Paardrijden wordt té wedstrijdgericht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: Paardrijden wordt té wedstrijdgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:40

@jodie..snap dat ook wel, bij zúlke ruiters..dat is ook gewoon not done!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:42

Gister had ik onderlinge. Nou ik zag de kleine meisjes alweer met sporen rijden, allemaal bijzets en andere troep ( waar ik de naam niet eens van weet ). En ze kon niet tegen haar verlies. Nou ik dacht dat die meisjes altijd lol hadden.

Maar goed. Ik houd er wel van om wedstrijden te rijden hoor Lachen Maar als je pony dat nou ook leuk vind dan is het toch goed. Maar als het plezier van het paard er onder gaat lijden is er iets goed mis.
En als een wedstrijd niet goed gaat, naja jammer dan. Dan zie ik ook weer zoveel mensen boos worden op hun paard. En dan zeggen ze: Naja dan krijgt ie toch wat minder eten. Hoezo respectloos? Als ik een slechte wedstrijd heb gehad, lach ik er maar om. Ach wat maakt het uit Lachen Zolang ik maar lol heb. En het paard niet te vergeten Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:47

(is zich nu al aan het schamen dat ze straks eind 20 begin 30 met haar eigen knol in de B start..) Haha!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:47

Hehe Tong uitsteken, ik denk dat ik het misschien wat verkeerd heb verwoord. Beetje de twee uitersten genomen. Knipoog
Oké, ik bedoel dan niet te zeggen (zei het net wel Nagelbijten / Gniffelen even corrigeren) dat wedstrijdruiters minder liefdevol zijn, maar de ruiters die ik zojuist beschreef daar zie ik geen liefde voor het paard in terug, nog geen respect zelfs. En ik kan me denk ik wel wat voorstellen bij té recreatieve ruiters Nagelbijten / Gniffelen niet dat ik ze ken, maargoed.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:48

Flying_Angel schreef:
Maar goed. Ik houd er wel van om wedstrijden te rijden hoor Lachen Maar als je pony dat nou ook leuk vind dan is het toch goed. Maar als het plezier van het paard er onder gaat lijden is er iets goed mis.
En als een wedstrijd niet goed gaat, naja jammer dan. Dan zie ik ook weer zoveel mensen boos worden op hun paard. En dan zeggen ze: Naja dan krijgt ie toch wat minder eten. Hoezo respectloos? Als ik een slechte wedstrijd heb gehad, lach ik er maar om. Ach wat maakt het uit Lachen Zolang ik maar lol heb. En het paard niet te vergeten Lachen

Wat zou het fijn zijn als iedereen zo zou denken. Pling Zou een hoop ellende schelen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:48

Zelf ben ik absoluut geen wedstrijdruiter. Ben in mijn leven 2x op een dressuurwedstrijd gestart en ik kreeg daar zo de zenuwen van dat ik er maar mee gestopt ben. Bloos
Ik ben dus een recreatieruiter die wel redelijk fanatiek met (klassieke/academische) dressuur bezig is
maar ook zo nu en dan lekker buiten rijdt.

Mijn zoon van 12 daarentegen gaat het liefst ieder weekend op concours en als het kan ook wel 2x in een weekend.
Dat gaat mij veel te ver. Gemiddeld gaan we om het weekend op concours. Hij is als bijna 7-jarige begonnen met manegelessen. Na een paar jaar, toen meneer steeds fanatieker werd, kwam er een huurpony.
We konden ons op dat moment best een eigen pony veroorloven maar ik vond dat hij eerst moest bewijzen hoe fanatiek hij was.
Het bleek dat hij erg fanatiek was , met name in het springen. Met zijn huurpony verongelukte hij bijna omdat dat bepaald geen springpony was. Daarom is er, toen hij 10 jaar was, een eigen pony gekomen. Kort daarna is hij ook met wedstrijden begonnen.
Dat vindt hij dus enorm leuk. Maar naast het wedstrijden rijden vindt hij het ook erg leuk om lekker buiten te rijden en met zijn pony te knuffelen. Ik noem hem ook regelmatig Benny (= mannelijke penny). Haha!

Waar ik niet tegen kan is als hij vreselijk chagerijnig kan doen als het even niet helemaal gaat zoals hij graag wil. Pony op d'r flikker geven als hij zelf iets niet goed doet wordt dan ook niet getolereerd. Hij moet zich terdege realiseren dat hij het enorm getroffen heeft met ouders die toevallig de paardensport ook als hobby hebben en het zich financieel kunnen veroorloven om er geld in te steken. Ik probeer hem bij te brengen dat dat bepaald geen vanzelfsprekendheid is.

Moraal van dit verhaal, wedstrijdgericht is hij zeker maar daarnaast heeft hij ook gewoon heel veel "lol met zijn knol". En de pony heeft een prima leventje met dagelijkse weidegang, voldoende afwisseling in het werk en veel aandacht van haar eigenaar.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:50

maar op zich..
is het alleen maar logisch dat de knhs de behaalde wedstrijdresulaten als 'graadmeter' neemt..
hoe moeten ze anders ooit die groepen indelen? Clown

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:55

Born2BCrazy schreef:
maar op zich..
is het alleen maar logisch dat de knhs de behaalde wedstrijdresulaten als 'graadmeter' neemt..

Groepen van wedstrijdruiters ja Knipoog Maar dat heeft niks te maken met dat veel recreatie ruiters of mensen die pas starten op al wat hogere leeftijd als 'beginners' worden gezien.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:55

Vroeger toen ik begon met wedstrijden rijden was het écht bij de pony s puur voor de lol in de B en de L dan Bloos

vroeger hoefde ze in de klassen B nog geen eens aan de teugel te lopen en moest je gewoon netkes op de letters rijden.... nu daar in tegen als ze nu niet aan de teugel lopen in de B krijg je geen winst Verward dus ik ben het er idd wel mee eens dat er idd teveel gepusht wordt en het denk ik minder leuk maakt voor de kids Bloos iig minder kinderlijk zeg maar het moet nu teveel....

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:56

het is idd wel logisch dat ze de wedstrijdresultaten als graatmeter nemen, want helaas is niet iedereen op zijn woord te geloven en overschatten sommigen hun rijkunsten. wel is dit jammer voor de mensen die al jaren bezig zijn met paarden, op de meest moeilijke paarden hebben gereden. Alleen de ambitie niet hebben om op concour te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:57

Maar hoe moeten ze het anders indelen?

Ik denk dat het bij andere sporten zo ook wel zal gaan Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:57

Jodie_ schreef:
Groepen van wedstrijdruiters ja Knipoog Maar dat heeft niks te maken met dat veel recreatie ruiters of mensen die pas starten op al wat hogere leeftijd als 'beginners' worden gezien.

Maar dat zijn ze toch ook? Beginnend Wedstrijdruiter, wat niet hetzelfde is als beginnend ruiter Haha!
Dat sommigen het verschil niet (kunnen of willen) zien, is dan toch echt niet jouw probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:00

vera23 schreef:
Vroeger toen ik begon met wedstrijden rijden was het écht bij de pony s puur voor de lol in de B en de L dan Bloos

vroeger hoefde ze in de klassen B nog geen eens aan de teugel te lopen en moest je gewoon netkes op de letters rijden.... nu daar in tegen als ze nu niet aan de teugel lopen in de B krijg je geen winst Verward dus ik ben het er idd wel mee eens dat er idd teveel gepusht wordt en het denk ik minder leuk maakt voor de kids Bloos iig minder kinderlijk zeg maar het moet nu teveel....

Ben ik het niet met je eens Knipoog Ik heb gezien dat er een meisje met een pony mee deed met dressuur. Pony loopt niet aan de teugel en toch kreeg ze 184 punten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:01

Een b ruiter hoeft geen beginner te zijn maar een b paard is een paard die op wedstrijd Basis oefeningen moet tonen.Dus als je b start en de basis is goed dan ben je zo l dressuur.
Naar mijn idee , als je in de b geen wp rijd dan is je basis nog niet goed. Dat is geen schande maar het zet misschien wel mensen er toe om wat beter naar zich zelf te kijken.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:03

mee eens.

mensen vergeten de gezondheid van hun paard,maar ook de staat van 'happyness'.

Ik weet van mijn paard dat hij het niet kan hebben om elk weekend op concours te gaan, en ook al zou ik de mogelijkheid hebben dan zou ik het nog níet doen.

Ook in de houding trekken zodat het paard maar in de krul loopt is erg jammer.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:04

Ik merk het ook wel, ik heb geen eigen pony en ook nooit gehad.
Vorig jaar heb ik een welsh B gereden ik was toen 13 (ik begon met die pony als 12 jarige dus ik was altijd al wat te groot maar goed) omdat wij zelf geen trailer hadden moest ik die huren en dat koste (voor mij) veel geld en ik moest mijn wedstrijden enz van mij eigen zakgeld betalen. Ik kon dus ongeveer 1 wedstrijd per maand rijden en omdat ik én dressuur en springen wilde kwam ik dus bij geen van beide verder dan de B. Ik merkte ook vaak dat ze me raar aankeken dat ik bij de A/B's reedt en dan ook nog B was. Nu rij ik een D-pony en ben ik soms ook wat ouder dan de rest maar ook best vaak even oud (ben nu 14). Ik spring nu L omdat ik nu veel meer wedstrijden kán rijden (trailer mogen we gewoon gratis gebruiken enzo) maar merk nog steeds wel eens dat ze me zelfs oud vinden voor het L op een d-pony.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:04

Flying_Angel schreef:
vera23 schreef:

Ben ik het niet met je eens Knipoog Ik heb gezien dat er een meisje met een pony mee deed met dressuur. Pony loopt niet aan de teugel en toch kreeg ze 184 punten.

Dat hangt heeel erg duidelijk van de jury af.

sommige jury's vindne het niet erg, anderen straffen je er op af als je je paard niet in de krul hebt.

erg jammer dat daar geen duidelijke afspraken over zijn voor de juryleden.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:07

kohtje schreef:
Een b ruiter hoeft geen beginner te zijn maar een b paard is een paard die op wedstrijd Basis oefeningen moet tonen.Dus als je b start en de basis is goed dan ben je zo l dressuur.
Naar mijn idee , als je in de b geen wp rijd dan is je basis nog niet goed. Dat is geen schande maar het zet misschien wel mensen er toe om wat beter naar zich zelf te kijken.

Maar dan moet je wel wedstrijden kunnen rijden, als jij er een tijd uit ligt omdat je pony (of jij zelf) niet goed is dan kun je ook niet starten en haal je dus geen winstpunten.
En de uitspraak : ''dan zit je zo in het L'' is ook makkelijker gezegd dan gedaan, je kan wel snel de B door racen maar dat hoefd nog niet te zeggen dat je klaar bent voor het L, daar moet je wijken en verwachten ze je middendraf beter enz. Als dat nog niet zo goed gaat, is je basis wel goed maar is het dus niet echt slim om naar het L te gaan.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:09

mee eens.

bovendien ben je sneller door de b als je een pappy hebt die je vaker naar wedstrijden toe rijdt..

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 16:10

Ik heb zelf een pony die thuis lekker wil lopen, maar op wedstrijd gaat in de proef juist alles mis.
Dit zorgt ervoor dat ik na een jaar gewoon nog B+1 ben. Nu die kreupel is, zal dat ook nog wel een poos zo blijven.
Toch beoordelen mensen je meteen hierop. Zij denken dat de basis bij mij nog brak is. Mijn 'opwedstrijdbasis' is dat inderdaad. Maar thuis ziet 'ie er toch wel goed in Bloos

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:11

Jodie_ schreef:
Born2BCrazy schreef:
maar op zich..

nee, maar daar had ik het ook niet over..
ts had het o.a. ook over dat indelen toch?

topic loopt een beetje door elkaar Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:12

Irene2 schreef:
Flying_Angel schreef:

Dat hangt heeel erg duidelijk van de jury af.

sommige jury's vindne het niet erg, anderen straffen je er op af als je je paard niet in de krul hebt.

erg jammer dat daar geen duidelijke afspraken over zijn voor de juryleden.

Ja dat is natuurlijk wel weer waar. Er moet een afspraak komen als je paard niet aan de teugel rijd commentaar daarop geven. Of gewoon als je paard niet aan de teugel rijd, geen winstpunt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:12

ja inderdaad, mijn ouders zitten helemaal niet in de paarden (nu wel wat meer want vooral mijn moeder begint het leuk te vinden, en mijn vader omdat hij alleen springen leuk vind)
Maar in het begin vonden ze het niks en moest ik maar kijken of ik niet met iemand mee kon ofzo want zij wilde me echt niet vaak brengen, eens in de 2 maanden vonden ze al veel!
nu brengen ze me wel vaak, meestal om het weekend ongeveer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:14

Ik ga liever wat minder vaak op wedstrijd en doe het goed dan ieder weekend en af en toe een puntje. Ik ga gemiddeld 6 keer per jaar en rij nu z2. Ik ging alleen nooit op wedstrijd als ik nog niet alle oefeningen onder de knie had. Volgens mij hoort bij basis ook een pasje wijken.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:18

Born2BCrazy schreef:
maar op zich..

Jaa daar heb je gelijk in Knipoog Maar als (áls!) ik me daarvoor zou aanmelden en alleen een paar onderlinge B proefjes als 'bewijs' heb en dus bij 'beginners' kom zou ik dat erg jammer vinden. Want ik kan namelijk makkelijk M en Z oefeningen rijden met mijn vzknol (en M hindernissen nemen). Alleen heb ik geen vervoer om op wedstrijden te komen!