Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
).

Yamcha schreef:Als je goed weet waar je mee bezig bent, en je hebt goede hulp, is dat ook geen probleem. Kan me ook voorstellen dat je daarvoor kiest, hoor.
Maar ik wil sowieso dressuur (en dat mag niet zonder bit) gaan rijden, en dan kan het paard beter een goede basis hebben, dan dat ik zelf wat aanklooi. Goed lichaamsgebruik vind ik heel belangrijk en ik heb niet de ervaring of de hulp om een paard dát goed aan te leren. Ik heb weleens bij een jong paard er voor 't eerst opgezeten (was gaaf!) maar inrijden is toch wel heel iets anders.
Ik vind 't Balingehof bijvoorbeeld heel gaaf, naar zoiets zou paard dan ook gaan, die mensen weten echt waar ze mee bezig zijn.
Wat zijn wij toch totaal verschillende mensen Nadya, en toch zijn we 't op best veel punten eens. Mss verschillen Naturals en normals niet echt zo heel veel van elkaar...
vandaar die opmerking over het bit, dat had niks met lichaamsgebruik te maken... het bit maakt voor lichaamsgebruik niet uit.

Yamcha schreef:@ Nadya: Je moet bitten ook niet verwarren met paardenlijven. Daar zit toch wel iets verschil in... bitten zijn geen zoogdieren...
Ik zal weer ontopic gaan...
Yamcha schreef:als ik die plaatje van de paarden van Nezvorov bekijk, die doet het met hals ring, en die paarden zijn dresuurmatig beter voor elkaar dan van de meeste dressuurruiters.
KiWiKo schreef:in je eentje kan je het zowizo niet............. gaat nooit lukken want je hebt altijd een grondpersoon nodig
zoek een ervaren persoon erbij die je helpt
. Ben het ermee eens dat de persoon op de grond het belangrijkste is, natuurlijk is ieder paard verschillend en kan het heel goed gaan, maar ik ga persoonlijk liever van een worst case scenario uit
dan kan het alleen maar meevallen. Gewoon zoveel mogelijk risico's uitsluiten. En dat je dan moet wennen aan de rijstijl van een ander: een jong paard is ALTIJD wennen, maar het went imo toch iets makkelijker als er al een rem en een stuur op zit
Dat het op een stal goed gebeurd weet je inderdaad nooit zeker, maar als er iets mis gaat kunnen de profs er meestal toch beter en sneller mee omgaan en oplossen dan als je thuis in je eentje aan het klooien bent.
): het kan zeker zonder bit, maar met bit kan ook, een bit is zo zacht/hard als de hand van de ruiter en de meeste paarden die ik gereden heb (en die ik bijna allemaal zowel met bit als zonder halster/bit whatever gereden heb
) vinden een bit ook geen probleem. Ik hoef dus niet zo nodig bitloos, al vind ik het wel leuk voor de afwisseling om optomingsloos wat te rijden. Maar ik ga dressuurmatig rijden dus bij ons gewoon een bitje
Tenzij ze dat heel erg vervelend vind natuurlijk, dan pas ik me aan paardlief aan en gaan we bitloos rondhupsen
Maar ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat ze het bit zo vervelend vinden.