hoofd omlaag trekken om je eraf te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Re: hoofd omlaag trekken om je eraf te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:57

Bokken is vaak een teken van pijn. TS beschrijft dat de pony ook bokt bij het aangalopperen, dat is vaak een teken van (rug) pijn. Laat de rug van je bijrijdpony eerst eens nakijken evenals het zadel. Let op wanneer de pony precies bokt, bij het aangalopperen, in een wending, overgangen of tempowisselingen. Trek niet te snel de conclusie dat de pony 'stout' is, pijn is vaak oorzaak nummer 1 van bokken, vaak zoeken ruiters de oorzaak in het karakter van het paard. Laat de pony en het zadel nakijken en als de pony en het zadel geen afwijkingen vertonen probeer dan rijtechnische oorzaken te vinden. De pony flink op z'n fl**ker geven (zoals iemand hierboven suggereerde) is denk ik geen optie. Rijdt de pony consequent, maar wel eerlijk. Beloon hem als hij braaf is, rijdt hem consequent door als hij niet mee werkt. Bokken heeft altijd een oorzaak, ga die eerst eens zoeken! Succes!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:16

als je verdere berichten had gelezen dan had je gezien dat er stond dat hij thuis niet meer bokte en alleen nog op vreemde terreinen...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:19

Silly_Woman schreef:
als je verdere berichten had gelezen dan had je gezien dat er stond dat hij thuis niet meer bokte en alleen nog op vreemde terreinen...

Ik heb alles gelezen voordat ik een bericht gepost heb. Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:36

Ik ken de pony ook, heb hem zelf ingereden, was niks mee aan de hand. De eigenaresse heeft hem toendetijd gekocht en verder gereden.
Helaas is het zo dat ze er bijna iedere x afviel als ze ging rijden, ze had geen evenwicht op het paard en ze kon hem zo ook niet aan. Toch is ze blijven rijden met dit paard als resultaat.
(zou idd ook een kijken naar zadel, maar dat is gekocht op maat, dus daar zal t eigenlijk niet aan kunnen liggen maar ja altijd ff controleren )
Denk eerder dat hij weet hoe hij zij eigenaresse eraf krijgt, en dit nu ook probeert bij TS, en dan is op z'n flikker geven en natuurlijk belonen wanneer het wel goed gaat wel een goeie oplossing!
en dat bokken was idd bij het aangelopperen, maar dat was (als ik het niet goed heb verbeter me hé lynn) de eerste x dat ze echt reed op hem. Heeft hij bij eigenaresse dus niet/nooit gedaan.
Maar ik zal toch ook ff naar zadel kijken is goeie tip!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 13:28

was idd eerste keer dat ik haar reed dat ie me er met rodeo afgooide, en ik ben echt geen beginner meer. Ze begon bij c te bokken en vloof op de omheining af, dacht echt dat ze erdoor zou vliegen en trok haar om naar het midden, over diagonaal met 4 benen lucht in en bij de a lag ik eraf

Aan rug of pijn ligt niet, want na die keer ging echt goed, liep netjes aan teugel, probeerde wat meer oefeningen te rijden en ging goed. ( heb zelfs keer zonder zadel gereden en met lange teugel, alleen op stem gereden, ging ook goed)

Tot het moment dat ik stap verder wilde, en dus op vreemd terrein wilde rijden, daar ging het weer mis

Eigenaar heeft idd geen evenwicht, en vliegt elke keer dat ze rijd er wel keer af. Pony heeft dat in gaten en maakt grandioos misbruik van, daarom mag zijn er ook niet meer op rijden van vriend en ouders, omdat echt gevaarlijk werd nu.
Ook is zij niet concequent genoeg, als pony iets doet wat zij niet wil, mag die piny het toch doen. Longeren ook, pony moet stappen, zij zegt stap en na 5 rondjes draaft ze nog en zegt ze niks meer. Bij mij is stap stao, na 3 passen nog in draf trek ik eens aan de longe. Mijn paarden hoeven maar HO te horen en stappen, en die pony reageerd bij mij ook veel sneller als bij haar

dit is trouwens niet om eigenaresse af te kraken, ze heeft echt beste voor met haar pony, alleen is die combinatie niet ideaal, pony eigenwijs en zij veel te makkelijk

zadel ligt verder goed, en binnenkort komt tandarts, maar dan zou die toch altijd zo moeten doen, en niet alleen als zij er zin in heeft. Als je aanpakt, is het geklier erna ook afgelopen (na die rodeo in elk geval wel)

Als ik merk dat pony al aanpsant of onrustig word, laat ik al wat meer werken en probeer geen kans te geven om hoofd omlaag te trekken, maar soms doet ze vanuit niks en vlieg je naar voren en draait ze snel.
Ik ga vanmiddag rijden in onze eigen " bak" en kijk eens hoe ze daar doet.
longeren voor rijden doe ik al, meestal 30 min, eerst losrijden en halverwege zet ik bijzet eraan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:21

net dus gereden, en weer niks aan hand. heb 30 min gelongeerd, en erna erop.
Nisk aan hand, alleen stap en draf gedaan. Waaide erg hard naast de bak en die bomen zijn dan heel eng vinden de paarden.
maar heb wat oefeningen gedaan, goed aan werk gezet en 30 min gereden.
Ik snap niks van die pony... maar gelukkig ging het goed,
zaterdag misschien weer vreemd terrein proberen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:54

geef de pony wat tijd om aan je te wennen.
Eerst een paar x thuis op eigen terrein en dan pas vreemd terrein, dat lijkt mij beter en veiliger. Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:59

die pony staat al paar jaar op dat terrein en flikt dat ook al jaren bij die meid. Die bak waar ik buiten ben gaan rijden is pony ook al vaak genoeg langs gekomen, dus dat is het niet.
ga morgen weer rijden en wil zaterdag naar de bak gaan
dat ene pony bang is op vreemd terrein, prima, maar dit is geen bangheid, dit is klieren volgens mij
en dat mag niet op bekend, maar ook niet op ander terrein

IrmaMaandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:01

Als je niet bang bent uitgevallen, en het ervoor over hebt om het probleem op te lossen, kun je onderstaande proberen (met cap, protector, helper en longeerzweep Whoosh! ) op vreemd terrein;

Ga op vreemd terrein (afgezet, zoals een bak) rijden. Zoals eerder gezegd; rijd actief, voorwaarts en met lef, bij voorkeur op een volte. Ga niet zitten afwachten zodat het dier de tijd en ruimte krijgt om te gaan kl*ten. Ondertussen kan de helper met longeerzweep in het midden van de door jouw gereden volte gaan staan. Op het moment dat het paard begint met bokken (of wanneer je het voelt aankomen) geeft de helper het dier een enorme klets op zijn kont, zo dat het paard voorwaarts rent. Wanneer het dier rustig is, beloon je hem en keer je terug op de volte. Iedere keer dat hij opnieuw begint krijgt 'ie een flinke (ECHT FLINKE!) klets op zijn kont (en beloon je hem voor goed gedrag!). Als het dier slim is weet ie na een paar keer dat bokken pijn aan je kont doet.....
Als ie slim is weet ie ook dat de helper de klets uitdeelt. Dan is het zaak om zelf ook een vrij lange zweep bij je te hebben en onvoorspelbaar te zijn voor het paard; soms deel je zelf de tik uit, soms diegene in het midden van de volte. Als dit goed gaat, draai je de boel om; wanneer het paard braaf is doet diegene in de volte niets meer. Als ie vervelend is deel jij (die er (als het goed is nog steeds)op zit) de tik uit. Extreem belonen als het goed gaat op vreemd terrein. Wissel als het kan ook eens vreemde terreinen af...

Als je dit er niet voor over hebt, ga dan niet verder met dit paard, of laat het een vakman/vrouw oplossen.

Ik noem het "even ruzie maken en de rangorde opnieuw duidelijk maken...". En consequent blijven; vandaag is dit onacceptabel, morgen ook, en volgend jaar nog steeds... (En ik wil altijd het laaste woord Haha! )

Tot slot: een slof helpt niet; het trekt het hoofd naar beneden (en op de borst) en bied het paard daarnaast gewoon voldoende steun om toch z'n evenwicht te kunnen bewaren. Vóórwaarts oplossen (en stevig blijven zitten)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:21

Lynn_Nikita schreef:
die pony staat al paar jaar op dat terrein en flikt dat ook al jaren bij die meid. Die bak waar ik buiten ben gaan rijden is pony ook al vaak genoeg langs gekomen, dus dat is het niet.
ga morgen weer rijden en wil zaterdag naar de bak gaan
dat ene pony bang is op vreemd terrein, prima, maar dit is geen bangheid, dit is klieren volgens mij
en dat mag niet op bekend, maar ook niet op ander terrein

Ik denk ook wel dat het klieren is. Toch is het ook een stukje onzekerheid van het paard.
De ruiter bleek geen goeie leider te zijn, daardoor moet de pony reageren.
Het is erg lang dubbel geweest voor de pony.
-ruiter geen goede leider - maar de ruiter wil wel leider zijn, dus het gevecht erom is er lang geweest.
Een pony/paard krijgt rust als hij weet welke plek hij heeft (in de kudde, maar ook bij mensen)

De pony zal moeten wennen aan een goede leider en zo het vertrouwen ook weer terug moeten vinden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:44

vandaag nogmaals eigen terrein gereden ( kon geen hulp krijgen om naar bak te gaan) en ging weer goed, heb amper gelongeerd van te voren.

irma maandag, goede tip, maar ik kan die bak niet afzetten helaas, en is me te groot om iemand een tik te zweep te laten geven, met dat bokken zoals eerste keer gata ie me dwars over de omheining heen ben ik bang.

met hoofd omlaag trekken, ik denk dat ik extra riempje aan zadel maak of om nek, dat ikme als ik echt evenwicht ga verliezen me vast kan akken.
Bang uitgevallen, ik was al hele tidj niet meer gevallen, en ben wel wat gewend, maar na die boksessie ben ik toch wat voorzichtiger geworden.
Toch geef ik niet snel op, dus ga er nog zeker mee door oefenen.
rara is, bij de binnenbak in de buurt doet pony niks (eigenaar reed daar vaker), heel soms hoofd omlaag trekken , maar lang niet zo erg als met mij in de grote buitenbak.
Word denk ik dus oefenen, zweepje bijhouden en iets om nek of zadel maken dat ik niet naar voren kan getrokken worden. ik krijg haar nl vrij snel weer omhoog maar met dat draaien word datw eer zo vervelend
heb grondwerk met pony gedaan en gaat ook goed

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:03

volgens mij ben je heel goed bezig OK dan!