Variatie in je training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Variatie in je training

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:25

Paarden maken geen ongelukkige indruk als ze zich afgesloten hebben,apathie krijg je dan. Maar goed ik wil er niet mee zeggen dat toppaarden dat hebben,die hebben nog genoeg beweging.Het zijn meer de paarden van de amateurs die een half uurtje per dag in de molen staan en 1 uur gereden worden en daarna weer op stal gepleurd worden.Dat is zielig.

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:31

Ik vind dat er wel afwisseling in het trainen moet zitten.
Het is voor het paard anders alleen maar hetzelfde, er gebeurd nooit eens iets nieuws.
Maar het lijkt mij ook dat er een moment komt voor de ruiter dat het trainingsschema hem zelf ook begint te vervelen. Ik hou zelf namelijk van afwisseling. Niet iedere week precies hetzelfde, maar ook gewoon nieuwe dingen uitproberen. En een paard zonder weidegang.. Dan neem je gewoon iets natuurlijks van hem af. Paarden zijn tenslotte gewend om te grazen etc..

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:48

Elisa2 schreef:
Paarden maken geen ongelukkige indruk als ze zich afgesloten hebben,apathie krijg je dan. Maar goed ik wil er niet mee zeggen dat toppaarden dat hebben,die hebben nog genoeg beweging.Het zijn meer de paarden van de amateurs die een half uurtje per dag in de molen staan en 1 uur gereden worden en daarna weer op stal gepleurd worden.Dat is zielig.

Maar dan zien ze er alsnog niet vrolijk uit. Dan hebben ze meer een 'dode' blik. Wil nu niemand verdedigen die zijn paard 1 uur per dag uit de box haalt om dressuur te rijden en verder niks hoor. Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:16

Nou sommige van die paarden hebben een dode blik en zijn eventjes heel blij als je baasje er is.Dat is moeilijk te beoordelen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:24

SparklingApp schreef:
maar kunnen wij als mens wel zo goed inschatten wanneer een paard gelukkig is, zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?
Als ik die paarden van Anky zie heb ik niet het idee van tjee wat een zielige paarden...
Ik denk toch dat we de paarden hier in teveel als mens bekijken.

Ik denk dat jij paarden teveel als mens bekijkt. Volgens jou kan een paard gelukkig zijn als hij geen angst heeft, genoeg te eten heeft, genoeg beweging, gezelschap van andere paarden en een plek om te liggen. Daar ben ik het mee eens, maar volgens jou zijn de paarden van Anky dan toch niet helemaal gelukkig. Ze hebben namelijk geen gezelschap van andere paarden omdat ze dan zouden kunnen gaan spelen wat voor blessures kan zorgen. Genoeg beweging krijgen ze ook niet, ja meer dan sommige paarden die 23 uur per dag op stal staan , maar de paarden van Anky staan alsnog 22 uur op stal. Voldoende biks zullen ze idd wel krijgen, maar de hoeveelheid ruwvoer voldoet niet aan de behoefte van een paard.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:25

Elisa2 schreef:
Nou sommige van die paarden hebben een dode blik en zijn eventjes heel blij als je baasje er is.Dat is moeilijk te beoordelen.

Tuurlijk zijn ze blij om hun baasje te zien, dat betekend dat ze even de stal uit mogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:42

Ja daarom had ik dat er ook zo neergezet ;-}

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:44

Inge_ schreef:
SparklingApp schreef:
maar kunnen wij als mens wel zo goed inschatten wanneer een paard gelukkig is, zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?
Als ik die paarden van Anky zie heb ik niet het idee van tjee wat een zielige paarden...
Ik denk toch dat we de paarden hier in teveel als mens bekijken.

Ik denk dat jij paarden teveel als mens bekijkt. Volgens jou kan een paard gelukkig zijn als hij geen angst heeft, genoeg te eten heeft, genoeg beweging, gezelschap van andere paarden en een plek om te liggen. Daar ben ik het mee eens, maar volgens jou zijn de paarden van Anky dan toch niet helemaal gelukkig. Ze hebben namelijk geen gezelschap van andere paarden omdat ze dan zouden kunnen gaan spelen wat voor blessures kan zorgen. Genoeg beweging krijgen ze ook niet, ja meer dan sommige paarden die 23 uur per dag op stal staan , maar de paarden van Anky staan alsnog 22 uur op stal. Voldoende biks zullen ze idd wel krijgen, maar de hoeveelheid ruwvoer voldoet niet aan de behoefte van een paard.

Dat was juist een vraag... ik denk dat er iig niemand is die zal denken dat een paard gelukkig kan zijn zonder die dingen..
Gezelschap op je heen of echt om aan te raken is natuurlijk een verschil, maar wie kan zeggen of we de behoefte om aan te raken (ik denk dat die er is..) als mens kunnen compenseren met oa poetsen?

Ik denk ook dat veel mensen de hoeveelheid beweging van een paard op een klein stukje wei heel erg overschatten! Een uur trainingsmolen plus een uur werk legt een paard volgens mij heel wat meer meters af dan een dag in een klein weitje hangen..!
Ik heb bij ons wel eens globaal onderzocht of de paarden meer meters afleggen bij een ochtend weidegang of bij een uur molen, in de molen liepen ze meer. Wie kan dan zeggen wat beter bij de behoefte van een paard aansluit?

Ik heb een paar paarden gekocht die zijn opgegroeit in een groot stuk natuurgebied, hectaren met schraal gras, een groot stuk bos, een beekje er doorheen, een kudde paarden en verschillende andere groepen dieren, kijk die leggen wel wat afstanden af! Maar dat is toch niet te vergelijken met hoe de meeste paarden op een omheind stukje vet gras staan?
Weidegang lijkt soms wel heilig, maakt het dan ook niks uit in wat voor vorm?

Ik zeg niet dat ik het allemaal zo goed weet, maar ik probeer er wel over na te denken en echt te kijken op welke haalbare manier we onze paarden het beste kunnen houden!
Het is dan jammer om te lezen dat er mensen zijn die alleen maar roepen van oh wat zielig zonder ook maar verder te willen kijken of ooit zelf eens wat heeft proberen te onderzoeken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:51

Ik denk net als SA dat je paarden teveel als mens beschouwt. Het belangrijkste vind ik nog altijd dat een paard op een dag regelmatig uit de stal komt, om te gaan stappen, molen of rijden. Maar om nu een risico te gaan lopen op blessures... Op onze stal zijn geen weilanden, je kan je paard op de paddock zetten of je kan gaan stappen buiten naar een aantal grasvelden. Eerlijk gezegd mis ik het niet. Nu zeggen jullie misschien: maar je paard wel, maar dat denk ik ook niet. Paarden denken echt niet: goh, als ik nu eens een uurtje op de wei zou mogen vandaag, dan zou ik pas echt blij zijn.

Ja, ok, ik spring ook wel eens met de dressuurpaarden, ik laat ze wel eens los (met springschoenen, getten,... en ik blijf erbij), gelongeerd worden ze ook, er wordt mee gestapt en ze gaan in de molen, maar ga nu niet mensen als Anky afschilderen als dierenmishandelaars. Overal lees en hoor ik toch altijd dat haar paarden zeer vaak buitenkomen en persoonlijk denk ik nog altijd dat wat zij doet het beste is: een drie tot vier keer per dag buiten, zo zijn ze met iets bezig en staan ze niet te niksen op de wei of op stal.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:51

Ik denk net als SA dat je paarden teveel als mens beschouwt. Het belangrijkste vind ik nog altijd dat een paard op een dag regelmatig uit de stal moet komen, om te gaan stappen, molen of rijden. Maar om nu een risico te gaan lopen op blessures... Op onze stal zijn geen weilanden, je kan je paard op de paddock zetten of je kan gaan stappen buiten naar een aantal grasvelden. Eerlijk gezegd mis ik het niet. Nu zeggen jullie misschien: maar je paard wel, maar dat denk ik ook niet. Paarden denken echt niet: goh, als ik nu eens een uurtje op de wei zou mogen vandaag, dan zou ik pas echt blij zijn.

Ja, ok, ik spring ook wel eens met de dressuurpaarden, ik laat ze wel eens los (met springschoenen, getten,... en ik blijf erbij), gelongeerd worden ze ook, er wordt mee gestapt en ze gaan in de molen, maar ga nu niet mensen als Anky afschilderen als dierenmishandelaars. Overal lees en hoor ik toch altijd dat haar paarden zeer vaak buitenkomen en persoonlijk denk ik nog altijd dat wat zij doet het beste is: een drie tot vier keer per dag buiten, zo zijn ze met iets bezig en staan ze niet te niksen op de wei of op stal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:56

Mijn paard geniet uiterst veel variatie. We gaan op buitenrit, doen dressuur, rijden zonder zadel, racen door de weilanden, springen, voetballen, wandelen en klooien wat aan met grondwerk! *LOL* Daarnaast komt ze iedere dag min. 6uur buiten. Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:08

SparklingApp schreef:
Inge_ schreef:

Dat was juist een vraag... ik denk dat er iig niemand is die zal denken dat een paard gelukkig kan zijn zonder die dingen..
Gezelschap op je heen of echt om aan te raken is natuurlijk een verschil, maar wie kan zeggen of we de behoefte om aan te raken (ik denk dat die er is..) als mens kunnen compenseren met oa poetsen?

Ik denk ook dat veel mensen de hoeveelheid beweging van een paard op een klein stukje wei heel erg overschatten! Een uur trainingsmolen plus een uur werk legt een paard volgens mij heel wat meer meters af dan een dag in een klein weitje hangen..!
Ik heb bij ons wel eens globaal onderzocht of de paarden meer meters afleggen bij een ochtend weidegang of bij een uur molen, in de molen liepen ze meer. Wie kan dan zeggen wat beter bij de behoefte van een paard aansluit?

Ik weet zeker dat mensen het gemis van een ander paard niet kunnen compenseren door extra veel te poetsen. Je bent immers niet 24/7 bij je paard en dan alsnog is een mens nooit hetzelfde als een paard. Knipoog

In de molen zullen ze idd meer meters afleggen, maar ik denk dat elk paard toch liever een uur vrij in de wei loopt dan een uur in de stapmolen, ook al krijgt hij dan minder beweging.

En in gevangenschap leggen paarden natuurlijk veel minder km af dan in het wild, 40 km per dag, maar hier hebben ze dan ook geen 20 hectare tot hun beschikking. Ik heb dan toch liever dat mijn paard 24/7 in een wei van 1 hectare staat zoals nu, dan hem 22/7 in de wei te houden en dan 2 uur in de stapmolen per dag om een bepaald aantal km te halen.

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:49

Arm paard . Ik hou zelf niet van springen maar omdat mijn paard er dol op is spring ik ook minstens 1 keer in de week. Je kunt toch ook rekening met je paard houden. Is dat nou zo moeilijk?

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:56

Toen ik het artikel in de Paard&Sport las dacht ik echt : Wow! Nooit eens wat anders dan dressuur? Scheve mond Mijn pony zou daar dus echt niet vrolijk van worden he. We rijden dressuur, springen, crossen, buitenritten, voor de kar, horseball, klein beetje vrijheidsdressuur. Als die alleeen maar zou dressuren is die niet te genieten
Alhoewel ik trouwens P&P niet er zielig uitvind zien (evenals de paarden van Anky). Moet je nagaan hoe ze eruit zouden zien als ze wél afwissling zouden hebben Haha! Clown

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 16:45

Het gaat me nog niet zozeer allen om de weidegang, maar om de variatie in je dag/training. Natuurlijk vind ik weidegang super belangrijk, ik zou mijn paarden nooit op een stal zetten waar ze geen weidegang hebben. Maar dat is, denk ik, ook wat je gewend bent.

Stel je eens voor dat je iedere dag hetzelfde moet doen, bijvoorbeeld op je werk. Naast je werk mag je een half uurtje per dag wat anders doen, in dit geval gras eten, de rest van de dag moet je in een kamertje (stal) zitten. Dan wordt je toch gek???? En natuurlijk: een paard is geen mens, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit voor een paard prettig is. En of ze nou gras eten aan een touwtje om zo blessures te voorkomen, of los in een afgezet stukje wei....het hoeft inderdaad niets uit te maken mits iemand maar de tijd neemt om het paard lekker gras te laten eten. Alhoewel ik me kan voorstellen dat dat er wel eens bij in schiet, en helemaal hetzelfde is het natuurlijk nooit.

Een paar citaten uit het boek "basisboek Dressuur" van Tineke Bartels:

" Ook het moderne sportpaard heeft dus veel beweging nodig, afwisseling, frisse lucht, en zo vaak mogelijk kleine hoeveelheden voer"

"De gezellig stal, de wei en de buitenritten zijn mijn methodes om paarden psychisch fit te houden. Het is trouwens ook de manier om ze fysiek 100% in orde te hebben. Alleen met een vrolijk humer en pijnloze spieren kan een paard zich goed ontwikkelen"

" psychisch en lichamelijk fit kan een paard alleen zijn als hij veel afwisseling in zijn leven heeft"

en nog een paar om het af te leren:

"Zorg er voor dat hij een interessant en veelzijdig leven heeft. Geef hem dus een gezellige stal en maak regelmatig een buitenrit. Bijna al onze paarden lopen iedere dag 1 tot 2 uur in de wei of paddock.................. In de wei kan en paard zich uitleven, en hij heeft een gezonder en vrolijker bestaan"

Uitspraken die er wat mij betreft niet om liegen! Wat ik dan wel verbazingwekkend vind, is dat Angela Krooswijk ook traint bij van Balen.....

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:15

Citaat:
Ik snap best dat je met een paard of pony op dit niveau geen bos of duinritten gaat doen.

Ik niet. Je hoeft niet als een gek onverantwoord te gaan boscrossen, maar ik vind dat je ook met een paard op dat niveau best een buitenritje kan maken zo af en toe hoor. Je zal het paard vast niet horen klagen. Knipoog

Ik kan me niet voorstellen dat die paarden daar écht gelukkig zijn. Als ik een paard was zou ik me in elk geval gruwelijk gaan vervelen als ik elke dag alleen maar dressuurmatig zou moeten werken en twee dagen in de week aan het handje gestapt zou worden. Koe

Chocomel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:20

Sneu, afwisseling is wel fijn voor een paard, lijkt mij zo dan..
En ik vind het ook nogal raar dat die mevrouw ( of is het een man ? Niet zo goed gelezen ) dan ook elke dag dressuur wil doen. Wat saai.. Slapen

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:29

Ik wil zelf na een dag hard werken op kantoor ook lekker naar buiten, met vrienden kletsen even ontspannen boswandeling maken ect. Denk niet dat paarden niet op de wei doen het mishandeling is, maar als het paard kan kiezen, kiest hij toch voor leven in een kudde, met zijn kont in de regen lekker buiten, en een fikse bosrit boven een uurtje dressuur in die zandbak, het liefst met een paar maatjes voor de grootste lol!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:15

Toen ik dat las, dacht ik precies hetzelfde! Arm dier, er is niks fijners dan weidegang of een beetje huppelen. Maarja, zonder die pony zijn de Nederlandse ponyruitertjes niks, laten we eerlijk wezen

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:07

Ja oke, dat kan wel zo zijn. Maar Nederland vergaat niet als de nederlandse pony ruiters niets meer presteren! Bovendien weet ik vrijwel zeker dat een beetje variatie in het beestje zijn dag heus niet ten koste zou gaan van zijn prestaties.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:13

Ilzjuh schreef:
Citaat:
Ik snap best dat je met een paard of pony op dit niveau geen bos of duinritten gaat doen.

Ik niet. Je hoeft niet als een gek onverantwoord te gaan boscrossen, maar ik vind dat je ook met een paard op dat niveau best een buitenritje kan maken zo af en toe hoor. Je zal het paard vast niet horen klagen. Knipoog

Ik kan me niet voorstellen dat die paarden daar écht gelukkig zijn. Als ik een paard was zou ik me in elk geval gruwelijk gaan vervelen als ik elke dag alleen maar dressuurmatig zou moeten werken en twee dagen in de week aan het handje gestapt zou worden. Koe

Ik denk ook niet dat die paarden daar echt heek gelukkig zijn. Ze worden natuurlijk goed verzorgd daar verder maar de dingen die voor een paard belangrijk zijn, worden achterwege gelaten..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:02

Wij als bokkers gaan gewoon allemaal een week lang 22 uur op de bank zitten en één uur hardlopen(wel elke dag het zelfde rondje), vervolgens mogen we een kwartier iets eten waar we dol op zijn maar let wel op want na dat kwartier moet je weer op de bank zitten dus geniet maar van dat kwartier.

Even zonder dollen, elk paard zou (als hij mocht kiezen) liever in de weide staan als in een box of stapmolen.Elk paard vind het fijn om contact met zijn soortgenoten te hebben.Elk paard houd ervan om beweging te krijgen maar elke dag het zelfde????
Ik snap best dat een paard op hoog niveau vaak getraind word, maar ook tijdens een buitenit kun je je paard zijn dagelijkse oefeningen laten doen, afwisseling vind ik echt wel belangrijk voor mijn paarden.
Dat een paard nooit eens even paard mag zijn(lekker rollen en ravotten met andere paarden) vind ik zielig.
Een paard is nog altijd geen auto die je uit de garage haalt om een ritje te maken, het blijft een dier en geen robot.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:15

Ik vind het raar dat het paard niet eens in de wei komt. wat een saai leven moet dat paard hebben. alleen maar dresuur, dresuur, dresuur. ik zelf vind afwisseling voor mijn paard echt belangrijk. Ik vind dit echt zielig

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:21

Ik vind het zelf al saai als ik 2 dagen achter elkaar dressuurmatig werk met hetzelfde paard. gelukkig heb ik 2 paarden, dus kan ik voor mezelf afwisselen.
Ik rij beide paarden dus 4 dagen per week, maar daarbij zitten zeker geen 4 dagen dressuurtraing, minimaal 1x longeren, soms vaker. Het ligt er aan waar ik zin in heb, soms even met de kar naar buiten voor de afwisslinge, dat vinden ze helemaal geweldig.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:22

Britty schreef:
Ja oke, dat kan wel zo zijn. Maar Nederland vergaat niet als de nederlandse pony ruiters niets meer presteren! Bovendien weet ik vrijwel zeker dat een beetje variatie in het beestje zijn dag heus niet ten koste zou gaan van zijn prestaties.

Nee dat denk ik ook zeker niet, maar zijn de Van Baalens blijkbaar anders over van mening