lichtrijden goed voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: lichtrijden goed voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:16

Je moet alleen wel opletten dat je op allebei de kanten (in de bak dan) lichtrijdt. Anders belast je niet alle benen evenveel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:15

Even een gedachte tussendoor, als je pony slechter liep met zadel, past je zadel wel?

ik zit zelf ook liever door. mij pony heeft een heerlijke draf, en ik kan veel beter de hulpen geven als ik doorzit, maat ik heb geen idee wat belastender is...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:49

mijn paard is vrij stijf en gespannen, doorzitten is dan ook niet fijn, dan drukt ze haar rug nog meer weg. bij lichtrijden heeft ze dat veel minder dus ik rijd vrijwel altijd licht. op wedstrijden moet je doorzitten, dat is voor ons dus nog lastig, ik moet er nog aan werken dat ze meer ontspant

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:54

Belasten doe je je paard altijd als je op zit/ springt. Met lichtrijden belast je je paard steeds anders (je verplaatst jezelf). Als je goed kunt doorzitten (onafhankelijke zit) dan is dit eigenlijk beter voor je paard.. Als je goed kunt doorzitten, word je hier ook absoluut niet moe van.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:25

Als je goed lichtrijdt is dit minder belastend voor je paard; staan in het zadel is toch goed volgens veel mensen, vooral instructeurs? tijdens het lichtrijden ga je zitten en staan, dus afwisselend zwaarder en lichter. bv: staan-zit-staan wordt dus licht-zwaar-licht en doorzitten wordt zwaar-zwaar-zwaar. De grootte van je massa wordt natuurlijk niet anders, maar de verdeling wel: als je staat komt er meer belasting op je eigen benen en minder op de rug van je paard.

Lichtrijden is dus minder belastend voor je paard, maar ik zeg niet dat doorzitten verkeerd is... Als je goed doorzit en niet zit te 'bonken' in het zadel is dit niet slecht voor de rug van je paard.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:34

tip: probeer een met lichtrijden staan-staan-zit te doen, kheb gehoord dat als je dat kan dat je dan niet ploft in het zadel..

volgens mij is het allebei belastend, maar als je goed kan door zitten (zonder veel te stuiteren) of beroerd kan lichtrijden, lijkt mij doorzitten beter..
kan je echter belabberd doorzitten en netjes lichtrijden lijkt mij lichtrijden beter..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:42

Maar is het niet zo dat lichtrijden het paard niet ztoort in de beweging, mits goed lichtgereden?? En dat goed doorzitten vele malen moeilijker is dan lichtrijden???

Er zijn ook mensen die de theorie aanhangen dat je op jonge paarden moet doorzitten, zodat je ze niet uit de balans haalt.

Ik denk dat goede ruiters die goed kunnen doorzitten het paard minder belasten.Maar ik denk ook dat die goede ruiters dun gezaaid zijn. (erg dun gezaaid zijn)

Uiteindelijk ligt mijn voorkeur dus bij het lichtrijden. Tenslotte word je dan door je paard ook al een beetje mee om hoog gegooid en er is een oud natuurkunde wetje wat meld: elk voorwerp bezit vertraging; en dát maakt het doorzitten nou juist zo moeilijk.....

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:44

bij jonge paarden zou ik toch echt veel liever lichtrijden,, als je zo belabberd rijd dat je een paard helemaal uit balans haalt met lichtrijden ben je ook niet klaar voor het inrijden van jonge paarden naar mijn mening.. verlichte zit is natuurlijk nog beter Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:49

Ik heb het niet over belabberd lichtrijden, ik heb het over trainers die vinden dat doorzitten beter is dan lichtrijden omdat je jonge paarden daarmee uit balans zou halen.

Waarmee ik wil zeggen dat er ook mensen zijn die van paarden succesvol hun beroep hebben weten te maken die vinden dat doorzitten in zijn algemeen beter is dan lichtrijden.
Zoals ik al schreef het is een theorie.

Voor verlichte zit ben ik trouwens geen voorstander tijdens het inrijden en in mijn gezonde jaren heb ik er heel wat gedaan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:52

neej ik bedoel ook niet voor inrijden van jonge paarden,, maar als je het hebt over lichtrijden of doorzitten is eigenlijk verlichte zit beter Knipoog maar wel vermoeiend Tong uitsteken

lichtrijden heb ik nog geen problemen mee gehad met jonge paarden, doorzitten doe ik altijd later pas..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:55

Ben ik beperkt met je eens, maar tijdens verlichte zit kun je minder inwerken en bij een sprongetje opzij, keertje struikelen e.d. ben je eerder je balans kwijt en dat belast weer wel.

Op zich een interessant vraagstuk.

Ik denk dat het mits goed uitgevoerd uiteindelijk niet zo heel veel uitmaakt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:58

neej lijkt mij ook niet.. ik denk dat het beide net zo belastend is mits het goed/normaal gedaan word..

als je goed in de verlichte zit rijd, hoor je jezelf netjes op te kunnen vangen bij een struikeling of sprong opzij.. maarjah dat is makkelijk banketstaaf natuurlijk Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:30

Damber schreef:
Als je goed kunt doorzitten, word je hier ook absoluut niet moe van.

Dat is ook een kwestie van oefening en veel gedaan hebben, want doorzitten vergt veel van je buikspieren. Als je veel doorzit zijn die spieren al een stuk meer gewend, maar als je an sich netjes doorzit is het nog erg vermoeiend als je het niet gewend bent en je ongetrainde buikspieren hebt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:16

doorzitten vraagt vooral veel van je rugspieren Knipoog een goede training voor doorzitten is daarom ook hardlopen! is misschien een goede tip voor de mensen waarbij het echt niet lukt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:30

ELpatcho schreef:
doorzitten vraagt vooral veel van je rugspieren Knipoog een goede training voor doorzitten is daarom ook hardlopen! is misschien een goede tip voor de mensen waarbij het echt niet lukt?

Rugspieren en buikspieren werken altijd samen Knipoog
Je kunt je bekken ook niet kantelen om te zitten als je je buikspieren niet aantrekt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:25

ontken ik dat dan?

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:41

Doorzitten is vooral voor jonge paarden slechter voor de rug, door het zadel voor je gewicht verdeeld. En als je inderdaad goed kunt ligt rijden, en niet in het zadel ploft is er niks belastend voor de rug,

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:20

Bij mijn pony is lichtrijden echt wel beter, aangezien ze echt geleerd is te galopperen op de zit. Dus wanneer je gaat doorzitten gaat ze gewoon heel erg snel gaan draven, en uiteindelijk springt ze gewoon op die manier aan in draf (echt irritant). Je mag in haar mond gaan hangen enz, vanaf dat je eventjes weer loslaat doet ze het weer. Na een drie kwartier blijven volhouden enz, doet ze het minder (maar blijft het doen). Dus ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ze blijft het opnieuw doen, elke keer. Je kan ze dus ook heel gemakkelijk in galop duwen met je zit, als je niet goed doorzit zal ze ook niet aanspringen in galop (dus zonder zadel wil ze ook niet bij mij..). Iemand tips daarvoor?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:47

Sinti__LoveU schreef:
Doorzitten is vooral voor jonge paarden slechter voor de rug, door het zadel voor je gewicht verdeeld. En als je inderdaad goed kunt ligt rijden, en niet in het zadel ploft is er niks belastend voor de rug,

Vreemde bewering "door het zadel voor je gewicht verdeeld" Wat betekent dat?
Je rijd jonge paarden licht, om ze met hun balans te helpen. Doorzitten is minder belastend voor de rug als zowel paard als ruiter het aankunnen. Waarom? Simpel zat; minder piekbelasting.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:53

mijn pony is nog tamelijk jong en lichtrijden vind ze echt veel fijner als doorzitten. Met doorzitten veer ik zo goed mogelijk mee met haar bewegingen maar desondanks gaan de oortjes naar voren en de ontspanning er pas weer in als ik lichtrijd, ik denk dus niet dat lichtrijden als je het op de goede manier doet belastender is dan doorzitten.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:53

Waarom denk je dat ze bij de hogere dressuur nooit lichtrijden? Je bent maar heel kort met het zadel in aanraking en hebt dus minder met je zit te vertellen. Bij doorzitten zit je aldoor met je zitbeentjes in het zadel en beinvloedt je elke beweging die het paard maakt.

Als je (op het goede been!) lichtrijdt komt de buitenschouder naar voren op het moment dat jij gaat staan = minder belastend voor het paard. Daar komt nog bij dat maar weinig mensen goed kunnen doorzitten!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 01:00

Doorzitten is fijner voor een paard bij een correcte zit. Daarom zeggen ze je in de manege ook (vooral in het begin) dat het beter is voor het paard. Als je je eerste keer nog kunt herinneren bij het doorzitten... Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:14

KiWiKo schreef:
lichtrijden is zwaarder voor het paard,

..

ga maar eens op een weegschaal staan en kijk wat er met de wijzers gebeurd als je op je tenen gaat staan en weer op je platte voeten, weer op je tenen, en weer op je platte voeten Lachen

Hoe je ook rijdt weeg je gewoon wat je weegt = gemiddeld je gewicht. Hoe meer je beweegt hoe meer schommeling van de last omdat dit een product is van bewegingsenergie en gewicht.

Goed doorzitten, 'stíl' zitten t.o.v. de bewegingen van het paard (dus synchoon bewegen) is veel moeilijker dan 'licht'rijden en dat geeft gelijk aan waarom het is bedacht.
Je komt hier snel op het foutieve vlak van vergelijkingen. Goed licht rijden is minder belastend dan foutief doorzitten, doch dat is een drogredenering want correct doorzitten is het minst schadelijk. Minder slecht is nog niet goed. Een ruiter die niet goed kan doorzitten heeft doorzitles nodig, geen les in licht rijden Pling

Juist op een jong paard is correct doorzitten erg goed omdat het paard dan hulpen kan onderscheiden van de ruiter.
Uiteraard 'jong' dan relatief want het paard moet hoe dan ook wel oud genoeg zijn om de last met zo min mogelijk schade te kunnen dragen.

Vervelend is dat zadels op basis van een 'engels' type veerboom niet ideaal zijn voor doorzitten, juist bedoeld zijn voor een verlichte zit en dat is wéér wat anders dan 'licht' rijden. De verlichte zit is wat lastschommeling vergelijkbaar met doorzitten.

hc

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:45

Huertecilla schreef:
Hoe je ook rijdt weeg je gewoon wat je weegt = gemiddeld je gewicht. Hoe meer je beweegt hoe meer schommeling van de last omdat dit een product is van bewegingsenergie en gewicht.

hc

Hmm.. Leg me dat eens uit? wat is gelijk aan bewegingsenergie (kinetische energie dus) maal gewicht (massa)? de schommeling?

Wat ik ervan zou kunnen maken is dat je alleen een verplaatsing hebt van het gewicht, dit kost energie dus dit is arbeid. Bij verplaatsing van massa hoort de totale energie (kinetische energie+hoogte energie) op plaats A gelijk te zijn aan de totale energie (kinetische energie+hoogte energie) op plaats B.. In een formule is dit: .5m*v^2+m*g*h=.5m*v^2+m*g*h
m is altijd gelijk, de massa,
Als plaats A zitten is en plaats B staan, betekent dit dat de hoogte energie in B groter is en dus de kinetische energie kleiner. In A is de hoogte energie kleiner, dus de kinetische energie groter.
Als je zit heb je dus meer bewegingsenergie dan wanneer je staat. Als je doorzit draag je dus steeds dezelfde hoeveelheid kinetische energie met je mee, terwijl wanneer je lichtrijdt de kinetische energie kleiner is als je staat.
Die bewegingsenergie kan belastend zijn voor je paard, maar ik kan geen uitspraak doen over de effecten op je paard van de hoeveelheid kinetische energie die bezit

Zo. Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:30

Bij 'licht'rijden beweegt de ruiter met een verticale component. Dus, omhoog en naar beneden. Dat houdt twee keer versnellen en twee keer vertragen in.

Bovenaan de beweging weegt de ruiter 'niets' , onderaan, dus op het zadel mogelijk een veelvoud van de massa (het gewicht op de weegschaal) x de vertraging.

Zowel de variatie als de grotere maximumwaarde is een extra belasting voor het paard.

hc