Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ierland schreef:4 kilo? Allemachtig, haal de helft er maar af,

LadyElmira schreef:Ik begrijp dat het jouw paard is? Waarom doe je dan moeilijk over die 4 kilo biks? Je moet hun gewoon zeggen dat het te veel is, en als jij daarbij een weiland huurt hebben hun jouw paard maar uit de wei te halen indien dat hun taak is. Ik begrijp het niet helemaal, zoals jij het verteld komt het over als een verzorgpaard, maar als het jou eigen paard is hebben hun helemaal niets te zeggen. Dan is het jou taak, om te zorgen dat jouw paard niet heel de dag op stal staat, en moet jij zelf weten hoeveel biks jouw paard nodig heeft. Weet je dat niet? Vraag het aan de dierenarts, die zien dat sneller dan dat iemand op bokt maar wat zegt, zonder te weten hoeveel jouw paard nu werkelijk nodig heeft..want dat kunnen wij nooit zeggen. Als je vind dat je paard te weinig uit stal komt moet je er eens wat mee doen, of een weiland zoeken waar het in mag staan, zo te lezen doe je bar weinig, en het gaat niet alleen om het rijden.

celano schreef:Een paard steigert niet uit frisheid of teveel voer. Het klinkt meer alsof hij staakt naar aanleiding van 'achterhand eronder rijden'. Dat is namelijk geeen oefening of trucje, maar het resultaat van jarenlange evenwichtige basistraining.
Afgezien daarvan ben ik het met iedereen eens dat 4 kilo ruiim aan de maat is! Waarschijnlijk veel te veel.Maar dat is moeilijk te beoordelen vanachter de pc. net als het steigerprobleem uiteraard.

Deesiej schreef:LadyElmira schreef:Edit misschien niet helemaal duidelijk: de TS zegt dat ze een uur per dag rijd. Poetsen en opzadelen kost al zeker een half uur, oké houd het op een kwartiertje. Dan heb je nog drie kwartier om te rijden, want de ts zegt dat het paard 23 uur per dag op stal staat. Natuurlijk zou dat een groot gezien beeld kunnen zijn, maar dan weten wij ook niet wat we erop moeten zeggen. Als het paard nu 22 uur op stal staat, en de ts doet haar paard twee uur per dag, begint het verhaal al anders te worden, dan kan ik het begrijpen dat ze niet wat meer doet met het paard. Maar nu vind ik dat ene uurtje te weinig, gezien dat het paard een verzorging nodig heeft en ook voldoende bereden moet worden om zijn beweging te krijgen.
Mijn paardje staat nu op de wei, maar ook als hij op stal staat komt hier er alles bij elkaar 3 a 4 uur uit. Ik denk dat het meer aan het paardje zelf ligt, of ze gewent is op stal te staan enz. Ik rijd soms ook maar een half uurtje en dat is voor mijn knol gewoon genoeg, maar voor andere paarden is een uur beweging per dag gewoon nodig

celano schreef:Een paard steigert niet uit frisheid of teveel voer. Het klinkt meer alsof hij staakt naar aanleiding van 'achterhand eronder rijden'. Dat is namelijk geeen oefening of trucje, maar het resultaat van jarenlange evenwichtige basistraining.
Afgezien daarvan ben ik het met iedereen eens dat 4 kilo ruiim aan de maat is! Waarschijnlijk veel te veel.Maar dat is moeilijk te beoordelen vanachter de pc. net als het steigerprobleem uiteraard.

Juniortje schreef:Nou ja... Mijn paard was ook zo gek. toen hij 5 jaar was. hij kreeg ook minder voer. maar het hielp niks.. en nu sinds een tijdje is die gewoon normaal weer.. dus even volhouden
Maar vanmorgen op de nieuwe stal was er weinig aan de hand. Ze reed lekker en was gewoon weer super..... Ben blij dat ik haar daar al zo snel naar toe heb kunnen brengen.