Sonja schreef:Dat ben ik met Urielle eens. Ik denk dat er heel veel recreatieruiters zijn die hun paard leed aan doen door ze scheef te rijden en met weggedrukte rug te laten lopen.
Ik griezel altijd een beetje van mensen die "niet hoeven te lessen omdat ze alleen maar recreatief rijden".
Mwoahh. Wel eens op concours geweest? Daar zie ik meer leed dan bij de doorsnee recreant die zijn paard wat scheef rijdt.
. Toch weet ik dat mijn merrie best dressuurmatig (wedstrijdgericht) gereden kan worden, en daarom kriebelde het me om haar toch op wedstrijden te laten uitbrengen, maar dan met een andere ruiter (vanwege mijn wedstrijdangst...). Nu heb ik een bijrijdster gevonden die haar uit gaat brengen op wedstrijden in de toekomst, en ik blijf lekker mijn ding doen
. 
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Scheef zijn wordt in de sport genadeloos afgestraft, zeker in de hogere klassen. Dat kun je je dan niet permiteren. Elk paard zal altijd z'n voorkeur blijven houden, maar door trainen kun je de slechte kant beter maken. Bij de een gaat dit makkelijker dan bij de ander. Dit wordt in de recreatie zeker niet altijd gedaan, want die oefeningen voor het rechtrichten worden veelal niet gedaan. Als een recreant buiten rijdt, dan wisselen ze zelden van been, ze blijven veelal in dezelfde berm dus galop is ook altijd op één hand en hoe vaak trainen ze niet de goede kant, omdat de andere kant erg slecht gaat? 

) maar dat weet ze zelf niet, en heeft ze toch het recht lekker naar buiten te kunnen!! Vind persoonlijk dat meer dressuurmensen met zogenaamde 'dure' paarden dat zouden moeten doen, ipv 6 dagen in de week keihard in de binnenbak te trainen!
En dat is precies die nuance die ik bedoelde.