Ze is niet vooruit te branden....Wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Re: Ze is niet vooruit te branden....Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:01

Even wat nieuws :
Woensdag heb ik haar een dag met rust gelaten.
Donderdag: heb ik even 10 minutjes haar gelongeerd. kijken of haar bewegingen goed waren nog etc.
Kon geen rare beenacties zien ofzo.. alleen haar achterbenen zette ze wat minder uitgestrekt neer,en wat dichter bij elkaar,maar verder zag ik niet echt iets extreem raars..

Vrijdag (vandaag) : Heb vandaag toch maar haar weer eens opgezadeld. Heb een balkje op de hoefslag neer gelegd. Gewoon liggend. Omdat ik haar peesbeschermers en springschoenen thuis had liggen,wou ik niet hoger gaan Knipoog
In stap ging ze in een normaal tempo..heb haar vandaag helemaal NIET aan de teugel laten lopen. Goed contact gehouden,maar tegelijkertijd haar toch wel wat meer vrijheid gegeven dan anders. In draf liep ze net als woensdag weer iets stijfjes,maar na wat voltes,overgangen stap en draf ging het al wat beter. Draven ging elders prima Knipoog Heb haar niet te veel gedwongen met de zweep. Vooral mijn stem gebruikt en drijven. Tenzij ze echt niet ging op de plek waar ik haar in draf wou hebben,gaf ik haar nog een rustige tik. Evenlater heb ik haar aan laten galloperen in de dichtstbijzijnde hoek van het balkje. Ze sprong direct aan,maar ging bij de volgende hoek,na het balkje toch weer terug..Blijven drijven etc. ging niet,dan gooide ze haar oren in de nek en gaf ze korte bokjes,ging ze naar binnen toe,en direct stoppen.
Evenlater merkte ik dat ze echt haar eigen zin wou doordrijven,om altijd aan te gaan galloperen in de hoek bij de balk.
Toen ik haar evenlater toch niet haar zin gaf,en op de volte steeds ging voor de balk nog, haar op de volte wou aan laten galloperen,begon ze echt goed kwaad te worden. (ik trouwens ook wel:P) Ze wou echt NIET daar aan galloperen..Maar wou wel even wachten om in haar favo hoekje voor de balk aan te galloperen. Daar gallopeerde ze uit zich zelf aan.. Heb haar toen direct h teruggehaald omdat ik wou dat ze op de plek waar ik het wou,aan ging galloperen. Ze was er totaal niet mee eens,,en begon te trekken richting de balk. (ze vind springen toch wel 1 van de leuke dingen) Sindsdien heb ik geweigerd om haar over de balk te laten gaan. Wou eerst dat ze fantsoenlijk over ging in galop. uiteraard wou ze dat niet,en telkens bij de hulpen begon ze kwaad te worden. Uiteindelijk is het 1x gelukt,een heel kort galopje (heb haar namelijk na 4 passen direct teruggehaald,om te voorkomen dat ze zelf terugging.. Heb direct beloont,en uiteindelijk in een drafje over de balk heen gestuurd.

Uitkomst: Ik weet eigenlijk wel (bijna) zeker dat ze geen pijn heeft ofzo.. Wat het nou precies is weet ik niet ?
In iedergeval probeert ze ineens enorm haar zin door te krijgen,en word ze enorm kwaad als het niet mag,of dat ik iets van haar vraag wat ze niet wilt.
Terwijl ze dat toch vorige week en al die weken daarvoor nooit heeft gedaan.. ze was altijd enorm lief,en luisterde Aardig goed.

(sorry voor het lange verhaal)

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:38

Blijf ik even volgen...

Zit met een soortgelijk probleem.6jarige merrie(heb even getwijfeld of ze misschien een draver is aangezien afstamming onbekend is, volgens instructeur niet...), drie maanden onder het zadel. Stap en draf zijn redelijk, goed vooruit. Het moment dat ik wil aangaloperen heb ik problemen. De hulpen kent ze...( al doet ze soms alsof ze die niet kent, tot je er een lange zweep bij haalt) vier meter galop en ze valt weer in draf.
Niet vlotter te krijgen in arbeidsgalop, voor de volgende hoek ligt ze er meestal weer uit...

Heb ook al wat dingen uitgeprobeerd...lange zweep= vliegen in rengalop door de piste
Mijn rij-moment anders indelen, het galopgedeelte veel meer vooraan steken...
Niks helpt...aan sporen denk ik liever nog niet...

Misschien inderdaad 'uittesten' van de ruiter....?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:46

ZUCHT.... misschien een idee om er dan toch eens iemand bij te halen die verstand heeft van een paard africhten?
Ik lees allemaal dingen in jou verhaal waar mijn haren overeind van gaan staan! Het dier is pas 4 jaar oud! Ze loopt nu al ..stijfjes, maar gelukkig heb je haar niet te veel gedwongen met de zweep ( diepere ZUCHT) . Ik heb het vermoeden dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Bij een 4 jarige die nu al niet meer wil lopen gaat er dan toch echt iets verkeerd.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:48

Stijfjes is dan mischien niet het goeie woord, Dat ze nog niet helemaal ''los'' aan t lopen is beter..?

En zoveel vragen we van haar niet.. Ze staat bij een dierenarts gestald,en die zal het direct zeggen als ik iets mis zal doen..(te veel vragen van haar etc.)
Die mensen snappen er zelf ook niet veel van..Bij haar vorige stal werd toch een tikkie meer gevraagd dan hier,maar daar presteerde ze Prima zo te horen.
Hier ook altijd,maar ineens nu..

We werken trouwens ook nooit lang.. Die meneer zij daar ook al dat we helemaal niet veel van haar vragen voor haar leeftijd. 5/4x in de week rijden moet echt kunnen voor haar, ze word ook maar max. half uur ong. gereden. (verschillend)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:10

Zij weet heel goed waar ze mee bezig is,ik ken haar heel goed.Ze weet precies wat ze wel en niet kan doen en heeft aardig veel ervaring.Dat paardje wil gewoon haar zin door drijven,tja ze is nog erg jong he.Ze proberen je uit,kijken hoe ver ze kunnen gaan.Maar zij weet heel goed dat ze niet mag toegeven,en zo hoort het ook.Ze is heel lief voor paarden maar ze blijft wel consequent.Ze moet gewoon blijven doorgaan,met het paardje is nix mis mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:13

Ja inderdaad, dit paard van 4 is gewoon dwars! Veel succes verder nog met je 4 jarige.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 21:25

Je bericht klinkt nog steeds erg,dat je er het helemaal niet mee eens bent..
Maargoed,,ga niet verder in discussie... Haha!..laten we het nog normaal houden..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:29

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik herken dit heel erg. Mijn Haffie deed ook nooit wat mensen vroegen, alleen kegelde die ook nog eens iedereen eraf. Tot wij haar kochten en als volleerde beginners (3 maanden manegeles en toen een eigen paard) lekker met haar gingen aanklooien, ineens werd het langzaam maar zeker het liefste paard van stal (ze was 5 jaar) nog nooit buiten geweest want dat kan niet met een levensgevaarlijk paard, stel je voor dat je er eens naast zou vallen buiten (dacht de vorige eigenaar) wij groen als we waren zeiden ze is zo lief laten we naar buiten gaan wandelen een ernaast en een erop, ze schrok wel eensmaar de grondruiter kon haar dan geruststellen. Verder gingen we zonder zadel rijden, wandelen tutten en noem maar op. Nu 14 jaar later kom ik nog steeds mensen tegen die haar kennen van voor onze tijd en die vragen hoe ik met dat dier naar buiten durf te gaan, reputatie verlies je nooit, maar ondertussen rijden er kinderen van 5 op buiten in het bos. Wat ik hier alleen mee wil zeggen is dat weten hoe je een jong paard in rijdt geen gerantie voor rijplezier is. Onze merrie is ingereden op een professionele stal tot m2 dressuur en de vorige eigenaresse longeerde alleen maar omdat ze er niet meer op durfde. Laat los wat je hebt geleerd en luister naar je paard. Stijf en dwars, misschien is ze het rijden wel even beu, en stel jezelf de vraag ga jij iedere dag met plezier naar school of naar je werk, gun je paard een baaldag als het nodig is, of een baalmaand, lekker tutten en wandelen en op de wei en dan weer rustig starten met rijden. (als je dan veel buiten wandeld is ze daarna misschien ook wel mak genoeg om eens buiten te rijden)

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:55

[quote="gohya"]Zij weet heel goed waar ze mee bezig is,ik ken haar heel goed.Ze weet precies wat ze wel en niet kan doen en heeft aardig veel ervaring.Dat paardje wil gewoon haar zin door drijven,tja ze is nog erg jong he.Ze proberen je uit,kijken hoe ver ze kunnen gaan.Maar zij weet heel goed dat ze niet mag toegeven,en zo hoort het ook.Ze is heel lief voor paarden maar ze blijft wel consequent.Ze moet gewoon blijven doorgaan,met het paardje is nix mis mee.[/quote]

geverifieerd door de dierenarts ???