Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
laurentia schreef:Ik zou begeleiding bij een goede instructeur nemen, dit is niet iets om in je eentje te gaan proberen (lijkt mij)
WowAmigo schreef:@Gast9373: ik loop er ook echt niet aan te sleuren hoor! Maar Links en rechts doe ik voornamelijk door mijn hand opzij te zetten (en zo min mogelijk terugwerken).
Maar ik blijf erbij dat het goed is als ze zonder ruitergewicht leren ontspannen/nageven op (lichte!) teugeldruk. Want daar komt het toch op neer. Pony hoef je ook niet direct echt vast te knopen, maar licht bijzetten tot ze de hals mooi constant willen laten vallen. Pony moet toch leren de buikspieren aan te spannen en de bovenlijn te ontspannen om zich rond te kunnen maken en, zoals Gringo zegt, de ruiter te kunnen dragen?
Zo heb ik het iig gedaan.
Het is onnatuurlijk en ik zou eerst gewoon de andere basisdingen oefenen. Maar goed dat is mijn mening

ELpatcho schreef:een jong paard moet je nog niet in de krul trekken, maar wel lekker laag laten lopen met zn neusje..
maar ontspanning enzo hoort ook bij aan de teugel

en als je goed je paard inrijd, dan is dit het eerste vereiste, en zal je jonkie gelijk al nageven.......... Niet omdat hij in de krul loopt, maar omdat hij gewoon technisch zijn lichaam correct gebruikt KiWiKo schreef:als een paard gewoon recht op vier benen, van achteren naar voren loopt......... dan geeft het dier naen als je goed je paard inrijd, dan is dit het eerste vereiste, en zal je jonkie gelijk al nageven.......... Niet omdat hij in de krul loopt, maar omdat hij gewoon technisch zijn lichaam correct gebruikt
runningkawa schreef:Gewoon netjes ontspannen rijden en et gebeurd vanzelf..bij elk paard
*.

runningkawa schreef:Ja hoor, ook bij dat paard
dat het niet elke seconde lukt is niet erg, maar daarna kan het ook weer gewoon
Ook bij een verpest paard, kwestie van aan het been maken en de ontspanning op gaan zoeken
dat het niet meteen lukt, dat kan kloppen, maar mensen zijn altijd maar bezig om het te hebben over die voorkant.
Vergeet dat, ga werken aan de achterkant en de ontspanning en hey...ineens is de voorkant er ook
. In drie jaar tijd heb ik dat allemaal al geprobeerd, sterker nog, ik was ábsoluut niet bezig met de voorkant. Zodra je daar ook maar een beetje aankwam had je gelijk een heel paard in de stress. Bovendien boeide die voorkant mij op dat moment nog helemaal niet, ik had allang geschoten dat ik eerst maar eens aan andere dingen moest gaan werken.