capriole

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiske07

Re: capriole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 16:18

Zwartwitje schreef:
muiske07 schreef:
doe men best, het is voor ons beide nieuw hé.
en het we doen het nog maar twee weken ook.
mij hoor je niet klagen.

Tsja, ieder zijn ding Lachen
Als het goed gaat en je kunt de oefening nog beter verfijnen zodat ie wat beter uit de verf komt dan op dit filmpje, okee dan. Ik zou er alleen zelf niet aan beginnen, maar dat ben ik Lachen
Succes ermee nog.

mag je gerust zeggen he, het is ieder zijn mening en ieder zijn ding vind ik.
ik vind het bv zinloos om op jumping te gaan en parcours te springen.
vind het wel leuk als ze een sprongetje van 80kunnen maar daar blijft het bij Lachen
ieder doet wat hij/zij graag doet hé.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 16:19

Zwartwitje schreef:
Met 'poep uitslaan' bedoel je bokken trouwens?

jep.
zou zijn achterbenen meer moeten strekken, nu heft hij ze gewoon op.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:23

ik zou het nooit aanleren....laat die hogeschoolkunsten maar over aan de hogeschool zelf, vind ik

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 16:24

aleida_thijs schreef:
ik zou het nooit aanleren....laat die hogeschoolkunsten maar over aan de hogeschool zelf, vind ik

hoe hebben zij het dan ooit geleerd...

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:26

ik vind het er wel stoer uitzien dat wel,maar zelf zou ik het nooit doen,kijk paarden blijven dieren,er kan altijd iets gebeuren.maar het is wel leuk om te zien hoe jij met je paarden omgaat,maarja iedereen gaat toch anders met paarden om.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:27

Ik vind dat je wel wat minder mag reageren muiske07.. je hoeft niet op iedere reactie te reageren en meteen te laten weten waarom je het zo op deze manier doet.

Maar ook ik vind het er toch niet echt fijn uitzien. Zo'n 'huppel' doet de mijne ook als ze het er niet mee eens is!!
Misschien toch nog even nadenken na al deze negatieve reacties hierover?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 16:34

ok dan gaan we ff zwijgen Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:40

muiske07 schreef:
aleida_thijs schreef:

hoe hebben zij het dan ooit geleerd...

Als je dat wilt weten ga je proberen een stage te lopen of op bezoek bij bijvoorbeeld het "cadre noir" in Frankrijk. Je paard moet voor dit soort oefeningen eigenlijk in de spieren staan als een GP paard om alle klappen van deze oefeningen op te kunnen vangen en bovendien uitgegroeid zijn.

http://www.cadrenoir.fr/siteene/GB_SITE/gb_home.html

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:42

Poeh dit is echt zo'n topic waarvan je al denkt bij de begin post' oh oh, daar komen wat reacties op.'

Ben ook niet echt zo laaiend enthousiast. Vind ik erg slordig en amateuristisch, ook komt 'ik probeer het uit' een beetje verkeerd over, maargoed je weet wat je doet zullen we dan maar zeggen. Knipoog
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat (zijn immers jouw paarden) maar volgens mij is het tactischer om dit soort topics te openen met of; ik doe wat ik doe en verder intresseert het me niet, of open ze niet, want je krijgt hier standaard heel veel negatieve reacties op. Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:51

Pff... ik snap geen hol van je uitleg hoe je je paard dat aangeleert hebt.

Daarnaast vind ik het er eerlijk gezegd ook niet uitzien, als ik dat filmpje zo bekijk. Je kan hele leuke dingen met je paard(en) als ik je profiel zo bekijk, maar het komt idd een beetje slordig en amateuristisch over als ik die capriool bekijk......
Je had een topic als dit beter kunnen openen wanneer je paard de capriool goed beheerste Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:54

muiske07 schreef:
Zwartwitje schreef:
Met 'poep uitslaan' bedoel je bokken trouwens?

jep.
zou zijn achterbenen meer moeten strekken, nu heft hij ze gewoon op.

Ik zag al heel andere dingen voor me. Nagelbijten / Gniffelen

Ik zie het nut van het aanleren van dit soort ongein ook absoluut niet in.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:55

Heel leuk om te zien, een erg originele oefening, het begin is er nu alleen nog die achterbenen wat meer uitslaan!
Zo te zien ben je nog niet lang op bokt, of nieuw hier, dit is inderdaad geen geschikt filmpje om te plaatsen hier op bokt, de meeste bokkers krijgen een hartverzakking, of zijn jaloers, of vinden dit weer een mooi topic om lekker op in te hakken.
Aan de hand van de foto's in je profiel kun je duidelijk zien dat je weet waar je mee bezig bent. Zonder kennis van gedrag en reacties van het paard, kan je niet zonder optoming aan het hoofd netjes rijden.
Ik zie liever dit soort leuke dingen als afwisseling (okee het is niet aan iedereen besteedt om dit soort dingen aan te leren) en lekker zonder bitje rijden e.d., dan dat geros en gerop in de sport wat nog te veel gebeurd en normaal gezien wordt.

Liever steigeren/capriool op commando, dan steigeren of bokken vanuit verzet Lachen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:56

aerdenhout1 schreef:
Dan nog kan het wel wat minder! En je hebt er wel naar geluisterd want hier komen al de andere foto's.
Als je nog langer op bokt blijft zou ik toch maar wat in dimmen. Op deze manier maak je geen vrienden.

Op jouw manier ook niet

ts; Ik heb best wel vertrouwen in jou (om het zo maar even te zeggen), nadat ik jouw profiel bekeken heb, omdat ik jou niet kan betrappen op één onvriendelijke handeling tov je paard. Je lijkt me heel voorzichtig om te gaan met je dieren en ik geloof niet dat IEMAND hier op bokt weet of de ts precies weet waar ze mee bezig is of niet. Dus laat al jullie vooroordelen even achterwege. Het ziet er nog niet uit zoals het moet zijn (in vergelijking met andere filmpjes) maar volgens mij komt het goed.
Ik hoop ook dat je goed geïnformeerd bent over de belasting van de pezen enz.. en of je paard dit wel aankan. Maar daar twijfel ik niet aan Lachen
Ik zou zeggen, nog veel succes verder! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:58

Bojangles schreef:
Heel leuk om te zien, een erg originele oefening, het begin is er nu alleen nog die achterbenen wat meer uitslaan!
Zo te zien ben je nog niet lang op bokt, of nieuw hier, dit is inderdaad geen geschikt filmpje om te plaatsen hier op bokt, de meeste bokkers krijgen een hartverzakking, of zijn jaloers, of vinden dit weer een mooi topic om lekker op in te hakken.
Aan de hand van de foto's in je profiel kun je duidelijk zien dat je weet waar je mee bezig bent. Zonder kennis van gedrag en reacties van het paard, kan je niet zonder optoming aan het hoofd netjes rijden.
Ik zie liever dit soort leuke dingen als afwisseling (okee het is niet aan iedereen besteedt om dit soort dingen aan te leren) en lekker zonder bitje rijden e.d., dan dat geros en gerop in de sport wat nog te veel gebeurd en normaal gezien wordt.

Liever steigeren/capriool op commando, dan steigeren of bokken vanuit verzet Lachen

goed gezecht ga ik voledig in mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:01

Als ik je profiel zo zie, wordt mij wel duidelijk dat je op een leuke manier bezig bent met je paard. Wat me echter wél verschrikkelijk tegenstaat aan (vooral/specifiek) déze oefening, is dat je paardje nog maar 5 is. Nog niet eens volgroeid! Laat zo'n dier toch alsjeblieft éérst helemaal uitgroeien voor je begint met zulke stunts.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:04

En volledig in de krul getrokken en parcoursen springen kan dan wel?
Imo is de hoogte van een sprong en een capriool niet veel verschillend, dus dan moeten springruiters wel hele dierenbeulen zijn.
En laten we ze ook maar niet meer in de wei, want stel je voor dat ze daar rare sprongen uithalen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:08

Bojangles schreef:
Imo is de hoogte van een sprong en een capriool niet veel verschillend, dus dan moeten springruiters wel hele dierenbeulen zijn.
En laten we ze ook maar niet meer in de wei, want stel je voor dat ze daar rare sprongen uithalen *LOL*

Nou, nee. Mij hoor je sowieso al niet beweren dat in de krul getrokken een parcours springen wél goed is. Zou ik zelf dus ook nóóit doen. Helemaal niet met een jong dier.

Alleen een capriole is wel even iets anders dan een gemiddeld parcoursje wat je vijfjarigen geregeld ziet doen. Helemaal een correct uitgevoerde. Dat vereist gewoon héél veel kracht, techniek, ga zo maar door. En dat heeft dit paard duidelijk (mede door zijn leeftijd) nog niet.

Een niet-correct uitgevoerde capriole levert alleen maar harde klappen op gewrichten op, lijkt me. En als de gewrichten dan ook nog eens leuk in de groei zijn, vind ik dat dus niet heel eerlijk.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:09

Nu dit filmpje hier staat komen komende weken meer topics met deze rare fratsen.. Ik hoop dat mensen nadenken voordat ze zo iets doen met hun paard.. deze paarden worden speciaal getraint hiervoor en dus niet elk paard kan je hiervoor pakken om dit maar even te oefenen.. denk a.u.b aan de gevolgen van de pezen,botten etc.. doe dit NIET zo maar.. problemen haal je niet zomaar uit je paarden..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:09

Bojangles schreef:

Zegt iemand hier dan dat ze het WEL goed vinden dat (jonge) paarden in de krul getrokken worden? En in de wei zit er niemand op hun rug!! Je vergelijkt appels met peren...

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:11

Citaat:
Zegt iemand hier dan dat ze het WEL goed vinden dat (jonge) paarden in de krul getrokken worden? En in de wei zit er niemand op hun rug!! Je vergelijkt appels met peren..

Mee eens, je ziet op de filmpjes ook niemand op het paard zitten, en ts doet dit wel en komt op de film ook met een klap op de rug van het paard terrecht, je moet je wel bedenken dat er heel wat gevraagd word van zo'n paardenrug met zo'n oefening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:12

Nouks schreef:
Bojangles schreef:

Nou, nee. Mij hoor je sowieso al niet beweren dat in de krul getrokken een parcours springen wél goed is. Zou ik zelf dus ook nóóit doen. Helemaal niet met een jong dier.

Alleen een capriole is wel even iets anders dan een gemiddeld parcoursje wat je vijfjarigen geregeld ziet doen. Helemaal een correct uitgevoerde. Dat vereist gewoon héél veel kracht, techniek, ga zo maar door. En dat heeft dit paard duidelijk (mede door zijn leeftijd) nog niet.

Een niet-correct uitgevoerde capriole levert alleen maar harde klappen op gewrichten op, lijkt me. En als de gewrichten dan ook nog eens leuk in de groei zijn, vind ik dat dus niet heel eerlijk.

en een parcour van 1.20 M niet dan ?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:13

Zelfde geldt voor springen over hindernissen. Laat staan oncorrecte sprongen waarbij ze rare capriolen maken, of nog erger; er eens lekker in knallen.

En ik denk dat er nergens zoveel gewrichten verknald worden als in de dressuur en springsport (en andere takken).

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:13

Bojangles schreef:

Er zit nogal een verschil in 'rare' capriolen zonder ruiter maken en mèt ruiter. De impact die dit heeft op de gewrichten van het (jonge) paard lijkt me aanzienlijk.

In ieder geval, ik heb op zich niks tegen het aanleren van een capriool en ik geloof ook best dat de TS weet wat ze doet (gezien haar profiel), maar ik vind het filmpje geen representatief beeld geven.

Edit: Nouks was me voor.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:15

Citaat:
en een parcour van 1.20 M niet dan ?

een springpaard wordt volledig getraint en weet hoe deze zijn spieren etc. moet gebruiken, de ts ziet iets op internet plukt haar paard uit de wei en doet het maar even.. dit is iets heel anders !

Om het maar zo even te zeggen bij vrijheids dressuur komt meer kijken dan dat vele mensen weten hierbij moet je ook eerst goed het paard trainen zodat de spieren etc. dit aankunnen en veel mensen denken hier niet bij na..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:16

Laura24 schreef:
Bojangles schreef:

Zegt iemand hier dan dat ze het WEL goed vinden dat (jonge) paarden in de krul getrokken worden? En in de wei zit er niemand op hun rug!! Je vergelijkt appels met peren...

Nee hoor, maar je ziet het genoeg gebeuren HELAAS.
Tja en met springen hebben ze toch ook een ruiter op de rug. Als je graag wilt dat ik alles netjes met elkaar vergelijk.

@ Elbeauty: In de spaanse hogeschool zitten ze wel degelijk op de rug als er een capriool wordt uitgevoerd (en natuurlijk zonder iemand erop).

En om toch weer over springen te beginnen... Hoe vaak klapt daar iemand wel niet op de rug van het paard! Om over andere dingen die daar gebeuren maar niet te spreken...

@Nerwen: Met springen precies hetzelfde..