Zelf inrijden of uitbesteden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Zelf inrijden of uitbesteden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:49

in je eentje kan je het zowizo niet............. gaat nooit lukken want je hebt altijd een grondpersoon nodig

zoek een ervaren persoon erbij die je helpt

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:06

ik heb mijn pony zelf ingereden en dat was de eerste keer. Ik heb er hulp bij gezocht en nu gaat het prima. Ik ben heel blij dat ik het zelf heb gedaan!
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je zelf durft, maar je kan best professionele hulp zoeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:44

Ik heb mijn paard zelf ingereden. Wel met hulp van mijn instructrice. Ik zou het nooit door een ander laten doen. Dit is mijn veulen, hij vertrouwt mij. Het inrijden was dus een zaak van er op gaan zitten en dat was het. Verder aanleren van de hulpen doe ik ook samen met mijn instructrice. Vooral om te voorkomen dat ik toch kleine foutjes maak die erin sluipen.

Als je het gevoel hebt dat niet te kunnen of te durven, dan zou ik het wel uitbesteden.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:40

Ik doe het nu liever zelf, je kan je paard dan naar je eigen hand rijden. Je weet dan gewoon hoe hij/zij ingereden is. Maar doe het wel alleen als je ervaren genoeg bent anders word het paard op een verkeerde manier ingereden en als het paard dat ooit verkocht word en er stapt iemand anders op dat snapt het paard er niks meer van. Dus zelf inrijden, maar alleen als je ervaren genoeg bent Knipoog

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:06

Het belangrijkste is dat je paard een goede basis krijgt want dat is het begin van alles. Als je het zelf wil doen, doe het dan wel onder begeleiding zodat je op de juiste dingen gecorrigeerd wordt

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:30

Ik rij mijn paard ook zelf in. Ze is nu zo'n 2 maanden onder het zadel (voor foto's zie onderschrift) en ik vind dat het erg netjes gaat. Ze pakt het allemaal nietjes op, en ik vind heel belangrijk dat ik weet wat er gebeurd is met het inrijden, alles is in rust en vertrouwen gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:17

Als je het zelf doet is ervaring wel een vereiste. Inrijden is een precair iets, je kunt er een gigantisch goede basis mee leggen en je kunt het paard voor het leven verpesten. Ik geloof dat ik paard weg zou brengen, wel naar een stal die goed bekend staat. Ik vind dat er te veel risico's aan zitten om het zelf te doen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:25

Ik zou 'm denk ik weg brengen, aangezien ik daar niet super veel ervaring in heb.
En ik wil wel dat het goed gebeurd!!
Misschien na meer ervaring enzo, om het dan es zelf te probreren met hulp enzo. Lijkt me wel zo verstandig! =)

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:47

Wij krijgen waaarschijnlijk zelf ook een jong paard, ik denk dat we hem/haar voor de eerste dingen(zadelmak maken) toch wel uitbesteden gewoon omdat wij daar zelf geen ervaring mee hebben..Wel leren we we de 1e dingen natuurlijk zelf, denk aan dekje op de rug,deken, longeersingeltje, bitje in enz enz..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:56

Wegbrengen is bij mij nooit een optie geweest. Tong uitsteken
Ik ken maar 1 stal die bitloos jonge paarden inrijdt en die zit nogal ver weg. Bitloos is bij mij een vereiste plus nog heel veel andere zaken. Vork

Ik doe het zelf (tenzij ik tegen problemen oploop, maar tot nu toe gaat het super Go jij! Go jij! ).
Toevallig heb ik van de week voor het eerst op hem gezeten en even gestapt en het ging geweldig!!
Wat een bijzondere ervaring, na zo'n lange tijd grondwerk te hebben gedaan.
Heel veel zal ik juist wel alleen moeten doen, omdat ik niet altijd hulp heb, dus.....
Mijn instructrice gaat trouwens wel af en toe helpen als we de hulpen gaan doen, maar dat duurt nog wel even.

Ik bouw het ook heel rustig op, voorlopig alleen maar af en toe eens op hem zitten en wat rondstappen en verder niets. Ik heb geen haast. Maar ik ben blij dat ik het zelf kan doen, want het is superleuk om samen zo bezig te zijn en langzaam ergens naar toe te werken. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:18

Als je goed weet waar je mee bezig bent, en je hebt goede hulp, is dat ook geen probleem. Kan me ook voorstellen dat je daarvoor kiest, hoor.
Maar ik wil sowieso dressuur (en dat mag niet zonder bit) gaan rijden, en dan kan het paard beter een goede basis hebben, dan dat ik zelf wat aanklooi. Goed lichaamsgebruik vind ik heel belangrijk en ik heb niet de ervaring of de hulp om een paard dát goed aan te leren. Ik heb weleens bij een jong paard er voor 't eerst opgezeten (was gaaf!) maar inrijden is toch wel heel iets anders.
Ik vind 't Balingehof bijvoorbeeld heel gaaf, naar zoiets zou paard dan ook gaan, die mensen weten echt waar ze mee bezig zijn.
Wat zijn wij toch totaal verschillende mensen Nadya, en toch zijn we 't op best veel punten eens. Mss verschillen Naturals en normals niet echt zo heel veel van elkaar...

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:40

Mijn vorige pony heb ik zelf ingereden, en mijn huidige paard ben ik ook zelf aan het inrijden. Het bevalt me prima, ik heb wel heel veel begeleiding, dit vind ik voor iedereen die het zelf doet eigenlijk wel een vereiste. Ik zelf zou nooit me paard uitbesteden, maar ook omdat ik van me zelf weet dat ik heel veel geduld heb. Ik denk dat dit wel een vereiste is, wat bij betreft nog wel belangrijker dan ervaring. Ervaring moet je immers ook opdoen toch? Dus goede begeiding en absoluut veel geduld, en anders uitbesteden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:54

Yamcha schreef:
Als je goed weet waar je mee bezig bent, en je hebt goede hulp, is dat ook geen probleem. Kan me ook voorstellen dat je daarvoor kiest, hoor.
Maar ik wil sowieso dressuur (en dat mag niet zonder bit) gaan rijden, en dan kan het paard beter een goede basis hebben, dan dat ik zelf wat aanklooi. Goed lichaamsgebruik vind ik heel belangrijk en ik heb niet de ervaring of de hulp om een paard dát goed aan te leren. Ik heb weleens bij een jong paard er voor 't eerst opgezeten (was gaaf!) maar inrijden is toch wel heel iets anders.
Ik vind 't Balingehof bijvoorbeeld heel gaaf, naar zoiets zou paard dan ook gaan, die mensen weten echt waar ze mee bezig zijn.
Wat zijn wij toch totaal verschillende mensen Nadya, en toch zijn we 't op best veel punten eens. Mss verschillen Naturals en normals niet echt zo heel veel van elkaar...

Yamcha, ik wil ook dat mijn paard goed leert lopen, hoor. Knipoog
Daar krijg ik ook hulp bij/les in t.z.t. Mijn eigen instructrice rijdt zelf ook al jaren bitloos met haar eigen paard en reken maar dat ze werkt aan goed lichaamsgebruik. Ook dat kan, echt waar. Ja
Ik heb zelf ook niet de ervaring om dat goed aan te leren bij een jong paard, dus vandaar dat ik haar inschakel bij dat stukje. Maar het inrijden qua basis, doe ik in principe zelf. Eerst maar eens op eigen benen lopen en daarna komt de rest wel. Lekker rustig aan en niets forceren. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:10

Ik zeg niet dat met bitloos je een paard geen goed lichaamsgebruik kunt leren, hoor, als ik die plaatje van de paarden van Nezvorov bekijk, die doet het met hals ring, en die paarden zijn dresuurmatig beter voor elkaar dan van de meeste dressuurruiters.
Het ging mij erom dat voor de dressuur het paard een goed lichaamsgebruik moet hebben, en daar heb ik de ervaring niet voor om een paard dat goed aan te leren.
En ik heb dan iets meer keus als jij, want ik hoef niet bitloos Tong uitsteken vandaar die opmerking over het bit, dat had niks met lichaamsgebruik te maken... het bit maakt voor lichaamsgebruik niet uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:16

Whahaha, Yamcha, ok, ik snap 'm, hoor.... Knipoog
Had laatst namelijk een discussie met iemand die beweerde dat een paard niet goed kon lopen zonder bit.
Niets is minder waar, maar hij wilde het niet geloven (helaas). Vandaar dat ik soms denk dat alle mensen dat denken. Gelukkig is dat niet zo. Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:18

ik heb mijn paard zelf ingereden. heb er voor hem nog een paar gedaan dus had al wel degelijk wat ervaring. had wel begeleiding in de vorm van veel privelessen op de manege maar voor de rest is hij volgens mij al zadelmak geboren want hij wa super braaf. als ik weer een paard zou kopen wil ik hem ook wee zelf inrijden. het paard staat dan echt helemaal naar jou hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:20

@ Nadya: Je moet bitten ook niet verwarren met paardenlijven. Daar zit toch wel iets verschil in... bitten zijn geen zoogdieren... Haha!

Ik zal weer ontopic gaan... Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:21

Yamcha schreef:
@ Nadya: Je moet bitten ook niet verwarren met paardenlijven. Daar zit toch wel iets verschil in... bitten zijn geen zoogdieren... Haha!

Ik zal weer ontopic gaan... Knipoog

Hihihi.... tja, beetje raar omschreven, maar you know what I mean, toch? Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:25

Exactly. Ben het helemaal met je eens ook nog.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:26

Yamcha schreef:
als ik die plaatje van de paarden van Nezvorov bekijk, die doet het met hals ring, en die paarden zijn dresuurmatig beter voor elkaar dan van de meeste dressuurruiters.

Als dat waar is, wordt ik daar heel verdrietig van.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:27

Even uit interesse: Yamcha, als jij zonder bit ook dressuur zou mogen rijden, zou je dat dan doen?
Als je mocht kiezen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:30

KiWiKo schreef:
in je eentje kan je het zowizo niet............. gaat nooit lukken want je hebt altijd een grondpersoon nodig

zoek een ervaren persoon erbij die je helpt

Hangt helemaal van het paard en de ruiter af...
Ik heb mijn merrie eerst zelf betuigd, met hulp van 1 andere persoon.

Daarna heb ik haar ZELF en zonder hulp ingereden.
Liep als 4-jarige al keurig LL dressuur.

Dus in je eentje KAN best, maar dat hangt van de combinatie af.
Ik had het geluk dat ik een zeer werkwillig en kalm paardje heb.

Het paard van mijn vader hebben we wel uit handen gegeven bij het inrijden, terwijl dat een schatje was als jong paard. Zelfs na een maand intensieve training op een prof. stal was dit paard onder zadel nog steeds een draak. En nu, 5 jaar later, is het nog steeds geen fijn betrouwbaar paard onder zadel.
Terwijl mijn paard nog nooit een stap fout heeft gezet.

Dus op afstand zou ik van niemand kunnen beoordelen of je het uit handen zou moeten geven of het inrijden zelf moet doen...

Ik kan de TS wel advies geven:
- Als je het zelf doet, kun je je paard naar je eigen hand inrijden. Dan voelen jullie elkaar beter aan vanaf het begin.
- Als je het zelf doet, en je hebt niet genoeg ervaring en STEL dat het fout gaat... dan kost het ook wel heel veel tijd om alles weer te herstellen.

- Als je het uit handen geeft, heb je een grote kans dat het paard goed bereden terug komt, maar moet je wel even wennen aan de rijstijl van een ander.
- Als je het uit handen geeft, heb je een kleine kans dat het toch fout is gegaan... En dan? Er zijn helaas stallen die niet zo met paarden om gaan, als jij graag zou willen. Ook al ben je er wezen kijken, en heb je een goede indruk van een stal; je weet nooit wat er echt gebeurd als er niemand kijkt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:32

ik denk dat er nog een groot verschil is tussen zadelmak maken en inrijden. Ik zal wellicht best zelf voor het eerst eens erop kruipen om een rondje te stappen als het zo uitkomt, maar het inrijden laat ik door iemand anders doen, ik wil dat de knoppen er gewoon goed opgezet worden en het is alweer 5 jaar terug dat ik een jong paard ingereden heb, ik rij op het moment ook veel minder, dus vind dat ik op het moment gewoon niet de capaciteiten in huis heb om goed te kunnen reageren mocht er iets mis gaan. Je moet gewoon heel kritisch naar jezelf en je eigen rijkunst kijken Lachen. Ben het ermee eens dat de persoon op de grond het belangrijkste is, natuurlijk is ieder paard verschillend en kan het heel goed gaan, maar ik ga persoonlijk liever van een worst case scenario uit Knipoog dan kan het alleen maar meevallen. Gewoon zoveel mogelijk risico's uitsluiten. En dat je dan moet wennen aan de rijstijl van een ander: een jong paard is ALTIJD wennen, maar het went imo toch iets makkelijker als er al een rem en een stuur op zit Knipoog Dat het op een stal goed gebeurd weet je inderdaad nooit zeker, maar als er iets mis gaat kunnen de profs er meestal toch beter en sneller mee omgaan en oplossen dan als je thuis in je eentje aan het klooien bent.

Over het bitloos verhaal (beetje offtopic maar ga toch lekker mee Tong uitsteken ): het kan zeker zonder bit, maar met bit kan ook, een bit is zo zacht/hard als de hand van de ruiter en de meeste paarden die ik gereden heb (en die ik bijna allemaal zowel met bit als zonder halster/bit whatever gereden heb Knipoog ) vinden een bit ook geen probleem. Ik hoef dus niet zo nodig bitloos, al vind ik het wel leuk voor de afwisseling om optomingsloos wat te rijden. Maar ik ga dressuurmatig rijden dus bij ons gewoon een bitje Lachen Tenzij ze dat heel erg vervelend vind natuurlijk, dan pas ik me aan paardlief aan en gaan we bitloos rondhupsen Haha! Maar ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat ze het bit zo vervelend vinden.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 05-07-07 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:33

@ Nadya: Ligt eraan wat het fijnste is voor het paard. Als ik zou merken aan het paard dat-ie zonder bit lekkerder en beter loopt, en meer plezier in het werken heeft, gaat het bit eraf. Subiet. Daar hoef ik ook niet over na te denken.
Zou het paard met bit fijner lopen en zonder uit elkaar vallen en op de voorhand gaan sloffen, houdt hij het bit. Maar dat ligt dus aan het paard en niet aan mij. Net zoals de keuze voor een bepaald bit ook bij het paard ligt. Per slot van rekening moet híj ermee in zijn mond lopen.

@ kjoetie: Dat is dus precies hoe ik er over denk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:36

Natalie Penquitt heeft zelfs een boekje geschreven voor ruiters die hun paard alleen gaan inrijden. Ja
Het kan zeker; ik heb lang geleden mijn NF verzorgpony ook alleen ingereden en dat is heel goed gegaan.