Beleren probleempaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Re: Beleren probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:06

Cassidy schreef:
IK denk dat je dan toch wat meer aandacht moet gaan besteden aan de sacking out...ook en met name vanaf een hoger punt dan dat je er naast staat.

Wat bedoel je hiermee Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:07

garny95 schreef:
kijk ook verder dan aleen de angst van het paard, ik heb een merrie gehad, ook met problemen met opstijgen, wij waren er gelukkig vrij snel achter dat ze een schoftwervel met een trauma had, voor haar was het komplete paniek ( pijn) als we op haar rug gingen zitten.

Dat is niet gaaf!! sneu voor zo een dier, vooral omdat het niet echt heel vreemd is als een paard compleet uit het doossie gaat met beleren..... en er dan niet gelijk aan een lichamelijk iets denkt........

buitengewoon zielig, maar helaas

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:08

Ja dat denk ik idd ook, hij was eerst ook heel bang in de lange lijnen ed. Heb hem al vanaf een kruk staan poetsen en opzadelen maar dat is allemaal niet eng. Het is volgens mij echt zodra hij begint te bewegen word t eng voor hem. Daarom denk ik dat die pop wel eens kan helpen. Wat kan ik verder nog doen voor sacking out?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:11

O hij is nagekeken door de veearts, het is niet lichamelijk. Het opstappen zelf gaat trouwens goed, het is meer zodra je zit en je wilt hem bewegen.
En nee het is niet echt een koele kikker, het is best een zenuwachtig paard.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:13

en ook link de eerste x dat er iemand opging viel die met het paard en had gekneusde ribben ( ondanks de bodyprotector), wij dachten toen domme pech en de tweede keer lag de dame eronder gelukkig alleen met de schrik.
Ik zou niet zomaar stappen op een paard wat de TS beschrijft, daar zouden heel veel stappen tussen zitten.

Libera, bij mijn merrie was het opstappen ook geen probleem, maar zodra die eerste stap gezet werd was het fout. Bij mijn merrie zijn er rontgenfoto's gemaakt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:20

Ik denk niet dat er bij dit paard rontgen foto's zijn gemaakt....denk ook niet dat dat zal gebeuren. (geldgebrek eigenaars)
Van wat zij me vertelde longeerde zij hem en stapte hij gewoon, totdat hij van iets schrok en ervandoor ging, waardoor ze dr dus afviel, en nu is hij bang voor dingen op zn rug terwijl hij beweegt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:33

misschien bij eigenaars duidelijk maken dat als ze een goed paard willen hebben dat dit gewoonweg geld kost? en als ze dit niet hebben, dat ze dan toch echt met een onhandelbaar paard blijven zitten? Lachen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:45

Dat weet ze wel, maar probeerd overal op te bezuinigen.
Dit paard was 500 dollar, omdat ie onhandelbaar was (volgens de mensen waar zij m van gekocht heeft, die er dus ook afgevallen zijn).
Ze heeft hem nu al sinds februari en heeft hem gelongeerd, geprobeerd te berijden etc. en nu heb ik hem.
Kort gezegd, ze heeft al meer geld geinvesteerd in training als het hele paard heeft gekost, en zij had een beetje gerekend op een "goedkoop rijpaard".
Ze heeft echter hoge verwachtingen van dit dier (doel is GP) en ik betwijfel hoe realistisch ze is...
Als dit al wat gaat worden word t nooit een top dressuurpaard, dat kan ik r wel vertellen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:47

ach, ach , ach wat een klassiek verhaal............... helaas

ongelooflijk.......

kijk je uit dat jij je niet voor het karretje laat spannen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:53

Zit eraan te denken om t er eens over te hebben met r, dat dit wel eens een grote teleurstelling kan zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:54

misschien wel verstandig Lachen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:55

Maar ik wil eigenlijk ook niet zomaar opgeven, heb m tenslotte nog maar sinds begin juni

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:57

begrijp ik, want zowel jij als ik weten waar het volgende station is........... maar dat is niet een reden voor jou om je nek te breken op een paard van iemand anders die er geen "geld" aan uit wil geven......

pas op jezelf Lachen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 19:36

Thanx, zal voorzichtig zijn Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:09

ik snap heel goed dat je wilt helpen en je ook je best wilt doen, alleen vanuit de eigenaar vind ik het verhaal niet realistisch, dit gaat alle kanten volgens mij op een teleurstelling uitlopen voor de eigenaar, laat je niet voor dat karretje spannen. Wat zou je een ander adviseren als die in jouw schoenen stond ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:49

Libera schreef:
Ja dat denk ik idd ook, hij was eerst ook heel bang in de lange lijnen ed. Heb hem al vanaf een kruk staan poetsen en opzadelen maar dat is allemaal niet eng. Het is volgens mij echt zodra hij begint te bewegen word t eng voor hem. Daarom denk ik dat die pop wel eens kan helpen. Wat kan ik verder nog doen voor sacking out?

Kun je hem overal met de handen aanraken? Echt overal zonder dat hij tekenen geeft van onbehagen?
Kun je hetzelfde doen met een stick en een string eraan? Overal, zonder dat hij tekenen geeft van onbehagen
Kun je dat stringetje (vastgemaakt aan de stick) van een afstand over hem heen gooien zonder dat hij tekenen geeft van onbehagen?
Kun je hem vervolgens met een leadrope overal aanraken?
Kun je die leadrope vanaf een afstand over hem heen gooien, of van een afstand om zijn benen gooien, zonder dat hij een krimp geeft?
Aansluitend: kun je een opgeblazen plastic zakje aan het uiteinde van de stick doen en hem daar overal mee aanraken, zonder dat hij een krimp geeft?
Kun je dit opgeblazen zakje aan het uiteinde van de string doen, dit dan overal onder hem doorhalen, knetterend langs hem laten vliegen, als een helicopter boven hem laten cirkelen, zonder dat hij ook maar een stap verzet?
Kun je hem longeren met repen stof aan hoofdstel, halster en zadel?
Later misschien met plastic zakjes of repen plastic aan hoofstel en halster?
Kun je Longeren met wapperende fenders, zakken met zand aan en op het zadel, plastic boeien over het zadel, en uiteindelijk idd die pop?
Als dat allemaal lukt, dan pas kun je er zelf op.
Denk zomaar dat er een hele weg aan grondwerk voor je ligt....

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:45

Cassidy schreef:
Denk zomaar dat er een hele weg aan grondwerk voor je ligt....

Lijst
Haha!

Ahhhhhaaaa snap nu met wat je met sacking out bedoeld...
Doe hetzelfde noem het anders Knipoog

Ik persoonlijk vind die pop met dit soort paarden levensgevaarlijk!!!!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 15:20

dankjewel voor alle tips cassidy! Ga er idd mee bezig want nee, dat lukt lang niet allemaal...
Heb gisteren trouwens wel al een grote vuilniszak vol met hooi gepropt en op het zadel gebonden. Ik had voor de gelegenheid mn westernzadel maar uit de kast getrokken omdat je daar lekker veel aan kunt binden. Nou hij heeft denk ik een uur lang lopen rennen....Haha!
Ga vandaag weer met m bezig, net zolang totdat ie het de normaalste zaak van de wereld vind

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:26

succes!!!

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:47

ik zou inderdaad heel veel sacking out doen. wat je ook kan doen is emmers of zakken met steentjes aan het zadel hangen. deze hangen dan bij zijn buik en zo leert hij dat hij niet bang moet zijn voor benen en het gewoon moet accepteren. hij merkt dat als hij gaat rennen dat het toch niet weggaat en als hij kwaad wordt ook niet. je kan ook hem in de bak laten lopen of vastzetten en dan met een ander paard er omheeb rijden, hij went er dan aan dat er wat boven hem zit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 07:39

Ik vind dat jullie zo heel goed bezig zijn ga gerust zo verder en denk aan je ademhaling goed in en uit ademen en je schouders af laten hangen geeft voor het paard meer rust en ontspanning succes. OK dan!
. ik zou er geen emmers aan hangen maar een paar pijpen van een broek en die vullen met zand

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:49

Ik heb begrepen dat hij medisch niets mankeert aan zijn rug dan kan misschien het volgende ook bijdragen aan het probleem.

Werken aan de hand op een eerst nog kleine volte aan de hand (liefst aan een kaptoom om zijn mond zo min mogelijk te storen en het kantelen van het hoofd te voorkomen) vragen zijn hoofd te laten zakken tot knie of borsthoogte met zijn hals lang. Behalve dat je zijn rugspieren langmaakt zorgt een laaggedragen hoofd ook voor ontspanning. Paarden kunnen in deze houding geen adrenaline aanmaken, de stress vloeit af en het paard ontspant.

Je kan dan in die lage houding zijn hoofd en hals buigen naar links en naar rechts (daarbij mag je paard niet naar opzij of naar achteren lopen). Daarna zou je op een volte kunnen gaan stappen (gewoon naast je paard blijven lopen) en steeds een beetje stelling naar binnen vragen (ook weer laag). Je traint dan tevens zijn rug- binnen- en buitenspieren. Je kunt tevens met je zweepje het binnenachterbeen vragen om dat been goed onder de massa te plaatsen. Het goed onderplaatsten van het binnenachterbeen in een voorwaarts neerwaartse houding zorgt er voor dat het paard tot dragen komt en zijn rug bol maakt.

Als hij dit braaf doet zou je iemand op zijn rug kunnen laten zitten en dezelfde oefeningen herhalen. Elke keer als hij zijn rug wil spannen het hoofd weer naar beneden begeleiden (is zijn hoofd laag dan je hand ontspannen) en heel rustig voorwaarts neerwaarts op de volte stappen. Ook belangrijk is het belonen. Elke keer als hij goed ontspant belonen. Van mij mag dat ook met een brokje. Hij gaat dan kauwen en ontspant dan tevens zijn kaken. Als hij het allemaal gaat snappen dan kun je het belonen dmv een brokje afbouwen en moet een klopje of "braaf" voldoende zijn.

Voordeel is als iemand anders in het zadel zit kan het paard zich op jou (degene die hij vertrouwt) kan concentreren. Geleidelijk de volte vergroten en alles aan de andere kant herhalen.

Met deze methode heb ik bij veel hete paarden en hengsten resultaat gezien. Voor een fotoverslag kun je hier eens kijken http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=114 misschien niet zo'n heel heet paard maar de methode is hetzelfde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:05

Heb je een heel rustig rijpaard ter beschikking? Zodat je hem als handpaard mee kan nemen? Dan kan je ook met vanalles boven/naast, aan beide kanten van hem wapperen en leert hij ook het beeld van iemand op een paard een beetje kennen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:05

Bedankt voor alle reacties weer, echt fijn dat iedereen meedenkt!!
@montyjansen: pijpen van een broek is idd een heel goed idee, denk dat ik die eens ga proberen!
Heb gisteren trouwens een plasticzak gevuld met zand aan de zijkant van het zadel gehangen, dat vond ie aan de linkerkant wel best. De rechterkant was ie wel een beetje bang.
@moniqueB: Dit zal ik vandaag gaan proberen, hij loopt wel al aan bijzetteugels maar ik zal er eens naast gaan lopen en op commando zn hoofd naar beneden vragen.
@tamary: Heb wel andere paarden tot mijn beschikking maar deze zijn niet bepaald geschikt...dus dat zal helaas niet werken.

Ik heb gisteren ook weer de zak met hooi op zn rug gebonden, hij ging er eerst weer heel snel vandoor, maar werd een stuk sneller rustig. Ik denk dat ik hem moet leren dat ie ook met die zak op zn rug, gewoon rustig weg moet stappen en niet racen...Haha zou wat zijn als ie elke keer dat je opstapt eerst een rondje moet racen Haha!
Vandaag komt de eigenaar kijken, ben een beetje zenuwachtig want ik moet haar nu gaan vertellen dat t een stuk langer gaat duren dan zij dacht...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:45

Ook ik denk dat je heel goed bezig bent, alleen ben ik bang dat je het in 2 maanden niet gaat lukken om er een betrouwbaar paard van te maken. Op het moment dat het bij de eigenares 1 keer verkeerd gaat, ben je terug bij af. Hopenlijk geeft ze je een paar maanden extra!