee bedoel ik dat ze tot hun ong 8e jaar in de breedte groeien en dus zwaarder worden en bespiering groeit dus ook nog mee. lies weegt s nu al zwaar en als ik moet wachten tot ze is UITGEGROEID is ze 8 en met beetje pech weegt ze 1100 kilo!!

daarbij werd er al eens geschreven dat het longeren niet in rondjes op voltes was maar aan de lange lijn meelopen dit was voor de keuring

ik heb ruim 8 jaar ervaring met inrijden en corrigeren.

dat ik mn handen vast zet geef ik toe
ook weet ik heel goed waar ik mee bezig ben wanneer ik een paard na laat geven okal is het een beginnetje voor t paard.

maargoed ik had gevraagd het vriendelijk te houden dus ga ik op al die "ow wat ben je toch fout bezig"reacties niet meer in .

Het meest is al gezegd, maar oh oh oh vind het gewoon om te huilen. Met 1 jaar longeren, en nu volop inrijden. Belgen zijn juist later uitgegroeid (zoals jullie zelf blijkbaar weten maar dit gewoon negeren)

Met pech 1100 kilo wegen: Tot 8 jaar wachten, min 3-4 jaar zou op zijn minst wel kunnen!! Maar ligt aan jezelf hoe lang je kan wachten.... En wat dan nog, gewicht zegt niks, je hoeft ze niet met KRACHT in te rijden.

Jouw ervaring zegt niks. Zeker niet als je zo te werk gaat..

En dat naar beneden trekken is al helemaal iets wat zo niet hoort. Je ziet dat het beestje al moeite heeft met de ruiter op de rug en nog balans moet krijgen en leren op eigen benen te lopen. Begin daar dan mee, eerst de achterkant, de voorkant volgt vanzelf!!

En wat betreft vriendelijk houden; als je niet vriendelijk kunt zijn voor een paard en het op kan brengen om te wachten met dingen tot hij oud genoeg is, zul je ook geen reacties verwachten van: oh wat goed oh wat leuk.

Als je slim bent zet je dit paard direct weer in een groep en stop je waar je mee bezig was. Maar aangezien je niet ingaat op de reacties denk ik ook niet dat je dit zult doen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:22

Citaat:
Het meest is al gezegd, maar oh oh oh vind het gewoon om te huilen. Met 1 jaar longeren, en nu volop inrijden. Belgen zijn juist later uitgegroeid (zoals jullie zelf blijkbaar weten maar dit gewoon negeren)

Nogmaals, we hebben haar niet daadwerkelijk gelongeerd, maar aan de lange lijn mee laten lopen en op stemcommando's leren reageren voor de keuring die eigenlijk zou komen...
Vollop inrijden?? nee ook hier weer nogmaals, enkel wat beginselen, een kleine start zodat wanneer we haar weer oppakken nadat ze weer een tijdje op de wei heeft gestaan (waar ze over 2 weken zeker al weer is).

[qoute]Met pech 1100 kilo wegen: Tot 8 jaar wachten, min 3-4 jaar zou op zijn minst wel kunnen!! Maar ligt aan jezelf hoe lang je kan wachten.... En wat dan nog, gewicht zegt niks, je hoeft ze niet met KRACHT in te rijden.[/quote]

Ook hier is al eens wat op gezegd, we rijden haar niet op kracht, al lijkt het op die foto wel zo.

Citaat:
Jouw ervaring zegt niks. Zeker niet als je zo te werk gaat..

Ben je er bij dan hoe we te werk gaan?

[qoute]En dat naar beneden trekken is al helemaal iets wat zo niet hoort. Je ziet dat het beestje al moeite heeft met de ruiter op de rug en nog balans moet krijgen en leren op eigen benen te lopen. Begin daar dan mee, eerst de achterkant, de voorkant volgt vanzelf!! [/quote]

Ook wij weten dat eerst de achterkant moet werken voordat de voorkant mee wil, maar kun jij zo vanaf een foto zien dan of dat zo is of niet? De motor werkt namelijk wel degelijk. En nogmaals, ze wordt niet in de krul GETROKKEN, er werd enkel vriendelijk wat druk gevraagd en daar reageerde ze vrijwel direct op. Dat de TS haar pols op slot zette, hoe stom het misschien ook klinkt omdat het meestal wel het geval is, wil hier niet zeggen dat ze ik weet nie hoeveel kracht gebruikte.

Citaat:
En wat betreft vriendelijk houden; als je niet vriendelijk kunt zijn voor een paard en het op kan brengen om te wachten met dingen tot hij oud genoeg is, zul je ook geen reacties verwachten van: oh wat goed oh wat leuk.

tja dit is jouw mening, en blijkbaar wil je niks aannemen van wat al eerder gezegd is omdat je bijv. toch weer terug valt op dat longeren terwijl er al eerder gezegd is dat dat een verkeerde woordkeuze is geweest, daar het enkel ging om recht toe recht aan lopen op een afstandje d.m.v een longeerlijn zodat ze vast wat stemcommando's onder de knie kreeg.

Citaat:
Als je slim bent zet je dit paard direct weer in een groep en stop je waar je mee bezig was. Maar aangezien je niet ingaat op de reacties denk ik ook niet dat je dit zult doen.

Ook hier weer, als je beter gelezen had of aangenomen had wat er stond, ze gaat al zeer snel weer terug de wei in. Overigens reageren we wel degelijk op reacties, maar men kan ook normaal reageren en niet meteen beginnen te blaffen. Als jij vind dat het anders moet, kun je dat toch ook op een normale wijze zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:29

Ik heb ook al acht jaar ervaring ( meer zelfs ) Maar no way dat ik een paard in laat rijden op 2,8 jarige leeftijd, als je nog even die paar jaartjes wacht, dan heb je er later nog veeel meer jaren plezier van Lachen. Maar goed in de krul trekken vind ik ook niet echt netjes, en probeer als je in galop aanspringt niet middendraf te doen, maar echt in galop aanspringen en niet in galop vallen. Verder zou ik hem hup het land op gooien en nog even lekker jong laten zijn.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:33

Het was ook niet in de krul trekken, maar vriendelijk vragen ook al lijkt de foto anders.. Maar wat betreft het aangaloperen, daar gaan we pas aan werken als ze weer lekker in de wei geweest is, het was meer om proberen wat ze deed. Uiteraard zullen wij haar straks aanleren om gewoon braaf op de hulp aan te galoperen, en er niet in te vallen, maar dat komt allemaal later wel. Knipoog