hij springt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardfysio

Re: hij springt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:37

misschien moet je eerst aan jezelf gaan werken.
las je regelmatig last hebt van hyperventilatie en angsten zou een fysiotherapeut of een haptotherapeut je prima hiermee leren omgaan.
in de tussentijd kun je het beste hele andere dingen met je ponie doen (misschien heeft hij wel teveel gesprongen vorig jaar of heeft hij fysiek last met springen)
probeer de omgang met je pony te verbeteren.
als dit allemaal goed is dan kun je weer aan springen gaan denken.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:11

Het staat hier al een aantal keer beschreven maar het klinkt een beetje als combinatie van problemen. Het kan idd best zijn dat hij niet over bepaalde hindernissen wil door bijvoorbeeld de felle kleur, kan ook te maken hebben met de manier waarop de hindernissen opgesteld staan. Ik heb ook weleens een paard gereden die wel over de kruisjes wilde maar niet over een steilsprongetje en iedereen maar roepen dat dat paard nooit sprong... Als hij het op wedstrijd wel doet is hij waarschijnlijk ook ineens alleen in de bak met allerlei vreemde attributen, dat kan idd een oorzaak zijn. Op het moment dat jij bang wordt zul je verstijven en dan wordt de kans op staken groter. Daarnaast vraag ik mij af hoe vaak je springt met je pony. Een topspringruiter zal ook niet elke dag gaan springen met zijn paard om verveling tegen te gaan en daarnaast is het ook niet goed voor het paard om elke dag te springen. Het kan idd best zijn dat ie een keer pijn heeft gehad bij het springen en daardoor niet meer wil.... Een springpaard moet dressuurmatig ook een redelijk niveau hebben om soepel te blijven anders zou hij makkelijk een spier kunnen overrekken tijdens de spong e.d.

Ik zou dus ook eerst een springpauze inlassen om te kijken of het de verveling is. Ga je weer beginnen, doe dat rustig aan. Dus laat hem eerst maar weer balkjes lopen om te kijken hoe hij daar op reageert.... Laat een instructeur je helpen. Het lijkt in eerste instantie erop dat je pony een keer niet wilde (misschien wel omdat ie een keer pijn had) en nu weet hoe hij er onderuit moet komen. Maar sluit een medisch probleem ook zeker niet uit. Suc6 ermee!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 12:01

hjaa ik doe de laatste twee weken hele andere dingen, dressuur gewoon weeer, en ik ben a naar een meerjte gegaan, en hij liep er na 3x in. (heel knap voor hem, omdat hij een keer onbewust het water in gevallen was, en een wond opliep en daardoor een kram moest) en ik ben lekker met een ander paard naar het strand gegaan, ging hij zelfs in de zee:O:D, dus hij is echt redelijk braaf de laatste tijd met andere dinge... vergeleken dat hij eerst egt doodsbang was voor water... en hij heeft meteen een grote vriend erbij na het strandavondtuur Haha!

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:06

Let vooral goed op dat hij niet oversprongen is...
Laat hem desnoods eerst 2 weken geen hindernis zien en bouw dan opnieuw rustig op...

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:59

En met een andere ruiter, anders zou ik idd hem een tijdje vrij geven. Springt hij wel met vrijspringen. Wat doet het hoofd tijdens het springen. Hoe kijkt het dier? Allerlei signalen die erop kunnen wijzen dat het dier pijn oid heeft.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 08:21

hjaa ik ga me zus er een keer opzetten, die heeft hem voor mij naar de Z dressuur gereden, kan ik ook kijken wat hij doet... mar me instructeur heeft er ook een keer opgezeten, en daar flikte hij het ook bij, maar hij keek niet raar ofzo... ik denk eerder dat hij me gewoon in de seik neemt.. want ik ben gister weer voor het eerst gaan springen. het was een kruisje van 30 cm en eerst wilde hij niet toen haalde ik zwepje erbij en toen deed hij het zonder te zeuren...

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:33

Als ik het verhaal goed begrijp heeft het paard deze stoornis nog nooit eerder vertoont. Dit houd in dat we een erfelijke gedragsstoornis die wij wel vaker bij stempel hengsten zo als Elkaro en zeoliet zien kunnen uitsluiten.

Deze gedragsstoornis is dus acuut ontstaan, wat ik ook wel eens heb gehad met een paard, is dat wanneer je erg goed traint met je paard (zo als je beschreef) kunnen door de lichamelijke ontwikkelingen bij het paard sommige spieren of wervels wel eens vast gaan zitten. Dit kan natuurlijk ook komen door een acuut trauma zo als vast liggen of vallen in de wei of een hindernis. Ook het steigeren duit vaak op een vaste wervel voor het kruis. Raadpleeg bij dit soort problemen altijd een orthopeed of ostheopaat of liever nog een dierenarts.

Wel wil ik je er op wijzen dat een goede trainer je hier op had moeten attenderen. Wand voor het welzijn van jou en je paard is het heel belangrijk dat er wat aan word gedaan. Wat het vertrouwen betreft is het voornamelijk belangrijp om weer veel kilometers in de training en wedstrijden te maken. Ga pas de ring in wanneer het in de training perfect gaat. Wanneer je financiële toestand het toe laat is een geroutineerd paard er naast altijd bevorderlijk. Voor je vertrouwen en rij kwaliteit. Wanneer dit niet lukt of kan zoek een goed nieuw paard. Het is een sport en moet leuk blijven. Maar let altijd heel goed op de het welzijn van je paard.

Ik hoop je voldoende te hebben geholpen met vriendelijke groet,

Robert.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:28

lejo schreef:
mijn eerste reactie is toch dat er ergens een keer iets is misgegaan waardoor hij niet meer wil.
Een keer een pijnlijke landing, of tuig wat hem pijn doet tijdens het springen, een keer erg geschrokken, ergens anders pijn, het kan vanalles zijn.

Ik zou beginnen je tuig te controleren en hem eens los te laten springen om te zien of hij ergens raar beweegd (samen met een heel ervaren iemand). Daarna als het dat allemaal niet is kun je gewoon rustig helemaal opnieuw gaan opbouwen met les, want dan is het, of uitproberen van hem wat jij moet overwinnen, of angst van hem, die hij moet overwinnen.
idd en als er niks mis is vind hij het misschien te moeilijk en heeft die er geen zin in. dan kan je misschien eerst gaan balkjes lopen en dan steeds iets hoger

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 19:19

nou ik heb aangezien ik gister weer een keer een les heb gedaan, dat hij me ok een beetje in de zeik probeert te nemen... want er was een sprong die hij al zeker 5x van beide kanten had gedaan, en bij de 6e X weigerde hij weer en ging weer een beetje dreigen met stteigeren.... ook weet ik en mijn instructeur dat we altijd voorzicht moeten zijn bij hem, hem door de sprong heen helpen is het stomste wat je kan doen bij hem. daar wordt hij niet beter van, bij hem moet je voorzichtig doen. het is ook wel weer een van zijn goede dingen want hij zal nooit een balk eraf gooien...Haha!

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:04

Eerst moet je uitsluiten of het niets medisch is? Wanneer dit niet het geval is, zul je toch wat strenger moeten zijn. Je zal in eerste instantie wel op erg veel verzet stuiten, maar als je streng en consequent ben zal hier verbetering in komen. Wel is waar kan dit meer dan een jaar in beslag nemen! De vraag is wil je dat? Je kan hem ook een tijdje door een wat meer ervaren ruiter laten rijden. Die kan je dan een indicatie geven over hoe lang het gaar duren dat hij van zijn probleem af is? En anders toch een andere pony het is je hobby en het moet leuk blijven vind je niet? Je steekt er toch een hoop geld en energie in!

Veel suc6

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:37

ik denk ook dat hij er even genoeg van heeft. Ik zou hem minstens twee weken verlof geven, gewoon de weide op en gedaan. Daarna stilletjes aan terug oppakken en weer niet te veel gaan springen. Spring één maal in de week, éénmaal dressuur en één maal gaan wandelen, voor de rest kan je nog vele andere dingen doen met je ponnie voorbeeld samen met hem werken aan jezelf om kalm te blijven. Ik zou dus ook niet teveel gaan verwachten van jezelf en je ponny op wedstrijd dan is de telleurstelling ook niet zo erg en als het dan toch goed gaat dan ben je ook sneller tevreden.
Als je geen rekening zal houden met je paard en jullie gewoontes dan zul je er niets meer kunnen meedoen, hij vindt het gewoon niet plezierig meer, waar is de fun om eens te springen als hjij het alle dagen moet doen.

Springpaarden op hoog niveua die springen max twee maal per week voor de rest is het dressuurwerk en als het kan een wandeling. Er zijn zelfs springpaarden die ingespannen lopen.

veel succes.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:46

Ik ken dit probleem dus. Ik had vroeger echt een superspringpony, won alles en stopte echt nooit! Echt serieus nooit! Totdat hij op wedstrijd ineens begon te weigeren. In de les sprong ze wel gewoon, thuis sprong ik nooit omdat ik maar 1x in de week mocht springen anders waren we bang dat ze het niet meer leuk zou vinden.

Maar goed het werd steeds erger en erger. Toen zijn we naar een praktijk geweest, ik zou eens moeten vragen hoe dat heet ik dacht in Roosendaal, daar hadden ze haar helemaal bekeken en zou het aan haar rechtervoorbeen liggen daar zat iets en daardoor zou ze stoppen. 6 weken rust gehad en daarna zou het goed moeten zijn. Nou geen verbetering. Toen zijn we naar Schipper in Kootwijk nog wat gegaan en daar hadden ze ontdekt dat haar ruggenwervel niet recht meer stond, dit hebben ze recht geslagen toen nog 2 weken rust en toen sprong ze weer super!

Het kan dus gewoon zijn dat ie pijn heeft hoor! Je moet ook echt niet teveel springen in een week, maximaal 2 keer en de rest dan maar buitenritjes en dressuren..