Schuimen Altijd Goed??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schuimen Altijd Goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:43

dan schuimen er veel ook...

Dat blad is net een penny voor volwassene, staat wel meer onzin in Bloos

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:48

Mwah naja.. ik weet het nieth oor Tong uitsteken

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:40

bij ontspanning en knabbelen aan het bit gaan ze schuimen, die van mij kwijlt een soort van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:54

streep3 schreef:
bij ontspanning en knabbelen aan het bit gaan ze schuimen, die van mij kwijlt een soort van

Dat is dus níet goed. Als ze kwijlen kunnen ze niet slikken of zijn ze juist wél gespannen.

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 07:31

Somebitch schreef:
Het lijkt me niet dat ze informatie wat niet waar is in een paardenblad zetten..

Waarom zou het schuimen als het ontspannen is alleen met een bit in? Waarom schuimen ze dan bijvoorbeeld niet als je ze longeert met een halster zijn ze dan niet ontspannen? Lijkt me sterk Bloos

mijn paard schuimd ook als je hem aan een halster longeert, dat is geen arument om het schuimen af te kraken. Ik vind dat het niet uit maakt of een paard nu wel of niet schuimd een paard moet nageven en je hand op zoeken en volgen of hij daarbij schuimd of niet maak mij niet uit.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 07:42

Volgens mij is het ook niet goed dat een paard schuimt, maar je ziet het eigenlijk wel heeel vaak.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:15

Ik heb een paard nog nooit met halster aan zien schuimen Bloos

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:26

Volgens mij is het goed, zoals de meeste mensen al zeggen.
Mijn paard schuimt ook, maar dat komt omdat hij knabbelt (klinkt zo grappig Clown ) op het bit. Zelfs als de teugels loshangen doet hij dat. Het hoofdstel is ook niet te groot dus dat kan het ook niet zijn. Waarschijnlijk vind hij het bit gewoon lekker ofzo? Nagelbijten / Gniffelen

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:27

Scuimen is een goed teken. Dit betekend dat ze het bit goed aannemen. Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:30

Ik denk niet dat als paarden schuimen, ze ontspannen zijn.
Ik denk dat paarden schuimen omdat ze niet goed kunnen slikken met dat bit, ik rijd bitloos en mijn paard loopt heel erg ontspannen en lekker over zijn rug, maar ik heb hem nog nooit zien schuimen zonder bit. Toen ik nog met bit reed, schuimde hij wel.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:41

Inge_ schreef:
Ik denk dat paarden schuimen omdat ze niet goed kunnen slikken met dat bit, ik rijd bitloos en mijn paard loopt heel erg ontspannen en lekker over zijn rug, maar ik heb hem nog nooit zien schuimen zonder bit. Toen ik nog met bit reed, schuimde hij wel.

Maar als het knabbelen is, dan valt er toch weinig te knabbelen als er geen bit is ? Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:44

Ook paarden die zonder bit rijden 'kauwen' om het zo maar te zeggen.

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:37

paarden kauwen ook zonder bit bij het loswerken of lougeren, dit is een teken van onderdanigheid.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:39

sliertje schreef:
Wanneer een paard ontspant, dan kauwt het.. Wanneer een paard kauwt, komt er lucht in het speeksel waardoor er schuim ontstaat. Dit kan ook zijn wanneer het paard zonder bit loopt. Denk maar aan een join up of als je het paard opjaagt in de bak en het ontspant door o.a. te gaan kauwen. Er kan schuim ontstaan in de mond van het paard.

Als een paard last heeft van het bit of bijvoorbeeld aan het wisselen is dan kan er speeksel ontstaan wat zo de mond uitloopt. Dit is dan weer een teken dat er iets in de mond van het paard kan zijn wat hem irriteert. (kleine kinderen produceren ook veel meer speeksel als ze aan het wisselen zijn.)

Schuim is dus ontspanning. Maar niet elk paard dat ontspant, schuimt ook.

Als jij je paarden rijdt en ze schuimen lekker in de mond, dan mag je ervan uitgaan dat ze lekker ontspannen op je hand zijn. Erg goed teken dus!

Succes!

Dat is dus ook bij de shethengst van ons...toen ik hem weleens aan een halster longeerde schuimde hij Lachen ook met wandelen...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:43

Ik geloof er ook wel in dat het paard kan schuimen als ie ontspannen is.
Als je die toppers ziet rijden in de dressuur, die schuimen ook.

Mijn paard schuimt ook, zelfs met een buitenrit vanmorgen terwijl ik alleen gestapt hebt.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:04

Die van mij schuimt de ene keer wel de andere keer niet.
Als ze op het bit kauwt gaat ze schuimen maar soms ook niet en is ze heel hard in de mond dus ik vind wel dat als ze schuimen ontspannen.
En dat ze niet kan slikken is bij mijn pony niet het geval want het bit hangt laag genoeg Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:31

Marilyn_ schreef:
Inge_ schreef:

Maar als het knabbelen is, dan valt er toch weinig te knabbelen als er geen bit is ? Knipoog

Wat denk je van knabbelen om het bit eruit te krijgen?

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:01

Inge_ schreef:
Wat denk je van knabbelen om het bit eruit te krijgen?

Kan ook Tong uitsteken

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:36

Up_to_Date schreef:
Ik geloof er ook wel in dat het paard kan schuimen als ie ontspannen is.
Als je die toppers ziet rijden in de dressuur, die schuimen ook.

Mijn paard schuimt ook, zelfs met een buitenrit vanmorgen terwijl ik alleen gestapt hebt.

Een paard zal van nature niet gaan schuimen. Mijn paard doet dit niet. Ik geloof niet in het schuimen omdat ze ontspannen zijn.

armyhorse schreef:
En dat ze niet kan slikken is bij mijn pony niet het geval want het bit hangt laag genoeg Knipoog

Dat heeft weinig met het kunnen slikken te maken. Als ze 'aan de teugel' lopen, wordt de keel afgeknepen, en daardoor kunnen ze minder goed slikken.

Citaat:
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:47

@ Joonsel : Dat kan misschien wel alleen die van mij schuimt nauwelijks maar als ze schuimt loopt ze op een of andere manier toch beter Knipoog

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:50

Ik heb net les gehad en dat paard schuimde ook behoorlijk maar ik weet van mezelf dat ik nou niet bepaald ontspannen rijd.
ik rij niet zo vaak op dat paard maar meestal op een paard met harde mond als je er dus 1 met zachte mond rij vind ik het heel moeilijk om ontspannen te rijden,
Dus of het altijd goed is weet ik nog niet zo zeer;)
*edit Typ foutje*

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 16:58

Maar paarden schuimen ook zonder bit in..?? Maar ik zie ook vaak dat spring paarden snel gaan schuimen. Maar dat lijkt me juist niet ontspannen voor het paard.? Dus dat snap ik ook al niet! :S

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:03

Alfa_Girl schreef:
Maar paarden schuimen ook zonder bit in..?? Maar ik zie ook vaak dat spring paarden snel gaan schuimen. Maar dat lijkt me juist niet ontspannen voor het paard.? Dus dat snap ik ook al niet! :S

Sommige paarden schijnen ook te schuimen zonder bit, maar ik rijd mijn paard altijd bitloos en heb hem nog nooit zien schuimen.

Er zijn ook mensen die met bit buiten wandelen, schuimt jullie paard dan ook? Of dan niet, omdat zijn ademhalingsweg dan niet wordt dichtgeknepen aangezien hij niet aan de teugel hoeft te lopen? Knipoog

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:53

Inge_ schreef:
Er zijn ook mensen die met bit buiten wandelen, schuimt jullie paard dan ook? Of dan niet, omdat zijn ademhalingsweg dan niet wordt dichtgeknepen aangezien hij niet aan de teugel hoeft te lopen? Knipoog

Precies. Knipoog

Ben 't met je eens. Ja

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:41

hmm, toen mijn draver nog extreem gespannen was onder het rijden en het echt duidelijk niet fijn vond dan was hij altijd erg veel aan het schuimen, dat de spatten ervanaf vlogen, maar geen kwijl.
Als ik nu echt lekker ontspannen dressuur met hem heb kunnen rijden heeft ie enkel schuimlipjes.
En ook op buitenrit schuimt ie... niet dat hij daar ontspannen is Knipoog

ik ben bij Beau dus altijd blij als hij schuimlipjes heeft, wat minder als zijn hele bek vol schuim slingert Knipoog

kan dan ook weer aan materiaal van het bit liggen... van koperlegering gaan ze over het algemeen een stuk makkelijker schuimen ( heb ik mij laten vertellen toch Knipoog wil dus nix zeggen Tong uitsteken )