Dat blad is net een penny voor volwassene, staat wel meer onzin in
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
streep3 schreef:bij ontspanning en knabbelen aan het bit gaan ze schuimen, die van mij kwijlt een soort van
Somebitch schreef:Het lijkt me niet dat ze informatie wat niet waar is in een paardenblad zetten..
Waarom zou het schuimen als het ontspannen is alleen met een bit in? Waarom schuimen ze dan bijvoorbeeld niet als je ze longeert met een halster zijn ze dan niet ontspannen? Lijkt me sterk
) op het bit. Zelfs als de teugels loshangen doet hij dat. Het hoofdstel is ook niet te groot dus dat kan het ook niet zijn. Waarschijnlijk vind hij het bit gewoon lekker ofzo?

Inge_ schreef:Ik denk niet dat als paarden schuimen, ze ontspannen zijn.
Ik denk dat paarden schuimen omdat ze niet goed kunnen slikken met dat bit, ik rijd bitloos en mijn paard loopt heel erg ontspannen en lekker over zijn rug, maar ik heb hem nog nooit zien schuimen zonder bit. Toen ik nog met bit reed, schuimde hij wel.
sliertje schreef:Wanneer een paard ontspant, dan kauwt het.. Wanneer een paard kauwt, komt er lucht in het speeksel waardoor er schuim ontstaat. Dit kan ook zijn wanneer het paard zonder bit loopt. Denk maar aan een join up of als je het paard opjaagt in de bak en het ontspant door o.a. te gaan kauwen. Er kan schuim ontstaan in de mond van het paard.
Als een paard last heeft van het bit of bijvoorbeeld aan het wisselen is dan kan er speeksel ontstaan wat zo de mond uitloopt. Dit is dan weer een teken dat er iets in de mond van het paard kan zijn wat hem irriteert. (kleine kinderen produceren ook veel meer speeksel als ze aan het wisselen zijn.)
Schuim is dus ontspanning. Maar niet elk paard dat ontspant, schuimt ook.
Als jij je paarden rijdt en ze schuimen lekker in de mond, dan mag je ervan uitgaan dat ze lekker ontspannen op je hand zijn. Erg goed teken dus!
Succes!
ook met wandelen... 

Marilyn_ schreef:Inge_ schreef:Ik denk niet dat als paarden schuimen, ze ontspannen zijn.
Ik denk dat paarden schuimen omdat ze niet goed kunnen slikken met dat bit, ik rijd bitloos en mijn paard loopt heel erg ontspannen en lekker over zijn rug, maar ik heb hem nog nooit zien schuimen zonder bit. Toen ik nog met bit reed, schuimde hij wel.
Maar als het knabbelen is, dan valt er toch weinig te knabbelen als er geen bit is ?
Inge_ schreef:Wat denk je van knabbelen om het bit eruit te krijgen?
Up_to_Date schreef:Ik geloof er ook wel in dat het paard kan schuimen als ie ontspannen is.
Als je die toppers ziet rijden in de dressuur, die schuimen ook.
Mijn paard schuimt ook, zelfs met een buitenrit vanmorgen terwijl ik alleen gestapt hebt.
armyhorse schreef:En dat ze niet kan slikken is bij mijn pony niet het geval want het bit hangt laag genoeg
Citaat:Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Alfa_Girl schreef:Maar paarden schuimen ook zonder bit in..?? Maar ik zie ook vaak dat spring paarden snel gaan schuimen. Maar dat lijkt me juist niet ontspannen voor het paard.? Dus dat snap ik ook al niet! :S
Inge_ schreef:Er zijn ook mensen die met bit buiten wandelen, schuimt jullie paard dan ook? Of dan niet, omdat zijn ademhalingsweg dan niet wordt dichtgeknepen aangezien hij niet aan de teugel hoeft te lopen?

wil dus nix zeggen
)