Hoe maak je een wissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Re: Hoe maak je een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:04

pharagirlke schreef:
Born2BCrazy; net daarom dat ze de hulpen niet zou mogen leren via een forum Knipoog

shauni; hoop dat jij geen Z cariere wilt met die pony Clown (ooit)

Hoezo dan Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:13

Goh..
op de manieren die hier beschreven worden..
krijg je een automatische wissel..en vooral een vluchtige en niet afgewerkte wissel met weinig sprong (speaking in general)..

In de Z2 dressuur wordt een vliegende wissel gevraagd..die beheerst..op hulpen van de ruiter/amazone uitgevoerd dient te worden..met voldoende sprong
En laten we de contra en dat soort dingen maar even vergeten voor het gemak..
(duurt over het alg langer om dit leren..)

Kortom nogal een verschil Knipoog

(is even snel getypt..dus pak me niet op de woordkeuze hier en daar Bloos )

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:31

pharagirlke schreef:
shauni; hoop dat jij geen Z cariere wilt met die pony Clown (ooit)

er hoeven helemaal geen wissels gemaakt te worden in de pony sport dressuur!!!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:15

behalve als je m bij de paarden start Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:04

boefster; en daar vragen ze ook geen contra galop veronderstel ik dan? Knipoog Of hoe wilde je die uitvoeren als je paard vanzelf om springt? Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:06

of een eenvoudige wissel?

kortom..het kán best lastig zijn..als je pony het vanzelf wel even doet ipv op je hulpen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:15

eenvoudige wissel vind ik nog niet zo'n ramp. (tenzij daar contra aan vooraf gaat natuurlijk. Als je em bv op diagonaal voor/op x moet doen heb je geen probleem.)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:32

met contra idd..
en op x zou dan geen probleem moeten zijn, maar als je een erge vlugge en goocheme pony hebt..snapt ie wel dat er iets moet gebeuren en omdat ie toch altijd zelf changeert..zou ie het dan ook kunnen doen..(zelf initiatief nemen)

toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:37

jep, maar als zij willen aan klooien...Kheb alleen medelijden voor de persoon die deze pony ooit nog dressuurmatig wil opleren Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:42

jep..
gewoon niet goed genoeg over nagedacht..stoer voor nu..maar misschien komen ze er 'later' npg wel op terug..als toch blijkt dat het toch niet zo handig was..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:36

Born2BCrazy; jep, of de volgende eigenaar, kheb nl zo'n 'hoe leer je een wissel aan' paard Knipoog Kzit nog niet aan de contra (eerst moet ik al die andere manieren van lopen corrigeren en idd als het al voorkomt dat ze op de diagonaal galoppeert springt ze vrijwel meteen om.. Scheve mond) Dus ik vrees al zoooo erg voor die contra...En t peerd kan er niets aan doen, want dat is tenslotte wat ze haar geleerd hebben!

Kan hier alleen maar boos om worden eerlijk gezegd...Niet zozeer om dit topic maar om de manier van denken...

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:54

ik volg het geloof ik niet meer zo.
de ts vraagt gewoon hoe je een wissel moet rijden.
en het lijkt mij dat iedereen eerst de galop voldoende dragend moet maken, ik ben van mening dat het met een goede gedragen galop niet uit moet maken of je eerst contra of eerst wissel aanleert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:02

Aan de manier waarop ts het vraagt krijg ik het ide dat dat allemaal niet zo is. Daarbij lijkt het me dat als je les hebt, je dit aan je lesgever vraagt. (en ik vind het een must om, als je de wissel voor het eerst aan leert, er een lesgever bij te hebben, misschien niet als je 40 jaar ervaring hebt maar de eerste ke(e)r(en) beslist wel!)

Daarbij ging het over de zogenaamde 'springwissel' waarbij het paard gewoon zelf op gevoel wisseld. Kortom; rechtergalop en je rukt hem naar links, dan gooit ie zijn linkerbeen naar voor en wisseld ie dus. Daar gingen mijn (en ik denk ook die van Born2BCrazy) berichten over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:05

Ben een jaar terug met begeleiding begonnen aan wissels. Paard is ontzettend leer gierig en heeft er enorm veel plezier in.

Eerst de galop goed in orde, dragend, gecontroleert ect. Vervolgens de achtjes goed uit voeren. Eerst in stap en draf goed onder controle. Volte op met stelling, recht stellen voor x en na x stelling andere kant op en de andere volte op.

Tijdens de galop hield ik mijn binnenbeen er aan, volte op recht stellen andere been er aan en de andere volte op. De eerste keer dat we dit deden hebben we genoegen genomen met galop, een pas draf en de andere galop. Als snel kon hij ook wisselen zonder draf er tussen. Op dit moment hebben we het weer op gepakt en ben ik bezig met wissels op mijn binnenbeen. Eerst nog wel doormiddel van achtjes, maar met mijn binnenbeen er duidelijk bij. Wisselen op het moment van wisselen van binnenbeen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Overgens rij ik geen dressuur maar endurance met een draver. Voor hem is het heel belangrijk dat hij drietakt galoppeert, anders lukt het niet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:59

pharagirlke schreef:
Born2BCrazy; jep, of de volgende eigenaar, kheb nl zo'n 'hoe leer je een wissel aan' paard Knipoog Kzit nog niet aan de contra (eerst moet ik al die andere manieren van lopen corrigeren en idd als het al voorkomt dat ze op de diagonaal galoppeert springt ze vrijwel meteen om.. Scheve mond) Dus ik vrees al zoooo erg voor die contra...En t peerd kan er niets aan doen, want dat is tenslotte wat ze haar geleerd hebben!

Kan hier alleen maar boos om worden eerlijk gezegd...Niet zozeer om dit topic maar om de manier van denken...

Ja, ik begrijp je helemaal..
Dat er gewoon even zo simpel gedacht wordt..zó ondoordacht!

en idd dat soort dingen hoor je in de les te oefenen, niet dmv een 'trucje' van bokt..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:45

Sonja schreef:
Shauni_Itica schreef:
Mijn paard springt vanzelf over dus als ik op de X ben springt ze uit zichzelf over naar de andere galop.
Maar ik denk dat jij het beste in galop van hand kan veranderen en dan voor de x in draf en dan na de x waar in de goede galop.
En dan de hele tijd oefenen, je kan het ook in de hoeken proberen. Na een tijd snapt je paard het denk ik wel en springt hij hopelijk wel over. Maar het is een kwestie van oefenen en tijd.

Ik denk dat het ongeveer net zo effectief is om een boek over dressuur in zijn stal te leggen en te gaan hopen dat 'ie 'm leest...

ROFL Haha! *ziet het helemaal voor zich, paard met leesbrilletje op verdiept in de dressuurlectuur*

zelf heb ik geen ervaring met wissels rijden, maar ik ga met de rest mee dat je zoiets niet via een forum kan leren, maar alleen met goede begeleiding en mits jij én je paard er aan toe zijn. Wissels zijn geen kunstjes die je zomaar even kan leren..

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:50

paard heet vast einstein of naughty proffesor Tong uitsteken.

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:53

Steeds achtjes rijden en op de x overspringen en hem dan naar de andere kant laten kyken waar hy eigelijk heen moet

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:28

ariiane schreef:
Steeds achtjes rijden en op de x overspringen en hem dan naar de andere kant laten kyken waar hy eigelijk heen moet

aha..om trekken op x..en net zo lang wachten tot ie vanzelf bijspringt? Of anders even 'subtiel' bijschoppen? Huilen van het lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:15

Ik heb ooit op HAW een hele mooie clinic met filmpjes hiervan gezien. Was Tommy Visser die de clinic gaf dacht ik, of Laurens van lieren, nuja soit. Daar moest het meisje in contragalop travers rijden, en dan in de travers het paard met het buitenbeen 'omtikken'. En dat ging heel goed.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:59

dat klinkt best logisch..
maar ja..blijf er bij dat bokt niet de plek is om dat soort dingen te 'leren'. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:03

ariiane schreef:

Dat is de beste manier als je je paard om wilt laten vallen in de andere galop. Bijna de perfecte garantie om een achter naspringend paard te krijgen, of eentje die lekker doortankt in overkruiste galop.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:31

Born2BCrazy: natuurlijk niet, ik denk ook dat dit alleen maar te begeleiden is via goede les.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:33

poes schreef:
Born2BCrazy: natuurlijk niet, ik denk ook dat dit alleen maar te begeleiden is via goede les.

hopen dat Ts dat ook door heeft Clown Waar is de goeie oude tijd? toen ik hier nog zulke vragen stelde kreegk half bokt over me heen Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:50

Die zijn het zat en tonen zich niet meer in dergelijke topics, heel spijtig want er loopt best wat kennis rond op bokt.